Hoeveel punten voor het uiterlijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 18:48

PriscaZ schreef:
ik denk wel dat op dit wedstrijdonderdeel de smaak van de jury ook wat doorkomt in de punten. Toen ik nog bij de rijvereniging zat, moest ik regelmatig schrijven als onze club een thuiswedstrijd had. (je moest altijd verplicht helpen op dagen dat je zelf geen wedstrijd had) en dan zeiden sommige juryleden ook gewoon dat het hoger of lager was bijv. omdat ze de kleur mooi vonden, of de bouw van het paard...

Dat vind ik niet echt eerlijk! Ook al heb je dan alles goed voor mekaar, gewassen gepoetst nette kleren en alles, dan toch kun je niet een hoger punt halen?!

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 19:58

hoe doen jullie de staart van jullie paard altijd dan? vlechten of scheren ofzo?

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:15

Je krijgt zeker niet altijd hetzelfde cijfer voor de verzorging, ik ging n x mn vader aanmelden en hoorde toen dat degene voor mn vader n 6 voor de verzorging kreeg en mn vader kreeg n 8. Meestal is het wel een standaard cijfer, want laatst ging ik voor mn zusje invlechten en khad t in 5 minuten gedaan, met elastiekjes, niks was gepoetst zelfs haar laarzen niet, pony was niet gepoetst niks, kreeg ze toch nog een 8.
En over de staart, ik scheer m altijd, ik vind n staartvlecht niet mooi.

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:39

patos schreef:
Ik vraag me af wanneer je eigenlijk een 10 krijgt. Toen ik nog een punt voor verzorging kreeg kwam ik altijd de bak in met een gewassen, brandschoon en glimmend paard. Strak ingevlochten, tuigage gepoetst, laarzen gepoetst. Nette rijkleding aan (precies zoals voorgeschreven), paard keurig getoilleteerd. Nou, ik weet echt niet meer wat je er nog meer aan kan doen, toch heb ik nooit hoger dan een 8 gehaald.

Ik heb er een keer 1 gekregen Bloos Ik weet ook niet waar ik het aan te danken had, ja ik had hem helemaal gewassen, keurig gevlochten, hij zag er tip top uit maar een 10...........Ik vond het zelf nogal overdreven.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:08

Verzorging is een onderdeel van een proef, maar niet het belangerijkste. Lachen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:08

patos schreef:
Ik vraag me af wanneer je eigenlijk een 10 krijgt. Toen ik nog een punt voor verzorging kreeg kwam ik altijd de bak in met een gewassen, brandschoon en glimmend paard. Strak ingevlochten, tuigage gepoetst, laarzen gepoetst. Nette rijkleding aan (precies zoals voorgeschreven), paard keurig getoilleteerd. Nou, ik weet echt niet meer wat je er nog meer aan kan doen, toch heb ik nooit hoger dan een 8 gehaald.

Ik vind een 10 eigenlijk te gek, een 9 ook al, want eigenlijk is het hele punt verzorging al een weggevertje! Het heeft in weze niets met je proef te maken, of met je rijkunsten en je krijgt ze gewoon kado. Denk dat de meeste verzorgingscijfers 7-ens en 8-en zijn, daar kun je dan mooi 1 of 2 vijven mee compenseren. Dat vind ik nog wel kunnen. Pas gehad dat ik met een 8 voor verzorging net 156 pnt had. Ok, het is wel winst maar ik weet dan donders goed dat ik het aan m'n verzorging te danken had, en niet aan m'n proef Knipoog. En dan ga ik niet helemaal tevreden naar huis (al zullen anderen zich daar misschien niet zo druk om maken, onder het motto 'winst is winst'!)

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:26

ik heb/had meestal een 7 of 8 voor de verzorging..gewoon normaal eigelijk

ik heb ook wel is mee gemaakt dat iemand een vijf had voor de verzorging..die had de benen niet gewassen kwam veeelste laat aan waardoor maar 5 min inrijtijd ( was buiten jury zag alles) en dat rekende die dus ook allemaal mee

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:36

ik heb geen verzorging meer. (z1) maar in de l had ik meestal een 7 of een 8. ik heb 1x gehad toen het met bakken uit de lucht regende ik een 9 had. iedereen zag dr niet uit. en de rijbaan was een sopje. dus heeft hij het daarmee gecompenseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:37

Eusebio schreef:
Ben het niet helemaal eens met deze opmerking, tuurlijk aan een schimmel heb je meer werk, maar je hebt er zelf voor gekozen om dit paard in het verleden te nemen/kopen toch? Gelukkig heb ik voor een zwarte gekozen. Bloos! Bloos

Ik heb ook voor een zwarte gekozen
alleen is hij nu bijna wit Haha!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:43

Maar voor een zwarte te zorgen is ook niet al te makkelijk. Haha!
Tenzij je het niet erg vind als hij bruin wordt.

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 00:47

Mijn pony staat niet op stal en dus in het begin van de zomerconcoursen heeft hij nog een dikke vacht....
Dat ziet er niet zo mooi uit,, Krijg ik daardoor dan ook maar een 6 ofzo.. Scheve mond

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 09:31

Remember schreef:
Ik vind een 10 eigenlijk te gek, een 9 ook al, want eigenlijk is het hele punt verzorging al een weggevertje! Het heeft in weze niets met je proef te maken, of met je rijkunsten en je krijgt ze gewoon kado. Denk dat de meeste verzorgingscijfers 7-ens en 8-en zijn, daar kun je dan mooi 1 of 2 vijven mee compenseren. Dat vind ik nog wel kunnen. Pas gehad dat ik met een 8 voor verzorging net 156 pnt had. Ok, het is wel winst maar ik weet dan donders goed dat ik het aan m'n verzorging te danken had, en niet aan m'n proef Knipoog. En dan ga ik niet helemaal tevreden naar huis (al zullen anderen zich daar misschien niet zo druk om maken, onder het motto 'winst is winst'!)

Goed, maar maak dan voor de verzorging een cijferschaal 1-8, dan weet je tenminste als je een 8 hebt, dat je werkt echt op prijs gesteld wordt en dan blijf je je niet afvragen hoe je dan wel een 10 kunt halen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 10:28

Ik heb veel geschreven bij een jury die een mooi verzorg bruin paard een 7 gaf en inderdaad een spierwitte mooi gewassen schimmel een punt extra, omdat die mensen toch meer moeite hebben moeten doen.
Maar een ongewassen vieze schimmel kreeg een 5, dat wel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 10:34

Ik heb weleens geschreven bij een jury en die keek echt nog even goed naar het paard tijdens de vrije stap, om het cijfer voor de verzorging te bepalen. En dat was absoluut niet zomaar een 7, een erg mooi gepoetste fries met een mooi uitgepluisde staart kreeg een 8, paard met vlek op het dekje kreeg een 5. Over het algemeen gaf ze wel meestal een 7, als het er gewoon netjes uitzag en er niks bijzonders opviel.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 10:54

Heb altijd een schimmel gehad..... Wassen en poetsen, idd veel werk, maar nu het ik een bruine, en ik besteed evenveel werk. (het enige verschil is dat ik niet s'morgens nog eens een vlekje hoe weg te wassen....)

Dus ja ik denk dat kleur van een paard niet moet uitmaken. Ik heb wel eens een 10 gekregen en meerdere malen een 9 Bloos

Ergens vindt ik het dus uit mijn eigen ervaring niet eerlijk. Ik poets mijn leer even goed, vlecht even secuur, was hetzelfde........... dus ja....... Maar goed, ik heb liever een 7 voor mijn galop-onderdeel dan voor mijn verzorging.......... Pling

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 13:09

Tja eerlijk is het met een jurysport eigenlijk nooit helemaal. Het gaat altijd over iemands mening...

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 13:48

Tsja de meeste jury's geven standaard een 7 of 8....
Met mij palomino kreeg ik wèl altijd hogere cijfers dan met de bruine pony, daar deed ik ook meer aan. Zijn beentjes, staart en manen waren spierwit en alles gevlochten en de staart bijgeschoren.

Ik heb een keer een test gedaan, de ene proef zonder de voorpluk in te vlechten, de andere proef mèt ingevlochten voorpluk.
Had ik de ene proef een 8, de andere proef een 10 Haha!
Maar een 10 vind ik zelf ook wel wat overdreven hoor (maar ik vond het best leuk natuurlijk Tong uitsteken ) maar ik waste hem echt elke keer en bijknippen enzo, jaja ik deed zelfs het tuig telkens dus een 9 vond ik best verdiend Schijnheilig De bruine waste ik bvb niet elke keer....

Haha!

*edit: Ach, en in de B en L is het toch een leuk puntenscoor onderdeeltje, lekker toch? Vanaf het M1 is het er toch uit.....*

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 15:56

Ik vind het stom dat bij een zwart paard de verzorgingspunten hoger liggen. Ik heb drie geschreven voor een jurylid en alledrie gaven ze een 9 bij de paarden die zwart waren.
Oke, die blinken ook mooi. Maar de schimmels enzo kregen allemaal 7, zelfs eentje nog een 6.
Maar jah, dressuur blijft natuurlijk altijd een jurysport.

Ik heb altijd met een palomino gereden en daar kreeg ik op zich ook wel hoge punten voor de verzorging, maar ja dan was je ook wel ff bezig.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:20

volgens mij krijg je ook minder punten als je te groot bent voor je pony

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:16

Remember schreef:
Heb eigenlijk standaard een 8. Ik ben wel een pietlut, want ik wil dat alles er piekfijn uitziet. Doe gerust een knotje 2x over Bloos , alles moet glimmen, voor de proef worden alle puntjes nog even op de I gezet (plastron recht, uitstekende haren nog even achter m'n oren, evt wat zand van de benen)...

Ik kan me ook echt soort irriteren aan mensen waarvan je ziet dat ze er echt niet zoveel werk aan hebben besteed. Knotjes die schots en scheef zitten, voorpluk niet eens ingevlochten, hoofdstel dat niet gepoetst is Scheve mond ... Niet dat het officieel wat uitmaakt, maar ik zou zo niet op pad willen Haha!

ik vlecht de voorpluk van mijn paard nooit, mijn paard heeft een hele dunne voorpluk en alles wat je dan overhoudt is een knotje ter groote van een speldenkop!!!! dat ziet er echt niet uit, dat hele knotje is niet te zien, en dan is het net of je de voorpluk er af hebt geknipt!!! dit vind ik dus echt niet mooi!! Verward

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:25

Ik heb gemerkt dat als ik er heel veel aan doe ik een 7 kreeg, en als ik het allemaal maar wat liet hangen, ik alsnog een 7 kreeg. Heb ook nog nooit lager dan een 7 gehad...

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:35

Ik ben voor afschaffen van vlechten en cijfers voor verzorging. Het gaat er toch om hoe je rijdt? Niet hoe lang je hebt staan wassen? Ik heb een hekel aan vlechten, doe het omdat het moet, zorg dat alles netjes schoon en verzorgd is. Toch ben ik van mening dat je dat voor je paard en spullen moet doen, niet omdat een jury het zo graag zo wil zien.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:57

saffier schreef:
ik vlecht de voorpluk van mijn paard nooit, mijn paard heeft een hele dunne voorpluk en alles wat je dan overhoudt is een knotje ter groote van een speldenkop!!!! dat ziet er echt niet uit, dat hele knotje is niet te zien, en dan is het net of je de voorpluk er af hebt geknipt!!! dit vind ik dus echt niet mooi!! Verward

Shine heeft ook maar een hele kleine voorpluk, maar toch vlecht ik hem hoor! Vind zo'n wapperend bosje haren gewoon slordig staan. Zo vind ik een gevlochten staart ook absoluut niet mooi, zie het liefst een opgeschoren staart. Maar ieder zijn eigen mening! Als ik zou jureren zou ik iemand er niet op afrekenen, als iemand zich aan de voorschriften houdt is het goed. Als diegene er piekfijn uitziet maar de staart gevlochten heeft of een voorknotje juist niet zou ik die niet lager punten.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:58

Afbeelding

How to braid and not to braid

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:59

Ik kreeg pas een 7 en de rest een 8 omdat ik mijn staart niet ingevlochten had....???

En een tijdje terug ook een 7 omdat het paard er zo modderig uit zag!!! Ja.. gek he, als het buiten los rijden is en het zeikt van de regen!!!