Wat verwachten ze van jouw en je paard in de L1?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:58

Ik ben de B doorgereden tot 15 wp en in de L1 heb ik er al 4. Zonder aan de teugel te rijden!! (mijn hoogste punten ooit was 171 in de B) Ik hoop dat het ooit nog goedkomt maar heb de hoop een beetje opgegeven na 10 jaar oefenen met goede instructrices. Sommige paarden zijn daar gewoon niet voor gebouwd. Maar dat zegt nog niet dat ik mijn proeven slecht zou rijden. Met erg netjes de figuren etc rijden kom je ook een heel eind!

Zie de foto's in mijn profiel hoe ze dan wel loopt met haar hoofd.

Ohja dan zeggen jullie natuurlijk dat slechte jury's mij gejureerd hebben.... wel toevallig bij al die wedstrijden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:11

Ik vind het iig heel vreemd!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 12:14

Ach, vindt het eigenlijk niet zo vreemd... Misschien lopen de meeste paarden in de B (en L1 ) wel heel mooi in een krulletje, maar misschien lopen de paarden die niet 'aan de teugel lopen' wel veel beter door hun lijf heen dan de 'krulletjes paarden'. Ik neem aan dat een goede jury het verschil wel ziet en daarom vind ik het niet zo raar dat hun ook winstpunten halen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:19

Scum schreef:
Ik vind het iig heel vreemd!

Ik ook maar misschien is het wel regiogebonden Verward

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:24

Ik heb door het hele land gereden! (behalve het noorden) maar het meest in Gelderland

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:31

Ik ben ook laatst voor de eerste keer L1 gestart, daarvoor had ik ook steeds rond de 165, 160 punten. De eerste keer ging voor mijn doen wel goed ik had 151 en 156 punten. Wat ik erg moeilijk vond was de middengalop op een volte, verder vind ze middendraf soms nog erg moeilijk.

Ik denk dat het wel gaat lukken, je moet ook een beetje in een categorie groeien zeg maar Knipoog

Succes..!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 12:31

Dank je wel!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:51

Nou ik snap er geen hout van, en al helemaal als ik hier lees dat sommige mensen in de L hun paard niet eens nagevelijk rijden.

Ik vloog de B door maar in de L1 scoor ik nu niet hoger dan 153,
mijn paard is nagevelijk, loopt zeker niet te diep maar komt heel
af en toe tegen de hand en daar word ik dus 3 dubbel op afgestraft Scheve mond

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:19

Misschien vinden de meeste jury's het beter als je paard constand met zijn hoofd loopt zonder nageeflijk te lopen dan dat ze nageeflijk lopen en verzet tonen... Ik weet het ook niet.

Als opmerkingen krijg ik wel altijd: "meer nageeflijk" en verder eigenlijk niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:23

het is zeker regio gebonden
Hier moet je paard al goed nageeflijk lopen in de B
En bij nageeflijk hoort hier dus ook aan de teugel.

Een clubgenootje die ooit wat extra punten wil gaat ook altijd ergens anders rijden dan onze regio en heeft dan vaak dikke punten. Plus daar mag je itt hier ook 2 proeven rijden.
niet eerlijk dat het niet overal gelijk is, maar we doen er helaas niks aan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:42

Merens schreef:
Misschien vinden de meeste jury's het beter als je paard constand met zijn hoofd loopt zonder nageeflijk te lopen dan dat ze nageeflijk lopen en verzet tonen... Ik weet het ook niet.

Als opmerkingen krijg ik wel altijd: "meer nageeflijk" en verder eigenlijk niks.

Ik vind ook dat het vaak te zwart op wit wordt gesteld.
*of je paard loopt in de krul en heeft verzet
*en de paarden die niet in de krul lopen worden eerlijk gereden

Verward

Zo is het dus niet altijd. Er zijn ook nog paarden die niet eerlijk gereden worden en ook niet in de krul lopen. En er zijn ook paarden die nageeflijk zijn en geen verzet tonen en eerlijk gereden worden.

Als jurylid wil ik dat laatste zien, anders kan ik er geen winstpunt aan kwijt. En dan bedoel ik dus niet een paard wat eventjes ergens omhoog komt met zijn hoofdje.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:47

Volgens mij denkt iederen hier dat als je paard niet aan de teugel loopt, je er zelf niet op oefent en je niet goed les krijgt, en het iegenlijk zo wel best vind...

Ik wil zelf echt WEL dat ze nageeflijk loopt, maar het zit er gewoon (bijna) niet in. Ik ben juist stikjaloers op de mensen die een paard hebben die het wel doet. Maar ik heb nou eenmaal voor mijn paardje en het ras gekozen en blijf daarbij. Ze is nu gedekt en we hebben wel een hengst gekozen die wel een ronde hals heeft, zodat ik wellicht met het veulen later verder kan. Ik ben er dus zeer zeker wel mee bezig.
Maaaaar; het is dus wel mogelijk om met een constant, maar niet aan de teugel lopend paard een winstpunt te rijden in de B en L. (al zou ik zelf ook graag zien dat ze wel aan de teugel gaat lopen)

Ik vind het wel jammer dat er door sommigen zo gefocust (?) wordt op het 'aan de teugel' rijden, net of de rest wat je doet niet meer uitmaakt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:19

Je generaliseert hier wel erg door 'Iedereen' daar neer te zetten. Ik weet niet of je met 'sommigen' mij bedoelt, maar in dat geval heb je niet goed gelezen wat er staat:

Citaat:
En er zijn ook paarden die nageeflijk zijn en geen verzet tonen en eerlijk gereden worden.

Ik focus me dus op dat allemaal.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:38

Scum dat had ik wel gelezen. Ik bedoel met sommigen niet perse jou.

En dat "iedereen" ; je moet niet alles t'e letterlijk lezen. Je snapt denk ik best wat ik bedoel

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:51

Hmm, ik wordt hier niet positiever van...ik heb me net voor mijn eerste wedstrijd opgegeven met mijn jonge paard, meteen in het L1. Maar als ik het zo lees ga ik weer twijfelen.

Hij loopt aan de teugel, kan zijn oefeningen, alleen galop gaat in een vrij hoog tempo ivm dat hij stuwend gallopeerd, hij vind het moeilijk om nog meer te dragen.

Nu loopt hij ook nageefelijk en opgericht soms loopt hij ook nageefelijk maar dan te lang, dan valt hij teveel uit elkaar. Wordt dit ook al serieus afgestraft? En waar moet ik dan nog meer gaan opletten? (ik heb hiervoor Z gestart maar moest van mijn omgeving maar eens gaan starten moest er toch ooit aan geloven, alleen omdat ik dus hiervoor Z heb gereden ben ik enorm kritisch ten opzichte van mezelf geworden, ik vind het al een ramp dat hij niet vierkant stilstaat, maar letten ze hier nog echt op in de L1 of wordt je dat niet zwaar aangerekend?)

Ach ik weet het niet, misschien toch gewoon starten en zien waar we stranden, hij moet toch ook ervaring opdoen omdat hij vrij kijkerig is.

Erg he dat ik me daar nu al druk over kan maken voor volgende maand (24/7 is het concours)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:03

Skipper schreef:
Hmm, ik wordt hier niet positiever van...ik heb me net voor mijn eerste wedstrijd opgegeven met mijn jonge paard, meteen in het L1. Maar als ik het zo lees ga ik weer twijfelen.

Hij loopt aan de teugel, kan zijn oefeningen, alleen galop gaat in een vrij hoog tempo ivm dat hij stuwend gallopeerd, hij vind het moeilijk om nog meer te dragen.

Nu loopt hij ook nageefelijk en opgericht soms loopt hij ook nageefelijk maar dan te lang, dan valt hij teveel uit elkaar. Wordt dit ook al serieus afgestraft? En waar moet ik dan nog meer gaan opletten? (ik heb hiervoor Z gestart maar moest van mijn omgeving maar eens gaan starten moest er toch ooit aan geloven, alleen omdat ik dus hiervoor Z heb gereden ben ik enorm kritisch ten opzichte van mezelf geworden, ik vind het al een ramp dat hij niet vierkant stilstaat, maar letten ze hier nog echt op in de L1 of wordt je dat niet zwaar aangerekend?)

Ach ik weet het niet, misschien toch gewoon starten en zien waar we stranden, hij moet toch ook ervaring opdoen omdat hij vrij kijkerig is.

Erg he dat ik me daar nu al druk over kan maken voor volgende maand (24/7 is het concours)

Nee joh, Skipper. Klinkt hartstikke goed wat je allemaal beschrijft. In het L mag je best nog wel een horizontaal evenwicht hebben. En dat hij af en toe wat lang is, is toch helemaal niet zo erg? Als we het dan toch hebben over eerlijk rijden zie ik in de L liever een paard wat een beetje langer (en natuurlijk toch nageeflijk) lopen, dan dat ie helemaal voor in mekaar getrokken wordt zonder dat de achterhand het kan verwerken. Vierkant staan hoeft pas vanaf het M. Maar het gewicht moet wel over 4 benen verdeeld staan. Dus als er echt een achterbeen ver naar achteren staat wordt dat wel afgestraft.

Dat je kritisch bent ken ik wel. Toen ik van het M terug ging naar het B dacht ik ook ... sjonge dat was niet zo'n denderende proef, terwijl ik dan toch nog bovenaan stond. Maar je verwacht er dan gewoon zelf meer van. Iig heel veel succes met je wedstrijd! Knipoog

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:16

Dankje, dat geeft weer beetje moed. Ach ik moet gewoon voor mezelf lekker willen rijden en blij zijn dat ik hem rond gereden krijg! En verder maar zien.

Maar idd, dan wordt je zo kritisch op jezelf dan wil je het eigenlijk 100% hebben voordat je op wedstrijd gaat! Maar aangezien dat nooit lukt....Haha!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:58

In de L1 hoeven ze nog echt niet álle gewicht te dragen op hun achterhand toch? Gewoon lekker ontspannen rijden, zoveel verschilt de L1 niet met de B. Alleen een beetje wijken en middenstap. (heel globaal gezien hè? Knipoog ) En ik vloog nog eerder de L1 door dan de B, en als dat mij al lukt, dan lukt het jullie zeker wel Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 16:09

Nee, en daarom zeg ik ook horizontaal evenwicht. (dus niet op de voorhand, maar de achterhand hoeft er ook nog niet zo gigantisch onder). Knipoog

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 16:25

Oke dan, en in de L2? Dan mag er ook nog sprake zijn van horizontaal evenwicht?

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 16:33

in de L staat er in me proevenboekje dit:

overgangen die in de L klasse op wedstrijden worden gevraagd, dienen al exaxter te worden gereden dan in de klasse B er is minder speelruimte.
de middendraf dient nu te worden getoond op de hele diagonaal, ook de middengalop wordt nu gedurende enkele sprongen geintroduceerd.
middenstap moet worden getoond en kleinere keertwendingen worden gevraagd, zoals voltes van 10 meter middellijn.
het wijken voor de kuit en het achterwaarts gaan zijn de gehoorzaamheidsoefeningen die de L proeven completeren.
het allerbelangrijkste wat een ruiter in een dressuurproef moet laten zien, is een correcte manier van gaan van zijn paard.
de zuiverheid van de gangen is een voornaam criterium.
kleinere misstapjes worden graag vergeven, wanneer het paard gehoorzaamheid en souplesse toont en plezierige, tacmatige, implusieve basisbewegingen.
de combinatie die deze algemene indruk ook nog aan een exacte uitvoering van het gevraade in een proef weet te koppelen, zal het hoogst scoren.
daarom is proefgerichte training voor ruiters met wedstrijdambitie op zijn tijd heel nuttig.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 16:34

Het wordt gewoon elke klasse een stukje minder. Bij elke hogere klasse mag je verwachten dat de achterhand er meer onder komt. Zo wordt bijv. een travers erg moeilijk als het paard zijn achterhand niet goed eronder kan brengen.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 16:41

en je rijdt ook meer op de letters