Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
drowning schreef:Als jem rechts houdt dus wel bij groeten even vast pakken met je linkerhand
schapendoes schreef:zelfs dat mag al niet mee. heb op concour commentaar gehad, dat volgens de regelementen je bij het groeten de zweep niet meer aan de rechterkant van je paard mag hebben, zelfs al je 'm met links vast houdt. het levert je twee minpunten op per groet, dus dat zijn er al 4 per proef!!! Het schijnt in de Paard&Sport te hebben gestaan, maar lang niet alle jury's weten het!!
Nextdomino schreef:Dat wist ik ook niet, had altijd nog gedacht dat je je zweep als je hem aan de rechterkant zou hebben, bij het groeten zweep even in de linkerhand nemen.
Toch maar eens goed de reglementen doornemen van de KNHS.
snik schreef:oke nou ik heb mijn zweepje niet verwisseld tijdens mijn proef de proe ging echt heel goed en mijn vriendin kreeg wel minpunten omdat ze haar zweepje verwisselde
Fitzroy schreef:Ik trek wel een punt van het onderdeel groeten af als de zweep mee naar achteren gaat, maar het is geen programmafout.
Marije_jiplover schreef:Dit heb ik dus op de jurycursus aan Herman Smit gevraagd, volgens hem is het wel een vergissing die met -2 bestraft dient te worden.
Je hoeft er niet voor te bellen, omdat het geen verstoring van de voortgang van de proef oplevert, maar is wel de eerste vergissing, mocht de combinatie nog een keer de verkeerde kant opgaan en bij het afgroeten hetzelfde doen, heeft deze combinatie dus 3 vergissingen gemaakt en dient te worden uitgesloten.
Citaat:Groeten
Bij het halthouden voor de jury neemt de deelnemer de teugels en eventueel de zweep in de linkerhand.
Citaat:In de klassen B, L1 en L2 is het gebruik van sporen en karwats of dressuurzweep toegestaan. In de klassen M1 en hoger zijn sporen verplicht en is het gebruik van een karwats of dressuurzweep niet toegestaan op straffe van uitsluiting. Een reserve-karwats of dressuurzweep mag niet worden gedragen.
De maximaal toegestane lengte van de karwats is 75 cm; deze mag aan het uiteinde niet verzwaard zijn. De maximaal toegestane lengte van de dressuurzweep is voor paarden 130 cm en voor pony's 100 cm.