Wat te doen met hele lange volle manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:32

Altijd dat gezeur over manen invlechten.
Zoekfuntie?
Je bent nog heel erg ver als enkel de punten voor de verzorging tellen.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 10:03

Snap niet dat die vlecht niet blijft zitten!
Ik ken een friese hengst die toch echt vele langere en dikkere manen heeft als jou paard en die hebben een superstrakke hengstenvlecht erin die absoluut niet uitzakt!
Afbeelding
Afbeelding
en gevlochten
Afbeelding
Afbeelding

Mijn paard heeft ook altijd een hengstenvlecht.
Ik weet niet of je er anti klit indoet, maar hier glijdt de vlecht ook van uit.
Ik doe zo weinig mogelijk in of aan de manen, ook niet nat maken ofzo.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 10:21

Wauw knappe fries!
Die hengstenvlecht is mooier dan dotjes.
Misschien haarlak gebruiken voor de hengstenvlecht?
Bij mijn shet (maar die gaat dan ook niet op concour Knipoog ) blijft de vlecht ook zitten.

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:32

MIjn verzorgpony heeft hele lange dunne manen...
Ik vlecht altijd met wat glans spray erin..... en dan heeeeeeeeeel strak...... en aan het eind een knotje....
maar die manen hoeven niet ingevlochten te worden joh!!
Ze zijn prachtig!!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 01:12

Gewoon een enkele hengstenvlecht inderdaad. Beste is onderlangs vlechten en dunne plukjes op gelijke afstand van elkaar bijpakken. Onderlangs blijft veel beter zitten, zo is het zo te zien ook op de foto's van de fries hierboven gevlochten.
Dan zakt een hengstenvlecht echt niet uit.
Vraagje; als je een hengstenvlecht maakt, ligt de vlecht dan helemaal strak langs de manenkam, of hangt hij al een stukje?

Bij Jordy maakte ik ook altijd een hengstenvlecht, maar die maakte ik echt pas voordat ik erop stapte, meestal was hij dan al opgezadeld. Even gauw een vlecht erin prusten voor ik erop klom, paar minuutjes werk.
Jordy heeft nu echter manen van een handbreedte Haha!

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:31

De manen niet wassen voor de wedstrijd en al helemaal geen anti-klitmiddel gebruiken de laatste paar dagen. Om ze nog stroever te krijgen misschien een beetje vochtig maken voor het vlechten, en de vlecht goed strak op de manenkam houden.

Eventueel pas op het laatste moment (na het opzadelen) de vlecht erin doen en zoals Margreet al zei de plukjes klein houden (zonder dat de vlecht gaat golven) en niet te ver van voor of achter pakken.

Succes!
(en in de dressuur vind ik losse lange manen echt niet kunnen; aanleuning, oprichting en of het hoofd recht blijft of kantelt zijn de helft van de tijd niet te beoordelen)

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:56

je kunt ook 2 hengstenvlechten maken en die met naald en draad aan elkaar vast maken.. blijft goed zitten hoor..

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 18:51

Hmmm, ik deed wel altijd wassen (anders zijn ze grijs/geel) en antiklit erin... Zal het eens zonder antiklit proberen.

Supertje: De vlecht ligt er in het begin echt op, bij het rijden gaat hij uitzakken en dan steeds verder. Na 15 minuutjes hangt ie echt langs de hals.

Zal eens proberen om goed strak onderlangs te vlechten (bovenlangs strak gaat wel, onderlangs vind ik wat moeilijker).

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 18:56

RanouK schreef:
Altijd dat gezeur over manen invlechten.
Zoekfuntie?
Je bent nog heel erg ver als enkel de punten voor de verzorging tellen.

Als alleen de punten voor de verzorging tellen zou ik geen wedstrijden gaan rijden. Ik vind het echter wel heel leuk, en ook bij een wedstrijd horen, om zo mooi verzorgd mogelijk voor de dag te komen, zowel ruiter als paard. Als jij je daar aan stoort is dat vervelend voor jou, maar ik heb hier nu een aantal goede tips om mee aan de slag te gaan. Bedankt dus allemaal!!!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:58

Die antiklit is de boosdoener gok ik...
Manen waar echt heel veel van die "glim en glij" bende in zit, zijn bijna niet te vlechten, zelfs niet in gewone knotjes.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 19:15

Dat denk ik ook als ik dit zo eens allemaal lees Margreet. Met de vlechten die ze normaal in heeft (gewone lange vlechten van de manenkam naar beneden) heb ik geen problemen met de anti-klit (blijft gewoon 6 weken zonder problemen zitten), maar met de hengstenvlecht heb je natuurlijk sowieso al meer last van uitzakken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:23

Als je het in een vlecht doet, dan hoeven ze toch ook niet zo wit en klitvrij te zijn lijkt me, daar zie je dan immers toch niets van.
Hoe goorder ze zijn, hoe beter het blijft zitten Haha!
Morrie had voor de boerendag nog even in de drek gelegen, bleef de hele dag zitten Schijnheilig

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 19:26

Klitvrij niet echt nee, gewoon iets harder borstelen, das geen probleem. Uitborstelen moet wel even, anders krij je ze niet in plukjes...

Wit, tja, ik vind het zo zonde als ze zo afsteken tegen de hals...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:25

De anti-klit is zeker weten de boosdoener..... dan zakt de hele boel uit.
Ik waste Jordy's manen wel altijd gewoon, anders zag je echt wel dat ze geel of grijs waren (Jordy ligt erg graag in de modder/poep/etc.). Voor het wassen goed uit de knoop halen en voorzichtig wassen, zodat je het haar niet weer in de klit wrijft. Verder niets aan doen.

Zo zat Jordy's (heel haastig erin geflanste en vantoren niet gekamde) vlecht nog na zo'n 1,5 uur. Half uur onder de man naar de rijvereniging en een uur springles....
Afbeelding

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 08:59

Kijk, das super, supertje (:D)

Dank jullie wel. Hier kan ik echt iets mee!!!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:02

Citaat:
Morrie had voor de boerendag nog even in de drek gelegen, bleef de hele dag zitten
zonder elastiekje onderin want dat was niet authentiek, dat mocht niet

Wen, kijk Margreet gewoon es lief aan, ze kan echt erg goed vlechten, dan kunnen jullie daarna een ritje maken om te testen of het blijft zitten, neemt zij Morrie mee......

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:21

WenK schreef:
Als alleen de punten voor de verzorging tellen zou ik geen wedstrijden gaan rijden. Ik vind het echter wel heel leuk, en ook bij een wedstrijd horen, om zo mooi verzorgd mogelijk voor de dag te komen, zowel ruiter als paard. Als jij je daar aan stoort is dat vervelend voor jou, maar ik heb hier nu een aantal goede tips om mee aan de slag te gaan. Bedankt dus allemaal!!!

Natuurlijk is de verzorging een onderdeel van je proef, maar er zijn nog heel wat onderdelen die belangerijker zijn. En zonder die heb je geen goede proef, hoe mooi je paard ook is.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 17:04

RanouK schreef:
Natuurlijk is de verzorging een onderdeel van je proef, maar er zijn nog heel wat onderdelen die belangerijker zijn. En zonder die heb je geen goede proef, hoe mooi je paard ook is.

Dat ben ik helemaal met je eens, maar het feit dat ik de verzorging wel belangrijk vind betekend niet dat mijn paard geen net proefje kan lopen met mij erop. Een goede verzorging vind ik een toegevoegde waarde.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:29

*psssst* Wen: tip: dinsdag bij droog weer en gunstige planning gaat Margreet rijden *pssst*

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:32

Ik zeg lekker toch niet hoe laat Schijnheilig

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:36

gaan we je volgen en stalken Sigaar Cool

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:39

Alsof ik al niet genoeg in de gaten gehouden wordt door je stalgenoten Haha!

Ik zet Morrie gewoon op de achterbank en ik ga lekker ergens anders heen, puh!