vlechten? elastiek of naald en draad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hoe vlechten jullie

elastiekjes
79 (53%)
naald en draad
65 (43%)
anders (?)
5 (3%)

Totaal aantal stemmen: 149

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:43

Fitzroy"]
[quote="Brigitte schreef:
Ik heb gekozen voor "Anders", gebruik namelijk beide.

De "strengen" zet ik vast met elastiek. Het opsteken doe ik met naald en draad. Het meevlechten van het draad in de strengen vind ik nogal een gedoe (raakt constant in de knoop). Het uiteindelijke resultaat is hetzelfde mooie grote knoppen (rozen).

Volgens mij doen de meesten het zo die met naald en draad vlechten. De strengen doe je toch altijd met een elastiekje? Naald en draad komt pas later.
[/quote]
ken ook mensen die ales met draad doen.
Dat vlechten ze dan mee en zetten ze ook het uiteinde van het vlechtje mee vast.
ik doe het ook met elastiekje en dan pas draad, want bovenstaande is veel te moeilijk voor mij Lachen

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:44

ik vlecht met elastiekjes, maar ik kán op de een of andere manier niet vlechten met naald en draad. Ik neem de volgende keer het boek maar mee van Tineke Bartels... Misschien dat het dan beter gaat...

Naald en draad is idd veel mooier Lachen

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:47

Ik maak de vlechten met stiekjes maar steek op met naald en draad Haha!. Mag dat ook Knipoog?

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:49

Ikke met stiekjes, kan het niet met naald en draad. Maar vind het met naald en draad er veel beter uit zien. Misschien dat ik dat ooit nog een keer ga leren.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:50

Elastiekjes, ik heb geen flauw idee hoe je het met naald en draad moet doen, en dit bevalt mij ook prima.

Yvette90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:59

Ik kan absoluut niet vlechten met elastiekjes dan zijn de knotjes echt heel vreemd als de manen dun en niet te land zijn lukt het met naald en draard toppie Haha!

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:37

ik vlecht altijd met stiekies...om eerlijk te zijn ik vind het makkelijk en ik vin dat het met naald en draad er niet veel beter uit ziet dan met elastiekjes..dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:27

ik ook naald en draad en voor de keuring met elastiek omdat ze dan graag veel kleine vlechtjes zien.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:29

Ik doe met elastiekjes, lukt best aardig. Maar als ik ooit een keer een belangrijke wedstrijd heb zal ik het misschien wel met naald en draad doen, dat is wel erg mooi

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:29

Ik kan niet vlechten met naald en draad... Elastiekjes dus!

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:35

ik doe het ook altijd met elastiekjes maar vind het met naald en draad 10keer mooier.. maar ik heb al aan heel veel mensen gevraagd hoe ik dat moest doen maar ik kom er maar niet uit.. maar als jullie het me uit willen leggen dan kan ik dat morgen proberen want dan heb ik toch wedstrijd heb ik de hele dag de tijd om er mee bezig te zijn.. maar wie wil mij het ff uitbebreidt uitleggen aub???? en wat voor soort touw heb je nodig en waar kun je dat kopen. nou alvast bedankt ik hoop dat het wat word anders word het gewoon elastiekjes.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:57

Ik vlecht ook met elastiekjes, met naald en draad kan ik niet al vind ik het er wel mooier uitzien. En als ik mn zus dr paard invlecht dan heb ik maar 1 elastiekje nodig :d

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:58

Ik weet alleen hoe je met naald en draad vlecht, maar dat lukt ook niet al te best, dotjes zijn vaak dik en ongelijk. Maar ik wil wel weten hoe je met stiekjes vlecht, je mag het me in een pb sturen!

Yvette90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 07:24

ladyenpippi schreef:
ik doe het ook altijd met elastiekjes maar vind het met naald en draad 10keer mooier.. maar ik heb al aan heel veel mensen gevraagd hoe ik dat moest doen maar ik kom er maar niet uit.. maar als jullie het me uit willen leggen dan kan ik dat morgen proberen want dan heb ik toch wedstrijd heb ik de hele dag de tijd om er mee bezig te zijn.. maar wie wil mij het ff uitbebreidt uitleggen aub???? en wat voor soort touw heb je nodig en waar kun je dat kopen. nou alvast bedankt ik hoop dat het wat word anders word het gewoon elastiekjes.

Je pakt eerst iets dikkere maanplukken, en maakt net zoals elastiekjes allemaal delen. Dan ga je alles vlechten. En dan pak je dus eerste 1 van de middelste vlechtjes (dat vind ik attans makkelijker) dan pak je de naald en het pekdraad (dat pekdraad knip je af op een lengte die jij denk dat het beste is en lecht aan het einde daar een knoop in, zodat het touw niet door het vlechtje komt) Je pakt het onderste stuk van het vlechtje en steekt daar met de naald door dan ga je met die naald naar het bovenste stuk van het vlechtje (onderlangs). Nu zit het zeg maar 1x dubbel. Dan vouw je het knotje nog een keer dubbel en dan heen en weer blijven steken tot je denk dat het goed vast zit!!

Het loshalen: Pak een schaar en knip de touwtjes die je ziet door dan komt het knotje los en kun je het er zo weer uithalen (wel het knotje van de onderkant, dan)

Wat heb je nodig:

- Elastiekjes (voor het vlechten)
-Naald (kan je kopen bij de paardenzaak, wel een met zo'n top die omhoog loopt)
- Pekdraad (dit kan je ook kopen bij de paardenzaak)
-schaar

OK dan!

(mijn langste bericht ooit Tong uitsteken)

Groetjes Yvette

Yvette90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 07:25

jen schreef:
Ik vlecht ook met elastiekjes, met naald en draad kan ik niet al vind ik het er wel mooier uitzien. En als ik mn zus dr paard invlecht dan heb ik maar 1 elastiekje nodig :d

Hengstevlecht Tong uitsteken

HorseyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 07:35

chantal_cs schreef:
Ik vlecht altijd met elastiekjes, maar wil het erg graag leren om met naald en draad te vlechten, staat veel mooier!

preces hetzelfde

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:40

Nu nog elastiekjes maar binnenkort hoop ik over tegaan naar naald en draad!

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:56

Beide Knipoog bij springen lekker met stiekjes en ook bij de voltige maar bij de dressuur naald en draad... Kwa vlechten maakt het mij helemaal niets uit het zit er beide zo in geen probleem.

TesssJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:43

wij vlechten altijd met stiekjes ik zou niet weten hoe je met naald en draad moet vlechten Haha! kuzziejs tessa

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:59

Ik gebruikte altijd naald en draad.
Touwtjes (pektouw) op lengte maken (ca 70 cm). Begin gewoon je vlechtje, na 2-3 slagen als je dus een beginnetje van de vlecht hebt, leg je het touwtje onder de vlecht, het midden onder de vlecht en de uiteinden neem je mee met de buitenste plukjes. Nu helemaal doorvlechten tot het eind. mn het laatse puntje kan je zo veel makkelijker invlechten vooral als je dikke vingers hebt! als de hele vlecht klaar is uiteinden om het puntje slaan en vast knopen. Je hebt nu een vlechtje met twee touwtjes. Dan komt de naald. Doe de twee touwtjes door het oog en steek het uiteinde terug in de vlecht. Dan het vlechtje een keer dubbel door de onstane lus halen en weer doorsteken. Nu heb je een mooi knotje dat ke kunt vastzetten door het touwtje een keer om de vlecht te doen en vast te knopen.

Tegenwoordig heb ik een Andalusier, die heeft op stal hele grote vrij losse stalvlechten met stiekjes en op wedstrijden een hengstenvlecht.

Succes!

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 20:46

okeej heel erg bedankt ik snap het helemaal!!! Haha! nu alleen nog proberen. doe dat volgende week wel ff. maar eerst ff de spullen er voor halen. maar jah toch bedankt...

Osita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 20:52

Ik ook met naald en draad.

Van die mooie grote knotten die de hals nog meer laten uitkomen.
Ja mooi hoor. Krijg (denk daardoor) toch regelmatig 8 en voor verzorging op de protocol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 08:59

runningkawa schreef:
ken ook mensen die alles met draad doen.
Dat vlechten ze dan mee en zetten ze ook het uiteinde van het vlechtje mee vast.

Zo doe ik het dus ook !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 09:52

Jippie"]
[quote="runningkawa schreef:
ken ook mensen die alles met draad doen.

Zo doe ik het dus ook !
[/quote]

en ik doe het ook zo. ik gebruik geen stiekjes.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 12:15

Ik vlecht met elastiekjes omdat ik niet kan vlechten met naald en draad. Ik vind met naald en draad wel mooier!