Triest dieptepunt in wedstrijdstress

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:01

Fitzroy schreef:
Het is idd een vorm van faalangst. Ik ben van tevoren al bezig met de concurrenten en tijdens het losrijden wordt dat alleen maar erger als ik al die megagave paarden zie lopen.
Ik voel me dan zo klein worden en pats boem, al mijn zelfvertrouwen is weg.

Hoeveel mensen met de zelfde ogen naar jou en jou paard kijken.

Het lijkt me een vreselijk probleem... Apart te lezen dat meer mensen, naarmate ze hoger in niveau komen, steeds zenuwachtiger worden. Dus dat het blijkbaar een beetje gecreeerd wordt, klopt dat?
Onvoorstelbaar dat mensen kunnen genieten van andermans fouten...

Wat Tyrza zegt is wel een goeie, misschien heb je daar wat aan?

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:01

Wat ontzettend vervelend lijkt me dit.
helpt het niet als je op een rustig plekje gaat losrijden, uit de buurt van je concurrenten?
Probeer je te focussen op je eigen proef.
Je doet dit omdat je het leuk vindt.
Ik heb ooit een schema van een psycholoog gekregen, misschien dat dit helpt.
Is een soort cognitieve gedragstherapie.
Het vergt wat oefening, maar mij heeft het erg geholpen.
A = de situatie
B = de gedachte
C = het gevoel
D = is de situatie objectief?
E = nieuwe gedachte
F = nieuw gevoel

Dit moet je dus voor je eigen situatie invullen.
Je gaat zo voor jezelf na of je gedachten reëel zijn op dat moment.

A = de wedstrijd
B = de gedachte dat je het gaat verpesten
C = stress, zenuwen, gevoel van mislukking, onzekerheid
D = Nee, de situatie is niet objectief, want als je een mislukking was zat
je niet in de Z2
E = je kan het wel! Je paard en jij zijn een goede combinatie, en so what
als het een keer wat minder gaat?
de boog kan niet altijd gespannen staan, volgende keer beter.
F = Voel je zeker van jezelf, en ontspannen, geniet van je proef.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:19

Tyrza schreef:
Hoe? Door in te zien dat ik met mijn paardje niet dikke winst kan rijden. Door in te zien dat er meer is dan alleen die wedstrijden. Door in te zien dat ik überhaupt blij mag zijn dát ik kan/mag rijden, want een hele hoop mensen dit niet uit financieel- of door gezondheidsredenen.

OK dan!

Super instelling Tyrza. Fitz, ik hoop echt dat je er mee om leert te gaan. Gun jezelf die kleine overwinning (gewoon starten) en *** hebben aan de rest. Mensen banketstaaf toch wel over je of je nou wel of niet start en of het nu wel of niet goed gaat.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:30

Het vervelende vind ik altijd dat hoe beter je rijdt, hoe harder er door anderen gehoopt wordt dat je afgaat. Ik heb hier ook last van, heb een aantal keren goede punten gereden en nou wordt de druk om te blijven presteren steeds groter.
Gelukkig kan ik zelf vrij goed relativeren. Ik oefen veel dingen thuis (rijd momenteel ook al een week tussen alleen maar bordjes omdat ik volgende week naar de kampioenschappen moet). Door thuis te oefenen zonder druk krijg ik meer vertrouwen in mijn paard en in ons als combinatie. Wat ik mijzelf ook altijd voorhoudt is dat als het vandaag niet gaat het misschien over 2 weken wel veel beter gaat.
Ik denk dat je jezelf heel goed voor ogen moet houden dat je voor de lol rijd en gewoon je best probeert te doen. Je moet ook jezelf los zien van de andere ruiters. Er is altijd wel iemand met een beter duurder paard, maar ook die moeten hem gewoon rondsturen en kunnen fouten maken. Bovendien kun je hier toch niets aan veranderen, je kunt alleen zelf proberen zo goed mogelijk te rijden.
Ik zou vooral wel blijven starten en toch proberen te blijven starten en dan maar eens wat slechtere punten rijden. Als je een aantal keren wat minder hebt gereden wordt de druk ook weer wat minder, en kun je misschien weer wat ontspannener rijden.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:34

Tja, sommigen gunnen elkaar het licht in de ogen niet.
IS toch best triest, dat er mensen zijn die leven voor de afgang van iemand anders.
Daar kan je eigenlijk alleen maar medelijden mee hebben, want blijkbaar zijn ze erg onzeker over hun eigen rijkunsten of zijn ze gewoon jaloers dat iemand anders wel goed kan rijden.
Lach er dus maar om, en rij voor jezelf, je bent er niet voor hen.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:36

Mijn hoofd kan af en toe ook aardig op hol gaan, ik heb dat dan niet zo zeer met wedstrijden, maar wel met (vooral in het begin) met het rijden van mijn (toen net nieuwe) paard.
Gevolg was dat mijn maag op hol sloeg, ik verkrampte en het idd niet 'zo lekker' ging..
Ik heb veel baat gehad bij rescue-druppels van Bach-remedie.
Mijn hoofd sloeg niet meer op hol, en was een stuk ontspannender, en kwam weer aan rijden toe en het plezier hebben.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 16:39

Tyrza schreef:
Nu niet meer. Ik kan het nu aardig relativeren.

Hoe? Door in te zien dat ik met mijn paardje niet dikke winst kan rijden. Door in te zien dat er meer is dan alleen die wedstrijden. Door in te zien dat ik überhaupt blij mag zijn dát ik kan/mag rijden, want een hele hoop mensen dit niet uit financieel- of door gezondheidsredenen.

Tijdens het losrijden zit ik zelfs te bedenken dat ik een bevoorrecht mens ben. Dat het prachtig weer is, dat het leuk is om wedstrijden te rijden. Dat ik gezond ben (voor zover ik weet Knipoog ) en toch: dat wat ik in mijn hersenpan denk, vertaalt zich niet naar de rest van mijn lijf.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:46

Wat ik ook een tijdje heb gedaan is neurien op mijn paard. Of heel goed op je ademhaling letten, werkt ook wel enigszins.
Maar de enige manier om er overheen t komen is toch door het te blijven proberen, of je moet je er bij willen neerleggen en stoppen met wedstrijdrijden, maar dat is volgens mij niet wat je wilt.
Wat je ook nog kan doen is naar hele kleine wedstrijden gaan, hier komen meestal niet de semi-proffesionals, geeft ook weer een beter gevoel voor je zelf.

Veel sterkte in ieder geval, want dit is inderdaad iets heel ergs vervelend.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 17:15

Balen Fitz, jammer dat je zo veel last van stress blijft houden!
Een gouden tip heb ik ook niet..........

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 17:20

Is het geen idee zo eens hier en daar op vreemd te terrein je proefjes te gaan rijden zonder dat er wedstrijdstress bij komt kijken?

Of anders eens een paar keer te starten op een kleine wedstrijd waar niemand je kent en je desnoods de enige Z2 start bent?
Als er geen bekenden zijn is er ook niemand waarvoor je je eer hoog moet houden en dan kun je er aan denken dat je het voor jezelf doet en voor niemand anders.

Net als je gisteren vertelde over je wedstrijdje bij Bakker,niet zenuwachtig geweest en lekker ontspannen kunnen rijden! Toppie toch! OK dan!
Ik vond het echt goed van je om dat te horen!

Zet je zelf voorlopig niet onder druk door grote wedstrijden in te schrijven, blijf lekker thuis rijden of schrijf alleen de kleine onbekende wedstrijdjes in en probeer plezier aan die fantastische Fitz te beleven!

Sterkte ermee! Ach gut
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 08-08-04 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Aurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 17:22

pfff...mijn paard vertoont zo'n wangedrag in en om de ring dat ik niet eens de tijd krijg om andere gedachten te hebben! Haha!
doordat ik dan de opperste concentratie moet hebben om dat mormeltje nog enigszins te sturen
gelukkig hadden we ondanks een steigering en bok tijdens de proef gisteren toch nog een winstpunt.
pas als we klaar zijn krijg ik de kans een beetje om me heen te kijken Cheese!
maar ja wij doen pas de B dus ik kan niet zeggen hoe dat is als je hoger rijdt. Knipoog

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 17:55

Dit klinkt me zoals zo veel mensen bekend in de oren. Ook bij mij had het vooral te maken met de angst wat mensen wel niet zouden zeggen. Er waren er een handjevol die echt heel vervelend waren, die er echt lol aan beleefden je af te zien gaan. Dat heeft een heleboel dieptepunten zoals de jouwe opgeleverd, tot flauwvallen en hyperventileren aan toe.
Heb een tijdje met de gedachte gespeeld om eventjes met wedstrijden te stoppen, maar dit is me toen ten zeerste afgeraden. Ik ben stug blijven rijden en wonder boven wonder bleven de zenuwen op een geven moment gewoon weg. Heel stom, ze kwamen gewoon niet meer.
Ik weet niet of jouw probleem meer bij je jezelf ligt (dat je jezelf niet goed genoeg vindt) of dat je je vooral door die anderen omlaag laat trekken. T klinkt heel afgezaagd, maar probeer voor jezelf eens op papier te zetten waar je nu echt bang voor bent, wat het ergste is dat kan gebeuren en hoe reeel dit is. Die mensen die over je banketstaaf zullen er helaas altijd blijven, het is een illusie om te denken dat ze hun mond wel zullen houden als je goede punten hebt, dan vinden ze wel weer iets of iemand anders om over te zeiken. Maar waar halen ze eigenlijk het recht vandaan om jou je plezier in het concoursrijden te ontnemen? Ga je ze die lol echt gunnen?
Nouja wat ik maar wil zeggen is: Probeer toch nog eens een paar keer gewoon te starten met je "verstand op nul" als het ware. Er zijn hierboven al een heleboel goede suggesties gedaan die je kunt uitproberen. Stoppen kun je altijd nog.
Succes ermee

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 18:06

Fitzroy schreef:
Tijdens het losrijden zit ik zelfs te bedenken dat ik een bevoorrecht mens ben. Dat het prachtig weer is, dat het leuk is om wedstrijden te rijden. Dat ik gezond ben (voor zover ik weet Knipoog ) en toch: dat wat ik in mijn hersenpan denk, vertaalt zich niet naar de rest van mijn lijf.

Je zei net nog wat anders Haha!

Citaat:
Het is idd een vorm van faalangst. Ik ben van tevoren al bezig met de concurrenten en tijdens het losrijden wordt dat alleen maar erger als ik al die megagave paarden zie lopen.
Ik voel me dan zo klein worden en pats boem, al mijn zelfvertrouwen is weg.

Ik denk dat jij denkt dat je jezelf bewust wilt maken van de feiten die jij positief noemt, maar deze nog niet daadwerkelijk tot je doordringen. Eerder van: "Ik MOET blij zijn, want ik rij nu een wedstrijd. Ik MOET lachen, want het is lekker weer, etc. etc...".

Je "instinct" oftewel angst neemt het uiteindelijk dan toch over. Ik denk dat jij oogklepjes nodig hebt, want je bent veel te veel afgeleid door je omgeving. Een goed gesprek met Rico Schuyers (Sportpsycholoog) kan je denk ik een heel eind op weg helpen. Hij "traint" je om naar een bepaalde concentratie te werken.
Ik zal eens informeren voor je als je wilt, waar hij te bereiken is Knipoog

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 18:31

Ik heb zelf absoluut geen last van zenuwen of wat dan ook, maar ik rij oprecht enkel en alleen voor mijzelf. En als ik lekker rijd dan komen daar die punten meestal ook wel bij. Je hebt dan geen ekenele reden om nerveus te zijn, je weet immers al hoe je kunt rijden en wat je paard doet. En als je paard een keertje geen zin heeft: ach, volgende keer beter. Je rijdt voor de lol, niet voor andere mensen.

Ik weet niet of jij jezelf wel eens op video hebt gezien? Je zegt dat je wat geintimideerd wordt door je mede ruiters, maar je bent zelf ook niet voor niets in die klasse terrecht gekomen. Je hebt een goed paard onder je kont en je kunt gewoon goed rijden. Misschien als je je zelf op video ziet heb je een beter beeld van hoe jullie er als combi uitzien en besef je dat je het zo slecht nog niet doet.

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 18:31

Heel herkenbaar.. Ik maak mezelf ook ontzettend druk: wie staan er allemaal? O jeee die rijd ook hier. Mhm wat staan die te praten?
Dat leidt allemaal af van waar je eigenlijk voor komt: lekker rijden en genieten.

Fitz, de ene keer heb je er veel meer last van dan de andere keer? Of wisselt het niet sterk?

@Sall: Kun je rescue druppels bij de drogist kopen?

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 18:50

Ja die druppels zijn te koop bij de drogist ik gebruik ze zelf ook!
Ik denk dat ik as vrijdag eerst dit topic even door ga lezen voor ik op wedstrijd ga.............het is wel frapant om te zien hoeveel mensen er dus last van hebben en dan voornamelijk van de mensen langs de kant. Die mensen rijden over het algemeen zelf niet zo hoog en halen dan andere die ze zien rijden alleen maar naar beneden om zichzelf beter te voelen. Het heeft bij mij ook lang geduurt voor ik in de gaten had dat je het toch voornamelijk voor jezelf doet. En ik heb ook nog steeds rilbibbers alleen blijf ik nu wel paardrijden en denk ik bij me zelf ach ik rij hier toch maar.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:50

Idd zijn die druppels te koop bij de drogist. (je kan ze ook indien nodig aan je paard geven..)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:18

Fitz, ik wil wel wat stress van je overnemen. Ik heb totaal geen wedstrijd stress, wat er weer voor zorgt dat ik te slordig en nonchalant wordt... Bloos dat is ook weer niet goed.

Als ik jouw was zou ik inderdaad eens kijken of je niet een keer met een sportpsycholoog kan praten. Of misschien een keer een algemenere clinic volgen (is de drempel wat lager misschien Knipoog ).

Rico Schuijers heeft ook net een cursus gegeven bij de academy, misschien dat dat binnekort nog eens herhaalt wordt? Of pb Pipo eens, zij heeft een tijd geleden geloof ik ook een clinic georganiseerd.

Tja en verder gewoon doen. Volgens mij kan je beter af gaan voor je gevoel dan omdraaien en je paard weer in de trailer zetten. Dat is de weg van de minste weerstand... maar ja das niet makkelijk natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:22

Fitz waarom maak je je druk? Om die andere mensen Verward Die banketstaaf toch wel hoor! Als het goed gaat zal het niet aan jou liggen, en als het slecht gaat ligt het wel aan jou. Hoe dan ook zullen ze je in een kwaad daglicht zetten als ze dat graag willen.
En vind je het zelf ook niet een beetje zonde om je hobby te laten verpesten door een stel..................( vul zelf maar in Haha!)

Je bent verdorie in no time naar het Z2 gereden, menig mens doet je dat niet na! Dat is je gelukt, dus nu gaat het je ook lukken.

Desnoods kom ik de volgende wedstrijd je persoonlijk een schop onder je kont geven Haha! of je hand vasthouden en positieve moed inpraten als dat beter helpt Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:25

Fitz,
heb maling aan iedereen die langs de kant staat, je rijdt tenslotte voor jezelf!

Ik zou eens kijken of je je instructeur niet eens kan charteren om je te begeleiden, die kan je voor de proef dan even 'drillen' zodat er niet eens plaats is voor al die zenuwen.
Misschien helpt dat om de boel weer in perspectief te zien.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:28

Dat andere mensen 'iets' over je zeggen, zegt meer over die mensen dan over jou. En wat dan nog. Zulke lui zijn het niet waard om je druk over te maken. Je hebt een geweldig paard (heb ik zelf kunnen constateren toen je examen deed voor de Orun), dus waar maak je je druk om (makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik). Ik heb wel een paar goede tips voor bij zien komen: rescue remedy druppels van Bach helpen echt; en een sportpsycholoog kan je misschien ook helpen bij de wedstrijdstress.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:31

Pipo schreef:
Desnoods kom ik de volgende wedstrijd je persoonlijk een schop onder je kont geven Haha! of je hand vasthouden en positieve moed inpraten als dat beter helpt Haha!

Of we stoppen Kira in de trailer en mag Fitz er pas weer in als hij z'n proefje heeft gelopen
Ik weet mensen echt wel te motiveren Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:35

Ilindra schreef:
Of we stoppen Kira in de trailer en mag Fitz er pas weer in als hij z'n proefje heeft gelopen
Ik weet mensen echt wel te motiveren Extreme duivel

Haha! Jij bent gewoon vals Haha!

Maar ik denk wel dat die manier zou helpen Schijnheilig

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:35

Zou het niet helpen als je je trainer een keer meeneemt op concours? Dat hij gewoon flink met jou en Fitz aan de slag gaat zodat je helemaal geen tijd meer hebt om op wie dan ook te letten? Vroeger bij mij als ik op de NKB kampioenschappen moest rijden hielp dat zeker wel, gewoon net doen alsof het een stevige training is!

Wat bij mij ook wel hielp is denken dat je op de Olympische Spelen moest starten.....dan zou je willen dat je op een of ander flut-concoursje lekker in de Z2 zou mogen starten!

Of start eerst een paar keer op een wedstrijd wat verder uit de buurt, waar niet al te veel grote namen meedoen. En wie zijn dat nou eigenlijk die over jou staan te kletsen....geen mensen die weten dat ze gaan winnen, eerder mensen die jaloers zijn en bang zijn dat jij gaat winnen!!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:09

Mag ik je een hand schudden?:Ik heb er ook last van.. Alleen niet zo extreem als jou. Sommige zeggen dat je Valeriaan moet gaan slikken ofzo, maar ik heb het niet zo op pillen, het zit tussen je oren..

Ik was altijd zenuwachtig op wedstrijd, en het werd af en toe zo erg dat ik niet kon slapen, niet eten, soms was het zo erg dat als ik uit bed ging, bijna moest overgeven. Alleen ik heb altijd gehad dat als ik op mn paard zat, was alle nerveusiteit weg. Ik stap altijd met de gedachte op mn paard:"Nu gaan we ervoor, we zullen eens laten zien dat wij er zijn!" (Het klinkt arrogant, MAAR HET HELPT wel! Ik heb ook 1 keer mijn instructrice meegenomen, en dat hielp ook wel. Ik word alleen het allerergst zenuwachtig als ik op het punt sta de ring in te gaan, en in de ring sla ik ook vaak dicht. Ik wil alleen maar streven naar 1 punt, en als Ixo het niet goed doe ofzo, sla ik dicht. Soms weet ik het weer op te lossen met de gedachte:"Hallo?! Het is maar een stom proefje!' Soms is het zo erg dat ik mijn voorlezer niet hoor..... maar sosm zeg ik in dering tegen mezelf: Heey, doe eens niet zo raar, tis maar een proefje, en we gaan ervan maken, wat we ervan kunnen maken...! En dan vaak ga ik er weer voor. Ik denk dat het ook best helpt, om als je de ring aan het verkennen bent, eventjes stil gaan staan, tellen tot 3, diep adem halen door je neus, en dan weer verder te rijden..

En natuurlijk somrgen s banaan eten.

mijn wedstrijdstress topic... staan ook wat tips in:
[WD] Wedstrijd stress. HEEL erg. HELLUP!!!