Hengst uitbrengen zonder L1 +1 te zijn.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:23

Ach misschien fiets je er wel zo doorheen...
Toch zou ik het gewoon een keertje proberen, inschrijven en starten maar. Als ze je alsnog diskwalificeren kun je verder kijken. Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:41

Je kan hem ook gewoon castreren dan mag je in iedere klasse starten Haha!

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:50

Die regels zijn er natuurlijk niet voor niets....
Maar goed je kunt toch dispensatie aanvragen? Dat heb ik wel gehad toen ik een hengst wou starten (was al wel Z2 dressuur maar nog geen 14...)

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:07

gillian schreef:
Een fries, dan heb ik wel een oplossing Haha!

Je start, zonder startkaart, bij de officiele Barokke wedstrijden.
Begin in de B, haal dan je wp tot de L2 +1 en dan kun je je protocollen(copie!!) opsturen met een startkaartaanvraag.
Dit kan dus alleen bij de barokke paardenwedstrijden!!
Zo heb ik ook m'n startkaart gekregen.
Succes!!

Hé die Gillian.. die vlieger gaat niet meer op! Weet je nog dat ik die brief van jou heb gevraagd voor die vriendin van mij!
Paard is inmiddels gecastreerd en ze start inmiddels met em en dat gaat super.
Ze hadden nog gebeld met de KNHS en dat bij jou was schijnbaar een eenmalige actie geweest.

Je zult toch echt zelf L2 met winst moeten zijn wil je een hengst officieel mogen uitbrengen op wedstrijd.
Kun je niet met een ander paard starten tot je L2 met winst bent.
Vraag is natuurlijk of je zolang met een ander paard wil rijden. Je kan heel snel je punten bij elkaar hebben, maar et kan natuurlijk ook lang duren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:13

Cassidy schreef:
Nog een vraagje van een dressuurleek.
Moet je eigenlijk in de B beginnen?

Als je Z1 bent mag je in de L1 beginnen.
Ben je 2x Z geweest, mag je geen B meer, maar in elke klasse starten (als je paard oud genoeg is uiteraard)

Ontopic

Die regels zijn er niet voor niets.
Voorheen was het M en dat had van mij zo mogen blijven.
jammer voor diegene met echt een brave hengst, maar ook veel ruiters die niet goed inschatten hoe hun hengst is op druk terrein met altijd wel hengstige merries om hun heen.
Zeker zonder wedstrijd ervaring, word er eerder verkeerd ingeschat hoe het losrijden soms is.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:49

Tja de regels zijn er niet voor niets dus het omzeilen is niet zo handig.Maar een vriendin van mij heeft gewoon met haar hengst B gestart ze had nog nooit van de regel gehoord en ik ook niet. startkaart aanvragen was geen probleem ze heeft uiteindelijk nog L1 met hem gestart (maar geen winstpunten gehaald) nooit wat van gehoord.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:31

Die regel is heel goed te omzeilen...door te zorgen dat je L-springen met een winstpunt bent Tong uitsteken

ik weet het, heel flauw Clown

Je zult toch echt eerst een ander paard moeten starten tot het L2+1, ben bang dat je daar niet onderuit komt

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 00:45

Nogmaals: check bij je rasvereniging. Mensen met anda's en lusi's kunnen er volgens mij wel onderuit komen, dus waarom niet met een Fries? Het betreft dezelfde barokke wedstrijden...

Firesolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 08:42

Ik heb een beetje hetzelfde probleem. Ik dacht ook dat het L1 + winst was, maar even de regels opzoeken en idd moet je L2 zijn. Nou heb ik de mazzel dat ik met mijn eigen paard al L1 +3wp ben, dus even hard trainen en dan moet het wel lukken.
Ik zou trouwens ook op die barokke wedstrijden kunnen starten, het is nl een andalusier. Weet iemand waar die gehouden worden?

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 09:43

missmuts schreef:
Nogmaals: check bij je rasvereniging. Mensen met anda's en lusi's kunnen er volgens mij wel onderuit komen, dus waarom niet met een Fries? Het betreft dezelfde barokke wedstrijden...

Bij de rasvereniging kun je wel meedoen bij de recreanten: das B rijden zonder startkaart.
Bij die wedstrijden heeft Gillian dus haar punten gehaald, de protocollen bij elkaar gehouden en toen ze L was met winst dit opgestuurd naar de KNHS en zo haar startkaart gekregen.
Maar een vriendin van mij wilde hetzelfde doen en ze hadden gebeld met de KNHS (tja.. ze hadden ook niet kunnen bellen, winstpunten halen, de protocollen opsturen en dan te horen krijgen dat die vlieger niet opgaat..), maar dat was een eenmalige uitzondering geweest zeiden ze.
Zij heeft et paard laten castreren en start inmiddels al een poosje en zit al bijna in het L!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 08:23

benneton schreef:
(was al wel Z2 dressuur maar nog geen 14...)

geen 12 Lachen

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 20:44

Hilda schreef:
En nu komt de grap want de KNHS is alles van mij kwijt en ik heb zelf alles in een drieste bui toen ik de paarden zat was weggegooid.
Volgens de KNHS gooien ze alles als je een bepaalde tijd geen startkaart hebt gehad weg. Dus als zij niets meer hebben wie zegt dan dat ik die L2 plus winst nooit heb gereden?
Vriendin van me had bijna haar ruiterster, krijgt een baby en stopt tijdelijk met rijden en wil nu ook weer gaan rijden en loopt tegen hetzelfde probleem aan.

Wat zouden jullie doen? Stel dat ik een kaart aanvraag en hem krijg kunnen ze me dan op wedstrijden nog diskwalificeren?

Dit is dus niet waar he!

Mijn moeder heeft +/- 15 jaar voor ze weer opnieuw een startkaart aanvroeg meerdere paarden in het Z springen gehad. Ze moet nu toch voor elk 4-jarig paard dispensatie aanvragen.

Mijn vader is onlangs ook weer gaan rijden en heeft +/- 20 jaar geleden ooit eens M gesprongen en wilde nu met een Z paard B gaan starten. Moest dispensatie aanvragen!

KNHS kan dus dingen van heel lang geleden toen de NBVR hun spullen wel in orde had, wel onthouden. dingen van nu zijn ooit wat moeilijker! Haha!

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 22:35

Volgens mij is het een gigantisch zooitje daar bij die KNHS en glippen er daardoor zoveel mensen net tussendoor. Een meisje bij mij op stal namelijk, was ook nog geen (toen was het nog L1+1?) L1+1 dus, maar had wel een hengst. Startkaart aangevraagd en gekregen, wat dus niet klopt. Zij dus gewoon starten, en jawel, na de eerste wedstrijd ligt er een brief op de mat, ze is onrechtmatig gestart. KNHS had dan toch überhaupt de startkaart niet mogen uitgeven?

Is er nu trouwens geen leeftijdsnorm meer? Ik bedoel, dat je als je bijv. 16 jaar of ouder bent wel gewoon met een hengst in de B mag starten, ongeacht eerdere klasseringen? (ben niet meer zo op de hoogte van de wedstrijdreglementen tegenwoordig Schijnheilig )

In ieder geval lijkt het mij ook gewoon het simpelst om op een ander paard zsm L2+1 te worden, alhoewel dat nu natuurlijk ook niet meer zo snel gaat met die 10 punten regeling (en naar mijn idee is dat helemaal geen slechte regeling!), tenzij je bereid bent je hengst te laten castreren. Of dispensatie aanvragen, maar daar moet je volgens mij erg goede redenen voor hebben...

mayrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:33

Ik vind dat je een hengst pas mag rijden als je zelf Z dressuur bent waarom?????. Jij kan je hengst nog zo goed in bedwang hebben je hoeft maar een beginner met een merrie in de inrijbak te hebben en het leed is niet te overzien. Wij hebben zelf 2 dekhengsten in de sport maar de mannen zijn goed onder controle maar je collega ruiters houden erg weinig rekening met hengsten. Kijk met hengsten tien keer beter uit.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:58

Mayrom, iemand die Z gereden heeft hoeft niet veilig met een hengst op concours te kunnen hoor! Ik denk dat een wedstrijdklassering te weinig zegt over je rijkunsten.

Verder ben ik het trouwens helemaal met je eens. Ik mag volgens het reglement allang een hengst meenemen op concours, maar als ik die hengsten van die springruiters af en toe te keer zie gaan met losrijden ben ik blij dat ik daar niet opzit, dat zou ik wsl niet kunnen mannen

mayrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 06:49

Als je Z bent dan mag je er toch vanuit gaan dat je redelijk kunt sturen

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 07:22

Als je met een hengst wilt starten moet je dispensatie aanvragen. Ik wist eerst ook niet dat je niet met een hengst mocht starten als je niet L2+1 bent, maar ik heb toch met Lucien ca 4 jaar een startkaart gehad en nu en dan een wedstrijd gereden. Daar heeft geen haan naar gekraaid. Vorig jaar vroeg ik opnieuw een startkaart met hem aan en toen kon ik hem niet krijgen omdat Lucien hengst is. Dus ik heb netjes dispensatie gevraagd met mijnn oude startkaareten en wat foto's van Lucien op het podium van de schouwburg in Zwolle (zonder drugs uiteraard). Gelukkig heb ik wel dispensatie gekregen. Het zou anders wel belagelijk zijn, want de hedendaagse KWPN-merries zijn over het algemeen eeen heel stuk minder betrouwbaar dan Lucien.

Firesolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 08:41

Die organisatie is volgens mij inderdaad een beetje een zooitje als ik dat zo lees! Nou ,ik ga maar gewoon heel hard oefenen met m'n eigen paardje, nog....eh...8 winstpunten. Als het meezit misschien volgend jaar op deze tijd, met het weinige aantal wedstrijden wat ik rij

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 14:29

mayrom schreef:
Ik vind dat je een hengst pas mag rijden als je zelf Z dressuur bent waarom?????. Jij kan je hengst nog zo goed in bedwang hebben je hoeft maar een beginner met een merrie in de inrijbak te hebben en het leed is niet te overzien. Wij hebben zelf 2 dekhengsten in de sport maar de mannen zijn goed onder controle maar je collega ruiters houden erg weinig rekening met hengsten. Kijk met hengsten tien keer beter uit.

ik ken genoeg Z-ruiters die ik voor geen meter zou vertrouwen op een hengst hoor!!!
en zo ook wel weer ruiters die nog nooit gestart zijn,en wel goed met hengsten om kunnen gaan!
het heeft weinig met e rijvaardigheid te maken,het is gewoon een heel andere manier van omgaan met die dieren!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 14:33

een vriendin heeft laatst ook dispensatie aangevraagd,om te kunnen starten met haar friese hengst!
en nee,zij wil hem absoluut niet laten castereren,want dan blijft er weinig "paard" over !

ze had het echt goed aangepakt,een brief van een zeer gerenomeerd dierenarts,dito instructrice en jury erbij die ieder hun relaas voor deze combinatie gaven!
maar helaas,het antwoord:ze geven enkle weleens dispensatie aan diegene die vanwege de leeftijd nog niet met een hengst zouden mogen starten,niet voor te weinig klassering!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 14:39

Cassidy schreef:
Gewoon doen of je gek bent. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Ik snap sowieso niet waarom het verkrijgen van winstpunten een kenmerk moet zijn of je een hengst aankunt of niet. Ik ken hengsten die voor een L2 ruiter nog niet te hanteren zijn...Lips are sealed

En er zijn vast ook genoeg mensen die nog nooit een wedstrijd hebben gereden maar die hengsten wel aan zouden kunnen... Maarja, ze moeten toch ergens een lijn trekken. Misschien zouden ze de hengst-eigenaar zelf verantwoordelijk moeten stellen als ie schade aanricht? Verward Weet niet precies hoe dat zit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 15:22

Ik had hetzelfde probleem.
Je kan dispensatie aanvragen. Een brief opsturen. Foto's, filmpje. Brief van instructrice.
Alles waar maar in/op staat dat je het paard de baas kan. Als je mazzel hebt komen ze kijken. Als je pech hebt zul je niet kunnen starten.
Bel anders naar de KNHS voor de zekerheid.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:32

mayrom schreef:
je collega ruiters houden erg weinig rekening met hengsten.

Je collega-ruiters kiezen er niet voor dat jij met je hengst tussen hen door komt rijden, dus jij met je hengst bent hier degene die uit moet kijken. Jij kiest ervoor met je hengst te starten, dus moet je ook de verantwoordelijkheid op je nemen. En het is altijd mogelijk dat iemand vlak voor je langs rijd, maar zolang diegene dat niet expres doet valt hem/haar niets te verwijten mocht er iets gebeuren.

Dat je ervoor kiest met je hengst te starten zou er sowieso al van moeten getuigen dat jij je paard onder welke omstandigheden dan ook, goed onder controle hebt, en dat je er zeker van bent dat je hem, ook in een bak vol voor je neus rijdende beginners, gewoon netjes rond kunt sturen zonder ongelukken te veroorzaken.

Als dit fel overkomt: so be it. Maar ik vind dat de verantwoordelijkheid voor de daden van een paard bij de ruiter ligt die het paard meeneemt. Of dat paard nou een hengst is of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:58

Collega ruiters hoeven er geen rekening mee te houden.
Jij wilt een hengst, dus jij hoort hem goed onder controle te hebben.

Idem dito als je er een hebt met losse pootjes, dan hoor jezelf op te lette dat je niet kort voor een ander doorwend en weg te wenden als ze te kort op je zitten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:11

mayrom schreef:
Als je Z bent dan mag je er toch vanuit gaan dat je redelijk kunt sturen

Alsof je in het L2 je punten cadeau hebt gekregen Verward Ik denk dat iemand toch niet zo stom is op een gek paard rond te gaan rijden? Dat gaat meestal toch al eerder fout dan op een wedstrijd...