rotstarttijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 14:30

ladyluna het staat boven jouw post dat het om een jong paard gaat.
Ik vraag idd om reactie's wat anderen zouden doen in mijn plaats omdat ik het niet weet, ik heb nergens gevraagd of men even wilde gaan zitten zeiken of zie jij dat wel ergens staan?

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 15:09

Ik zie ook niet dat het niet mag...

En er staat alleen jong paard, een jong paard mag het ook leren hoor... Scheve mond

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 20:15

Ik zie het nut er niet zo van in om een paard uren in een warme trailer te laten staan jong paard of niet.
Daarnaast hou ik mijn trailer liever heel. uurtje gaat wel maar zoals het er nu naar uitziet gaat hij een aantal uren in een stilstaande trailer staan.
wat naar mijn mening onzin is als het secretariaat een betere planning maakt.
Ik weet dus ook nog niet wat ik ga doen.

Ik heb er niets aan om eerst 2.5 uur te wachten om dan een 2de proef proberen te rijden met een strontvervelend paard.zonde van geld, tijd en ergernis toch?
Ik heb nog 2 weken bedenktijd dus het is niet zo dat ik van het 1 op het andere moment afbel mocht ik dat doen

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:05

Lekker afmelden joh. Je bent nog ruim op tijd en waarom zou je de gok nemen. Je weet al dat Orbaldo gaat klieren op de trailer. Je denkt zelf dat je zeiknat gaat regenen (hoe je dat weet van tevoren weet ik niet, maar goed dit is Nederland). Wat heb je aan de tweede proef?

Week erna weer wedstrijden hoor!

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:15

Wie zegt dat het warm wordt? Maarja, doe maar het gene waar jij je goed over voelt Lachen

sheda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:00

Bij de ponys komt het ook wel eens voor dat m'n dochter smorgens om 10 uur moet dressuren en smiddags om 1 of 2 uur moet springen, en ik weet zeker dat dat er veel meer zijn, eigenlijk heb ik daar nooit veel klachten over gehoord, je weet gewoon dat dit kan met de buitenconcoursen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:16

Ja het kan idd gebeuren, maar het is maar een wedstrijd en daar zijn er veel meer van, en ik zie het nut er niet van in om je trailer kort en klein geslagen te laten worden en je hebt het risico dat het paard kreupel word. Daarbij is het een jonge dekhengst, dus genoeg hormonen aanwezig.. kan je wel zeggen ach dan moet ie dat maar leren, maar zo eenvoudig is dat niet.. Ik kan Nimber hierin volledig begrijpen..

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 19:26

IN principe is de inschrijvingsperiode voor je proef verlopen en ben je dus hoe dan ook verplicht je inschrijfgeld te betalen.
Als ik jou was zou ik gewoon gaan en het aankijken. Wordt hij na de eerste proef erg onrustig en sloopt hij de boel kun je altijd nog afmelden voor de tweede proef. Maar ik zou het juist proberen, het kan een goede oefening zijn. Immers bij een hoop kampioenschappen is het ook zo geregeld. Desnoods ga je nog een stukje wandelen of grazen met hem. Ik heb zelf ook een jong paard, maar probeer die toch zoveel mogelijk aan dit soort situaties te laten wennen.

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:17

youngster schreef:
Daarbij is het een jonge dekhengst, dus genoeg hormonen aanwezig..

Begin je alweer met je jonge dekhengst ik zeg toch dat ik daar over heen had gelezen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:00

Zal toch ook nog even reageren, kan het niet laten.

Als je je inschrijft voor 2 proeven weet je dat je dit risico loopt, dan had je je mijns inziens maar voor het inschrijven over moeten bedenken. Als iedereen zo dacht en zich maar af meldt, erg fijn voor degene die wel rijden en dan ineens 2 uur eerder moeten starten of zo......
Als je paard niet goed op de trailer blijft staan en de boel sloopt, kan ik me voorstellen dat je je wilt afmelden, maar ik blijf erbij dat je hier met je inschrijving al rekening mee had moeten houden. Overigens wil kluisteren vaak nogal goed helpen. En voor mijn gevoel maakt het niks uit of het een ruin, merrie of (dek)hengst is. Mijn ervaring is dat merries vaak nog vervelender zijn als hengsten.

En verder, vroeger.....als wij nu op de wedstrijden gaan staan onze paarden veel langer op de vrachtwagen, ook jonge goedgekeurde dekhengsten! Vorige week nog, om 1 uur 's nachts aangereden naar Opmeer (op maandagochtend) en 's avonds om 23 uur thuisgekomen. Woensdag was het idem dito, alleen nu naar Buitenpost. Als je zorgt voor water en hooi (en brok) is het echt niet zielig hoor!

letsgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:09

Kiki maakt al een koprol in de trailer als we niet meteen gaan rijden...laat staan als ze er 2,5 uur in zou moeten staan! Kan er meteen een nieuwe bodemplaat in. Maar je moet lekker doen wat jij denkt dat goed voor je paardje is en wat hij ook aan kan,een paard wat zeiknat in de trailer staat te stressen of gewoon 1 proef rijden en lekker terug naar stal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 08:09

LadyLuna schreef:
Begin je alweer met je jonge dekhengst ik zeg toch dat ik daar over heen had gelezen

Volgens mij heeft Youngster nog niet eerder gereageerd, dus ik begrijp je reactie niet zo Verward
Last van korte teentjes?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 08:58

Ik moet zeggen dat ik gewoon beide zou rijden,
jong of niet, hengst of niet, dekken of niet.
De rest van de week is het weer zijn feestje, die dag zou mijn dag zijn.
Ik ben vorige week met Triumph naar een soort bestgaand geweest, dat was ook een erg lange dag en dat wist ik van te voren.
Ik had dus water, hooi e.d. meegenomen. Tussendoor heb ik hem lekker afgesponst met water waardoor een scheutje liniment.
Ze worden er echt super van, Triumph kon ik vorig jaar nauwelijks nog thuis op de spuitplaats tussen 2 touwen vastzetten. Nu staat hij gewoon aan zijn halstertje vast aan de trailer.

Van 1 zo'n dagje gaan ze echt niet dood en zo jong is Orbaldo nu toch ook niet meer?

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:04

Lekker allebei rijden, is ook weer n stukje ervaring moet je maar denken.
Want volgend buitenseizoen kan het zo nog eens gebeuren, en wel zunt om je dan elke keer af te melden. Ongeacht het geslacht, maar als je t zelf al niet ziet zitten dan moet je het niet doen. Ik zie alleen het probleem niet.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 14:39

Nou nee als ik mij opgeef voor een wedstrijd houd ik er geen rekening mee dat er zo vreselijk lang tussen 2 proeven zit. sterker nog in die 4 jaar dat ik nu op concour ga is het langste ooit 20 min. tussen proef 1 en proef 2.

Ik neem altijd water en hooi mee om het wachten tussen laatste proef en prijsuitreiking te overbruggen dat gaat opzich wel steeds beter maar nu is het gewoon dat als ik proef 1 uitkom ik me weer om moet kleden paard afsponzen (hij zit altidj van top tot teen onder het schuim)misschien net iets te drinken kan gaan halen en dan kan ik weer gaan beginnen met losrijden dus eerst dat gedoe weer om 'm te zadelen te longeren en er op te stappen (zadeldwang)

sjuimpje->Orbaldo is nog maar net een jaar zadelmak en heeft behalve zijn boxdeur voor die tijd eigenlijk nooit wat gezien

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:14

Nimber schreef:
Nou nee als ik mij opgeef voor een wedstrijd houd ik er geen rekening mee dat er zo vreselijk lang tussen 2 proeven zit. sterker nog in die 4 jaar dat ik nu op concour ga is het langste ooit 20 min. tussen proef 1 en proef 2.

sjuimpje->Orbaldo is nog maar net een jaar zadelmak en heeft behalve zijn boxdeur voor die tijd eigenlijk nooit wat gezien

Daar houdt ik ook geen rekening mee, niemand meer volgens mij.
In ieder geval op de buitenconcoursen niet.

Op zich zou hij makkelijk de tijd moet kunnen overbruggen, het is meer of je zelf daar zin in hebt. Vooral als hij het allemaal nog spannend vind, zal dat wel minder worden. Jij bent in de luxe dat je je alleen met hem bezig bent (heb ik ook hoor en ik ben ook zo kort mogelijk met paard op wedstrijdterrein) Als hij mee zou moeten met een vrachtwagen, was hij er vast al aan gewend aan wat langer staan.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:52

Triumph is ook net een jaar zadelmak en heeft voor die tijd ook weinig anders gezien.
Ik heb daar in het begin even rekening mee gehouden, hij mocht een keer een clinicje meelopen, ik heb hem een keer meegenomen naar de stal van Lovely, ik ben bij Sugarmiss op buitenrit geweest, ik heb een Westerntraining gereden. Op een gegeven moment moet het een beetje af zijn met de kous -> Niet zeiken maar meewerken Knipoog
Ik zou dit juist zien als weer een ervaring.
Hoe moet dat als je zometeen in het voorjaar een hengstenshow mag rijden en je 2 showblokjes krijgt met 5 uur ertussen?

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:39

Ik ben het wel met je eens Nimber, ik hou er ook niet van om een paard de hele dag op een trailer te laten staan (of een lange tijd). Als je nou echt aan grote wedstrijden mee doet, is het misschien weer anders. Het paard is dan al meer gewend, ouder, etc. Bovendien hebben die mensen meestal hele luxe veewagens waardoor het voor een paard toch alweer prettiger is om een lange tijd te wachten. En zeker als je paard druk is op de trailer is het niet fijn. Maar ik weet niet of ik zou afmelden. Ik denk dat ik het toch zou proberen, paard terug op de trailer en een half uur voor de tweede proef weer opzadelen. Dan weet je meteen of dat werkt.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 17:59

Sjuimpje dat is geen probleem ik huur altijd een box (en ja dan gaat hij zelfs languit liggen slapen!)Hij is ook 3 dagen mee geweest naar Paard&Koets is verder ook geen probleem maar een tijd op de trailer staan is wel een probleem hij word onrustig en eindigd met het slopen van de trailer een uurtje is geen probleem maar de halve dag word wel wat lastiger.
Gister even overlegd met mijn instructeur hoe of wat.Die gaf me ze;fs een beetje op mijn kop dat ik er overna dacht om die 2de proef te starten.
Ga ze dus vanavond even bellen of het mogelijk is om de 2de proef eerder te starten bij uitvallers en zoniet dat ik voor de 2de proef afzeg.

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:59

Misschien kun je het beste dit voorkomen door vooraf te informeren naar de tijdsindeling? Ben van mening (daar vraag je na) dat afmelden wel misschien de snelste oplossing is, maar misschien is het juist wel eens handig voor de toekomst om te kijken hoe het gaat. Het zal immers vast niet de laatste keer zijn dat hij wat langer op de trailer moet staan.

Daarnaast is het afmelden (zeker op het laatste moment, bv een dag of 2 van te voren) niet erg prettig voor het secretariaat van de vereniging. Wedstrijden worden door vrijwilligers georganiseerd en tegenwoordig melden mensen zich om elke poep of scheet die ze dwars zitten zich al af (te slecht weer, te regenachtig weer, te goed weer, te laat uitgeweest, heb mn wenkbrauw gestoten etc). Het is ook niet voor niets dat er tegenwoordig boetes uitgeschreven kunnen worden door de verenigingen. Als je de toenames van afmeldingen ziet is dit ook niet meer dan normaal. En wie weet is de indeling wel met een reden zo gemaakt? Als je je in ieder geval op tijd afmeld kunnen ze de plekken misschien nog opvullen met mensen van de reserve lijst.

In ieder geval wens ik je veel succes met je wedstrijd ( ongeacht of je er nu 1 of 2 rijdt) Lachen