Welk opstapblok?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-26 15:44

Lizz schreef:
Even over een andere boeg (letterlijk en figuurlijk :D )
Misschien kan je ook proberen om via de andere kant op te stappen. Dan heb je geen druk op die knie.
Ik doe dit zelf vrijwel altijd.

Ja en nee. Ik heb het hier ook al met mijn instructrice over gehad en het is een optie. Dat wordt flink oefenen voor zowel mijn paard als mijzelf.
Maar ik wil zo kort mogelijk aan mijn paard hangen bij het opstijgen omdat er tijdens het hangen een keer of 5 het ruitergewicht aan het paard hangt. Als we als kinderen op leren stappen is dat een stuk lager dan nu als volwassene. En kinderen zijn veel leniger en leren dingen makkelijker aan.
Om dat nu nog te gaan leren vind ik te belastend voor mijn paard en zadel. Want dit heb ik na tientallen jaren vanaf links opstappen niet even snel geleerd.
En gemak dient de mens, dus waarom iets moeilijker en belastende doen als het ook makkelijker en minder belastend kan?

Dees schreef:
De goedkoopste oplossing?
Paar lege bierkratten op de kop en met tie-rips aan elkaar knopen in trapvorm.
Weegt niets, oersterk en zeer stabiel! En als je hem zat bent, snij je de tie-rips door en lever je het bij de supermarkt weer in tegen statiegeld :D

Ik heb die van Nedlandic, maar koop nooit weer zo'n ding sinds ik die hack met bierkratjes heb gezien.

Moet even de vriendengroep af voor de kratjes want wij drinken geen bier :+
Maar ik hou deze ook in gedachten.

Caira schreef:
Koop de 3 treden nedlandic Branka, ik zie ze allemaal voorbij komen maar die blijft het beste. Of de ronde roze die hier in het topic staat. IKEA krukjes zijn gevaarlijk en zo stuk.

De Ikea krukjes houden het hier vrij lang uit.
Het blok van Nedlandic met 3 tredes is 60 cm hoog t.o.v. 50 cm van het Ikea krukje. Ik weet niet of dat genoeg verschil is om makkelijk op mijn tankje te komen.

Ibbel

Re: Welk opstapblok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 17:34

Ik heb een frisdrankkrat als opstapje (een Spa-krat, die zijn hoger dan bierkratjes - heb alleen geen idee of die nog te vinden zijn). Ik kan je de tip om een trap te stapelen met bierkratten absoluut aanraden. Werkt als een speer. Even je plaatselijke slijterij of lokale horeca lief aankijken voor wat kratten-zonder-flesjes?

Ik heb er ook nog een stuk trailerkleprubber met tie wraps op vastgemaakt als antislip. Nog veiliger.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 17:56

Wij hebben die van nedlandic met drie treden en dan de lichtste versie. Echt heel fijn al hebben sommige liever die met twee treden .
Er is ook een zwaardere versie maar die is meer geschikt voor een vaste plaats .

Een stucadoors trapje is ook stevig en duurzaam maar vind ik persoonlijk een beetje eng voor de benen.
https://www.kippersrijssen.nl/product/l ... gKmSPD_BwE

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:39

Ik verplaats dit topic naar Vraag maar raak.

Nieknollie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:33

Je kan misschien in de tussentijd je beugel wat langer maken aan de linkerkant tijdens het opstappen. Dan forceer je niet je knie tot het moment je een degelijke oplossing hebt. Ik hoop sowieso dat je knie snel hersteld, zal je ongemerkt ook met rijden last van hebben omdat je misschien ongelijk druk geeft. Sterkte

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:39

DuoPenotti schreef:
Ik dacht laat ik meteen even naar buiten lopen :D

Het eerder genoemde opstapkrukje en die van Ikea.
Zonder plank vond ik het hoogteverschil te onduidelijk.

Met plank duidelijker en zo'n 4,5 cm.

[ Afbeelding ]

Ik zag dit in een flits en dacht "wat voor gevaarlijke constructie heb jij nou gemaakt?" Maar toen zag ik het. :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:48

rien10 schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik dacht laat ik meteen even naar buiten lopen :D

Het eerder genoemde opstapkrukje en die van Ikea.
Zonder plank vond ik het hoogteverschil te onduidelijk.

Met plank duidelijker en zo'n 4,5 cm.

[ Afbeelding ]

Ik zag dit in een flits en dacht "wat voor gevaarlijke constructie heb jij nou gemaakt?" Maar toen zag ik het. :j

:D

Ja inclusief fles anders donderde de plank weer neer.
Maar wist even niet hoe ik het anders moest doen :P

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:15

Hier ook een opstap van 3 bierkratjes gemaakt, gaat al zeker 12,5 jaar mee. Maar staat wel binnen op de wasplaats. Ik heb ze met schroeven aan elkaar gemaakt.
Bij de supermarkt kun je ze ook gewoon vragen hoor, die hebben ze achter wel staan en kosten 1,50 per krat.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:42

Ik heb ook een opstapkruk van 3 bierkratten gemaakt. Lekker licht en blijft lang goed. Ik heb ze ook met schroeven aan elkaar gemaakt. Eerder ook wel eens aan elkaar gelijmd maar dat blijf niet lang goed.

Captain

Re: Welk opstapblok?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:50

Ik heb mijn knie gebroken vorig jaar en om die reden het opstapkrukje met 3 treden van Nedlandic aangeschaft. Helemaal fantastisch! :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:25

Ik heb er zelfs 1 met 4 treden! (Paard is 1.85m) Ook van Nedlandic idd

Afbeelding