PRE stang of trend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:24

Dorine92 schreef:
Het is idd op zich wel handig om enig benul te hebben van wat je in de mond van je paard hangt ja. Ook qua hoe sterk het inwerkt. Als je het verschil tussen een stang en een ongebroken trens niet weet, is de kans dat je het verschil kent tussen wel een geen hefboomwerking ook klein. En als je dus wel daadwerkelijk die stang had gekregen, is dat knap balen voor je paard zegmaar
Hij zal waarschijnlijk wel heel goed luisteren ineens :')

Ik denk dat jij er verstandig aan doet niet je ongezoute aannamens overal te plaatsen over verstand. Als ik een bit bedoel wat zo “heet” op de site schrijf ik dat op. Verstand en rijkunst heeft daar niks mee te maken. Mijn paard is sowieso opgevoed dus luisteren zonder bit doet hij sowieso, of hij het fijner vind met of zonder stangetje heeft niks te maken met gehoorzaamheid. Als het je dwars zit hoe ruiterzaken benamingen geven aan hun producten, zal je echt hen een berichtje moeten sturen dorine :).

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:26

Sansa schreef:
Wat ik had gedaan om informatie te winnen over de mond van mijn paard, is om het ook de (paarden)tandarts te vragen. Bijvoorbeeld: mijn merrie heeft een laag gehemelte, normale formaat tong en ze kan best friemelen in haar mond als er beweging in zit. Voor haar had ik een Inno Sense eggbut flexi soft gekocht, voor een beetje stabiliteit, maar toch wat flexibel zodat het lekker in haar mondje kan liggen zonder omhoog te prikken. Ik heb haar daarmee ingereden en gebruik het nog steeds!

Mijn tip is dus om ook de tandarts mee te laten kijken, want ik had zelf nooit kunnen raden dat ze een laag gehemelte heeft. :j

Wij zijn geen mensen die zomaar aanpassingen doen zonder er een professional te laten kijken. Het is jammer dat als je naar ervaringen vraagt op deze site, zodat er ideeen gedeeld kunnen worden, meteen een aanname word gemaakt dat we zonder beter weten in alles in die mond stoppen. Sommig paardenvolk.. mijn hemel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:28

Er is een mooie manier om een stang tegen je scheen vast te maken. Zal vast een youtube filmpje van zijn.

En dan even hard trekken aan de teugels. <<) O:)

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:30

Marcella schreef:
Er is een mooie manier om een stang tegen je scheen vast te maken. Zal vast een youtube filmpje van zijn.

Denk niet helemaal dat het de bedoeling is om hard aan teugels te trekken, Marcella

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:30

shaniasofia schreef:
Sansa schreef:
Wat ik had gedaan om informatie te winnen over de mond van mijn paard, is om het ook de (paarden)tandarts te vragen. Bijvoorbeeld: mijn merrie heeft een laag gehemelte, normale formaat tong en ze kan best friemelen in haar mond als er beweging in zit. Voor haar had ik een Inno Sense eggbut flexi soft gekocht, voor een beetje stabiliteit, maar toch wat flexibel zodat het lekker in haar mondje kan liggen zonder omhoog te prikken. Ik heb haar daarmee ingereden en gebruik het nog steeds!

Mijn tip is dus om ook de tandarts mee te laten kijken, want ik had zelf nooit kunnen raden dat ze een laag gehemelte heeft. :j

Wij zijn geen mensen die zomaar aanpassingen doen zonder er een professional te laten kijken. Het is jammer dat als je naar ervaringen vraagt op deze site, zodat er ideeen gedeeld kunnen worden, meteen een aanname word gemaakt dat we zonder beter weten in alles in die mond stoppen. Sommig paardenvolk.. mijn hemel.

Je pikt er een paar negatievere reacties uit, staan ook genoeg goede tussen. Zoals verschillende proberen of even samen kijken met een bitfitter etc.
Verder kan niemand je vanaf een forum adviseren welk bit te nemen, dat kan alleen live en met testen van verschillende opties.

Marcella schreef:

Elk bit of optoming doet pijn als je er hard aan trekt :')

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:31

c_alsemgeest schreef:
Ruitersport zaken hebben over het algemeen een foute beschrijving van bitten. Zoals DP al schreef. Wat voor bitten het zijn, maar zeker ook de werking ervan.

Ik kan daar helaas weinig aan veranderen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: PRE stang of trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:33

Je kan natuurlijk wel veranderen dat jezelf de juiste benaming gebruikt :)
Dan krijg je ook de beste tips.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:40

shaniasofia schreef:
Marcella schreef:

Denk niet helemaal dat het de bedoeling is om hard aan teugels te trekken, Marcella

Nee maar dan voel je wel wat je paard voel als je dat zou doen. ;)

Flubberboot

Re: PRE stang of trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:46

Mijn lusitano uit Spanje werd ook altijd met stang en trens gereden. Wij hebben dat aangehouden en zodra hij aan onze rijstijl gewend was, zijn we overgegaan naar een ongebroken trensje van Trust, hier deed hij het echt top op!!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:12

shaniasofia schreef:
Friezenkind schreef:
Ik zou een bitfitter laten komen om je te helpen, je haalt de soorten bitten door elkaar (zie reacties hierboven).
Niet iedereen kan met stang en trens overweg.

Los daarvan mijn merrie loopt op een ongebroken watertrens.

Ik heb het ook niet over stang en trens.

Het heet bij mhs ruitersport “bustrens stang”
Licht gebogen, zoek mr op, dat ze m zo noemen kan k niet veel aan doen haha.

Ik heb hem opgezocht, maar dit hoort eigenlijk een ongebroken bustrens te heten. Neemt niet weg dat je hem altijd kan proberen. Misschien werkt een bustrens voor jouw paard beter als een watertrens.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 18:15

Flubberboot schreef:
Mijn lusitano uit Spanje werd ook altijd met stang en trens gereden. Wij hebben dat aangehouden en zodra hij aan onze rijstijl gewend was, zijn we overgegaan naar een ongebroken trensje van Trust, hier deed hij het echt top op!!

Dankjewel! Dit is waar ik om vraag, wat ervaringen :)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:20

shaniasofia schreef:
Flubberboot schreef:

Dankjewel! Dit is waar ik om vraag, wat ervaringen :)

Nee je vraagt naar ervaringen met een ongebroken bustrens en niet naar een stang :Y)

Het bit wat je bedoelde vond ik zelf overigens erg grof. Zelf heb ik nu dit bit: https://minihorseshop.nl/products/bustrens-dubbelgebroken-roll-r-anatomisch-14mm?gad_source=1&gad_campaignid=16540082090&gclid=CjwKCAjw4ufOBhBkEiwAfuC7-aQ7VaZhU4r8ui7hvgRAofPCUkUASTeipSlMwag1fAWaG2EpVwhW9RoCbeMQAvD_BwE

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:29

shaniasofia schreef:
Hey allemaal, ik heb sinds kort een pre.
Ontzettend lief dier, de oude eigenaar reed hem altijd met appelbit, ik vind hem hierdoor erg onrustig.
In de filmpjes in spanje word hij met stang en trend gereden en is zijn hoofd erg relaxe met werk oortjes.

Hierdoor zit ik te denken, zal ik een bustrens stang proberen met lichte boog?

Wat zijn jullie ervaringen met jullie spaanse paarden?

Je zit te denken aan een ‘stang’ bit omdat het op de filmpjes vanuit Spanje stang en trens vriendelijke oogt, wat ik al zei imo niet iedereen kan even goed met stang en trens overweg (heb het dus niet over een ongebroken bit).

Vandaar mijn advies om met een bitfitter te kijken.
Ongeacht dat het bit verkeerd benaamd is op de website, moet je wel weten wat je in zijn mond stopt.
Een ongebroken trens heeft een heel andere werking dan een stang.
En hoe de mond van je paard eruit ziet. Niet ieder paard heeft bv ruimte voor een tongboog.
Bij een bitfit sessie kan je verschillende bitten proberen, en weet niet of dit bij iedere bitfitter is maar ik mocht mijn top 2 beide een maand uitproberen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:54

Voor mijn PRE gebruik ik een ongebroken bustrens met tongboog. Van een enkel- of dubbel gebroken bit werd zij heel onrustig in de mond. Zij is in Nederland ingereden.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:56

Ervaring, mijn Lusitano had een hekel aan beweeglijke delen in zijn mond.

Liep onder het zadel en aangespannen.

Verschillende ongebroken bitten (zowel stang als trens als leren bit) liep hij lekkerder op dan verschillende gebroken bitten die ik heb uitgeprobeerd.