In Frankrijk heb je een superhip jasje waarmee je wedstrijden mag rijden. Gaat volgens mij met het nieuwe jaar in. Is erg goed voor het zweet, is supermooi en toch heel netjes. Hebben!!!
KiWiKo
Geplaatst: 30-10-04 17:39
Ik vind het niet ouderwets, ik vind het klassiek
Ellebel
Geplaatst: 30-10-04 17:42
Klassiek doch onpraktisch
Anoniem
Geplaatst: 30-10-04 19:14
Nee, ik vind niet dat het veranderd met worden. Zoals al meer mensen zeggen, het is chique, klassiek, geeft het toch een bepaalde status.
En je rijbroek schoonhouden? Zo moelijk is het niet om er even snel een trainigsbroek overaan te trekken, of een gewone spijkerbroek of zo.
En wat de hitte betrefd, wat is nou 5 minuten ( of 2x 5 minuten ) rijden in je jasje? Met dressuur doe ik in de proef altijd jasje aan, ook al is het zomertenue, met springen laat ik hem wel uit.
Lielle
Geplaatst: 30-10-04 19:20
astridastrid schreef:
In Frankrijk heb je een superhip jasje waarmee je wedstrijden mag rijden. Gaat volgens mij met het nieuwe jaar in. Is erg goed voor het zweet, is supermooi en toch heel netjes. Hebben!!!
foto's
eefke
Geplaatst: 30-10-04 21:16
Lielle schreef:
foto's
ja die wil ik ook wel eens zien!
op zich vind ik het zo ook wel prima, met het jasje,plastron,witte rijbroek, vind ik het wel mooi afmaken..
Frantic
Geplaatst: 31-10-04 09:21
Ja, ik ben wel voor verandering, als eerste de plastron eruit! En laten we de ontwerpers eens vragen naar een sportief alternatief voor de jas, laat ze maar eens iets tekenen. Een (gekleurd) giletje is al veel leuker en sportiever dan een zwart colbert. Maar wat doe je eronder? Een nauwsluitend T shirt met lange mouwen? Daarom bij deze een oproep aan de creatievelingen onder ons: ontwerp een nieuw rijkostuum, waarmee jezelf voor de dag zou willen en durven komen. Resultaten kun je PB'en of( als de topicstarter dat goed vindt) hier plaatsen. Ik ben zeer benieuwd.
Anoniem
Geplaatst: 31-10-04 09:33
Ik vind het tenue in principe best voldoen, in de zomer hoef je het jasje ook maar een paar minuten aan. Ik zou echter wel wat meer kleur willen zien, vind het ook altijd leuk als er een militair ofzo mee rijdt. Al dat zwart/wit is best saai, ik zou wel graag met een zandkleurige broek, legergroen jasje, zandkleurige cap en mooie bruine laarzen willen starten terwijl er mooi bruin tuigage op m'n vos ligt Wat dat betreft kun je in de mensport veel meer je ei kwijt
Anya
Geplaatst: 31-10-04 09:38
Ik vind het kostuum hopeloos ouderwets. En het staat sommige mensen absoluut niet. Los van ouderwets, draagt het niet prettig en is een witte rijbroek, bloes, handschoenen natuurlijk ook niet van deze tijd.
Tuurlijk...het kostuum is door de historie geworden wat het nu is, maar we hebben in Nederland wel meer historie overboord gegooid.
En het kan ook anders: in de westernsport zijn drie dingen verplicht: westernoptoming voor het paard, en hoed en westernlaars voor de ruiter. De rest van het kostuum is vrij, de kleurkeuze ook.
Toch ziet het er over het geheel genomen keurig uit.
Jockey_my
Geplaatst: 31-10-04 10:01
Ik vind het er super netjes uitzien en ik wil ook graag dat het zo blijft!!! Dat donkere jasje staat harstikke mooi met een witte rijbroek,zwarte laarzen en een wit dekje.
En hoe kan je rijbroek nou niet lekker zitten Dat zit tog gewoon als alle andere rijbroeken??En anders koop je een nieuwe.
Dat het jasje niet fijn zit vindt ik onzin.En een kleurtje maakt het er tog niet mooier op???
Op sommige club's hebben ze rode jasjes.En als die tussen de zwart jasjes rijden vindt ik dat dat zwarte veel beter staat.
De dressuur moet tog ook nog een beetje een kakkersport blijven
secricible
Geplaatst: 31-10-04 12:04
De jasjes weetik niets vanaf, wij rijden op de club met bodywarmers en blouse met een soort strikje. Is ook al warm in de zomer, dus zo'n jasje moet helemaal vreselijk zijn. In de winter is het echter weer te koud Maar dan mag je meestal wel binnen los rijden. Maar inderdaad, erg practisch lijkt zo'n jasje me nu ook iet.
Nimmy
Geplaatst: 31-10-04 13:24
de kleding maaakt het wel af, het staat wel erg netjes. geeft wel wat extra's. maar mag van mij wel wat confortabeler, rijbroek behalve dat je dat ding nooit wit houdt niks mis mee, maar dat jasje en plastron zitten verschikkelijk en je zweet er ook ongelovelijk in.
Suusjeher
Geplaatst: 31-10-04 13:32
Ik heb er geen problemen mee, het maakt het beeld netjes af. Wat ga je krijgen als iedereen een vrije keus heeft in kleuren en aankleding van mens en paard. Dat zal een bonte kermis worden. Nee laat mij maar in het rijjasje en witte rijbroek rondhobbelen.
Scum
Geplaatst: 31-10-04 13:56
amondi schreef:
Ja, ik ben wel voor verandering, als eerste de plastron eruit!
Inderdaad, dat vind ik ook. Die beflapjes zijn echt geen gezicht.
Exit13
Geplaatst: 31-10-04 14:55
Nextdomino schreef:
Wat ga je krijgen als iedereen een vrije keus heeft in kleuren en aankleding van mens en paard. Dat zal een bonte kermis worden.
Straks krijg je nog dat gezeur: ik had maar een 7 voor de verzorging, komt vast omdat de jury niet van roze houdt
Als je zwart/wit te ouderswets vindt kan je toch ook voor blauw/geel gaan?
Aimee
Geplaatst: 31-10-04 15:29
Het belangrijkste pluspunt van het huidige wedstrijdtenue vind ik uniformiteit, zoals Anky zeer goed verwoordde in het NRC van dit weekend; "Ik vind het wel mooi die hoed en dat jasje. Als de kledingvoorschriften ingrijpend zouden worden versoepeld, loop je het risico dat dressuur een modeshow wordt. Dat zou ik vreselijk vinden. Als ik het goed doe let niemand op mij, maar gaat alle aandacht uit naar mijn paard." De hoed mag van mij vervangen worden door een veiligheidshelm, verder draag ik zelf al meestal geen blouse maar een t-shirtstof-model dat wat 'zweet-vriendelijker' is. Diegene die geen wit wil dragen, draagt gewoon geel en dan blijft over.... eeeeh... het jasje en de plastron. Tja, wol is inderdaad niet echt een geschikte stof om in te sporten. Aan de andere kant draag je dat jasje in de zomer slechts enkele minuten en in de winter is het juist fijn. Zodoende reguleert dat zich vanzelf en blijft uniformiteit behouden. De Plastron tenslotte, is imo niet geheel noodzakelijk maar maakt het plaatje wel af en zó heel erg is het nou ook weer niet om te dragen. Werkt eigenlijk net als met een helm; als je het eenmaal draagt heb je er geen last meer van.
Marliesje
Geplaatst: 31-10-04 16:19
Noem mij gek, maar ik vind mijn pakkie helemaal niet vervelend zitten. :d
CiskaG
Geplaatst: 31-10-04 22:05
Had laatst op de site van onze vereniging naar aanleiding van de discussie dresuurhoed het volgende al geplaatst:
Ik ben ook voor iedereen gelijk. Nu de helm toch verplicht wordt, dan voor de gehele paardensport en niet alleen voor de B,L en M. Waarom een keuzevrijheid voor combinaties die in de hogere klassen rijden? Wat is daar de zin van? Ik moet wel zeggen dat ik een hoedje mooier vind om te zien dan een helm, maar er zijn ook nog wel andere dingen die ik mooier vind om te dragen dan het verplichte ruitertenue. Wat dacht je van die oncharmante laarzen, een plastron tot aan je oren en een oncomfortabel rijjasje.... (vertel me welke andere wedstrijdSPORT een kledingvoorschrift heeft die niet SPORTIEF is; wel eens gehoord van ademende stoffen, die zorgen dat je niet drijfnat van je paard af komt?) Maar goed dat is een ander discussie......
Nu is dat dus niet meer een andere discussie. We doet toch aan sport??? Waarom dan geen geschikt sporttenue? Tijdens de training zorg ik zelf wel voor ademende sportkleding, maar dat wordt lastig tijdens een wedstijd met een rijjasje. Ik vind een de kleur wit voor een rijbroek niet erg logisch, maar dat stoort me nog niet zo erg als het probleem rijjasje met plastron. Ik ben voor vernieuwing Kom maar op met de nieuwe ontwerpen!!
Exit13
Geplaatst: 31-10-04 22:32
Laarzen oncharmant? Als je een paar mooie leren hebt niet hoor, vind ik dan, en bovendien zijn die juist wel functioneel en ze zitten lekker.
Neff
Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-04 13:46
Het gaat mij ook om praktischere kleding, dat heeft toch niets met alles maar toestaan te maken? Ik vind dat er een nieuw (een beetje keuze is wel leuk) wedstrijdtenue moet worden ontworpen, wat in ieder geval praktischer is en lekkerder zit dan het huidige jasje met plastron en hoed. Deze kleding zit gewoon niet lekker als je het warm krijgt (wat ik altijd krijg bij het paardrijden).
Neff
Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-04 13:48
Grappig dat dit onderwerp nu ook in de paard en sport van gisteren stond. Weer actueel dus.
RanouK
Geplaatst: 28-11-04 13:58
Ten eerst: de dressuur is een eeuwen oude sport Ten tweede: ik ken een hoop ruiters die niet liever een uniform en hoedje aan hebben! Ten derde: de kleuren zijn er niet zomaar, de combinatie zwart wit is een hele mooi en nette uitstraling Ten vierde: Ik vind en nog een heleboel anderen het uniform comfortabel Ten vijfde: Paardrijden zelf is ouderwets! Het is absoluut geen moderne sport! En dan kan ik nog zo veel bedenken!
Het uniform en de hoed moeten blijven!
marije1987
Geplaatst: 28-11-04 14:25
Ik vind het ook wel een beetje ouderwets, maar het heeft ook wel z'n klasse. En ach, als je het niet een fijn kostuum vind.. Je hoeft het alleen maar op wedstrijd aan toch? Als je traint bepaal je zelf wat je draagt, dus dan kun je zo 'hip' mogelijk op je paard zitten. Dus 5/6 dagen in de week hip en 1 dag ouderwets, daarom hoeven ze het tohc niet te veranderen?
Uums
Geplaatst: 28-11-04 15:39
Zo onpraktisch vind ik het jasje helemaal niet. Bij de pony`s mag je tot je 18e in je comfi verenigingstrui starten, maar er is bijna niemand die dat doet. Als het jasje erg hinderlijk zou zijn, zouden al die ponyruiters niet bewust in een jasje gaan rijden denk ik.
Bovendien vind ik het jasje zeer smaakvol. En ik ben echt geen moraalkakker hoor.
mriekie
Geplaatst: 28-11-04 16:53
misschien moeten jullie maar gaan mennen...... daar heb je ook kleding eisen maar kan je veel meer vrijheid in kwijt maar ik vind het er verzorgd uitzien met zo'n jasje en voor mij hoort het gewoon bij de sport....