Wielsporen in de B??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 13:24

roosje84 schreef:
Als je al wielsporen in de B gebruikt wat moet je dan in de M gebruiken?
Met een normale spoor kan een paard ook gewoon normaal lopen hoor. En tis een kwestie van je eigen stijl van rijden hoe je het gebruikt....en uitspattingen los je idd niet op met sporen maar met je kuit toch?

Een wielspoor is niet erger als een rechte spoor
Eigenlijk vind ik ze nog vriendelijker.
Als ik wel eens zie hoe mensen hun paard open kunnen rijden met een rechte spoor nee laat mijn wieltje dan maar draaien, dan gebeurd het niet.
Overigens was het niet voor mij Haha!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 13:25

Vippie schreef:
Hmmm jammer dat er dan zoveel mensen zijn die dat niet weten. En als je hem toch maar af en toe gebruikt werkt een knopje net zo goed, waarom dan meteen scherp inwerken.
En uitspattingen los je niet op met sporen, maargoed das mijn mening Haha!

Constant drijven is naar mijn idee ook niet echt de oplossing, daar maak je je paard ook bot mee

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:39

Taaclover schreef:
Constant drijven is naar mijn idee ook niet echt de oplossing, daar maak je je paard ook bot mee

Tsja dat probeer ik denies ook duidelijk te maken, helaas is die nog niet consequent genoeg, en een doods paard moet je toch op DAT moment op de een of andere manier vooruit krijgen, toch? Stilstaan is ook niet echt de oplossing en meppen met de zweep kweek je ook niet echt een positief gevoel mee.
Maargoed een 7 voor effect hulpen en impuls.... zal wel meegevallen hebben met het constant drijven. Haha!
Einde discussie!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:41

Ik vind het echt belachelijk, ik spreek de mensen nog wel die straks in de M2 zitten en die hun paarden nu helemaal niet meer vooruit krijgen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 21:07

Tulandro schreef:
Ik vind het echt belachelijk, ik spreek de mensen nog wel die straks in de M2 zitten en die hun paarden nu helemaal niet meer vooruit krijgen.

Perla is getraind op M2 niveau en dat heeft ze ook gelopen, met dezelfde sporen Knipoog

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 06:48

Go Kelly Go Kelly! Hahahahaa

marian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:43

Persoonlijk vind ik het niet uitmaken of iemand sporen met wielen draagt in de B of in de Z. Een spoor met een wiel is niet per definitie scherper dan eentje zonder. Als je een glad of grof wiel neemt is dat naar mijn mening paardvriendelijker omdat het wiel langs de paardenhuid kan rollen. Het ziet er alleen best wel heftig uit, maar daar moet je doorheen kijken.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:49

Ik rij graag met zo min mogelijk spoor. Dus als mijn paard nu nog geen langer spoor nodig heeft dan ik nu heb, rij ik lekker zo door. Zweep idem dito, niet nodig gebruik ik m ook niet. Voordeel hiervan vind ik dat ik nog vooruit kan zeg maar. Dus reageert ie niet goed meer, kan je nog naar een langere gaan. Net als dat ik er nu nog een zweepje bij kan pakken als het nodig is. Ook heb ik zoiets van als ik nu in de l2 zonder zweep kan, lukt het in de m1 ook wel. Veel mensen krijgen problemen in de M als er ineens niet meer met zweep gereden mag worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 08:52

YvonneS schreef:
Nou gelukkig niet bij de pony's zeg! Moet er niet aan denken dat er van die kleine kinderen met zulke sporen op hun pony zitten.

Bij de ponies zitten niet alleen kleine kinderen. Wij hebben er een op stal lopen die vroeger zo ongevoelig is gemaakt, dattie zelfs op het wiel nauwelijks reageert. Daar sta je dan in de ring,met een paar sporen, en da mag je hopen da je pony ee goede dag heeft en reageert op je andere sporen.
Kzou het eigenlijk eerlijker vinden als ze gewoon zeggen bij de A, B en C pony's niet, daar zitten ten slotte de kleintjes. En zeg es eerlijk, als moeder ben je ook niet goed wijs als jij een klein meidje een wielspoor geeft. Verward

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:04

marian schreef:
Persoonlijk vind ik het niet uitmaken of iemand sporen met wielen draagt in de B of in de Z. Een spoor met een wiel is niet per definitie scherper dan eentje zonder. Als je een glad of grof wiel neemt is dat naar mijn mening paardvriendelijker omdat het wiel langs de paardenhuid kan rollen. Het ziet er alleen best wel heftig uit, maar daar moet je doorheen kijken.

Helemaal mee eens OK dan!
Ik reed mijn paard in de B met wielsporen en nu in het Z2 nog steeds. Dus die opmerkingen: als je je paard in de B al met wielsporen rijd wat moet je dan wel niet in de M vind ik echt nergens op slaan Lips are sealed

Het ligt er maar net aan hoe je ze gebruikt, mijn paard is nog net zo goed voor het been als 8 jaar geleden.

Ik rij trouwens alle paarden met wielsporen, ik laat ze altijd om mijn laarzen zitten en ze zitten nu inmiddels wel vastgeroest Haha!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:27

als je er gewoon goed mee omgaat is er niks aan de hand hoor, jammer dat er zoveel vooroordelen zijn...
Die opmerking trouwens van: als je in de B al met wiel rijdt, wat moet je dan in de M gebruiken, is een beetje raar... In de M moeten je hulpen een stuk fijner zijn als in de B dus als het goed is is je paard dan beter aan het been als in de M.
Is ie dat niet, kom je ook niet in de M...
On topic weer: je mag dus met wielsporen in de B...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:04

Ja het mag.
Ja ik rij met wielsporen, zowel western als dressuur.
Wielsporen zijn (mits goed gebruikt) een stuk vriendelijker dan knopsporen waarmee almaar door zonder ophouden been wordt gegeven.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 00:27

roosje84 schreef:
Als je al wielsporen in de B gebruikt wat moet je dan in de M gebruiken?
Met een normale spoor kan een paard ook gewoon normaal lopen hoor. En tis een kwestie van je eigen stijl van rijden hoe je het gebruikt....en uitspattingen los je idd niet op met sporen maar met je kuit toch?

Misschien er eens aan gedacht dat je met behulp van dat spoor het paard (tijdelijk kan rijden) om hem actiever te maken voor het been? Dat wilt echt niet zo veel zeggen als je er mee om kan gaan. Misschien handig om eerst op de hoogte te zijn van de werkelijke definitie van een spoor, voor je je in een discussie mengt.

Sommige paarden reageren (soms tijdelijk, soms altijd al) slecht op de kuit. Dan ga je een oplossing zoeken om dat te verbeteren. Bij het ene paard heb je aan dreigen en/of stemverheffen genoeg. Bij het andere paard moet je een andere oplossing zoeken waar hij van onder de indruk is. Of dat nu een zweep of een spoor, al dan niet wielspoor, is. Als je maar resultaat krijgt op een eerlijke manier.

Als je een paard voor de kuit gaat maken druk je je kuit aan, bij geen reactie kun je gebruik maken van dat hulpmiddel. Laten we even uitgaan van een paard wat absoluut niet snel onder de indruk is en een wielspoor nodig heeft.

Je geeft kuitdruk en je krijgt geen reactie, dan verduidelijk en ondersteun je je kuithulp door met je spoor even aan te tikken. Hoe erg je aan moet tikken ligt aan het paard, hoe snel de reactie is.
Als je het gewenste resultaat hebt leg je de sporen met een tevreden gezicht terug in de kast. En heeft het heel veel ellende en tijd bespaard. Tijd en energie die je beter in je training kunt stoppen waar je meer vooruitgang mee boekt.

Bij het ene paard duurt het een maand voor het hierin terug valt als je niet oplet, bij het andere paard heb je het misschien een jaar niet meer nodig. Maar vooral bij zwaardere types is het erg moeilijk om met hele secure en lichte hulpen zo veel mogelijk reactie te krijgen en dan kan het best voorkomen dat je weer eens je sporen zult moeten pakken.

Wat lijkt jou dan praktischer en fijner?

Je blijft nog wel even hannesen in de B, met een beetje geluk kom je verder maar blijf je tegen hetzelfde probleem aanlopen en wordt het een stuk minder leuk. Je paard én jij gaan er niet echt op vooruit.

óf

Je lost het probleem vlug op met wat handigheid (wat natuurlijk in het begin ook even tijd kost om dat te ontwikkelen), je gaat lekker door de klasses heen met een goed gevoel en jullie gaan lekker vooruit.

Hetzelfde als met een martingaal. Jeeh, wat kijken mensen daar negatief en bevooroordeeld naar. Soms kun je er de grootste problemen heel simpel mee oplossen. Ze helpen je iig bij het oplossen.

Voor alles geldt: Mits goed gebruikt kan het je in heel veel situaties veel bloed, zweet en tranen voorkomen!!

Misschien besef je het niet zo, maar zélfs een zadel kan héél veel schade aanrichten bij verkeerd gebruik.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 06:51

Okki volgens mij begrijp je roos verkeerd of je hebt een verkeerd persoon gequote.....
Volgens mij bedoelt ze het niet negatief maar meer van bv spoorbeschermers voor je laarzen zijn verboden (??????) maar je mag wel de zo groot mogelijke pizasnijders aan je laarzen hangen in de B, terwijl je eigenlijk in de B (nog steeds staand voor beginnend en niet beste der beste) nog geen spoor nodig zou moeten hebben.
KNHS hanteert gewoon vaak vage regeltjes wat betreft toestaan van sommige dingen.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 07:57

Nou het is niet zo gek dat spoorbeschermers zijn verboden, daar zijn al wel 100 topics over geweest. Ik moet wel lachen om de reacties hier; als je paard in de B al wielen nodig heeft, wat dan in het M? Hahahaha. Geweldig. Het is een stuk vriendelijker om één keer te prikken, dan 100 keer. Maar dat is al vaak genoeg gezegd hier Knipoog. Dus jullie gaan allemaal in de M met wielen rijden ofzo Knipoog?

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 08:31

@ Okkie1 Jij kan de dingen altijd zo goed vertellen en uitleggen OK dan!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:48

Vippie schreef:
Okki volgens mij begrijp je roos verkeerd of je hebt een verkeerd persoon gequote.....
Volgens mij bedoelt ze het niet negatief maar meer van bv spoorbeschermers voor je laarzen zijn verboden (??????) maar je mag wel de zo groot mogelijke pizasnijders aan je laarzen hangen in de B, terwijl je eigenlijk in de B (nog steeds staand voor beginnend en niet beste der beste) nog geen spoor nodig zou moeten hebben.
KNHS hanteert gewoon vaak vage regeltjes wat betreft toestaan van sommige dingen.

Nee, het ging om haar zin "Als je ze in de B al nodig hebt, wat moet je dan wel niet in de M" Knipoog

Het klopt dat B voor beginners staat, maar het zijn niet alleen beginners in de B. Maar ook mensen die na jaren trainen pas op concours gaan of met een ander paard (opnieuw) beginnen. Daarbij verbaas ik me nog steeds elke wedstrijd over de houding van menig M ruiter, waarvan verwacht wordt dat ze toch wel een goede zit hebben ontwikkeld.
En ook in de B wordt verwacht van de ruiter dat het paard goed aan het been is en impulsief de proef loopt. Wanneer dit niet het geval is kan -zoals ik al in mijn vorige bericht aangaf, mits goed gebruikt- die wielspoor (tijdelijk) een hele oplossing zijn. Of je nu een paard in het B of in het M uitbrengt. Want een paard kan in de B net zo goed slecht voor het been zijn/worden als dat een paard dat in het M kan.

En nogmaals, een wielspoor betekend niet dat je er je paard mee afstomt maar betekend dat je je paard wat makkelijker, precieze en fijnere beenhulpen mee kunt geven.
Laatst bijgewerkt door Solvej op 15-09-04 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:48

Marijke82 schreef:
@ Okkie1 Jij kan de dingen altijd zo goed vertellen en uitleggen OK dan!

Bloos Dankjewel Haha!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:51

Het is niet zo dat ik tegen wielsporen ben, maar ik ken nu al zeker vier van de 6 Z1 combinaties die vastlopen in het Z1 omdat ze al de scherpste sporen gebruiken en nu hun paard in de proef niet meer vooruitkrijgen. Ik denk niet dat het een goede oplossing is, pas als je moeilijkere m/z oefeningen gaat doen vind ik dat je een spoortje goed kan gebruiken, omdat je je hulpen dan moet verfijnen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:57

En daarbij komt ook nog eens dat ik nog nooit iemand sporen goed heb zien gebruiken!! Misschien dat jullie ze wel goed gebruiken en dan is het een goede oplossing. Ik vind het gewoon jammer dat iedereen snel naar de sporen 'oplossing' grijpt.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:58

Ligt het dan aan de scherpte van de spoor of aan de manier waarop die spoor gebruikt wordt?

Tot nu toe kon ik altijd na 3 keer trainen op reactie met scherpe sporen ze tevreden in de kast leggen en zonder sporen verder trainen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:10

dan doe je het dus goed Lachen

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:29

Taaclover schreef:
Een wielspoor is niet erger als een rechte spoor
Eigenlijk vind ik ze nog vriendelijker.
Als ik wel eens zie hoe mensen hun paard open kunnen rijden met een rechte spoor nee laat mijn wieltje dan maar draaien, dan gebeurd het niet.

IK ga liever een keer met wielen trainen dan dat ik een chagerijnig paard krijg als ik het probeer met een rechte spoor.