vanaf 2005....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:47

Ik ben er heilig van overtuigd dat de mensen die zich erg onzeker voelen en daarom met cap rijden er vaker (en gevaarlijker) afvallen dan die ervaren springboys met hun Z-springers en 3-jarigen die thuis zonder cap rijden.
Zeker als je het vergelijkt met het aantal ongelukken per gereden kilometer.........

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:50

Lovely schreef:
Essie, ik vind het wel begrijpelijk dat je een cap op moet als je onder begeleiding in een groepsles rijdt.

Ik ook, ik had hem ook al altijd op. Tegenwoordig met die helmen zit het een stuk comfortabeler, alleen je moet niet in de spiegel kijken.

Maar ik neem dat ze die regel hebben ingevoerd, omdat je als vereniging (en dan persoonlijk mensen in het bestuur) aansprakelijk gesteld kan worden voor hoofdletsel veroorzaakt door het rijden zonder cap?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:51

Dat is ook weer een verzekeringskwestie, er is een en ander veranderd mbt verzekeringen van verenigingen en de regels daaromtrent. Je moet niet gek staan te kijken als je op een wedstrijd ook erop gewezen wordt om een cap of hoed te dragen, zoals het KNHS-reglement ook duidelijk voorschrijft.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:52

Ik denk dat ik mijn vereniging dan maar eens zwart op wit een voorstel ga doen dat ik ze in "geen geval" ergens aansprakelijk voor stel.......... (maar dat zal wel niet legaal zijn).

Het lijkt potjandorie het Legio-lease drama wel.
Omdat 1 op de 100.000 mensen zonodig anderen aansprakelijk gaat stellen voor eigen fouten moeten anderen daar voor bloeden.........

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:58

Lovely schreef:
3-punts sluiting is bij de dressuur wel verplicht en de veiligheidscap/-helm natuurlijk ook bij het springen.

Er staat letterlijk in het regelement gepubliceerd op de site:

Artikel 143
Kledingvoorschriften

Een zwarte of donkerblauwe (veiligheids)cap, dressuurhoed of bolhoed.

Ik ga er met veel dingen vanuit dat dit regelement gewoon klopt. Of zijn er andere regelementen?

JazzOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:07

Als ik hier even naar mag verwijzen: http://paarden.serveronline.nl/viewtopi ... c&start=25

En dan het stukje van Karin:
"Een veiligheidshelm is in de dressuur in geen enkele klasse verplicht. Zolang wij onder de FEI regels vallen kan dat ook niet, omdat de FEI daar niet aan wil."

En het stukje van Kelly:
"Artikel 143 Kledingvoorschriften
Correcte kleding is verplicht voor officials en deelnemers die zich binnen de - al dan niet afgesloten - ruimte
van het wedstrijdterrein/de wedstrijdaccommodatie bevinden, terwijl deze regel ook van toepassing is op de
voorlezer van de deelnemer.
Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers in de ring te verschijnen, gekleed in:
- een zwarte of donkerblauwe rij-jas,
- bij voorkeur een wit, beige of geel overhemd of -dressuurblouse,
- een witte, beige of gele rijbroek,
- een bijpassende witte of gele plastron of stropdas,
- een paar handschoenen,
- een paar zwarte- of donkerblauwe rijlaarzen met gladde zool,
- een zwarte of donkerblauwe (veiligheids)cap, dressuurhoed of bolhoed."

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:09

Ik vind het eigenlijk nergens op slaan: de meeste Z ruiters hebben hun paard toch we londer controle lijkt mij en vallen er tohc niet zomaar af?(oke het paard kan schrikken ofzo, maar dan hoef je ook nog niet direct te vallen). Ik rij L1 dressuur en ik ben er nog nooit tijdens of voor een proef afgevallen(ken ook niemand die er ooit s is afgevallen bij de dressuur), voor het springen vind ik 'm wel echt nodig: daar kun je altijd wel vallen. Maar de meeste ruiters(waaronder ik ) trainen ook zonder cap, ik gebruik 'm alleen als ik springles heb(of thuis spring) en op wedstrijd. (nou val ik ook altijd heel mooi, en nooit op m'n hoofd, dus opzich.. is mijn cap daar nog nooit goed voor geweest, maar voor het springen vind ik het wel een veilig gevoel: je weet maar nooit wat er gebeurd, voor de dressuur vind ik het onzin..)

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 12:31

oja.. en nog iets vanaf 2005 moet ook iedereen met de springwedstrijden een bodyprotector om hebben

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:36

en een preventieve nek-brace

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 12:37

o.. dat wist ik niet Knipoog

JazzOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:40

Of misschien krijgen we wel elektrische paarden!!
Een paard op welk niveau dan ook kan ergens van schrikken en het op een lopen zetten. Zelfs een Z ruiter kan van zn paard kukelen. (vraag maar aan Anky)
Ik vind het voor een groot deel je eigen verantwoording of je met cap (excuseer; veiligheidshelm) of hoedje rijd!
Die hoed blijft bij mij gewoon op!! Zolang de FEI de reglementen niet veranderd hoeven we ons niet te houden aan de 2005 regel. toch??

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:42

CGJ12 schreef:

kniebeschermers en scheenbeschermers, je mocht eens een staander of bakrand raken...
Elleboog en polsbeschermers, die kun je immers ook breken als je neerkomt...

En zo zijn we weer terug bij het middeleeuwse Harnas hihihii Haha!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:47

CGJ12 schreef:

En klitteband, pattex of bisonkit onder je reet.........

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:51

Ik stel voor dat we allemaal thuis in een hoekje gaan zitten en duimen dat er geen gasleiding ontploft of vliegtuig neerstort. Wel zo veilig Haha!

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 12:52

hahahaha idd.. ik vind het wel veiliger zo.. maar ook wel een beetje je eigen verantwoording hoor

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:01

yokie schreef:
Ik stel voor dat we allemaal thuis in een hoekje gaan zitten en duimen dat er geen gasleiding ontploft of vliegtuig neerstort. Wel zo veilig Haha!

Kan niet, ik moet me kur op muziek uitwerken en maken dat ik in de Grand Prix terecht kom Schijnheilig

Haha Tong uitsteken

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:09

Mocht het inderdaad zo ver komen zijn er nog 2 afdoende methoden:

a. Duitsland is hier héél dicht bij....... (een zeer reële optie trouwens)
b. de ZZGP heeft ( juist tegen dit soor ongein) een eigen stichting in het leven geroepen. Dus dan maar even dooroefenen en het Z2 toch overslaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:14

Er is toch ooit onderzoek naar gedaan? Dat de meest dodelijke ongelukken gebeuren bij de dressuursport ipv spring of eventing.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:16

CGJ12 schreef:
Mocht het inderdaad zo ver komen zijn er nog 2 afdoende methoden:

a. Duitsland is hier héél dicht bij....... (een zeer reële optie trouwens)
b. de ZZGP heeft ( juist tegen dit soor ongein) een eigen stichting in het leven geroepen. Dus dan maar even dooroefenen en het Z2 toch overslaan

Alleen gelden die opties niet voor iedereen Knipoog

Ik ga gauw weer starten met hoedje Schijnheilig

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:17

Pipo schreef:
Er is toch ooit onderzoek naar gedaan? Dat de meest dodelijke ongelukken gebeuren bij de dressuursport ipv spring of eventing.

Verbaast me niks met die houten dressuurmutsen..........

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:19

Ik vind het trouwens ontzettend gevaarlijk om met dit soort topics bepaalde mensen op verkeerde gedachten te brengen..........
Straks gaan ze in Ermelo ECHT aan zo'n plan werken........BRRRRRRRR Ziek Ik word al misselijk bij de gedachte.

BenI

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:37

Volgens mij stond er in de laatste paard en sport een stukje/publicatie dat ze:

het dragen van een (veiligheids)cap tot de klasse zz-licht per april 2005 verplicht willen gaan stellen.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:48

we kunnen ook met zn allen in een atoomkelder gaan zitten, hoeven we ook gelijk niet meer bang te zijn voor gaslekkages en neerstortende vliegtuigen!!!

Maar zonder gekheid, met dank aan diegenen die goed op de hoogte zijn van alle regelmenten (ook FEI) voorlopig hoeven we ons nog geen zorgen te maken!

Caro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:27

Vippie schreef:
kniebeschermers en scheenbeschermers, je mocht eens een staander of bakrand raken...
Elleboog en polsbeschermers, die kun je immers ook breken als je neerkomt...

En zo zijn we weer terug bij het middeleeuwse Harnas hihihii Haha!

Tja, die Middeleeuwers waren zo gek nog niet!

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:38

ik vind dit jammer hoor Huilen
hoedje staat gewoon super in de Z
maar dat mag dus nooit meer. wat voor cap moet het eigelijk zijn? Verward