hulp voor "beginner"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jelle_836

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:07

Griffioen schreef:
Ts: is dit wel wat je wilt want zo te lezen hebben jullie nog een lange weg te gaan en jouw paard kost maandelijks natuurlijk ook een hoop geld.
Ik vermoedt dat je hier nog een hoop geld, energie en tijd in moet gaan steken voordat je veilig in het zadel raakt met dit paard. En of dat gaat gebeuren is zo te lezen nog best onzeker.
Mischien zou je tussendoor wat lessen kunnen nemen op een braaf paard zolang je met haar nog niet veel kunt?
Verder ga ik mee met de tips die al gegeven zijn.

Ik heb veel geduld haha.
Ze staat nu bij iemand dat zelf ook fokt en dressuur wedstrijden rijd, dus raad vragen kan ik daar altijd, maar wil gewoon niemand tot last zijn.
Dus morgen eerste werk ga ik een dierenarts zoeken voor volledig na te zien.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:47

Het is moeilijk te beoordelen hier vanachter een scherm.
Maar wat ik lees is niet zo heel abnormaal, als jij zo onervaren bent.

Voernijd op een nieuwe stal, met nieuwe paarden om haar heen, is niet abnormaal. Gewoon gelijk met de andere paarden het krachtvoer geven en met rust laten tot het op is. Zo min mogelijk op de voernijd in gaan. Verder vooral altijd ruwvoer.

Je schrijft: "echter op een deken in de winter reageerde ze heel slecht, schrikkerig vooral, met 2 een deken op leggen ging wel."
Ook niet wereldschokkend. (Hoe doe je dat trouwens met 2?) Bind haar vast voor je met het deken af komt, best nog op een wasplaats tussen 2 touwen. Laat het de eerste keren door die ervaren paardenmens doen en leer ervan hoe je haar het best geruststelt en het deken oplegt zonder dat ze zich bedreigd voelt.

"ik heb haar 2 weken geleden eens een zadel op gelegd om de reactie te zien maar dit was geen succes, even goed paniek, schrikken, en meteen in galop de piste op ( zonder zadel want dat had ik nog vast).”
Ja maar, stond het paard dan niet gebonden? Ook hier zou ik hetzelfde doen als bij het deken: wasbox, ervaren paardenmens en ervan leren.

Dierenarts en grondwerkinstructeur zijn geen slechte adviezen. Maar ik denk dat je het meest en goedkoopst kunt leren van die ervaren paardenmens waar je nu gestald staat. Er zijn gewoon duizend kleine dingetjes die je moet leren, nu eerst in de omgang en vervolgens in het rijden. Misschien kun je aanbieden om hem/haar af en toe te helpen met zijn/haar paarden. Eigenlijk zijn dat gratis "lessen" en dan kan je nadien zelf ook gemakkelijker een hulp vragen.

Nog 1 tip: werken met voerbeloning bij een paard met voernijd is een groot risico op problemen. Vaak gaan ze de strijd met jou aan voor de dominantie, ze leren bijten naar je of ze zitten voortdurend in je zakken.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 5 min geleden

jelle_836 schreef:
Griffioen schreef:
Ts: is dit wel wat je wilt want zo te lezen hebben jullie nog een lange weg te gaan en jouw paard kost maandelijks natuurlijk ook een hoop geld.
Ik vermoedt dat je hier nog een hoop geld, energie en tijd in moet gaan steken voordat je veilig in het zadel raakt met dit paard. En of dat gaat gebeuren is zo te lezen nog best onzeker.
Mischien zou je tussendoor wat lessen kunnen nemen op een braaf paard zolang je met haar nog niet veel kunt?
Verder ga ik mee met de tips die al gegeven zijn.

Ik heb veel geduld haha.
Ze staat nu bij iemand dat zelf ook fokt en dressuur wedstrijden rijd, dus raad vragen kan ik daar altijd, maar wil gewoon niemand tot last zijn.
Dus morgen eerste werk ga ik een dierenarts zoeken voor volledig na te zien.

Niemand zegt dat je elke seconde hulp of raad moet vragen, maar het kan echt wel heel waardevol zijn om zo nu en dan aan anderen (die het paard ook kennen) te vragen even mee te kijken / denken. Dat is niet anderen lastigvallen, dat is normaal en wat veel paardeneigenaren doen.
In de mate van het mogelijke deed ik dat ook voor stalgenoten en omgekeerd waren er ook altijd wel stalgenoten (of de staleigenaar) die mee wilden kijken of denken. Met twee zie en weet je gewoon meer dan alleen.
En als je niet zoveel ervaring hebt oid is het gewoon erg fijn dat anderen jou willen helpen.
Hoewel ik niet bepaald fan ben van pensionstallingen (er is altijd wel gedoe), heeft mijn pony altijd op een pensionstal gestaan. Hoe graag ik het ook had gewild: in eigen beheer was voor mij gewoon geen haalbare en realistische optie en was mijn pony ook echt niet ten goede gekomen. Ik had gewoon mensen nodig die mee konden kijken als er iets was en die mij konden verwittigen bij problemen (naast nog andere redenen die in eigen beheer houden voor mij onmogelijk maakten)
Dus ook in het belang van jouw paard: schroom niet om hulp of advies van anderen te vragen.

Je schrijft verder dat je de DA van de manege kent en hem/haar wel meer info over het (medisch) verleden van het paard kan vragen. Wees je er wel van bewust dat de dierenarts nog moet samenwerken met de manege en de kans dus reëel is dat je of geen info krijgt, of slechts oppervlakkige of onvolledige info krijgt of de info misschien niet helemaal correct is. Mijn ervaring is dat een dierenarts niet zo gemakkelijk tegen een manege of pensionstal gaat ingaan, zeker niet als het "hun" vaste dierenarts is. Je wil echt niet weten wat voor onzin sommige dierenartsen durven uitkramen om vooral maar niets negatiefs te zeggen over een manege of pensionstal. Ik heb meegemaakt dat dat soms dusdanig ver gaat dat er zelfs gevaarlijke adviezen gegeven worden, zodat ze maar op een goed blaadje blijven staan bij de manege / pensionstal. Als je dan niet zo veel ervaring hebt, ga je er misschien in mee omdat je denkt dat een DA het wel bij het rechte eind zal hebben, maar dat is dus zeker niet altijd zo.
Mijn advies zou zijn: zoek een eigen DA en zoek samen met hem/haar uit of je paard gezond is en zo niet welke behandeling nodig is. En laat het stukje "verleden" voor wat het is, want daar kan je toch niets meer aan veranderen.