Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sprintje schreef:Op deze link staat:
BE-rijbewijs
Je mag rijden met het aanhangergewicht dat de auto mag trekken. Kijk hiervoor niet alleen naar de auto maar ook naar het typeplaatje van de trekhaak!
Mag je auto 1500 kg trekken, dan mag je aanhanger dus maximaal 1500 kg wegen. Je mag hier best een 2-paardstrailer met een MTM van 2000 kg achter hangen als je je BE-rijbewijs hebt. Je moet dan wel zorgen dat je met beladen niet over die 1500 kg heen gaat, maar 1 paard laden dus. Bij twijfel op de weegbrug!
Anoukie schreef:Dus ik mag met mijn Renault Kangoo 1.9 van 1050 kg. waarschijnlijk wel een 1,5 paards trailer met paard erin trekken? Ik heb zo de papieren niet bij de hand, weet dus niet wat het "trekvermogen" (:?) is van onze auto.
Spekky schreef:wij hebben dus een VW golf met 1900cc..... en die mag een 2 paards trailer trekken....
yokie schreef:Voor zover mijn kennis strekt.. kan een 1.9 golf varierend van 1200 tot 1400 kg geremd trekken even afhankelijk van model en uitvoering.
IK zou daar dus geen 2paards achter knopen. Het zijn leuke caravantrekkers, maar een trailer met levende en bewegende have?
SigridB schreef:Het staat inderdaad in je autopapieren.
Onze auto mag geremd (daar gaat het om) 1300 kilo trekken. Dus een 1,5 paards trailer met paard daarin lukt prima (en het is nog wel een Opel Astra......).
Hoe meer PK de auto heeft, hoe zwaarder de motor, hoe meer een auto geremd mag trekken.
En VW Golf kan best een trailer trekken als de auto zelf maar genoeg PK heeft en een grote/zware motor.
Spekky schreef:naja.... we hebben een golf en die mag het trekken... dus maakt ook nix uit wat voor soort...