Altijd consequent zijn, behalve in de ring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:37

MissSisa schreef:
Gister banketstaafde je wel anders(effe off-topic). Knipoog

Heb je gepbd.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:32

runningkawa schreef:
Maar er zit natuurlijk wel een verschil tussen corrigeren en corrigeren

Juist, en als de jury er wat van zegt, is het dus te dol geweest...

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 17:12

Wouter24 schreef:
Juist, en als de jury er wat van zegt, is het dus te dol geweest...

Toch zijn er uitzonderingen denkbaar Knipoog

Zo ging ik met mijn 3- jarige een keer op wedstrijd in de L1. Bij het halthouden trok hij me zowat uit het zadel en toen ik niet meegaf, ging hij steil omhoog. Ik heb hem toen met mijn vlakke hand een pets om zijn oren gegeven, wedstrijd of niet. Hij heeft het daarna nooit meer gedaan. De jury vond het dierenmishandeling, ik vond het een levensgevaarlijke actie van hem, die niet voor herhaling vatbaar was.

Als een paard slecht aan mijn been is, probeer ik dat natuurlijk niet te laten merken, maar rij ik in de losrijbak gewoon nog een half uurtje door ná de proef ~~}>

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:31

nou, ik heb ooit in de ring overhands een ongelooflijke rotklap uitgedeeld toen ze na een proef waarin ze niet vooruit te branden was, niet eens meer wilde aanstappen na het afgroeten. Enige commentaar van de jury was "terecht!". Maar in principe rijd ik altijd door en vooral blijven lachen Haha!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:39

marieketencate schreef:
Toch zijn er uitzonderingen denkbaar Knipoog

Zo ging ik met mijn 3- jarige een keer op wedstrijd in de L1. Bij het halthouden trok hij me zowat uit het zadel en toen ik niet meegaf, ging hij steil omhoog. Ik heb hem toen met mijn vlakke hand een pets om zijn oren gegeven, wedstrijd of niet. Hij heeft het daarna nooit meer gedaan. De jury vond het dierenmishandeling, ik vond het een levensgevaarlijke actie van hem, die niet voor herhaling vatbaar was.

Als een paard slecht aan mijn been is, probeer ik dat natuurlijk niet te laten merken, maar rij ik in de losrijbak gewoon nog een half uurtje door ná de proef ~~}>

Dat is ook wel erg ...... Dat mag helemaal niet volgens de regels. Doe dat dan maar thuis. Maar niet op de wedstrijd. Je kan er zelfs voor worden gediskwalificeert. Als mijn pony in het parcour omhoog komt geef ik hem ook geen klap voor zn kop. Dat doe ik thuis wel. Dat is echt geen steil omdat op de wedstrijd te doen........ Waarom een halfuurtje verder rijden na de proef, daar zie ik het nut ook niet van in. Het gebeurde daar. Daar los je het op. Schop dan een keer hard in de proef en niet daar buiten. Dat is niet goed, je paard doet het daar fout en dan ga je daar buiten het paard op zijn donder geven(snap je het zelf dan nog wel???)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:40

nee, je rukt hem gewoon in zijn bek als hij niet wil halthouden Lips are sealed

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:46

Lielle schreef:
nee, je rukt hem gewoon in zijn bek als hij niet wil halthouden Lips are sealed

Zo hard was dat niet. Ik deed hoogstens een keer ho, met mijn hand.......Een klap voor zijn kop kan wel verdient zijn maar niet op de wedstrijd.........

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:48

verdiend is verdiend, wedstrijd of niet. En over die ophouding zal ik verder niets zeggen Lips are sealed

Ethelate, ik sluit me eigenlijk aan bij bv missmuts. Gewoon vergeten en volgende keer opnieuw proberen.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:52

MissSisa schreef:
Dat is ook wel erg ...... Dat mag helemaal niet volgens de regels. Doe dat dan maar thuis. Maar niet op de wedstrijd. Je kan er zelfs voor worden gediskwalificeert. Als mijn pony in het parcour omhoog komt geef ik hem ook geen klap voor zn kop. Dat doe ik thuis wel. Dat is echt geen steil omdat op de wedstrijd te doen........ Waarom een halfuurtje verder rijden na de proef, daar zie ik het nut ook niet van in. Het gebeurde daar. Daar los je het op. Schop dan een keer hard in de proef en niet daar buiten. Dat is niet goed, je paard doet het daar fout en dan ga je daar buiten het paard op zijn donder geven(snap je het zelf dan nog wel???)

Ik zal nog even de moeite nemen om er op in te gaan...

Ten eerste denk ik dat een tik met de zweep een stuk harder aankomt dan mijn vlakke hand om z'n oren. Het is meer bedoeld als schrikeffect. Bovendien reed ik zonder zweep. Een schop naar voren was niet zo duidelijk, want hij wilde juist niet stilstaan. Het moest duidelijk worden dat hij niet omhoog mag. dat een 3 jarige nog niet altijd stil wil staan is begrijpelijk en daar straf ik hem ook niet voor.

Thuis gaat hij niet omhoog, dus kan ik hem daar ook niet voor straffen

Als mijn paard in de proef niet aan mijn been is, is hij na de proef meestal nog steeds niet aan mijn been, dus daarom rijd ik nog even door. Gewoon als training. Dus niet om hem te straffen voor hetgeen hij in de proef heeft gedaan, maar juist om hem eraan te helpen herinneren dat hij tóch aan het werk moet als hij een dagje geen zin heeft. Uitstappen en wegzetten lijkt me kwalijker, daar leert hij niets van.

En ja, ik snap zelf erg goed waar ik mee bezig zijn, dank voor je bezordheid.

Ook denk ik dat jouw pony om heel andere redenen omhoog komt dan mijn toen 3 jarige brutale paard.
Laatst bijgewerkt door SGWuppie op 19-12-04 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:52

Als ik een paard heb dat omhoog komt bij wedstrijd en dan geen klap krijgt (en thuis wel) dan weet ik wie er de volgende wedstrijd rustig 25 keer omhoog gaat, als je zo begint, paarden zijn soms wel slim Knipoog

ik vind het een beetje vreemde opmerking van de jury, maargoed ik was er niet bij, misschien was ie met zn verkeerde been uit bed gestapt Knipoog

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:01

Ethelate schreef:
Dus jullie zijn pas op wedstrijd gegaan toen je 100% zeker wist dat je paard altijd luisterd, en accepteren maar alles in de ring om het thuis pas weer af te leren?

Nee, maar ik ga wel pas op wedstrijd als ik weet dat ik mijn paard kan corrigeren met fatsoenlijke hulpen. Schoppen en op de handrem zetten, versta ik daar NIET onder.

Uitzonderingen (zoals wat Marieke vertelt) natuurlijk daargelaten.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:05

marieketencate schreef:
Ook denk ik dat jouw pony om heel andere redenen omhoog komt dan mijn toen 3 jarige brutale paard.

Idd, je moet hem ook wel straffen. Maar geef dan een klap met de zweep maar sla hem niet voor zijn kop. Die mensen moeten ze gelijk van de wedstrijd sturen. Dus als jouw paard vaker omhoog kwam had je hem nog vaker een klap voor zijn kop gegeven???

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:09

misssisa, jij bent niet echt de aangewezen persoon om iemand terecht te wijzen over het corrigeren van zijn/haar paard, en bovendien zit Ethelate hier nou niet echt op te wachten.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:24

Lielle schreef:
misssisa, jij bent niet echt de aangewezen persoon om iemand terecht te wijzen over het corrigeren van zijn/haar paard, en bovendien zit Ethelate hier nou niet echt op te wachten.

Ik mag mijn mening geven..............
En waarom mag ik dan niet vertellen wat ik ervan vind, mensen doen dat ook bij mij. Verward

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:28

Hap hap hap hap hap Haha! Kom van die kast af meid!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:30

Scum schreef:

Leuke zin maar Verward

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:39

MissSisa, heb jij nou echt een plank voor je kop????

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:42

MissSisa schreef:
Idd, je moet hem ook wel straffen. Maar geef dan een klap met de zweep maar sla hem niet voor zijn kop. Die mensen moeten ze gelijk van de wedstrijd sturen. Dus als jouw paard vaker omhoog kwam had je hem nog vaker een klap voor zijn kop gegeven???

Waarom is een zweep beter dan met de hand? Bovendien had ik geen zweep. Lezen is ook een vak OK dan!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:44

marieketencate schreef:
Waarom is een zweep beter dan met de hand? Bovendien had ik geen zweep. Lezen is ook een vak OK dan!

Ik zrg alleen maar dat ik een klap met de zweep had gegeven. Mij een te groot risico om hem in de proef te slaan.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 19:45

Scum schreef:

*LOL*

Maar ik heb geen handrem gebruikt, geen zweep, alleen een keer flink mijn binnenbeen aangeklemt, omdat er op een normale kuitdruk geen reactie kwam.
Ik blijf er bij, consequent blijven. Je paard snapt er toch niks van als hij thuis wordt geslagen, maar in de ring niet, en vervolgens thuis weer wel, als hij omhoog komt?

En ik stop altijd pas na iets "positiefs" en gewoon nog even gereden om haar ontspannen te krijgen, en toen ze lekker vwnw liep, beloont en gaan stappen. Beestje ook weer op zijn gemak, ipv van gestresst en wel weer in de trailer zetten.

Sijac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 21:51

Inderdaad is dat een beetje gek eigenlijk hè. Terwijl je hem corrigeert (alleen wat harder dan normaal). maar als hij niet luistert......... laat em maar lekker zn gang gaan dan hè Ach gut

Ik heb ook een keer zon raar commentaar gehad
'ik was te hard voor het paard, maarik moest hem meer aanpakken'
(ofzoiets Verward )

soms hè....... Clown

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:20

Ethelate schreef:
Dus jullie zijn pas op wedstrijd gegaan toen je 100% zeker wist dat je paard altijd luisterd, en accepteren maar alles in de ring om het thuis pas weer af te leren?
Ik weet gewoon dat als ze door krijgt van in de ring mag ik alles, want ze doet toch niks, dat ik vervolgens helemaal niks meer met haar in de ring kan.
Heb gewoon precies hetzelfde gedaan als dat ik thuis zou doen, om gewoon eerlijk tegen over haar te zijn, als ze het in de proef had gedaan (want toen ging ze ook door die hoek) had ik haar net zo goed flink been gegeven.

En we zouden ook een half uur eerder aanwezig zijn, maar toen we op stal kwamen bleek de verlichting achter niet helemaal in orde, terwijl dat thuis wel was. Dus in het donker en stromende regen dat opgelost, en vervolgens wou het paard wat normaal altijd zo de trailer op loopt, het niet in het donker doen.
Maar goed, in januari moet ik er weer heen, ga ik 3 uur van te voren aanwezig zijn, en laten zien dat ze het wel kan Knipoog

Mijn vader maakte de vergelijking van:"Met kinderen moet je ook consequent zijn, thuis streng voor ze, en op visite mogen ze alles? Dat hebben ze zo in gaten"

Nee ik zeg niet dat ik mijn paard ten alle tijden voor elkaar heb (Al heeft ze tot nu toe altijd een stuur en rem gehad). Maar als ik wat mee maak op les of in mn proef wat niet door de beugel kan en ze krijgt genadeloos op dr sodemieter mag iedereen het van mij dierenmishandeling vinden hoor. Als zij graag over zich heen laten lopen door 500 kilo moeten ze dat vooral doen, niet mijn zorg, ene oor in en het andere weer uit.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 00:28

hmmm sorry voor het verder verstoren van dit topic...mare missSisa...waar wou je hem een klap verkopen???hij komt omhoog, het hoogste punt zis zijn hoofd(de oren) dan geef je hem toch een klap daar,dan krijg je een schrikreactie!!
je kan hem moeilijk op zijn kont gaan slaan... Verward

maar ga verder.... Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 00:43

Ik heb mijn paard ook wel eens met de vlakke hand een klap voor zijn kop gegeven,
die kwam ook omhoog omdat hij niet achterwaarts wilde...
De jury gaf het commentaar "eigenlijk mag het niet, maar stiekem goed opgelost"

Ik kan mij voorstellen dat de jury van Ethelate haar schop verkeerd begreep, waarschijnlijk kwam die schop bij hem over alsof je gefrustreerd was na zo'n slechte proef.

Net even verkeerd getimed Haha! Je moet wel weten wanneer je kan aanpakken Knipoog In het geval van mij zoals ik hierboven schreef ging het om een verder vlekkeloze proef en ik was alsnog 1e met dikke wp, ook al had ik 2 x -2 omdat ik eerst een keer de baan stuurloos rondging in galop en vervolgens het achterwaarts nog een keer over heb gedaan.

In het geval van jou had ik waarschijnlijk heeeel diep gezucht en was rustig de bak uitgestapt om vervolgens aan de hand uit te stappen, zo'n dag kan je beter maar heel snel vergeten, je hele proef was al naadje dus ik denk niet dat je er veel mee bent opgeschoten om haar naderhand voor een schrikactie aan te pakken.

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:34

Lastig. Ik heb nog nooit meegemaakt dat Jildau zich schrikkerig gedroeg op concours. Wel zit ze regelmatig vast op wedstrijd maar ja, dat is dan indirect vast ook weer mijn schuld en nou ja...pech dan. Ik start wel op zo'n moment, maar ze loopt dan niet zo lekker soepel als thuis en daar zijn de punten dan ook naar. Tsja, het blijft moeilijker dan het eruit ziet, zo'n dressuurwedstrijdje rijden Lachen