Starten met een Hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:01

De VLP mag zeker niet zoals het KNHS worden!
Geniet van je vrijheid. Knipoog

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 00:24

Ja ik neem aan dat dat wel mag!Vandaag zag ik op wedstrijd nog een A-hengstje met een heel klein grietje erop.Die hem overigs wel goed in de hand had!:D Erg stoer gezicht!

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 08:30

Dan ga ik eens informeren of iemand mijn hengstje mag gaan rijden Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 09:52

confetti schreef:
Dat klopt en dan L springen met wp of L2 dressuur met wp. Ik wist overigens niet dat je met een AB hengst al zo jong mocht gaan rijden, want de L van de AB is niet te vergelijken met de L van de CDE Verward Is dat echt zo, of moet je dan wel speciale dispensatie aanvragen?

dat is ook niet zo.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 09:56

dressuurreglement"]
Met hengsten mag uitsluitend worden deelgenomen aan wedstrijden, indien de ruiter de leeftijd van 12 jaar (pony's) of 14 jaar (paarden) heeft bereikt en bovendien de ruiter geklasseerd is (geweest) in de klasse
L2.
Een (pony)hengst dient op een wedstrijdterrein, gedurende de periode dat het dier niet bereden wordt, zoveel mogelijk in een afgesloten ruimte (trailer, paardentransportauto, paardenbox) te worden geplaatst.
[/quote]

[quote="algemeen reglement schreef:
In de disciplines dressuur, springen en eventing wordt voor het deelnemen met een hengst een startkaart verstrekt indien de deelnemer de leeftijd van 12 jaar (pony’s) of 14 jaar (paarden) heeft bereikt en de deelnemer geklasseerd is of is geweest in de dressuur klasse L2, het springen klasse L of de klasse M-samengesteld.

je zult dus het hooguit kunnen proberen via dispensatie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 09:58

runningkawa schreef:
En geen wedstrijd ervaring, geen hengst rijden
Op concours rijden is 100 keer anders als thuis of groepslesje.

Toch is het wel jammer dat je op geen enkele manier dispensatie krijgt. Ik ben al jaren geen 18 meer, heb 20 jaar wedstrijdervaring maar mag met geen mogelijkheid een hengst starten. Ik wilde afgelopen seizoen gaan dressuren met een hengst, maar omdat ik alleen maar western ervaring heb, had ik met een ander paard eerst tot een bepaald niveau moeten rijden. Ik heb er maar van af gezien. Twee paarden werd me iets teveel van het goeie...
Erg jammer!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 10:04

ik snap dat dat in jouw geval vervelend is maar ik ben het wel volledig met RK eens. Kon je niet op basis van je western klassering iets bereiken?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 10:12

Nee, ik heb gebeld en de mevrouw melde mij direct en kortaf 'NEE, geen dispensatie mogelijk'.. Toen vond ik de organisatie ook gelijk niet leuk meer.. Haha!
Ik heb voorgesteld om een proeve van bekwaamheid af te leggen, voor te rijden, wedstrijdresultaten te overleggen, maarre..nikshoor... Starre toestand.
Het leek mij hartstikke leuk om een veelzijdige quarter te laten zien.. en omdat er veeeeel meer dressuurwedstrijden dan westernwedstrijden zijn, had ik er helemaal zin in Enfin, regels zijn er niet voor niks natuurlijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 10:22

op zich vind ik een proeve van bekwaamheid e.d. geen goede optie (dat is toch geen wedstrijdsituatie), maar wedstrijdresultaten uit een andere discipline zouden IMO wel moeten tellen.

Overigens weet ik niet of je ook springt? L+1 is meestal simpeler te bereiken dan L2+1 Knipoog

Ach ja, ik ben toch al erg enthousiast over de KNHS Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:38

Dat vind ik ook, dat resultaten uit een andere disipline ook mee moeten tellen.
En erg vervelend voor sommige ruiters die zeker weten wel hun paard goed aan kunnen op concours.
Maar toch ben ik blij met de regel, omdat je van die mutsen hebt.. Lachen

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:41

Lielle schreef:
je zult dus het hooguit kunnen proberen via dispensatie.

ik dacht al wel zoiets, en dispensatie wordt tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk gegevens, omdat de leeftijdsgrens al erg laag is, dus blijft hij maar voor de wagen lopen

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:12

kablom schreef:
met de arabieren en de arabieren wedstrijden maakt het volgens mij niet uit

Waarom zijn arabieren een uitzondering? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:13

omdat het geen gewone wedstrijden zijn.
Misschien is het op friezen wedstrijden ook wel, geen idee
Maar op gewone wedstrijden van het KNHS, waar elk ras mag komen, is het igg niet zo Lachen

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 09:15

runningkawa schreef:
Dat vind ik ook, dat resultaten uit een andere disipline ook mee moeten tellen.
En erg vervelend voor sommige ruiters die zeker weten wel hun paard goed aan kunnen op concours.
Maar toch ben ik blij met de regel, omdat je van die mutsen hebt.. Lachen

Doel je nu op mij...omdat ik nog geen wedstrijdervaring heb......en toch een hengst wil gaan rijden....je zegt het namelijk erg vaak Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:39

nee hoor
ik bedoel het algemeen, als ik jouw bedoelde had ik je naam er wel bij gezet Lachen

en er zijn gewoon mensen die te licht denken over hengsten in het algemeen.
Ik weet dat je er en heleboel bij hebt, die niet weten dat ze hengst zijn, maar ook een heleboel die dat echt wel weten.
En dat je voor die laatste soort hengsten goed moet kunnen sturen.
Want 600 KG hormoon, is niet zomaar bij je te houden als er wat hengstige merries voorbij komen Lachen

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:59

Maarrum moet je nou L2 + winst zijn met de dressuur of L1 + winst om een hengst te mogen starten op wedstrijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:11

L2 + winst

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:30

las mee Knipoog

Ik ben het idd mee eens dat ze de andere tact van de paardensport ook mee moeten rekenen..
Maar L2 + wp vind ik opzich wel goed..
Maar snap ook dat het jammer is voor diegene die alleen een hengst hebben en daarmee willen starten en dat mag dus niet..

Ik start in januari zelf nu ook met een Hengst dus ben erg blij dat ik de mogenlijkheid had..
Ben benieuwd hoe het gaat vooral in de zomer haha

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:24

L2 + 1 wp om dressuur te mogen starten en 14 jaar of ouder zijn.
Bij de pony's moet je minimaal 12 zijn.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:55

maar dat je L moet zijn het maakt dus niet uit of je L bent bij de pony´s of bij de paarden

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:02

yvotje14 schreef:
maar dat je L moet zijn het maakt dus niet uit of je L bent bij de pony´s of bij de paarden

Om het even wat duidelijker te formuleren (want dit vraag ik me ook wel af): als je L2 + wp bij de pony's bent, mag je dan met een paardenhengst starten?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:04

ja

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:05

Ok Haha! Duidelijk.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:36

Dat is fijn om te weten. Ik dacht nl dat het M+1wp was. En ben eens eerlijk sommige mensen die Z rijden kunnen nog niet eens een hengst rijden...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 01:23

Haha! Waarom vinden sommige mensen het toch zo stoer om op een hengst te rijden? Haha!

Een hengst kan super te rijden zijn maar ook echt macho henstengedrag vertonen. Ik vind ervaring ook erg belangrijk. Je zou feitelijk minstens M moeten zijn. Hoeveeel lui rijden tegenwoordig niet al in het M of Z die er niet thuis horen? Gewoon mooie stalnaam, figuur, ver doorgetraind paard kopen?
En die ruiters kunnen echt niet rijden hoor.

Bij een een van de stallen waar ik kom ook, die vrouw beweert Grand Prix te zijn geweest hefet ook een hengst maar dat beest laat haar alle hoeken van de bak zien Haha! Bespringt iedere schone ponyvrouw Lovers met of zonder ponyruiter. Nou als je die op concours tegenkomt.

Ik vind dat als je een hengst wilt starten dat er een eerst een jury moet kijken of je de hengst onder controle hebt ook al ben je grand prix.