welk bit met springen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 21:42

Ja, ik weet het. Maar ik wil gewoon de 1e paar x wel even rustig kunnen rondrijden voor het vertrouwen. Ik ga eerst nog een x een oefenparcours doen en misschien gaat het dan wel goed, dan rij ik natuurlijk gewoon op trens. Ik moet de startkaart nog aanvragen (mag na mn examens, fijn he die ouders) dus misschien gaat het tegen die tijd al wel beter. Ik rij haar ook nog nie zo lang dus de combinatie moet nog komen.

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:47

Maar waarom zou hij met een scherper bit rustiger rondrijden? Ik heb zelf nooit overwogen om hem met een scherper bit het parcours in te sturen. (In het begin ging het dan ook in racetempo het parcours over, maar hij liet de balken boven liggen) Maar bij mij ging het op het eind al een stuk beter. Dus volgens mij kun je beter oefenen dan zo'n scherp bit aan te schaffen.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 21:49

ja, oke das ook wel zo. Ik kijk even hoe het de volgende paar weken gaat en met dat oefenparcours.

lienneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:55

als je mat zo een passoabit gaat rijden zal je paard/pony zeker niet rustiger worden. het kan zijn dat hij/zij daardoor net het omgekeerde effect krijgt en veel meer gespannen gaat lopen. en ik denk dat dat toch de bedoelling niet is.

ja en ik heb ervaring met zo een passoabit. ik heb al 2 pony's gereden met een passoa. en dat waren wel extreme beestjes!!! dat zijn pony's die als ze een hindernis zien, de stoppen door slaan. maar goeie springpony's

dus ik denk dat het beter is om je pony/paard gewoon met een trensje te tijden!!!

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:56

Laat je even weten hoe het oefenparcours ging. Welke parcouren heb je je opgegeven misschien kom ik je eens tegen(heb ook wel eens in Hardenberg gereden,de Sallandruiters toch?)

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 22:04

Ja, zal ik doen OK dan! Uhm, kheb nog geen wedstrijden opgegeven, ik weet het zo ook allemaal niet uit me koppie. Maar ik denk bruchterveld, westerhaar, nieuw-amsterdam, slagharen, den ham, hardenbergse ruiterdagen (das bij de sallandruiters) en vast ook nog wel een paar x exloo. Er zullen nog wel meer zijn maar dat weet ik zo niet Lachen Jij dan?

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:09

Ik heb nog niks opgegeven want hoor vrijdag of ik weer mag beginnen(lang verhaal, ik zal het even kort uitleggen: In december te horen gekregen dat ik bloedziekte had mocht niet meer paardrijden, maar rij nu thuis wel weer hoewel de artsen het afraden). Maar vrijdag komt dus de uitslag of ik ook weer ga wedstrijdrijden. Ik was L met hem maar was pas een half jaar bezig. Ik had hem net een beetje rustig in het parcours en baalde dus echt flink want nu kan ik met die kwart jaar pauze bijna weer helemaal opnieuw beginnen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:03

MIjn ervaring is dat hete paarden op een scherp bit vaak meer gaan vluchten en meer spanning krijgen of dat ze afbreken op de sprong...Van beide wordt het paard niet beter

Gewoon op een trensje beginnen, een keer wat flinker inkomen kan best, maar met een pessoa kom je al heel snel scherp in. En daar reageren maar weinig paarden goed op
(ik heb mijn paard trouwens in het M een paar keer met pessoabit gereden(1 ring), omdat hij iets te sterk werd tussen de hindernissen. Met een pessoa kon ik hem mooi vriendelijk en met een stille hand blijven rijden, met mijn dubbelgebroken bitje moest ik veel grover inkomen. Na drie parcoursen weer met dubbelgebroken trens gereden en toen was het weer super )

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:26

lienneke schreef:
als je mat zo een passoabit gaat rijden zal je paard/pony zeker niet rustiger worden. het kan zijn dat hij/zij daardoor net het omgekeerde effect krijgt en veel meer gespannen gaat lopen. en ik denk dat dat toch de bedoelling niet is.

Het heet een pessoabit, maar dat terzijde. Knipoog

Die van ons loopt met een pessoa juist veel meer ontspannen in een parcours of cross dan met een gewoon bitje. Wat Gomir al zegt over die stille hand, dat gaat bij ons paard ook op. Afgelopen zaterdag weer het bewijs van gezien. Maar goed, dat kan natuurlijk per paard verschillen.

Een pessoabit werkt trouwens niet scherp in in de mond, maar oefent een soort van hefboomwerking uit achter de oren. Het mondstuk is gelijk aan dat van een gewone bustrens, er zitten alleen andere ringen aan.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 11:09

Ja, dat d8 ik ook. Je kan het toch bepalen wanneer je die hefboomwerking laat inwerken? Als je dan met dubbele teugel rijdt tenminste.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:28

Dan moet je daar wel handig genoeg voor zijn Knipoog Heb maar weinig mensen met twee teugels aan zo'n bit rond zien sturen die dat effectief deden namelijk...Clown

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:29

Een pessoa en een dubbele teugel? Dat lijkt me vrij heftig... Bij die van ons gaat er gewoon 1 teugel aan de kleine ring, dat is in ons geval voldoende.

Bedoel je niet toevallig een pelham? Daar gaan doorgaans twee teugels aan.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:40

pessoa kan idd wel met dubbele teugel, maar zie er maar erg weinig mensen mee rijden!

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:45

Ik zou in jou geval andrea gewoon met een trens starten.
Ik rij zelf wel met een pessoabit maar niet om rustig rond te komen en daardoor vertrouwen te krijgen. Het vertrouwen hoort er eigenlijk al te zijn. (Ik rij trouwens met dezelfde reden als Gomir deed met het pessoabit).

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:15

Kijk gewoon bij de KNHS regelementen, daar kun je het allemaal vinden:
Citaat:
1.3. In de klassen B t/m M voor pony's en de klassen met een maximum hoogte van 1.20 m voor paarden
is uitsluitend de volgende optoming toegestaan:
Trenshoofdstel met africhtings- rechte, Mexicaanse, beugel- of zg. gecombineerde neusriem,
voorzien van een enkele trens.
In de klassen Z en ZZ voor pony's is in de categorieën D en E is ook het gebruik van een pelham of
zg. Thiedemann-bit toegestaan.
In de klassen met een hoogte van 1.30 m en hoger voor paarden geldt de optoming conform het
FEI-reglement.
De teugel(s) moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd en dient/dienen te bestaan
uit enkele of dubbele gladde leren teugel(s), dan wel een gevlochten, linnen of rubberen
teugel.
Het gebruik van een tonglepel is toegestaan, evenals een rollentrens en zg. fluitbit, mits ditbraamvrij
is.
Zie voor de toegestane bitten voor de klassen B t/m M voor pony's en de klassen met een maximum
hoogte van 1.20 m voor paarden Bijlage 3.
De bitten voor pony's dienen tenminste 1 cm dik te zijn.

Citaat:
Bijlage 9
Alleen de afgebeelde bitten zijn toegestaan.
Het deel dat op de lagen rust dient tenminste een
diameter van 1,5 cm. te hebben. Pony's: 1 cm. Een dergelijk
bit, als fluitbit, moet braamvrij zijn.
De scharen van de bitten 3,5 en 10 mogen op geen
enkele wijze zijn vastgemaakt aan het hoofdstel of
anderszins in hun vrije beweging worden belemmerd.
De ''knevel'' van de zogeheten kneveltrens mag desgewenst
aan het bakstuk van het hoofdstel bevestigd
worden, mits het bakstuk is voorzien van de voor dat
doel bestemde ''passanten''.

Bron: KNHS

Toegestaande bitten:
Trent met rubber mondstuk(ongebroken)
Bustrens(ongebroken)
D-trens
Trens met naar bovengaande scharen
Passoa-bot
Trens met scharen of knevels en rubber mondstuk
Trens met scharen of knevel-bustrens

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 23:27

Is er ook een ongebroken versie van een pessoa? Ik ben hem nl. nog niet tegengekomen. (in mijn geval geen overbodige luxe, en ja, ik heb wel een stille hand en kan ook wel een stukje sturen)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 23:35

Passoa kan nuttig zijn, maar pas op dat je niet te sterk inwerkt, door de schrik van het bit kan je van een paard dat graag springt een stopper maken. Vooral als een paard erg heet wordt heb je de neiging heel sterk voor in te werken, bij een gewone trens kan dit minder kwaad. Maar voor wie er goed mee omgaat is het erg nuttig en toegestaan.

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:18

annegti schreef:
Is er ook een ongebroken versie van een pessoa? Ik ben hem nl. nog niet tegengekomen. (in mijn geval geen overbodige luxe, en ja, ik heb wel een stille hand en kan ook wel een stukje sturen)

Ja die is er, dan is de stang van plastic/rubber o.i.d

Maris_Winner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:54

Mijn vriendin rijd met Pessoa,op de ring onder 'normale' ring.
Zo heb je net iets meer te vertellen...

Afbeelding

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:05

andrea16 schreef:
Misschien schaf ik dit bit dan wel aan:
Afbeelding

passoabit

Maar volgens mij mag pessoa alleen maar op de eerste ring in het B en L toch??

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:36

Ik ben nog steeds van mening dat dit een RT-probleem is en een RT-probleem moet je niet verhelpen met scherpere bitten. Mijn pony was ook heel fel met springen maar dat heb ik verholpen door te oefenen en niet door een aparte bitten of hulpteugels en dergelijke.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:59

Ho even... Sommige paarden zijn wel degelijk op een normale trens niet fatsoenlijk een parcours door te rijden. Een aantal jaren terug kende ik een Ametistje wat gruwelijk kon springen maar wat door een gewone amateur echt niet normaal te rijden was. Met een pessoa zat er nog enigszins een rem op. Een jaar later won hetzelfde paard met een topruiter erop het masterspringen in Hattem waar toch een parcours stond met hindernissen van 1.80. Die bok kon het allemaal zo simpel dat ie speelde met lage hindernissen. Ook de topruiter had moeite om een laag parcourtje rond te springen. Alleen als het hoog werd (ZZ en hoger) was er nog wat mee aan te vangen. Hij reed haar later op een hackemore en dat was een uitkomst bij dat paard. (Helaas niet toegestaan in lagere klassen)

Mijn eigen bloedknol wil er ook vreselijk graag over en de eerste keer dat die een nieuw lijntje voor de neus krijgt trekt ie ook gigantisch aan. Na een aantal keren gaat het normaal en gereguleerd maar in het parcours krijg je maar 1 kans. (zeker in de cross Haha! ) Dan is zo'n bit een uitkomst hoor. Overigens is dit het eerste paard waarbij ik zo'n bit in heb moeten hangen, de meeste stuur ik gewoon op een simpele watertrens rond.

Dit noem ik geen rijtechnisch probleem maar een kronkel in de kop van het paard. Om zo'n dier tegen zichzelf te beschermen kan een pessoa een uitkomst zijn.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 23:01

Gewoon martingaaltje eraan en een bus/water of D-trensje, en niet op wedstrijd gaan tot je je paard een beetje onder controle hebt. Controle moet niet afhangen van een bit.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 23:02

Bij die van ons wordt de pessoa ook alleen in het parcours gebruikt. Zoals Annegti al zegt: je krijgt dan maar 1 kans en dan kun je maar beter het zekere voor het onzekere nemen bij een wat heftig paard. De training gebeurt bij ons paard wel met een normale bustrens, het moet niet zo zijn dat-ie daar niet meer op te rijden is. Alleen kun je je in de training nog eens een misser veroorloven, maar in een wedstrijd liever niet.

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:52

Marliesje schreef:
Gewoon martingaaltje eraan en een bus/water of D-trensje, en niet op wedstrijd gaan tot je je paard een beetje onder controle hebt. Controle moet niet afhangen van een bit.

Daar valt niks meer aan toe te voegen OK dan! .