Nieuwe dressuurproeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:54

Kylan schreef:
Het is zo vaak dat een jury gewoon een goed gaand paard niet herkent! Als er maar een krul in zit krijgt het punten, niet als er gereden wordt!

OK. dan, morgen alle juryleden de deur uit ~~}>

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:55

MissSisa schreef:

En als er bar slecht gereden wordt is dat geen 6 waard...

Dat heb jij mij niet horen zeggen

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:56

Yoghurt schreef:
Bij deze proeven kijkt de jury niet zozeer naar stipt uitgevoerde oefeningen, maar meer naar het 'goedgaande, ontspannen' dressuurpaard.

Dat was met de huidige proeven toch ook al de bedoeling...

Maw ik geloof er geen hol van. Een mooi streven, maar verder...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:10

Kylan schreef:
Ik schrijf regelmatig bij dressuurwedstrijden. Het is zo vaak dat een jury gewoon een goed gaand paard niet herkent! Als er maar een krul in zit krijgt het punten, niet als er gereden wordt!

Ach ja, de beste stuurlui staan aan wal.

Je bent pas 14 en weet het allemaal beter...

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 01:34

De proevenboekjes komen als het goed is rond April Mei uit en vanaf 2006 gaan ze voort op wedstrijd in als ik het goed heb, dus we hebben allemaal nog genoeg tijd en als je je paard gewoon goed hebt gereden, moet een ander proevenboekje niet zo heel veel uitmaken toch?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 02:03

ach ik kijk t wel aan..

ik heb niks te vrezen, ik heb een goed lopend paard wat ontspannen is.
als een jury liever een in elkaar getrokken paard boven aan zet kan me dat weinig schelen zolang ik maar een goed gevoel over mijn proef heb!!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 08:54

hihi ik ben benieuwt wat deze ontwikkeling voor mij als beginnend b ruiter gaat betekenen. Ik start in maart voor het eerst met mijn fjord, die loopt nu in stap en draf keurig ontspannen aan de teugel en de galop moet hier en daa rnog wat bijgespijkerd wordt maar daa rheb ik nog 2 maanden voor.

Ik maak me dus niet zo'n zorgen om deze ontwikkeling, wel ben ik het eens dat er niet alleen naar de letter moet owrden gekeken, maar vooral om het totaal van het gereden paard. De B mag dan wel B zijn maar het is wel de basis, en als de basis niet in orde is, lijkt me toch ook geen goede zaak.
Voor mij persoonlijk is basis in de dressuur redelijk tot goed aan het been zijn, lekker nageeflijk zijn en goed te sturen. wat die van mij meestal ook is

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 08:54

daantjuhhh schreef:
ach ik kijk t wel aan..

als een jury liever een in elkaar getrokken paard boven aan zet kan me dat weinig schelen zolang ik maar een goed gevoel over mijn proef heb!!

OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:49

daantjuhhh schreef:
ach ik kijk t wel aan..

Zo heb ik het met de oude proeven ook altijd gedaan Lachen

En de ene keer stond je daarmee (bijna) bovenaan en de trekkers achterop
En de andere keer was het helemaal andersom.

Zo'n verschil moet niet kunnen imo, maar dat is er wel.
Maar ik ga mijn rijstijl er niet om aampassen, omdat ik zeker weet dat mijn paard er iig plezier in heeft en ik daardoor ook.
En dat is me 100 keer belangrijker dan een wp of prijs.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:53

Naar mijn idee krijg je dan echt een pavo-cup effect...

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:14

Ik moet zeggen als ik van een jury weet dat een bepaald beeld graag zien, dan probeer ik mijn rijden daar wel een beetje naar aan te passen. Maar nooit ten koste van mijn paard.
Maar als je toch weet dat een jury graag een erg voorwaards (misschien iets over tempo) paard ziet... Dan ben ik nu nog zo bezig in mijn training met rust, maar dan rij ik hem toch echt voorwaards... resultaat 167 incl. een keer fout rijden.....

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:54

Komen de nieuwe proeven per april/mei dit jaar al uit???

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:11

KarinvdM schreef:
Ach ja, de beste stuurlui staan aan wal.

Je bent pas 14 en weet het allemaal beter...

Ik neem aan dat Kylian het over het gros van de jury's heeft en niet alles over 1 kam scheert. Maar jij weet het beste hoe je jureert en dus of je je aangesproken moet voelen.

Ik moet zeggen dat ik zelf vaak weinig commentaar krijg waaruit blijkt dat er verder gekeken wordt dan op de letter rijden, toevallig laatst 1 jury die onder aan de coupon schreef dat mijn proef " met gevoel gereden was, ga zo door" dat was leuk want zo voelde het dus ook! Dit geeft bij mij toch aan dat deze jury iets beter heeft gekeken dan de gemiddelde, dan kom je vaak niet verder dan de standaard commentaren. (ja ja....dan maak ik ook de standaard fouten voordat iemand daar gelijk weer over begint)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:03

Ik godsnaam.... WAAROM worden de proeven makkelijker gemaakt?! Uit dit topic maak ik op dat er dan meer naar de de de lossigheid van het paard gekeken wordt... Alsof dit zou betekenen dat paarden die strak gereden worden, door eenvoudigere oefeningen, wél ineens los worden (gereden)? Natuurlijk niet! Het lijkt me verstandiger als er thuis gewoon anders getraind wordt, in plaats van alles meteen makkelijker te maken! Dan wordt het niveau juíst lager. En zo hoog is het al niet... toch?

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:54

sjaantje schreef:
Ik godsnaam.... WAAROM worden de proeven makkelijker gemaakt?! Uit dit topic maak ik op dat er dan meer naar de de de lossigheid van het paard gekeken wordt... Alsof dit zou betekenen dat paarden die strak gereden worden, door eenvoudigere oefeningen, wél ineens los worden (gereden)? Natuurlijk niet! Het lijkt me verstandiger als er thuis gewoon anders getraind wordt, in plaats van alles meteen makkelijker te maken! Dan wordt het niveau juíst lager. En zo hoog is het al niet... toch?

ik zie dit niet als de proeven gemakkelijker maken eerlijk gezegd. Een paard goed netjes ontspannen rondrijden en goed op de hulpen hebben is moeilijker dan een beetje naar letters sturen. Tenminste, voor een hoo mensen wel. Als ze inderdaad strakker zouden kijken naar het gaan van het paard, en hoe er gereden wordt, dan hoeft een proef niet per definitie makkelijker te worden, ook al gaan er wat figuren uit.

Wel zal het makkelijker worden voor de mensen die hun paard correct hebben lopen. Tong uitsteken

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:08

Yuri"]
ik zie dit niet als de proeven gemakkelijker maken eerlijk gezegd. Een paard goed netjes ontspannen rondrijden en goed op de hulpen hebben is moeilijker dan een beetje naar letters sturen. Tenminste, voor een hoo mensen wel. Als ze inderdaad strakker zouden kijken naar het gaan van het paard, en hoe er gereden wordt, dan hoeft een proef niet per definitie makkelijker te worden, ook al gaan er wat figuren uit.

Wel zal het makkelijker worden voor de mensen die hun paard correct hebben lopen. Tong uitsteken
[/quote]

Dat heb ik niet zelf bedacht, dat is hier op gebaseerd Knipoog :

[quote="Yoghurt"]
De proeven schijnen wat gemakkelijker te worden, maar zoals ik al zei gaat het niet meer zo om de kunstjes, maar om het paard als 'happy athlete'.
[/quote]

[quote="heidehofs schreef:
als je z rijd heb ik weer liever dat het moeilijke 'kunstjes'zijn

RJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:09

Ik vind vooral de doelstelling die ze hebben, die van de happy athlete heel belangrijk, het is een goed streven om te willen dat elk paard als een blij dansend poppetje door de baan gaat. Maar net als hier eerder is gezegd, rijkunst moet beloond worden en niet alleen het talent van het paard, want daar kán het soms wel op neer komen. Ik heb vroeger met onze haflinger wedstrijden gereden, nul komma nul talent had die pony, en hij liep van zichzelf niet swingend en lekker door zn lijf, maar dat kon die merrie ook niet. Tóch heb ik er winstpunten mee gereden, omdat de jury vond (en ook op de coupon zette) dat ik alles er uit had gehaald wat er in zat, en dát is ook belangrijk. Een jury die dat ziet, jureert in mijn ogen goed. Ik ben weliswaar nooit verder gekomen dan de B, maar dat is óók terecht, omdat mijn pony nooit zou kúnnen voldoen aan de L-maatstaven. Kortom het is altijd lastig... dus laten we er dan maar lol in houden key? Haha!

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:59

Ik ben het met Kylian eens, laatse was een meisje bij ons op stal 1e op de wedstrijd en die pony liep totaal op de voorhand, maar wel ''aan de teugel' hoe zij het zelf noemt
Die jury zag dus niet eens het verschil tussen in de krul getrokken paarden en paarden die in de aanleuning lopen Boos!
Ik wil niet zeggen dat alle jury''s zo beoordelen, er zitten vast ook goede bij, maar er mag van mij wel meer op een goed ontspanen paard gelet worden=> dus kom maar op met die nieuwe dressuurproefjes *LOL*

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:04

Setti schreef:
Komen de nieuwe proeven per april/mei dit jaar al uit???

Zover ik weet komen ze dan uit, maar ze worden pas vanaf 2006 op wedstrijd gebruikt, dus nog genoeg tijd om te oefenen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:10

Rensjuh schreef:
Ik vind vooral de doelstelling die ze hebben, die van de happy athlete heel belangrijk, het is een goed streven om te willen dat elk paard als een blij dansend poppetje door de baan gaat.

Je hebt wel gelijk, alleen Happy Athlete is zo'n relatief begrip... Mijn pony is verschrikkelijk lui en heeft de oren niet vaak naar voren als ik aan het trainen ben. Maar gewoon geconcentreerd op mij, zeg maar. Omdat hij niet uit zichzelf loopt, zouden juryleden nog wel eens kunnen denken dat hij "unhappy" is, ofzoiets. Dat is natuurlijk onzin. Maar zo relatief is het...

RJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:14

happy athlete is idd een relatief begrip, het is vooral een mooiklinkend begrip, maar de (kwpn)merrie waar ik mee reed, zag er ook niet altijd bepaald happy uit.. zo relatief is het dus idd, want ze vragen om een góede atleet, maar een góede atleet kijkt ook niet áltijd blij... kijk maar es in de krant bij sportpagina foto's.. zooo soms zou je toch je ogen uit je kop schamen als je zo in de krant staat Haha!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:16

KarinvdM schreef:
Alweer een topic hierover???

Gaan alle ruiters dan ook beter rijden? En/of betere instructie zoeken?

PS. Ik ben juylid...

Ik zou blij zijn als ze dit in zouden voeren al vind ik dat menig jurylid hier nu al naar kijkt
Toch Karin Verward
Als ik spanning heb in mijn proef wordt ik daar nu ook al terecht voor afgestraft

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:27

Rensjuh schreef:
happy athlete is idd een relatief begrip, het is vooral een mooiklinkend begrip, maar de (kwpn)merrie waar ik mee reed, zag er ook niet altijd bepaald happy uit.. zo relatief is het dus idd, want ze vragen om een góede atleet, maar een góede atleet kijkt ook niet áltijd blij... kijk maar es in de krant bij sportpagina foto's.. zooo soms zou je toch je ogen uit je kop schamen als je zo in de krant staat Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:22

Ik vind het een hele goede methode !

Nu nog uitbrengen !

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 00:21

geen problemen met 6 jes punten, maar dan moet je voor een goede oefening ook een 7 of een 8 kunnen krijgen. Er zijn erbij die wel makkelijk een 4 geven, maar geen 7 ens en 8 ten. Zelfs als een oefening super uitgevoerd wordt en goed gereden wordt.
Jullie praten over een paard wat in de krul gereden wordt....paarden met hun neus voor de loodlijn krijgen in de B of de L1 daar een opmerking over en lage cijfers voor het gereden zijn in het algemeen, en lage punten

Basisoefeningen en een ontspannen paard met niet zo veel ervaring en daardoor gespannen in de ring....leuk voor de B-paarden en ruiters.