Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Xandyandme schreef:Eerlijk? Door niemand...
Enkel veearts, hoefsmid en tandarts hier.
In al de jaren dat ik paarden heb, is er nog nooit een paat of peut bij mijn paarden geweest. En ik ben dat ook niet direct van plan om daar verandering in te brengen.
Waarom niet? Omdat ik niet geloof in de meerwaarde van veel van die behandelingen. En ook niemand aan mijn paarden wil die links of rechts een opleiding gevolgd heeft en zich dan ...therapeut gaat noemen.
En ik geloof dat veel voorkomen kan worden door goede training en paarden op een manier houden die zo dicht mogelijk bij hun natuur staat.
Op aanraden van mijn instructrice en 2 stalgenoten heb ik een afspraak gemaakt met een osteopaat die ook paardenarts is. Aangegeven dat ik er heel sceptisch tegenover stond met dezelfde redenering als jij: iedereen "mag" dit en dat ik het alleen toesta omdat zij ook paardenarts is. Mijn paard heeft er echt enorm veel baat bij gehad. Ze beweegt weer lekker los, het overkruist galopperen is eruit en een heel groot gedeelte van het scheef zijn is weg. Daarbij kan ik aan haar zien dat ze letterlijk lekkerder in haar lijf zit. Dus ja, de osteopaat houden we echt aan. Caily schreef:Ik ben echt verbaasd dat er nog zoveel mensen zijn die hun paard nooit los laten maken. Hoe gaan jullie dan om met onderstaande situaties?
Als ze bijvoorbeeld moeite blijven houden met buigen en/of galopperen op 1 kant, dan worden ze hier even na gekeken, en meestal ook terecht. Zo bleek bij mijn 6-jarige haar borstbeen scheef te staan. Bij mijn andere paard een blokkade rondom de knie waardoor het been naar voren brengen en afzetten niet fijn was. Allebei behandeld en het ging een stuk makkelijker.
Mijn jongste paard was wel vaker een beetje twijfelachtig vanuit onzekerheid en gebrek aan ervaring, maar toen het echt staken werd, voelde het voor mij absoluut niet goed er doorheen te rijden. Ze bleek haar Si gewricht scheef te hebben met fikse ischias als gevolg. Gelukkig ook op te lossen. Ze loopt nu als een trein! Ben blij dat ik er niet “doorheen gereden” heb.
Mijn chiropractor is ook paardenarts.
Enten tegen tetanus heeft niks met waar een paard staat of leeftijd te maken, een wondje kunnen ze overal op lopen. Dus eens in de paar jaar blijf ik die gewoon geven totdat ze overlijden.
De hoefsmid en tandarts komen hier uiteraard ook.
Caily schreef:Ik ben echt verbaasd dat er nog zoveel mensen zijn die hun paard nooit los laten maken. Hoe gaan jullie dan om met onderstaande situaties?
Als ze bijvoorbeeld moeite blijven houden met buigen en/of galopperen op 1 kant, dan worden ze hier even na gekeken, en meestal ook terecht. Zo bleek bij mijn 6-jarige haar borstbeen scheef te staan. Bij mijn andere paard een blokkade rondom de knie waardoor het been naar voren brengen en afzetten niet fijn was. Allebei behandeld en het ging een stuk makkelijker.
Mijn jongste paard was wel vaker een beetje twijfelachtig vanuit onzekerheid en gebrek aan ervaring, maar toen het echt staken werd, voelde het voor mij absoluut niet goed er doorheen te rijden. Ze bleek haar Si gewricht scheef te hebben met fikse ischias als gevolg. Gelukkig ook op te lossen. Ze loopt nu als een trein! Ben blij dat ik er niet “doorheen gereden” heb.
Mijn chiropractor is ook paardenarts.
Enten tegen tetanus heeft niks met waar een paard staat of leeftijd te maken, een wondje kunnen ze overal op lopen. Dus eens in de paar jaar blijf ik die gewoon geven totdat ze overlijden.
De hoefsmid en tandarts komen hier uiteraard ook.
Cor gaat 1x per jaar, heeft gelukkig ook geen problemen, alleen iets over bespiering op het bekken, maar dat wordt ook steeds mooier. Verder zit er gelukkig niks vast en is hij mooi recht.