ORUN Cursus Fase 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 00:40

Joh, in drenthe ook al dat E-papiertje probleem. Bij ons op stal is ook een 1-ste fase Orun en net of de kantine met de week drukker wordt met aanhang.....

En ja, je moet een lange zit hebben. De cursus duurt van half 8 tot over 10 uur. Wat me nu opvalt is dat de groep nu nog steeds alleen les krijgt van de instructie. Er wordt geen les gegeven door de leerlingen en er is ook nog geen ruiterwissel. Kan me van jaren geleden herinneren dat dat toch snel gebeurde.... Plus, het niveau is heeeel wisselend. In deze groep rijden mensen mee die net de punten waarschijnlijk voor de eerst fase hebben gehaald tot iemand die semi prof rijdt. Dus, daarmee geeft het al aan, je zal toch echt eerst de eerste fase doorworstelen voor je de tweede mag beginne.

Verder zou het voor mij niets zijn. Hele dure cursus, dat geld geef ik liever uit aan goede instructie. Maar ja, ik heb dan ook geen ambitie of tijd om zelf les te geven.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 00:43

Het rare is nu ook dat er relatief heel veel Anky's meedoen (lees: dressurrichting) en bijna geen Jossen (lees:springers).

In de praktijk zijn er hier in de buurt dan ook erg veel
"ervarings-springruiters" die (verenigings)lessen geven.
Die willen ook geen diploma. Kost veel te veel, en levert niks op......

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 00:48

Eleonoor"]
Joh, in drenthe ook al dat E-papiertje probleem. Bij ons op stal is ook een 1-ste fase Orun en net of de kantine met de week drukker wordt met aanhang.....
[/quote]
Ik meende zelfs al iets gelezen te hebben over taxi-chauffeurs die per 2005 een chauffeursdiploma zouden moeten hebben...........Details weet ik zo even niet, maar dan nóg, hoe bedenk je het? (even off-topic)

[quote="Eleonoor schreef:

Verder zou het voor mij niets zijn. Hele dure cursus, dat geld geef ik liever uit aan goede instructie. Maar ja, ik heb dan ook geen ambitie of tijd om zelf les te geven.

Ook dat doe ik dan maar weer met frisse tegenzin.......... voor een uurtje lessen moet je tegenwoordig al een netto-dagloon inleveren............. >;)

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 00:57

Scum schreef:
Er zijn er een stuk minder die de 2e fase doen. De echte reden dat het in Ermelo wordt gedaan is omdat ze dan zelf het geld voor de huur van de accomodatie mogen vangen ofzo?

Ik denk juist dat een hoop mensen de 2e fase niet doen om de afstand

Ik had de 'mazzel' dat bij mij in de 1e fase bijna alleen maar fanatieke wedstrijdruiters zaten die allemaal erg serieus met hun paarden bezig waren/zijn op M/Z ( of hoger) niveau. Er was 1 vrouw die de cursus volgde omdat ze les wilde geven aan haar eigen kinderen, ze vondt het niveau te hoog liggen in onze groep en is overgestapt naar een andere Orun opleiding 1e fase ook in de buurt. Bij ons werdt er dus wel veel gereden en lesgegeven aan elkaar en ook lekker gediscussieerd over het lesgeven Haha! Haha! ( en het rijden Knipoog )

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 01:03

Inderdaad is het niveau verschil in de 1e fase soms wel érg groot.
Van recreant tot LT ruiter........

Dat moet ook niet meevallen voor de cursuleider/ster

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 01:09

QuijoSavan schreef:
Die mag ik overslaan omdat ik landelijk L rijd.

Landelijk L-dressuur rijden (letterlijk minimaal L1+1) is de toelatingseis voor de eerste fase (enkel dressuur). Als je ook nog B springen bent met een winstpunt, mag je de 1e fase allround doen.

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 01:17

CGJ12 schreef:
Inderdaad is het niveau verschil in de 1e fase soms wel érg groot.
Van recreant tot LT ruiter........

Dat moet ook niet meevallen voor de cursuleider/ster

Dat is een ding wat zeker is Haha! Die mevrouw reed met een fries en iemand uit de groep maakte daar niet zo een erg leuke opmerking over Boos!
Dit werdt niet echt door de rest ( en de cursuleider) gewaardeerd , maar het leed was al gedaan want dat werdt natuurlijk gelijk verteld op de andere cursus waar die mevrouw toen naar toe gegaan was..........
Ik snapte het aan de ene kant wel ( dat ze naar die andere cursus ging) maar aan de andere kant had het ook heel leerzaam kunnen zijn als ze was gebleven, zowel voor diegene die de opmerking(en) had gemaakt als voor haar.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 01:21

remi schreef:
Dat is een ding wat zeker is Haha! Die mevrouw reed met een fries en iemand uit de groep maakte daar niet zo een erg leuke opmerking over Boos!

Jij maakt daar eigenlijk een heel nette zin............. maar als ik het zo lees............ kan ik haar wel begrijpen.......... Haha!:D:D

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 01:26

Goed he Haha! Ik snapte het ook wel, vond het wel jammer dat wij bij die andere cursus gelijk als een stel arrogante dressuurprikkers te boek werden gezet na opmerking(en) van 1 persoon............zegt denk ik genoeg Knipoog

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 09:39

Ik heb de ORUN ook gedaan, en afgemaakt. Maar het viel niet mee, mijn paarden waren nooit goed genoeg , en dat was niet leuk. Maargoed heb tenminste dat papiertje gehaald Tong uitsteken . Het was wel veel gereis van Ermelo naar Breda in die 2 jaar (1e en 2e fase). Om 12 uur vertrekken en om 12 uur 'snachts weer thuiskomen. Bij de 1e fase had ik het geluk dat ze hier in Breda de cursus gaven, dus toen hoefde ik niet te reizen.
Maar van die regeling dat je de 1e fase mag overslaan, dat is niet zo. En daar komt idd nog eens bij de je met een D, E pony of paard B springen moet zijn met 1 winstpunt .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 09:53

Ik doe de basiscursus en daarmee voldoe ik aan de wettelijk gestelde eis, als ik straks geslaagd ben. Ik ben absoluut niet voornemens om naar Ermelo te gaan...... en om dus de eerste-tweede of derde fase te gaan doen. Helemaal geen zin in, met trailer is het een kleine twee uur rijden vanaf Delft, Ik ben dan al 4 uur met reizen kwijt........ weet je wat ik kan verdienen in die 4 uur.......... nee hoor, zouden de opleidingen in de buurt zijn....... zou ik er nog wel over nadenken. Maar nu absoluut niet

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 10:00

Kim, 1e fase is gewoon in de buurt, daar hoef je niet ver voor te reizen.

Ik vond het overigens een waardeloze cursus maar dat is volgens mij wel genoeg bekend. Knipoog
Ik heb dan ook geen ambities om 2e en 3e fase er nog achteraan te plakken, hoewel ik zometeen op 10 minuten van het KNHS-centrum woon.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 10:06

Ik ben tevree met de basiscursus......... ik heb niet echt de behoefte om er NOG meer tijd in te steken en een vervolgcursus te gaan doen.

Voor mij is het alleen belangrijk dat ik een papiertje haal waarop staat dat ik bevoegd ben om les te geven........ wil mijn bedrijfsaansprakelijkheids verzekering zo graag Haha! Haha! Haha!

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:37

gijsenkim schreef:
Ik ben tevree met de basiscursus......... ik heb niet echt de behoefte om er NOG meer tijd in te steken en een vervolgcursus te gaan doen.

Voor mij is het alleen belangrijk dat ik een papiertje haal waarop staat dat ik bevoegd ben om les te geven........ wil mijn bedrijfsaansprakelijkheids verzekering zo graag Haha! Haha! Haha!

Moet je dan niet de volledige cursus hebben doorlopen? Is een basiscursus al voldoende? Want dat was bij onze verzekering niet zo, moest volledig gediplomeerd zijn Verward .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:14

Basiscursus is voldoende Haha! Haha! Haha!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:40

Heb alle cursussen doorlopen, maar was toch vaak een zware dag. Voor dag en dauw met je paard op stap, aanzien hoe vooral de semi pi-pa-proefgerichte dames alle aandacht kregen en ik met mijn zwarte monster (nee... geen Fries) moest ploeteren om uiteindelijk een 6-je te krijgen op het rijden. Didactisch steek je er echt niks van op. Vooral belangrijk: duur en vergevorderd paard en een leuk bekkie. Ook bij mij in de groep zat een Fries die niet echt gewaardeerd werd. Meisje heeft zelfs examen gedaan op een normale kwpn-er.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:43

confetti schreef:
Ik heb de ORUN ook gedaan, en afgemaakt. Maar het viel niet mee, mijn paarden waren nooit goed genoeg , en dat was niet leuk.

Dat herken ik. Ik heb geen bewegingswonder, sterker nog: het is geen KWPN-er; daar was dus niets goed aan! Gedeeltelijk absoluut terecht commentaar, maar dan hoeft hij niet met de grond gelijk gemaakt te worden, toch? Ik heb mijn examen er uiteindelijk wel mee gehaald.

Ik vind de cursus ook slecht, maar ik wil het laatste jaar toch doen. Dan kan ik in ieder geval zeggen waarom en wat ik precies slecht vind..

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 17:39

Okeej, ik probeer even een beetje op alles te reageren.

Degene bij mij op stal (Babette Blankespoor) geeft al hele tijd les voor die ORUN Cursus.
Ik heb dus ook aan haal gevraagt hoe het nou precies zat. Ze vertelde mij dat ik Fase 1 mag overslaan en daarna Fase 2 mag gaan doen.
Ze zei ook dat het tegenwoordig veel is veranderd.
IK BEN ABSOLUUT NIET HIERIN THUIS!!

Maar misschien heb je eerst basis, daarna fase 1 ect ect. Dat ze de Basis ofzo bedoelde. Ik weet het niet precies.

Maar ik mocht wel iets overslaan.

De reden dat ik dit doe is omdat ik het zelf gewoon leuk vind. Ik MOET niet perse dat papiertje hebben (naja mijn wil is groot Haha! )

Maar bedankt.

En oja, ik had inderdaad al op KHNS gekeken en gemaild voor folder. Alleen nog geen reactie helaas.

Bedankt voor de vele reacties!

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:42

Momenteel doe ik de eerste fase. Om heel eerlijk te zijn, vind ik het harstikke leuk. Ik heb een goede cursusleider, vind ik dan Haha! .Oké, het reizen is wat minder, maar je moet er wat voor over hebben. Wel vind ik de 2 en 3e fase behoorlijk prijzig..niet normaal..

Barrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 18:21

Ik heb de 1e fase (dressuur) vorig jaar gedaan en was er ook niet zo tevreden over... Het was best gezellig, maar ik had niet echt het idee iets bijgeleerd te hebben.
Ik heb het gelukkig wel gehaald en ben nu gediplomeerd, maar ik ben niet van plan om ook de 2e fase te doen. En over iets overslaan binnen de instructeursopleidingen heb ik nog nooit iets gehoord; het is gewoon 1e, 2e en dan 3e fase. De basisopleiding kan inderdaad wel overgeslagen worden.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:36

QuijoSavan schreef:
Okeej, ik probeer even een beetje op alles te reageren.

Degene bij mij op stal (Babette Blankespoor) geeft al hele tijd les voor die ORUN Cursus.
Ik heb dus ook aan haal gevraagt hoe het nou precies zat. Ze vertelde mij dat ik Fase 1 mag overslaan en daarna Fase 2 mag gaan doen.
Ze zei ook dat het tegenwoordig veel is veranderd.
IK BEN ABSOLUUT NIET HIERIN THUIS!!

Maar misschien heb je eerst basis, daarna fase 1 ect ect. Dat ze de Basis ofzo bedoelde. Ik weet het niet precies.

Maar ik mocht wel iets overslaan.

Ik denk dat ze idd de basiscursus heeft bedoeld, vraag het nog maar eens aan haar

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:12

Toelatingseisen:
basis; min. 17 jr.
1e fase; min. 18 jr + wedstrijdklassering L1 dressuur (+ B springen, voor all round)
2e fase; diploma 1e fase, wedstrijdklassering M1 dressuur (of L springen, all round)
3e fase; diploma 2e fase, wedstrijdklassering M2 dressuur ( of M springen)

ik doe nu ook de 1e fase, en ik leer behoorlijk veel, vanaf les 8 is het ook lesgeven door kandidaten, en vanaf les 10 rij je op elkaars paarden, er zijn in totaal 20 lessen.......

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:33

Jeetje, is dat echt zo strict gebonden aan je wedstrijdklassering joh? Daar had ik geen idee van.
Ik ga zelf komend jaar een opleding doen bij BLOSO (Belgie) -als alles doorgaat tenminste- en daar moet je gewoon een toelatingsexamen rijden op het niveau waarop je moet zitten.
Ik wil best m-niveau rijden, maar dan wel in mijn eigen tijd Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:34

Ik heb 1e fase en ik peins er ook niet over om verder te gaan te duur en te veel tijd (oke én ik ben geen M dressuur want ik ben meer een slrpingruiter dus ik rijd mijn paard(en) dressuur niet verder dan L2 of het moet heel makkelijk gaan). Maar al zou ik LT rijden dan nog denk ik niet dat ik het zou doen. Ik vond eerste fase al niet echt indrukwekkend, leuk om een keer te doen maar om te zeggen dat ik daardoor nu beter lesgeef

Springruiters kijken er veel minder naar denk ik. Mijn springinstructeur gaat zich echt niet vermoeien met ORUN, de beste man heeft internationaal gereden rijdt ongeveer in alle klasses wel een paard hel zal hem goed zijn, die heeft echt geen tijd om daar te gaan leren lesgeven.
ruim 30 jaar ervaring met paarden en een beetje mensenkennis maakt hem voor mij een super instructeur, dat hele papiertje interesseert me geen F*ck.

Ik geef zelf ook niet les om van te leven hoor ik vind het heel leuk om af en toe wat meiden op weg te helpen en dan is het op de een of andere manier geloofwaardiger als je dat papiertje hebt. En het gaat dan ook echt alleen om B/L ruiters maar daar zijn er meeeeer dan genoeg van.
In drukke tijden heb ik 5 lesklanten en soms ook geen.

Het lijkt in mij ogen dat dresuurrruiters meer op zo'n papiertje zitten te wachten dan springruiters maar ik kan me vergissen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:38

In mijn geval mijn bedrijfsaansprakelijkheids verzekering Haha! Haha! Haha!