GGK hengsten in de (dressuur) sport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 14:16

Gail schreef:
Absoluut, liefst zo vaak mogelijk. Maar ik snap het verschil niet, als het niet gaat om de plaatsing maar wel om de punten....dat heeft toch met elkaar te maken?

Je hoeft toch geen eerste te worden om te hoog gejureerd te worden Verward

Citaat:
En ik ben geen (FEI) jurylid, dus wanneer iemand een 8 of een 7 verdiend, je ne sais pas

Als je dat niet weet heeft het toch geen zin om er over mee te praten Haha!

Jij hebt alleen over GP paarden maar het gaat met name ook om de klasses daaronder, waar zo goed als geen toeschouwers zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 14:41

Ggk hengsten hebben vaak al een streepje voor omdat ze bepaalde dingen mee hebben zoals een goed exterieur en goede bwegingen (de meeste dan). Hierdoor punt een jury dan ook net wat hoger als bij een gewoon lopend paard.
Tuurlijk gaat dit niet altijd op want er zijn genoeg ruinen of merries die beter lopen dan de ggk hengsten maar over het algemeen staat een ggk hengst voor kwaliteit. En dan een goede ruiter met naam erop en voila...70 % Haha!

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 15:21

Nee natuurlijk hoef je niet eerste te worden om hoog gejureerd te worden. Maar het gaat hier om dat de GGH té hoge punten zouden krijgen, dan mag ik aannemen dat je ook vindt dat ze te hoog geplaatst worden. Want als je dat niet zou vinden betekent dat dat álle deelnemers te hoge punten hadden gekregen.

Dus gaat t ook om plaatsing.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:13

Suzanne F. schreef:
Ggk hengsten hebben vaak al een streepje voor omdat ze bepaalde dingen mee hebben zoals een goed exterieur en goede bwegingen (de meeste dan). Hierdoor punt een jury dan ook net wat hoger als bij een gewoon lopend paard.
Tuurlijk gaat dit niet altijd op want er zijn genoeg ruinen of merries die beter lopen dan de ggk hengsten maar over het algemeen staat een ggk hengst voor kwaliteit. En dan een goede ruiter met naam erop en voila...70 % Haha!

Mee eens.

Ik zie ook vaak een hengst lopen waarvan ik denk dat er toch heel wat steekjes in de proef zijn gevallen, maar toch aan zijn punten is gekomen. Terwijl er dan per onderdeel steeds wat fout gaat.

Nu is het zo bij dergelijke hengsten dat ze bv een SUPER uitgestrekte gang laten zien waarvoor ze minimaal een 9 moeten hebben. Maar m.i. haal je daar niet je hele proef bij op.

Blijkbaar zie ik dan waarschijnlijk wat over het hoofd wat de jury dan weer wel waardeerd....

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 17:55

Gail schreef:
Want als je dat niet zou vinden betekent dat dat álle deelnemers te hoge punten hadden gekregen.

Dat vind ik ook, zeker bij de top, maar dat is weer een ander verhaal Haha!
Als een paard niet fatsoenlijk kan piafferen en toch 70% of meer scoort dan gaat er toch echt iets niet helemaal goed bij de jurering Verward

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:05

Ik vind dat altijd zulk geneuzel,
70% is toch geen 100%?
Daarmee geef je toch al aan dat het niet vlekkeloos is.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:11

Jan_VT schreef:
Welk voordeel zou een internationaal jurylid hebben om een hengst zoals bijvoorbeeld Krack C eerst te zetten, ookal verdient hij het niet?

voordeel niet...maar als hij het niet doet...een hele hoop commentaar vermoed ik Knipoog

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:12

Afgezien van het feit dat bij het CHIO rotterdam een keer een jury in slaap is gevallen (soms zijn het gewoon echt oude mannetjes), denk ik dat meespeelt dat er wordt gestreefd naar een concensus qua beoordeling. Als "iedereen" het goed vind ..... dan zal het wel goed zijn. Ik denk dat dat in het selecte jury wereldje best meespeelt (misschien zelfs wel onbewust).

Ook bij de lagere klassen is het zo dat een paard met goede gangen hogere punten krijgt dan een paard met mindere gangen. De techniek is in zovere minder belangrijk dat het doel weer is een mooier paard dat mooier gaat bewegen. Het gaat toch maar weer heel vaak over de presentatie.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:43

ART_UMA schreef:
Ook bij de lagere klassen is het zo dat een paard met goede gangen hogere punten krijgt dan een paard met mindere gangen. De techniek is in zovere minder belangrijk dat het doel weer is een mooier paard dat mooier gaat bewegen. Het gaat toch maar weer heel vaak over de presentatie.

Toch meen ik mij te herinneren dat vroeger bij de ponyclub wedstrijden, degene wiens ouders het meeste in de "tent"te vinden waren een veel bier uitdeelden, vaak het hoogst scoorden Lips are sealed terwijl ik toch steevast elke wedstrijd meerdere kopers vond voor mijn schimmel, want lopen kan ze !

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 19:00

Sjuimpje schreef:
Ik vind dat altijd zulk geneuzel,
70% is toch geen 100%?
Daarmee geef je toch al aan dat het niet vlekkeloos is.

Dan vind jij dat geneuzel.
70% scoren in een GP proef waar de belangrijkste oefeningen niet goed uitgevoerd worden zou je echt geen 70% voor mogen scoren.
Ik vind het een slechte ontwikkeling voor de sport, je ziet steeds meer combinaties die maar wat doen wat lijkt op een piaff in de GP, logisch want andere doen het ook en je scoort er nog mee ook Haha!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:57

Magique schreef:
Dan vind jij dat geneuzel.
70% scoren in een GP proef waar de belangrijkste oefeningen niet goed uitgevoerd worden zou je echt geen 70% voor mogen scoren.
Ik vind het een slechte ontwikkeling voor de sport, je ziet steeds meer combinaties die maar wat doen wat lijkt op een piaff in de GP, logisch want andere doen het ook en je scoort er nog mee ook Haha!

Ja maar als ji 4en scoort voor je piaff en verder allemaal negens kom je nog steeds op die 70% uit. Die dan dus ook echt wel verdiend kunnen zijn

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:11

Ik denk dat het eerder de bekende naam van de ruiter/amazone is die scoort dan het paard.

Maar dat geldt ook internationaal (en zo werkt dat ook gewoon bij jurysporten, dat is bij Kunstschaatsten, ik noem maar, wat ook zo)

Hoevaak moest Anky niet veel beter rijden met Bonfire voordat ze ook meer punten kreeg met Bonnie. Ik weet nog dat zelfs het duitse publiek het er niet mee eens was dat de duitse won, omdat Anky veel beter reed.

En dat heb je niet alleen in de ZZGP, maar ook in de L1 is het moeilijk om van een Bart Veeze, bijvoorbeeld te winnen, ook al maakt hij foutjes!

Dressuur is een jurysport en niet alleen de sportieve prestaties tellen mee helaas, maar dat hou je toch!!
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 15-06-04 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:24

frunnik schreef:
Ja maar als ji 4en scoort voor je piaff en verder allemaal negens kom je nog steeds op die 70% uit. Die dan dus ook echt wel verdiend kunnen zijn

Ligt eraan:de overgang naar de piaffe bestaat eigenlijk uit 3 onderdelen: PaPi overgang, Piaffe, PiPa overgang. Bovendien lijkt mij dat als dit niet goed uitgevoerd wordt, dit ook op je laatste 4 cijfers te merken is.

Dat compenseer je echt niet met een 9 voor bv uitstrekken. Om maar een voorbeeld te geven dan he? Lachen

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:46

Mist schreef:
voordeel niet...maar als hij het niet doet...een hele hoop commentaar vermoed ik Knipoog

Ja, dat kan ik begrijpen, maar als juylid moet je daar toch boven staan Knipoog

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 21:46

frunnik schreef:

Zelfde als in Z: stel je kan geen wissel maken maar de rest is wel goed dan zou je theoretisch makkelijk 70% kunnen halen, maar zo werkt het niet in Z, maar in de GP dus blijkbaar wel Verward

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:59

Magique schreef:
Zelfde als in Z: stel je kan geen wissel maken maar de rest is wel goed dan zou je theoretisch makkelijk 70% kunnen halen, maar zo werkt het niet in Z, maar in de GP dus blijkbaar wel Verward

Inderdaad. Maar in het Z wordt ook echt niet hoger gejureerd als een 8. Terwijl Anky in de GP wel 10en krijgt Knipoog Vind dit trouwens niet terecht, maar ja wat doe je eraan Verward

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:53

Allemaal in de leer bij Anky!! Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:04

Of eens een paar keer gaan schrijven bij een jury op dat niveau, steek je een boel van op. Heb een boel uitleg gehad van Lette en Moritz. Heb er nog steeds voordeel van. Je gaat anders tegen bepaalde dingen aankijken.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 01:04

annegti schreef:
Of eens een paar keer gaan schrijven bij een jury op dat niveau, steek je een boel van op. Heb een boel uitleg gehad van Lette en Moritz. Heb er nog steeds voordeel van. Je gaat anders tegen bepaalde dingen aankijken.

Vertel, naar die ervaringen zijn we hier vast en zeker zeer geïnteresseerd Haha! Knipoog

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:50

Ben niet nieuwsgierig wil aleen alles weten Haha! Tong uitsteken

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:20

Magique schreef:
stel je kan geen wissel maken maar de rest is wel goed dan zou je theoretisch makkelijk 70% kunnen halen

Dat heb ik vaak genoeg zien gebeuren hoor, paarden die enorm konden bewegen maar de wissels compleet verknoeiden, eigenlijk niet klaar waren voor die klasse en vervolgens toch hele hoge punten bleken te hebben. Blijkbaar op basis van dat beetje extra bewegen. Volgens mij is dat in het Z niet anders als in de GP.

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:32

Het schijnt idd dat Krack C vrij weinig aan leg heeft voor de piaf/passage en daar door een wat minder geweldig GP paard is.
De andere hengsten heb ik niet echt gezien of veel over gehoord.
Maar ik denk dat ook de uitstraling een rol mee speelt. Want zeg nou eerlijk... Die hengsten zijn niet lelijk.
In de basis sport krijg je ook sneller hogere punten als je een mooie pony rijd dan als je op een wat mindere pony rijd (of paard sorry Haha! )

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:39

Samsam schreef:
.....................En dat heb je niet alleen in de ZZGP, maar ook in de L1 is het moeilijk om van een Bart Veeze, bijvoorbeeld te winnen, ook al maakt hij foutjes!

Da's nu definitief voorbij Knipoog

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:42

Dickie schreef:
Dat heb ik vaak genoeg zien gebeuren hoor, paarden die enorm konden bewegen maar de wissels compleet verknoeiden, eigenlijk niet klaar waren voor die klasse en vervolgens toch hele hoge punten bleken te hebben. Blijkbaar op basis van dat beetje extra bewegen. Volgens mij is dat in het Z niet anders als in de GP.

Dat had mijn merrie ook Bloos
Ik had het Z1 helemaal uitgereden, de wissels gingen nog voor 3en en 4en maar wel telkens wel in de 190pnt scoren omdat ze verder een goede stap, draf en galoptour had!
(nu zijn de wissels wel goed hoor Knipoog )

Over de ggk-hengsten, velen bewegen voor een 8 of 9, als deze de oefening correct uitvoert krijgt hij eerder een 9 dan een paard dat beweegt voor een 6 of een 7.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:43

Het blijft gewoon een jurysport he, kan nog eindeloos over door gediscussieerd worden, maar met een mooi paard dat ook nog eens een bewegingswonder is heb je altijd een streepje voor.