waarom wedstrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 10:27

Lielle schreef:
1Waarom moet iedereen trouwens zo nodig buitenrijden? Saai, je paard gaat er van lopen sloffen of er wordt alleen maar gecrosst. Ik snap niet dat je dat doet

Conditietraining doe ik toch echt in het bos hoor! Maar ik begrijp wat je bedoelt; ik woon ín een prachtig bos, maar kom meestal niet verder dan een uitstap-rondje. Als ik wel buiten ga rijden, rijd ik meestal zoveel mogelijk in galop, want 3 uur stappen kunnen mijn billen niet verdragen Knipoog

Ik raak niet gestrest van wedstrijden. Er is wel spanning (bijvoorbeeld vlak voordat je de ring in gaat of bij de start van de cross) maar dat is juist een soort positieve spanning.

En eventing kan nu eenmaal niet thuis in je achtertuin, maar gelukkig zijn er van die mensen die zich uitsloven om een prachtig parcours te bouwen, waar ik graag gebruik van maak!

ZabaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 12:21

Lielle schreef:
2) wie zegt dat mijn paard en/of ik erdoor opgefokt raken?

Niet je eigen ervaringen op iemand anders projecteren!

ik spreek inderdaad uit eigen ervaring, maar dit zijn ook dingen die ik van andere mensen hoor bij ons. die zeggen dan: ik zelf ben heel erg zenuwachtig en dat breng ik dan over op het paard.

maarja zo veel mensen rijden er daqn ook weer niet paard, maar toch denk ik dat het meerendeel toch wel zenuwachtig is voor een wedstrijd.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:27

Ik ben een echte stresskip op wedstrijden, maar toch heb ik het wedstrijden rijden 'nodig' om ergens naar toe te werken.
Thuis blijven en in de bak oefenen, daar kan ik geen voldoening uit halen. Ik wil mijn vorderingen ook in de ring kunnen laten zien.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:29

ZabaZ schreef:
ik spreek inderdaad uit eigen ervaring, maar dit zijn ook dingen die ik van andere mensen hoor bij ons. die zeggen dan: ik zelf ben heel erg zenuwachtig en dat breng ik dan over op het paard.

maarja zo veel mensen rijden er daqn ook weer niet paard, maar toch denk ik dat het meerendeel toch wel zenuwachtig is voor een wedstrijd.

zenuwachtig is op zich helemaal niet erg, je hebt zelfs een bepaalde spanning nodig om optimaal te presteren. Kortom, ik herken jouw verhaal niet. Niet bij mezelf en niet bij de meesten van mijn concullega's op concours. Er stond in de Hoefslag van afgelopen vrijdag wel een leuk artikel over wedstrijdspanning e.d.

/edit
typo
Laatst bijgewerkt door Lielle op 02-12-04 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:36

Als ik continu negatieve wedstrijdstress zou hebben, dan zou ik ofwel daar iets aan gaan doen ofwel stoppen met wedstrijden rijden. Het moet IMO wel leuk blijven voor zowel ruiter als paard (en omstanders Haha!).

Maar dat je van wedstrijden opgefokt wordt en je paard ook, zoals de topicstarter stelt, dat is dus echt niet per definitie zo.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:53

Zenuwen hoeft geen reden te zijn om thuis te blijven. Ondanks de zenuwen werk je toch ergens naartoe, zols Fitzroy zegt.

Wat ik me wel vaak afvraag is waarom mensen die gigantisch chagerijnig en vervelend ervan worden tóch zonodig op wedstrijd moeten. Uiteindelijk doe je het voor je plezier, maar dat is dan altijd ver te zoeken. Misschien ligt dat dan wel aan de stress, maar als het zover gaat, blijf ik wel bij zo'n persoon uit de buurt. (en dan denk ik aan verwende ponykinderen die nog even in de vrachtwagen tv kijken terwijl pa opzadelt...)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:11

Dat bedoel ik idd met negatieve wedstrijdstress. Dat je zo vervelend wordt van wedstrijden rijden dat je vaak ook zelfs niet meer redelijk bent tegenover je paard en je omgeving. Waar doe je het dan voor? Omdat het moet, dat wedstrijden rijden? Van wie moet dat dan? Ga dan iets doen waar je lol in hebt, denk ik dan. Veel eerlijker voor alle partijen en je bespaart nog een hoop tijd en geld ook.

Zenuwen hoeven IMO geen probleem te zijn. Vaak ga je er zelfs nog beter van presteren ook. Tenzij je zo zenuwachtig bent dat je je proef, het parcours of de route vergeet. Tong uitsteken

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:47

Bomen zijn relaax Vork
Maar dat terzijde Schijnheilig

Ik vind wedstrijden juist leuk, omdat je zo ergens naar toe werkt met je training. En winnen is gewoon leuk Haha! Zolang je idd maar geen stress hebt, dan is het niet leuk voor paard of ruiter.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:24

ik rij ook veel wedstrijden, vind het gewoon super leuk! op een ander terrein rijden, kijken hoe je staat tegen andere mensen.. Ik word er niet gestresst van, maar dat is ook omdat er vaak niet veel van af hangt of je goed of slecht presteerd bij mij, enkel de selecties kan ik wel spannend vinden, en dan komen er wel zenuwen! Mn pony wordt er wel wat drukker van, maar dat is hij ook in het bos en als het koud is.. En het rijden door de week heeft een doel, ik heb niet het gevoel dat ik het voor niets doe!

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:25

Ik ben wedstrijdjes gaan rijden omdat ik het leuk vond om mijn paard te laten zien en het mogelijke uit hem en mijzelf te halen wat er in ons zit als combinatie zijnde. Ik dacht dat het in de L1 wel afgelopen zou zijn. Maar goed, daar kwamen wij vlekkenloos door en de L2 zijn we in een raptempo ook doorheen gevlogen. We zitten nu in de M met 4 winstpunten. Dit vind ik een moeilijke klasse maar toch zie ik nog wel mogelijkheden in ons.

Wedstrijden doe ik dus echt voor de fun maar er zit ook wel een stukje willen bij. Het graag goed willen presteren. Maar de fun staat voorop, als die er niet is, zit er niet iets goed!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:50

Ik rij voor de lol, en rij zo ook wedstrijden voor de lol.
Iets om naar toe te werken, en het doel steeds iets verder weg te leggen.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:50

Ik rij wedstrijden omdat winnen gewoon idd leuk is! Dan heb je n lekker gevoel en ik heb iets om naar toe te trainen

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:49

Fitzroy schreef:
Ik ben een echte stresskip op wedstrijden, maar toch heb ik het wedstrijden rijden 'nodig' om ergens naar toe te werken.
Thuis blijven en in de bak oefenen, daar kan ik geen voldoening uit halen. Ik wil mijn vorderingen ook in de ring kunnen laten zien.

Erg herkenbaar! Hier nog zo'n stresskip Knipoog

Ik vind het ook erg belangrijk om een doel te hebben en daar op te trainen en dan tijdens de wedstrijden (dressuur) zien of je vorderingen hebt gemaakt en naar hand van je protocol en de opmerkingen die daar opstaan ga ik doelbewust verder met trainen van die opmerkingen.

Verder vind ik buitenritten maken ook heel erg leuk en belangrijk voor mijn paard voor de ontspanning en endurance wil ik ook nog steeds gaan rijden. Springen vind ik ook leuk.. ja alles eigenlijk wel.

Wedstrijd rijden moet je denk ik leren en ik vind het een uitdaging en ik hou van uitdagingen Haha!

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:53

Ik rijd wedstrijden omdat ik een doel wil hebben om je training op af te stemmen! In een wedstrijd kun je dan mooi testen of dat gelukt is. Als je een beetje geluk hebt met de jury krijg je een protocol met commentaar waar je wat mee kunt, waardoor je daar weer lekker verder mee kan trainen. Gelukkig heb ik inmiddels gemerkt dat mijn paardje er onwijs veel lol in heeft en dus hebben we samen weinig last van stress. Ik maak regelmatig een buitenrit, gewoon lekker voor de ontspanning omdat Flip met alleen maar trainen de zin dr af krijgt. Verder rij ik zowel spring- als dressuurwedstrijden, waardoor het met trainen, regelmatig longeren en regelmatig een buitenrit volgens mij afwisselend genoeg is!

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:21

Ik tij wedstrijden met mijn paarden om effect te hebben van al het werk wat je in de trainingen ed steekt.

Ik vind het trainen en verzorgen van paarden heel leuk, maar als dat allemaal zonder enig resultaat zou zijn, vind ik het aardig saai worden.
Met de wedstrijden hou ik er mooi een beetje spanning in en ik vind het wedstrijdrijden ook altijd erg leuk!

ZabaZ schreef:
vind het juist helemaal niet leuk om wedstrijden te doen, want je paard raakt er opgefokt van en jijzelf ook. dus gewoon lekker relaxed doen netzoals de bomen in het bomen liedje.

Wat je hier nou zegt vind ik een beetje raar, ik herken hier weinig in, soms zie ik inderdaad mensen die heel gestresst zijn op paard zitten, maar deze mensen kunnen het wedstrijdrijden wel erg leuk vinden!

Zelf raak ik helemaal niet 'opgefokt' van het wedstrijdrijden, ja de gezonde wedstrijdspanning maar dat is wat anders als wat jij bedoeld denk ik.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:26

ik rijd altijd voor de fun Haha! ,maar wedstrijden zijn voor mij een goede drijfveer om op de juiste manier aan de gang te blijven ..ook wil ik bewijzen dat haflingers wel degenlijk meer in hun mars hebben dan recreatiepony alleen.

een wedstrijd is voor mij een dag uit.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:26

Iedereen moet doen wat hij of zij het leukste vind.
De een maakt graag een buitenrit, de ander houdt van western en weer een ander rijdt graag wedstrijden enz. enz. niets mis mee,gewoon elkaar in de waarde laten.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:43

ik rij het liefst zo veel mogelijk wedstrijden.. Haha! Deze maand heb ik er elk weekend een. Maar ik ben in het indoor seizoen wel kieskeurig ik wil wel binnen kunnen inrijden Tong uitsteken
Iedereen moet het uiteraard helemaal zelf weten, als iedereen maar wedstrijden gaat rijden zijn de startlijsten zo vol Knipoog

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 00:13

Ik vind op concours gaan dus ook leuk!
Winnen geeft een kick en je hebt iets om naar toe te trainen.
In een periode dat er geen concoursen zijn ivm. kippe- of varkenspest bijvoorbeeld, ben ik niet echt gemotiveerd om serieus te trainen, omdat ik geen doel heb.
Van stress op concours heb ik geen last, alhoewel ik het wel vaak zie. Ik rij vrolijk 5 tot 9 paarden en heb er lol in. Op concours kom je bekende en nieuwe mensen tegen en het is gewoon gezellig.
Ik rij wel in de bossen, waar ik ook van kan genieten. Mijn paarden gaan minimaal 1 x in de neer buiten , omdat het goed is voor de geest van de paarden en van jezelf...

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:10

Wedstrijden rijd ik om mijn niveau een beetje op peil te houden. Ik denk dat ik anders veel te veel buitenritjes ga maken ipv netjes trainen. En van buitenritjes word je niet beter. (Wel rijd ik heel veel buiten om het leuk te houden voor mijn paard!)
Als ik zeg dat ik vooral voor de lol naar wedstrijd ga, is dat niet helemaal waar, dan zou het nl. zonde van je geld zijn. Ik rijd wel serieus, ook al win ik niet vaak prijzen. Ik wil het graag goed doen.
Maar als ik dan weer es slechte punten heb, ben ik meestal na 5 minuten weer over die teleurstelling heen. Als je teleurgesteld blijft is wedstrijd rijden helemaal niet leuk meer. Ook niet voor je paard.

Ik kan heel goed begrijpen dat iemand geen wedstrijden zou rijden, soms heb ik er ook zat van, maar volgens mij kan ik niet zonder.
(En ja, een hele rits rozetten en bekers op je kamer staat gewoon erg goed!)

ZabaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 23:56

Lielle schreef:
dan lijkt het me handig dat je wat minder bevooroordeeld reageert hier Persoonlijk vind ik een rit door de sneeuw niet bijster boeiend, dat ga ik toch ook niet lopen afkraken Verward

ik kraak het ook niet af. ik geef alleen mijn mening en vraag waarom de mensen hier wedstijden zo leuk vinden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:59

Ehm... je brengt je mening anders behoorlijk als stelling:

ZabaZ schreef:
...want je paard raakt er opgefokt van en jijzelf ook.

Deze stelling is niet bewezen en wordt in dit topic ook behoorlijk vaak weerlegd. Knipoog

En je vraagt ook niet letterlijk waarom mensen wedstrijden rijden. Je gaat meteen uit van het negatieve. Dat is een beetje jammer. Lachen

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:41

Ik rijd ook voor de fun hoor, daarbij rijd ik wedstrijden. Knipoog

Waarom ik wedstrijden rijd? Omdat ik een doel moet hebben met rijden. Vind het heel leuk om dressuur te rijden, maar als ik geen wedstrijden reed weet ik neit waarom ik rijd zeg maar. Ik moet een doel hebben, anders wil het niet rijden zeg maar. Tong uitsteken
Voor de afwisseling wel buitenrijden, vind ik ook heerlijk. Dan kan ik zo een rit van 3 uren maken, en dan bijvoorbeeld alleen maar stappen.

En ik vind het ook leuk om te laten zien dat een haffie ook wel dressuur lopen kan Knipoog