Paard rent weg in wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:58

Niet te ingewikkeld maken. Als ze pas op nieuw voorjaarsgras staan, en maar tot half 2 buiten, in een groep jonge paarden wat gewoon erg leuk is, dan is het geen wonder dat ze niet weg wil. Ze weet dondersgoed wanneer het half 2 is en iedereen wordt binnen gehaald. Rond die tijd laat ze zich wellicht wel gewoon pakken, helemaal als de eerste uit de kudde is binnengehaald.

Iemand hierboven gaf het beste advies: wacht even tot ze 24/7 buiten staan, het gras wat minder lekker, en ga dan oefenen met de verschillende tips uit dit topic.

Voorlopig zou ik rijden tijdens de uren op stal, dat is zowel voor jou als voor haar prettiger en dus ook ontspannender.

Natuurlijk moet een paard ten allen tijde alles kunnen en doen wat jij wil, zo denken mensen, maar er is niets verkeerd aan (voorlopig) een beetje rekening houden met het dagschema van je paard.

Temeraire

Re: Paard rent weg in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:49

Ik zou het voor nu ontwijken. Gewoon niet voor half 2 komen om iets met haar te doen, en straks niet voor half 4.
Ik vind het ook wel een beetje sneu als je wat met haar wil gaan doen net in de paar uur dat ze buiten staat.
En als je zelf al gestressed bent dan helpt dat ook zeker niet mee.

Als ze straks 24/7 buiten staat wordt het een ander verhaal. Dan komt er vast meer rust in, en kan je dan de tijd nemen om dit verder op te pakken.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:46

Staat ze de rest van de uren in stal? Dan snap ik sowieso de redenatie van je merrie.
En je hebt mooie feedback ontvangen lees ik.
Hopelijk komen jullie er samen uit

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:57

Kimmie25501 schreef:
Eigenlijk heeft ze het werken voor haar energie wel echt nodig. Zomaar heel veel dagen niks doen wordt ze best wel gevaarlijk van.

Verder doen we heel veel afwisselende dingen en die vindt ze dan ook echt leuk, maar voor nu zal haar kudde altijd beter zijn dan ik, wat ik ook doe. Van alleen voeren wordt ze ook totaal niet blij en is ze alleen aan het hinniken tot ze weer bij haar kudde is. Wanneer ik haar afleiding biedt kan ze ontspannen. Ze staan nu ook maar kort buiten dus ik snap echt dat ze dan niet mee wil, maar ik moet soms nu eenmaal in de ochtend gaan.

In de wei gaan zitten durf ik niet, ze staat met drie/vier driejarigen en er wordt veel gespeeld en gerend. Staan zou ik wel kunnen doen.

Ze staan nu sinds een paar weken in deze samenstelling en vanaf gisteren is er een paard uit gegaan ivm blessure (daarvoor een paard erbij), er is best veel onrust. Ik weet eigenlijk niet of de hengstigheid het erger maakt. Ik zat zelf nu door dit topic idd te denken aan clickertraining, dat kent ze ook al. Ik zal kijken of ik dat eens kan uitproberen (moet ze wel komen voor het voer natuurlijk).

Amado, je hoeft niet zo bot te reageren. Ik heb al genoeg stress hierdoor, dus dat helpt niet

De stalhouder kon haar idd ook niet pakken dus die had eerst alle anderen gepakt en toen kwam ze ook :D maar ik vind met andere paarden gaan leuren soms ook wat spannend. Ze zijn allemaal drie en ik ben daar niet zo goed in.

Van weinig werken wordt ze gevaarlijk. En wegrennen in de wei.

Dan vraag ik me af of ze niet gewoon te weinig buitenkomt.

Komt ze wel genoeg buiten?
En geef gewoon eens een beloning, zonder haar uit de wei te halen. Ontspannen lichaamshouding. En als ze niet komt, tut je gewoon even met een ander paard. Zoals een ander al omschreef. Dat werkt vaak wel.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:13

Het is niet mijn keuze dat ze zo kort buiten staat. In het topic over de bult is het hele verhaal te lezen. Ik vind het ook poedersuiker maar er is voor nu niks aan te doen.

Na het rijden vandaag zette ik haar terug en is ze ook meteen weg, dan kan ik niet nog even knuffelen ofzo. Superjammer vind ik dat en dan kan ik er ook niet meer bij komen.

Gelukkig is iedereen op stal heel begrijpend en lief. Nog een maandje en dan gaat ze de grote kudde in en hopelijk is het gedrag dan klaar, maar voor nu is het echt even afzien.

Ik reageer niet overal op, maar ik lees het wel en doe er vaak ook wel wat mee. Heb nu alleen echt even niet de puf om overal op te reageren.

Misschien heb ik dat gevaarlijk niet goed verwoord, maar ze wordt wel pittig. Ze houdt enorm van werken maar is ook best getraumatiseerd door alle operaties toen we hier net stonden. We hebben geen fantastische start gehad, maar het is hier nu iig beter dan op mijn vorige stal (alleen voor mij is het wat minder).

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:20

Tot half 2 buiten is niet het einde van de wereld hoor, laat je niet gek maken. Maar door rekening te houden met die paar uurtjes weidegang (niet rijden dan) zou je haar wel blij maken denk ik.

Daarnaast zijn merries soms gewoon echt geen knuffelpaarden.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:24

Dat is waar. Af en toe is ze wel oké maar not today haha.

Laten we hopen dat het snel beter wordt en ze gewoon het voorjaar in dr hoofd heeft. Het is ook niet dat er gras staat want de wei is gewoon kaal. En het is ook niet dat ik vaak rijd, deze week ook maar twee keer. Als ze eenmaal mee is is ze braaf en vindt ze bijna alles wat we doen leuk, vandaag bijvoorbeeld working equitation gedaan. Ik probeer altijd superveel afwisseling te geven en het trainen op de manier te doen die zij fijn vindt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 56 min geleden

Ik zou me er ook niet te druk om maken idd maar gun je paard wel zoveel buiten tijd. Ik denk dat dan de helft van je probleem al opgelost is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31 min geleden

Snap wel dat ie weg rent als je enkel steeds pakt om te gaan rijden!

Pak eens om lekker te kroelen en zet weer terug. Herhaal dat vaker.

Waarom steeds rijden? Wat is jou doel daar mee?
Je paard moet zich happy voelen bij je. Dan gaat alles veel beter worden

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25 min geleden

Popstra, heb je gelezen? Ik rij echt niet elke dag, afgelopen week twee keer. Aan zo’n post heb ik niks. Net zoals dat mijn paard ook niet van lekker kroelen houdt en ze over het algemeen de hele tijd buiten staat omdat ik pas na werk in de avond kom, alleen af en toe kan dat niet anders en daarvoor is dit topic