"truukjes" tijdens de dressuurproef?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:50

Je moet je pony zo goed voor elkaar hebben dat je geen truukjes hoeft te gebruiken!!!!!!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:15

zo, en wat noem noem jij een halve ophouding voor de middendraf dan? Ik noem dat correct paard rijden Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 02:08

Het enige echte trucje wat ik weleens gebruikte in de proef was een travers iets op de binnenhoefslag inzetten en hem naar de hoefslag toe laten hobbelen. Optisch vanuit de jury gezien lijkt het dan heel goed te gaan maar in werkelijkheid was het paard te recth in zijn lijf.....

Voor de rest vind ik het bovengenoemde allemaal gewoon proeftechnisch je proef afwerken.

Wat ik ook nog weleens doe is even een friebel over de hals als mijn paard goed zijn best doet maar even wat teveel spanning opbouwt. Dit doe ik tussen onderdelen in en ik heb er nog nooit commentaar op gehad in negatieve zin.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 08:19

EEn echt truckje is in de middenstap je onderlichaam flink te bewegen als je paard te vlak wordt en kan gaan sloffen, optisch bedrog, niks rijtechnisch maar Sas kreeg wel hogere punten van jury's dan als ze het niet deed.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:18

En met binnenkomen(dit is alleen bij indoors en als de jury op gelijke hoogte zit) kan je de spiegeling van je paard/pony gebruiken om te kijken of je recht op de ac-lijn zit, als je de weerspiegeling recht achter de jury zit, dan zit je recht op de aclijn. De jury moet dan natuurlijk wel op de ac-lijn zitten, maar daar gaan we dan maar vanuit. Tong uitsteken

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:44

het dat is wel een goede van die weerspiegeling hoewel ik het ook vaak wel voel als mijn paard scheef gaat

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:52

Hmm kan niet echt iets bedenken behalve bij deze rotoefening!
Dan moet je bij E afwenden, op X een volte 10 meter links, en dan bij B rechts en rechtertravers. Dan heb je 3 passen om je paard van een linkerbuiging in een rechterbuiting te manouvreren gevolgd door een haakse bocht. Ik wijk dan iets uit naar links tussen X en B door hem iets om mijn rechterbinnenbeen te stellen waardoor je geen haakse bocht meer hebt en hij die buiging al aan kan nemen. Maar dat lijkt mij eerder een noodzaak hoor Scheve mond

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:50

Ctal schreef:
In de M2 proef heb je nu een stukje van bv. M-B sb B afwenden. X volte 10 meter links en dan E travers rechts. Ik wijk na die volte 10 meter n heel klein stukje zodat je de travers makkelijker inzet. Want dat is echt een rot stukje.

Goh, wat denken jullie gelijk... Knipoog

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:26

oh haha, had ik niet gezien Bloos

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:18

Ach ja truukjes allemaal leuk en aardig, maar door met truukjes
het probleem te omzeilen is geen oplossing, je komt jezelf toch tegen
uiteindelijk...

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:23

Als een grote volte B-E-B niet uitkomt wil ik nog wel eens een pasje wijken zodat ie wél uitkomt Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:26

kadans16 schreef:
Ach ja truukjes allemaal leuk en aardig, maar door met truukjes
het probleem te omzeilen is geen oplossing, je komt jezelf toch tegen
uiteindelijk...

en wat vind jij dan trucjes in dit topic? Het merendeel is gewoon goed voorbereiden en verstandig rijden.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:45

Truukjes vind ik t niet-correct oplossen van problemen
bijvoorbeeld zoals het voorbeeld van de grote volte en als ie niet uitkomt dan maar een pasje wijken Scheve mond
Dan zwaait ie hartstikke uit in de volte.dat kan nooit de bedoeling zijn.
Ik vind gewoon dat je geen truukjes moet gebruiken.Dan ben je dus
bezig problemen te omzeilen en niet op te lossen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:49

Maar als je dan toch al in de proef zit, kun je er maar beter het beste van maken Knipoog

Proeven rijden is echt een vak apart

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:01

Zep schreef:
Maar als je dan toch al in de proef zit, kun je er maar beter het beste van maken Knipoog

Proeven rijden is echt een vak apart

eens.

Idd is de volte uitwijken een trucje, maar een halve ophouding voor de middendraf is dat weer niet Knipoog

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:55

nee dat is het paard attent maken op wat er komen gaat Lachen
zo van ..nu even opletten

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:53

kadans16 schreef:
Truukjes vind ik t niet-correct oplossen van problemen
bijvoorbeeld zoals het voorbeeld van de grote volte en als ie niet uitkomt dan maar een pasje wijken Scheve mond
Dan zwaait ie hartstikke uit in de volte.dat kan nooit de bedoeling zijn.
Ik vind gewoon dat je geen truukjes moet gebruiken.Dan ben je dus
bezig problemen te omzeilen en niet op te lossen Knipoog

mijn voltes gaan eigenlijk altijd goed, altijd 7ens. maar afgelopen zaterdag stuurde ik te vroeg en werd de volte te klein. dan kun je op dat moment kiezen, of een volte waarbij j de hoefslag niet raakt, of 1 pasje wijken en de tweede helft van de volte in ieder geval wel goed rond kunnen rijden. ik had er wel een 7 voor Haha!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:44

als je hem goed inzet en goed afmaakt dan scoor je gewoon nog een 7.
Als je hem dan ook nog super rond had gereden was het een 8 geweest Knipoog

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:47

Ctal schreef:
In de M2 proef heb je nu een stukje van bv. M-B sb B afwenden. X volte 10 meter links en dan E travers rechts. Ik wijk na die volte 10 meter n heel klein stukje zodat je de travers makkelijker inzet. Want dat is echt een rot stukje.

Of idd tempo iets lager voor de midden/uitgestrekte gangen. Verder meer proefgericht rijden..dingen die vrij logisch lijken.

Dat is echt een K.u.t proef!! Want je gaat linksom de volte in en moet dan rechtsom travers doen.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:01

Bettine schreef:
Of het gebruiken van de 'dode' hoeken in de bak (indoor dus Knipoog), waarin de jury je net niet kan zien (maar vaak toch wel, dus oppassen), en daarin je paard weer even opprikken..

Ja dat opprikken doe ik ook weleens, maar afgelopen zondag heb ik een nieuw trucje op de 'dode' korte zijde gezien . Ik was schrijver bij het Z2 en het juryhokje zat hoog boven de C, zodat je nog net de M en de H kon zien, maar dus NIET de korte zijde. Er reed een paard wat al vrij kort in de hals was. Omdat er in die indoor-Z2 proef 55 en 56 een overgang bij C was gingen wij (jury en ik) even over het randje kijken wat er gebeurde onder ons. Dát was maar goed ook! ipv op te prikken gaf deze ruiter onder de jury een keihard ruk met de binnenhand Bloos!
Echt gewoon *ram*! met stang en trens he. Goh wat raar dat het paard daarna nog korter in de hals werd. We hebben het mooi op het protocol gezet: 'niet in de mond rukken!' Het was gewoon niet normaal...

Mijn 'truukje' of handigheidje in de proef is om altijd op het laatste gedeelte bij de vrije stap even supernetjes te gaan zitten. Geen idee of het werkt trouwens, maar ik zie jury's dan nog vaak even kijken, dus doe ik dat maar... Lachen

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 11:27

ik weet niet of het echt een truukje is, maar ik maak die van mij nog wel eens attent in de hoeken, of ergens als de jury het toevallig net niet kan zien (wat ze vaak toch wel zien, maar ok Knipoog) of zondag ook, volgens mij hoorde mijn jury niet zo goed, want ik moest 3 keer vertellen wie ik was, en op welk paard ik reed Haha! dus uh dat geklik zullen ze ook wel niet gehoord hebben Knipoog

owja en truukje niet echt, maar wel een beetje lief glimlachen bij het in stap de rijbaan verlaten Knipoog en als ik de ring uit kom, vaak een klopje ofzo, in de zomer had namelijk een jury me gevolgd tot ik weer helemaal in de inrijbak was, stond er iets op de protecol ofzo van dat ze vandaag die vele klopjes wel verdiend had Knipoog uh ? Haha!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:25

Pasje lichtrijden in de hoeken, even ter ontspanning.

Natascha13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:34

Als je je paard terug moet van draf naar stap bij. niet te hard je stem gebruiken kan je namelijk minpunten voor krijgen.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:45

Ik gebruik heel zachtjes mijn stem, gewoon om mijn pardje rustig te houden, ze is namelijk erg gestressed Lachen
Verder heb ik niet echt truukjes, gewoon rustig rijden en niet te hoog tempo, dan moet het goedkomen!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:01

Als ik een onderdeel in de proef rijdt waar m'n paard moeite mee heeft (bv. bij B vanuit de galop in arbeidsdraf) en ze doet het goed dan zeg ik zachtjes 'braaf' tegen haar. Verder heb ik weinig truckjes volgens mij. Wel probeer ik altijd uit te stralen dat het goed gaat ook al gaat het niet goed. Heeft me al eens de eerste prijs opgelevert. Bloos