ik rijd weleens zonder lezer. maar ik vind het handiger om wel een voorlezer te hebben!
Flippertje
Geplaatst: 03-12-04 23:24
Met mijn vorige paard heb ik ooit 1 keer zonder voorlezer gereden. Ik stapte een rondje voor de proef, moest ik ineens bij de jury komen, die vroeg zich af waar de voorlezer bleef, sjah.. die kwam dus niet! Het paard wat ik nu rij heeft de nare gewoonte om weg te springen of naar buiten te kijken op de plek waar de voorlezer staat, dus ik denk dat ik het maar weer eens ga proberen om een proef uit mn hoofd te rijden.
Sylhouet
Geplaatst: 03-12-04 23:36
Ik rijd sinds het begin van dit indoor seizoen, dus sinds oktober, de proeven uit m'n hoofd. Bevalt echt super goed! Ben echt veel geconcentreerder en weet precies wat er komen gaat. Ik kan nu echt voor mijn gevoel oefening voor oefening netjes afwerken, in plaats van dat de voorlezer ondertussen al weer het volgende onderdeel roept. Tot nu toe ben ik ook nog niet verkeerd gereden, maar wat niet is kan nog komen Maar het bevalt me zo goed dat ik in ieder geval het hele indoor seizoen lekker uit m'n hoofd blijf rijden, outdoor moet ik maar eens kijken hoe dat bevalt (omdat je dan 2 proeven rijdt en omdat er overal om je heen ook wordt voorgelezen).
SkyLWG
Geplaatst: 04-12-04 23:07
Ik rijd ook als het kan de proef uit mijn hoofd. Ik ben dan veel geconcentreerder omdat ik niet nog eens moet gaan luisteren naar wat er gezegd wordt.
SuusEventing
Geplaatst: 04-12-04 23:16
Ik rij ook zonder voornamelijk omdat dat beter is voor zowel mijn concentratie als die van mijn paard. Hij wordt in de ring zo heet dat hij elk woord verstaat als galop;)
kenso0wlover
Geplaatst: 04-12-04 23:57
Ik ken een meisjee die ook wel eens zonder lezer rijdt omdat eht paard stopt zodra tie iemand hoort voorleze:P:P:P
Belli
Geplaatst: 05-12-04 00:15
Hay
ik rij altijd zonder voorlezer, ten eerste omdat ik het veel mooier vind staan en ook omdat het soms de schuld kan zijn van je voorlezer als die te laat is dat je een minpunt krijgt, dus ik rij ze zonder, al vanaf mn eerste proefje en ik ten tweede, ik mag het gewoon niet van mn vader en zo moeilijk is het ook niet hoor, genoeg thuis rijden en veel herhalen in je hoofd, soms ga ik gewoon op een zadelbok zitten en sluit ik mn ogen en doe heel de proef! Nou veel geluk ermee!!!
Groetjes
chrisje_83
Geplaatst: 05-12-04 00:16
Ik rijd mijn proeven altijd uit mijn hoofd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat verplicht moest gaan doen omdat de pony die ik toen reed erg op de lezer reageerde. Maar ik ben er wel achter gekomen dat ik beter voorbereid de ring in ga, dat ik alles netter voor kan bereiden en alles netter af kan werken. Ik ben echt met de proef bezig en niet met de lezer. Ik ben in de jaren die ik nu uit mijn hoofd rijd nog maar 2 keer de fout in gegaan (één keer twee voltes 10 meter vergeten en afgelopen zomer een volte 10 meter bijna vergeten). Ook ik heb een keer een aantekening op mijn protocol gehad. Dat de jury het netjes vond dat ik uit mijn hoofd reed
jamiro
Geplaatst: 05-12-04 17:22
ik heb nog nooit een dressuurproefje uit mn hoofd gereden, carrouselproeven hebben we de laatste paar wedstrijden wel uit ons hoofd gereden, en toen waren we veel geconcentreerder aann het rijden als met voorlezer, dus dat is wel een pluspuntje
¡!Ellen!¡
Geplaatst: 05-12-04 22:40
Ik heb het één keer gedaan en ik vond het doodeng Ik kende mijn proef wel heel erg goed en wilde het gewoon een keer geprobeerd hebben. Maar waarom zou je zonder voorlezer rijden als je ook gewoon met voorlezer mag? Stel dat je het niet meer weet mag er niemand ingrijpen.. Oke als je alleen op wedstrijd gaat kan ik het wel begrijpen, maar mijn moeder gaat altijd mee dus die leest gewoon altijd voor, ondanks dat ik mijn proef eigenlijk altijd uit mijn hoofd ken Dat geeft me wel een zekerder gevoel!
Ganna
Geplaatst: 05-12-04 23:02
Hmmm, ik rijd wel geen wedstrijden maar toch even een reactie. Ik kan me ook niet voorstellen dat het zo moeilijk is een proef uit je hoofd te leren. Heb met Ilonk heel wat proefjes voor mezelf gereden in de bak, die reed ik dan een keer of wat in stap (terwijl ik het las) daarna in draf een keer of twee en dan kende ik hem wel en kon hem rijden. Ilonka kende hem ook dus als mijn Fjord het zo snel kan leren moet het voor een mens zeker geen probleem zijn. Dat een voorlezer je uit je conentratie haalt lijkt mij ook.
jaggie
Geplaatst: 05-12-04 23:44
ik rijd wel vaker zonder voorlezen, als ik alleen met mijn pa op wedstrijd ga dan heb ik liever dat hij doet filmen dan voorlezen. ken de proef toch altijd goed uit mijn hoofd. uiteraad heb ik me ook wel eens verreden, maar ach oliebol hapens, daar kan de pony verder niks aan doen en dan weet ik het tenminste ook waar ik het moet zoeken
maar als de pony erg heet is en ik er mijn handen aan vol heb, dan leest pap weer wel voor, want dan moet ik me volledig kunnen concentreren op de pony, om zo fouten te verkomen en hem net een stap voor de blijven.
ook heb ik mijn vader op een gegeven moment wel weer voor laten lezen een paar x in het Z, zodat ik er iets meer aan kon rijden, zonder me ook nog eens te moeten inspannen om te proef correct te rijden. (hielp trouwens erg goed)
Biertabje
Geplaatst: 05-12-04 23:49
ook met voorlezer rijd ik nog fout!
ik rijd altijd met, maja wanneer rijd ik nu dressuur! oja as zaterdag moet ik!
naam
Geplaatst: 05-12-04 23:55
Ik rijd ook sinds begin dit seizoen mijn proeven uit het hoofd, maar vandaag ging het even mis!
Ik had in gedachten een stuk van de proef overgeslagen, en daar waar het mis ging dacht ik gelijk, oliebol, dit is niet goed, maar toen ging de bel al. Ben gewoon rustig gebleven en mijn proefje verder goed afgemaakt, en ook nog met een winstpunt geeindigd , en dat gaf wel een fijn gevoel.
Dat wil dus zeggen dat het niet onoverkomelijk is, als je een vergissing maakt, zolang je zelf maar nuchter blijft, en rustig je proef weer hervat!
Belli
Geplaatst: 06-12-04 21:52
Mooi !! Das goed van je Naam!!!
frunnik
Geplaatst: 06-12-04 22:45
Ik heb ook wel eens proeven uit mijn hoofd gereden, voorwaarde is wel dat ik hem thuis geoefend heb. Vind het veel prettiger, kan je beter concentreren. Ik doe het nu niet zo vaak meer omdat ik nog maar weinig tijd heb om mijn proef thuis te oefenen.
Vroeger (30 jaar geleden) kreeg je nog een bonuspunt als je je proef uit je hoofd reed (zegt mijn mama)
Rhys
Geplaatst: 07-12-04 13:44
Bij de pony's in de het M reed ik vaak uit m'n hoofd, zodat m'n vader, die altijd mee was, kon video-en. Ik oefende de proef thuis altijd een paar keer uit m'n hoofd, en dan weet ik dat op concours ook nog wel hoor! p de heenweg in de auto gewoon nog even stampen, en dan komt het wel goed. Behalve die ene keer op de Drentse dat m'n paard in de stress schoot en ik het opeens ook niet meer wist......toen heb ik mezelf wel uitgescholden dat ik zo nodig stoer uit m;n hofod moest. Niet dat er iets aan te redden was geweest, kreeg d'r niet meer voorbij E-B, maar toch. Ga het nu vast wel weer eens doen, je bent idd geconcentreerder aan het rijden als je niet ook nog hoeft te luisteren.
Lame
Geplaatst: 07-12-04 14:35
Het is niet moeilijk je proef uit je hoofd te leren natuurlijk.. maar ik heb vaak het probleem dat ik teveel met Iris bezig ben en niet goed op let waar ik ben in mijn proef... en dan is het donders handig als iemand je voorleest..
Roofer
Geplaatst: 07-12-04 17:26
Ik heb eigenlijk nog nooit een proef uit mijn hoofd gereden, maar er wel altijd op gerekend dat het zou moeten (je weet maar nooit of je voorlezer ineens niet kan). Op stal reed ik altijd mijn proeven uit m'n hoofd, gewoon om ze goed te kunnen oefenen.
Dat heeft me wel een aantal keren goed geholpen! Voorlezer die verkeerd leest en ik reed wel goed. Ik ben trouwens wel een keer naar een wedstrijd gegaan zonder voorlezer. Ik zou ook m'n proef uit m'n hoof rijden, maar toen kwam ik een bekende tegen. Zij wilde wel voorlezen, nou da's mooi, want ik vind dat fijn voor de zekerheid. Als je zelf mocht twijfelen zeg maar.
Anoniem
Geplaatst: 07-12-04 17:43
Hier in Zweden ben je vanaf het LA (vergelijk met M) verplicht om je proeven uit het hoofd te rijden. Het is hier veel rustiger op concours Ik vind het super.
Zelfs de ponykinderen leren al om hun proeven uit het hoofd te rijden, dus niemand maakt er een probleem van.
Pascha
Geplaatst: 07-12-04 21:32
Sommige lezers schreeuwen zo hard, die hoor je 3 ringen verder nog!! Dus Zep, ik snap dat het in Zweden er een stuk rustiger aan toe gaat!!
lucas03
Geplaatst: 07-12-04 22:19
Ik ga altijd alleen op concours dus heb geen voorlezer, ik probeer altijd iemand te vinden die dan voorleest. Ik ken de proef altijd wel uit mijn hoofd omdat ik iedere keer een andere voorlezer heb, en ze zijn niet allemaal even goed
Het is er alleen nog nooit van gekomen dat ik zonder voorlezer de ring in ga. Misschien toch maar een keer proberen. Soms hoor ik de voorlezer niet eens. Het is meer ter ondersteuning.
Ecudes
Geplaatst: 07-12-04 22:45
Ik rijd het uit mn hoofd met een voorlezer op de achtergrond. Die ga ik maar schrappen, want de laatste keer werd ik door dr de mist in gestuurd...
Biepje
Geplaatst: 08-12-04 00:00
Ik rijd altijd uit mijn hoofd, ik vind het gewoon ook veel makkelijker. Ik voel me dan niet afhankelijk van iemand anders, weet exact wat en wanneer ik iets moet doen enzovoort.
Ethelate
Geplaatst: 08-12-04 00:12
Ik rij de proef thuis 1x en dan ken ik hem uit mijn hoofd. Mijn moeder leest, en die leest wel eens te laat of vergeet iets *totale paardenleek* maar dat maakt dus niks uit. Alleen laatst vroegen een paar of ze hun ook wou voorlezen, maar die waren geloof ik toch niet zo blij er mee.