Vraag over paard zakelijk opnemen in bedrijf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nick1963

Re: Vraag over paard zakelijk opnemen in bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 08:35

Met mijn bedrijf (ZZP er )zet ik mijn vier dieren in.
Voeding/dierenarts/hoefsmid en de huur van de paddock-weide/ wordt volledig als aftrekpost ingediend.
Vanaf 2014 doe ik dit werk het bedrag van de aftrekposten staat wel in relatie tot het inkomen.
Voor zover je dat nog niet gedaan hebt raad ik je aan je goed in bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen te verdiepen.

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 08:44

Petpa schreef:
Bloodymary schreef:
Je kunt het paard op de balans zetten, voor de dagwaarde. Dat is dan een inbreng uit privé, een storting in de onderneming dus.

Verder zou ik de waarde zo laten staan de komende jaren. En kun je alle kosten in aftrek brengen, voeding, stalling (als die extern is), dierenarts, hoefsmid etc. Ook voor de BTW.

Ik ben belastingadviseur en doe dit voor verschillende ondernemers in de paarden. Geen probleem.

Hoe werk dat dan indien je privé ook gebruik maakt van dat paard?
Hoe wordt dat privévoordeel fiscaal gezien?

Daar ben ik ook erg benieuwd naar!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 09:00

EmberGlow schreef:
Petpa schreef:

Daar ben ik ook erg benieuwd naar!

Het paard "privé" rijden kan juist als zakelijk gezien worden aangezien het paard tussen de gegeven lessen door ook getraind moet worden door een meer ervaren ruiter.
Net zoals het paard meenemen op buitenrit, het paard fris in zijn hoofd houden is goed voor de lessen die erna gegeven worden.
Paard op wedstrijden uitbrengen is ook zakelijk, naast het paard verder trainen is het ook een visitekaartje en naamsbekendheid voor jou als trainer/ruiter.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 11:25

cobiie schreef:
Het paard "privé" rijden kan juist als zakelijk gezien worden aangezien het paard tussen de gegeven lessen door ook getraind moet worden door een meer ervaren ruiter.
Net zoals het paard meenemen op buitenrit, het paard fris in zijn hoofd houden is goed voor de lessen die erna gegeven worden.
Paard op wedstrijden uitbrengen is ook zakelijk, naast het paard verder trainen is het ook een visitekaartje en naamsbekendheid voor jou als trainer/ruiter.

Maar zo eenvoudig kan het niet zijn!

Indien je manegehouder bent en je rijdt zelf ook op de paarden dan ben ik het met je eens.
Net zo indien je bijvoorbeeld een zorgboerderij hebt.

Iemand die echter een paard heeft en daar over een jaar gezien gemiddeld 3 uur per week les mee geeft.
Regelmatig in uitslagen voorkomt als wedstrijdruiter.
Dan voorzie ik gedoe met de belastingdienst.
Je moet wel aan kunnen tonen dat je idd bedrijfsmatig bezig bent.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 12:27

Petpa schreef:
Maar zo eenvoudig kan het niet zijn!

Indien je manegehouder bent en je rijdt zelf ook op de paarden dan ben ik het met je eens.
Net zo indien je bijvoorbeeld een zorgboerderij hebt.

Iemand die echter een paard heeft en daar over een jaar gezien gemiddeld 3 uur per week les mee geeft.
Regelmatig in uitslagen voorkomt als wedstrijdruiter.
Dan voorzie ik gedoe met de belastingdienst.
Je moet wel aan kunnen tonen dat je idd bedrijfsmatig bezig bent.

Tuurlijk hangt het af hoeveel je het paard werkelijk inzet voor lessen.
Maandelijks 500 euro aan kosten en maar 120 euro omzet, daar gaat de belastingdienst wel vragen over stellen.
Maar bij bijv maandelijks 1500/2000 euro omzet voor lessen op het paard en dat je privé er ook op zit niet zo snel.
De belastingdienst staat niet 24/7 naast de bak te kijken of je er ook 3x per week een uurtje opzit.

Ts is nu al instructeur, dus naamsbekendheid krijgen door goed op wedstrijden meedoen kan je best verkopen aan de belastingdienst.
En lesprijs om op een zware tour paard te lessen zal hoger liggen dan les op een B paard.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 13:03

Als paardencoach heb ik mijn pony's op mijn bedrijf staan. Dat wil zeggen dat ik alle voer, da kosten en dergelijke aftrek. Ze zijn vooral bij mij geboren, hebben geen grote waarde, dus daar heb ik niets mee gedaan. Als je er lessen mee geeft, moet je ze zelf ook trainen natuurlijk. Dat (als) je er wedstrijden mee rijdt, zou heel goed te verdedigen zijn. Om als coach of instructeur failliet te gaan, moet je wel erg je best doen, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 13:18

Wat een bijzondere invalshoek, en zo te lezen is er wel het een en ander mogelijk dus!
Wat ik mij nu afvraag, zou een ruin dan in de boeken sneller worden afgeschreven dan een merrie in de zin dat je uit een merrie nog een veulen kan halen of embryo’s, of bij blessure kan doorverkopen als fok,- of draagmerrie terwijl een ruin die functies niet in zich heeft?

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 15:27

Hohoho waarom heeft iedereen het hier over afschrijven? Je schrijft niet af op een paard zoals je dat op een auto of trekker zou doen. Voor dieren die je beschrijfsmatig houd (paarden, koeien etc) bereken je ieder jaar hun omzet & aanwas, dit word de waarde waarvoor ze op jouw balans komen te staan. En ja dit kan afnemen maar dit is geen afschrijven. Check de landbouwnormen van de belastingdienst.
Daarbij moet ik wel opmerken dat paarden altijd een lastig ding is. Veel van de waarde is eigenlijk emotie waarde en hun waarde is niet zo veel. Voor het gemak en in dit geval met één paard zou ik het daarom doen zoals Bloodymary aangaf. Neem je paard op voor de dagwaarde en laat die waarde de komende jaren staan.

Als je je paard inzet in je bedrijf dan kun je je paard opnemen in je bedrijf. Alle kosten kun je dan boeken en je mag de btw eruit halen.

Nadeel is dat je niet alleen alle kosten moet boeken maar ook het geld wat je paard opbrengt. Dus naast lesgeld etc ook het bedrag wat je er voor krijgt als je hem verkoopt. En daar draag je ook btw over. En bij een goede verkoop draait je bedrijf dat jaar ook flinke winst waarschijnlijk waar je ook weer over afdraagt.
Ik weet niet hoe winstgevend en groot/klein je bedrijf nu is. Als je winst draait is het aantrekkelijk om je paard op te nemen in het bedrijf en zo ook de kosten die je daar voor hebt. Want de kosten drukt je winst. Maar als je nu al niet of nauwelijks winst draait is het even de vraag of je het wel wil. Want je kosten zullen dan stijgen in je bedrijf en als je omzet niet (mee) stijgt. Dan maak je dus verliest. Als je dit een aantal jaar op rij gaat doen kan het zijn dat de belastingdienst bij je aan komt kloppen om te vragen of je wel echt een bedrijf bent etc.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 15:40

Petpa schreef:
Bloodymary schreef:
Je kunt het paard op de balans zetten, voor de dagwaarde. Dat is dan een inbreng uit privé, een storting in de onderneming dus.

Verder zou ik de waarde zo laten staan de komende jaren. En kun je alle kosten in aftrek brengen, voeding, stalling (als die extern is), dierenarts, hoefsmid etc. Ook voor de BTW.

Ik ben belastingadviseur en doe dit voor verschillende ondernemers in de paarden. Geen probleem.

Dat ligt een beetje aan de verhouding. Mocht het 50/50 zijn dan kun je er voor kiezen om alle kosten 50/50 te verdelen. Dan mag je dus ook maar de helft van de btw terugvragen van de belastingdienst. De andere helft betaal je zelf. Opbrengsten die je dan maakt met het paard zijn volledig in het bedrijf en draag je wel volledig de btw van af.
Maar goed wat is privé gebruik ervan nou eigenlijk? Bedoel je dan 3 x per week zelf rijden dat je dat wil meetellen. Daar zou ik eigenlijk niet eens aan beginnen. Je zou het ook kunnen verdedigen met dat het paard om goed bruikbaar in het bedrijf te zijn ook goed op niveau moet zijn. En dat je door hem te trainen dit doet. Dus dan rijd je hem misschien wel voor je eigen plezier maar het bedrijft heeft er ook wat aan.