Wat te doen met lange manen op wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rachel15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:21

[quote="Roskur"]Hihi maar rachel15, jij rijd met een fries, dan 'hoort' het toch eigenlijk ook los?

ik was de enigste op de A.R.K die tijdens de proef de manen los had van de friezen die ik heb gezien!!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 19:34

Ja, maar het is toch wel in de regels opgenomen dat je met je fries de manen los "mag" hebben als het ware? Paso peruanos zijn er maar 30 ofzo van in Nederland, het is wel een raskenmerk maar ik denk dus niet dat ze er bij haar rekening mee zouden houden... Scheve mond Tenslotte lijkt ze niet op enig ras waarbij de manen los mogen, waar dressuur mee wordt gereden. (pasos zijn ook gangenpaarden)

Ik heb wel tinkers gezien trouwens met losse manen. Ik hou zelf wel van lange manen, maar dan moet je net een jury hebben die dat ook vind... En vooral omdat het geen veel voorkomend ras is...

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:46

oh maar een hengstenvlecht is echt niet moeilijk hoor.. dat kan idereen leren..

Kan je gewoon vlechten?
Nou als je dit kunt moet je precies zo beginnen 3 plukken vlechten en dan doe je gewoon elke x bij de meest linkse pluk pak je een nieuw stuk manen erbij en vlecht je weer en dat doe je bij elke slag zo..
dus gewoon vlechten maar ondertussen telkens een plukje manen mee pakken.. net zoals invlechten snapje het zo een beetje...
de eerste x lukt het vast niet zo mooi.. ( die van mij waren niet om aan te zien..)
maar na een tijd kun je mooi strak vlechten

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 19:53

Haha ik heb pas twee keer een wedstrijd gereden, met m'n IJslander dus met losse manen. Ik heb dus nog geen idee hoe ik gewoon moet invlechten, de keer dat we het hadden geprobeerd voor de grap, had de vriendin van m'n broer het gedaan aangezien zij wel veel wedstrijden heeft gereden.

Het paard in kwestie is in het voorjaar zadelmak gemaakt en nu sinds een paar weken pak ik het longeren weer op (ze is een tijdje kreupel geweest) dusse ik heb lang genoeg om te oefenen. Tong uitsteken

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:38

Parcival's matje loopt inderdaad in een punt uit en staat niet bol en bedankt voor het compliment Lachen
Ik zou gewoon eens allebei proberen, dan zie je vanzelf wat wel en niet mooi staat. Losse lange manen zijn heel mooi maar echt niet prettig tijdens een proef als je opeens een bos manen in je handen hebt Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 01:44

Ze mogen gewoon los op een wedstrijd hoor, die friezen enzo worden als voorbeeld aangehaald. Overigens vind ik ook een hengstenvlecht verzorgder staan. Een matje vind ik zo kinderachtig.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 07:34

ik ga ook voor een hengstenvlecht, wel zo verzorgd, mooiste vind ik zelf als je hem andersom vlecht dan komt de vlecht bovenop de hals te liggen, maar daar moet je wel handig in zijn (en strak kunnen vlechten). Bij mijn tinker ga ik nu nog ff voor los, staat haar geweldig maar haar manen zijn ook erg lang en niet te dik.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 08:39

Pasha schreef:
oh maar een hengstenvlecht is echt niet moeilijk hoor.. dat kan idereen leren..

Kan je gewoon vlechten?
Nou als je dit kunt moet je precies zo beginnen 3 plukken vlechten en dan doe je gewoon elke x bij de meest linkse pluk pak je een nieuw stuk manen erbij en vlecht je weer en dat doe je bij elke slag zo..

Ehm dan hangt het er wel vanaf aan welke kant je paard zijn manen draagt :p die van mij is rechtsdragend Knipoog Maar je bedoeld "de achterste pluk" Het is inderdaad niet zo moeilijk en nog leuk om te doen ook En inderdaad de mooiste oplossing voor een paard met lange manen Knipoog
(Miro heeft geen hangende manen meer dus hoef ik helemaal nooit in te vlechten Clown

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:07

Ik zou eerst gewoon knotjes proberen en als het niet lukt een hengstenvlecht, een matje vind ik echt niks.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:42

met knotjes ben je langer bezig met zulke manen dan een hengstenvlecht hoor!!

@ AnjaKos... idd mijne heeft de manen ook rechts en dan is het de linkse pluk ja Knipoog

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:14

Euh, westernrijden? Hoef je helemaal niet te vlechten Haha!

Maar goed, binnen de dressuur zou ik idd ook voor een hengstenvlecht kiezen. Of halve vlechten, dus gewoon naar beneden vlechten tot halverweg en dan allemaal op dezelfde hoogte stoppen.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 13:32

Oh ja, nog een klein bijkomend probleempje is dat ze een kleine pluk aan de andere kant heeft... Dus ik ben bang dat het dan op dat deel raar / bol gaat staan omdat de manen terug willen naar 'hun' kant ofzo? Verward Maar dat probleem zou ik met knotjes nog meer hebben denk ik. Tong uitsteken Gaat het niet raar zitten? Misschien moet ik het gewoon een keer proberen.

Haha buitenzorg, een westernhoofdstel en zadel stel ik me bij Domi altijd voor, dat lijkt me haar zooo gaaf staan. Lachen Maar dan zou ik het niet om het westernrijden doen dus ik denk niet dat dat het wordt Knipoog.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:54

Met knotjes gaat dat niet raar zitten hoor.... Denk je dat al die paarden die wedstrijden rijden hun manen allemaal naar 1 kant hebben staan?!!

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:56

hahah probeer het maar eens een x als je een x tijd hebt...
Er zal vast wel wat zijn dat lukt!!
en pasha heeft ook niet alle manen naar een kant hoor maar die trek je gewoon naar de andere kant Knipoog
Succes!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 20:08

Percy schreef:
Ik zie de foto's wel maar dan ben ik waarschijnlijk de enige.

Een hengstenvlecht maken heb ik zondag geleerd: je plakt drie plukjes net als bij gewoon vlechten maar elke keer pak je bij het plukje wat links hangt weer een nieuw plukje losse manen erbij en zo ga je door tot je aan het laatste plukje bent, dat kan je dan in een klein vlechtje laten afhangen. Het is wel heel handig als ze helemaal uitgekamt zijn en goed nat anders kom je een hand te kort en wordt het niet netjes.

Hmm ik snap 'm nog steeds niet helemaal... Bloos Ik ging vandaag eens kijken hoe dat nou precies moest maar ik snap het niet geheel, moet je nou die eerste drie plukjes helemaal vlechten en dan pas een nieuw plukje losse manen erbij, of.....? Lips are sealed

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:37

Weet je hoe je een staart moet invlechten van je pony?
of iemand bij jou in de buurt hoe je gewoon bij mensen invlecht?
Dat idee is het gewoon alleen pak je bij het invlechten haar van bijde kanten erbij en bij een hengstenvlecht maar van 1 kant..

Afbeelding

Kijk hier zie je dat in het begin heb ik gewoon 3 plukken gevlochten dus een begin maken waarbij je dus de eerste 3 slagen ziet.. en dan als je dan nog een slag maakt pak je er een plukje bij..
op de foto kun je aan het eind van de vlecht goed de plukjes zien wie je erbij pakt...
hoop dat je hie rwat aan hebt

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:44

Wauw wat heeft jouw paard gruwelijk mooie manen! Mijn paard heeft ook vrij lange manen, maar zo lang als die van jou, dat niet. Maar ik knip of trek ze nooit! Hoe langer de manen, hoe beter naar mijn mening. Niets is mooier dan een paard met lange manen!
Natuurlijk heb je met wedstrijden dan wel dat je moet invlechten. Ik zou bij jouw paard nooit een matje doen, dat staat erg pony-achtig en zo komt de hals zeker niet mooi tot zijn recht. Ik denk dat bij een Paso een hengstenvlecht het mooist staat. Je kunt ook knotjes proberen, als ze wat groter worden is dat niet erg, als ze maar wel een rechte rij vormen. Ikzelf maak altijd knotjes bij mijn paard. Ik had hiervoor een pony met dikke, behoorlijk lange manen en zelfs daarvan kon ik een mooie rij vlechtjes maken.

marlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:36

Als ik jou was dan zou ik ook een hengstenvlecht maken. Staat het mooist

EsvanEs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 18:25

Ik zou bij een paard met van die lange manen ook inderdaad n hengste vlecht maken! als tioe nou n btje dikke manen heeft kan je er misschien aan beide kanten 1 maken! staat ook errug mooi....
OK dan! *LOL*

Purtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:09

ik zou toch voor de hengstenvlecht gaan.