Tanden vertellen een ander verhaal…

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 18:43

Lieser schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik zou ook niet blij zijn met 5 jaar verschil
een 18 jarige word niet voor niets als senior aangemerkt.
En nee ze zijn dan vaak nog echt niet op.
Maar toch zijn er ook een boel die dan aan wat senior gerelateerde dingen beginnen.
Dus vind het wel erg makkelijk gezegd ach die 5 jaar.

Uiteraard als hij verder helemaal past zou ik nog steeds blij zijn met het paard.
Maar zou me ook wel benadeeld voelen.

Maar die 5 jaar is niet zeker, toch? Dat dénkt een tandarts, maar dat zegt niet zoveel. Best kans dat het paard dus gewoon 10 jaar is.

Met je eens.

Maar diverse bokkers zeggen ook, al is het zo, wat is die 5 jaar nou.
Nou imo best veel.

Dus ja kijken of het echt zo is, kijken of je een fokker kunt achterhalen oid kan ik mij ook voorstellen

nikkel

Re: Tanden vertellen een ander verhaal…

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 20:48

Ik zou eerst eens kijken of het paspoort inderdaad bij het paard hoort.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 20:54

Ierse chip ? Dan is die normaliter makkelijk te controleren in Ierland zelf. Dan weet je het.
Is die hier pas gechipt? Dan zou ik even goed kijken welk stamboek het paspoort heeft uitgegeven...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 20:55

Het lijkt me dat met de keuring de chip gecheckt is en er in de mond gekeken is? Allicht nog eens bij die dierenarts navragen of daarop gelet is?
Mijn paard was 5 toen ik haar kocht maar werd door de tandarts jonger geschat, terwijl dat zeker niet zo was.
Laatst bijgewerkt door Miran op 10-03-26 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 21:04

Zou eerst de chip (laten) checken, helemaal als er een Ierse chip in zit, met dezelfde geb. Datum als het paspoort zal het echt wel kloppen.
Boven de 8 is het sowieso wel wat slechter te bepalen wat de leeftijd exact is.

Salmanino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-26 08:05

Wow, wat een reacties, dat had ik niet verwacht :=
Super bedankt dat jullie meedenken :)

Ik heb nog even een paar foto’s gemaakt van z’n tanden, voor de beeldvorming (was heel soepel met 1 hand, hihi)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is vooral zo balen dat als hij wel 15 blijkt, de tijd gewoon sneller “op” is.
Ik ben nu studerende en rij nu vooral hobbymatig met hem, lekker buitenritjes en zo nu en dan een springwedstrijdje evenals een crossje. Dit wil ik dan langzaam meer oppakken naarmate m’n studie eindigt.

Ik zal vanmiddag nog even z’n paspoort goed bekijken, want volgensmij is het een Frans paspoort.. waar de naam N. Is met een sticker van Salmanino erop…

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 08:10

Als ik hem aan de hand van de foto's moest schatten zou ik zeggen 13-15 jaar, maar het is geen exacte wetenschap. Tien is hij zeker niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 08:18

Ik zou hem ook ouder schatten. De tanden van mijn paard (bijna 23) zien er ook zo uit.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 08:46

Er is wel een Franse Salmanino van 12 april 2016 die naar Ierland geëxporteerd is in 2017.
Heeft tot afgelopen december gekoerst.
Afstamming Kapgarde x Rose Bank.
Ligt er dus even aan of het chipnummer dan overeen komt want worden ook rustig paspoorten gewisseld hier in Nl.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 08:56

Afbeelding
Ik heb natuurlijk geen foto van jouw paard, maar weet niet of hij op deze lijkt?
Want dit is de Franse Salmanino die van 2017 tot zeker december 2025 in Ierland gestaan heeft.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 09:00

Het zou ook nog zo kunnen zijn, dat het paard nu een paspoort heeft dat niet van het paard is. Door welke reden dan ook gewisseld is. In alle andere gevallen denk ik dat Kyrkelover het bij het juiste eind heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 09:07

Ik denk dat je weinig kunt zeggen over de tanden van die drie foto's..om leeftijden te kunnen schatten is het vooral belangrijk om de binnenkant van de tanden te bekijken. Hoe ze gevuld zijn en hoeveel slijtage er is.

Salmanino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-26 09:11

Dat lijkt wel aardig op hetzelfde paardAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog een foto van het paspoort
Afbeelding

Salmanino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-26 09:19

Als ik op internet zoek op basis van de naam en afstamming en de racen die hij gedaan heeft, zou het paspoort moeten kloppen. En met de foto’s die ik tegenkom kan ik hem aardig vergelijken, min de spieren die zijn afgevallen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 09:23

Volgens mij is dat dezelfde, zijn oogopslag is gelijk aan de koersfoto. Het belangrijkste is toch dat je er plezier mee hebt? Ook bij een jonger paard, het is geen gegeven dat je samen oud wordt zeg maar.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 10:41

Wat ik mij wel afvraag. In de op praat je over ervaring die het paard al geeft wat je goed past. Mag ik vragen op welke ervaring je dan doelt.
Immers reizen en rijden op andere locaties en buitenrijden etc kent hij natuurlijk allemaal. Maar bijv parcourservaring heeft hij 0.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 11:36

Dat lijkt mij zeker hetzelfde paard als kyrkelover heeft gevonden!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 11:51

Dan is hij dus inderdaad 10 en geen 15, probleem opgelost. Geniet van je fijne paard!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 11:54

BenaLaars schreef:
Dat lijkt mij zeker hetzelfde paard als kyrkelover heeft gevonden!

Lijkt mij ook. Wat wil ts nu eigenlijk? Ze heeft een gezond paard waar ze goed mee overweg kan gekocht. Dat is al een medaille waard hoor .Wil je gaan reclameren bij de verkoper? Achteraf geld terug? Of paard terug??? Ik zou samen met het paard gaan genieten. Trouwens wat leeftijd i.v.m. gebit betreft: Ik (mens) ben 72 en heb mijn eigen gebit nog, terwijl een vriend van mij nu 53 is en al 16 jaar een volledig kunstgebit heeft. Mensen zijn geen paarden natuurlijk maar het is niet zo dat leeftijd altijd aan een gebit is te zien. Als je bij ons in de monden zou kijken dan was ik de jongere :+ :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 11:58

Misschien stukje verwaarlozing van de tanden icm een slecht gebit van nature?
Kan natuurlijk ook nog.. dat het daardoor ook ouder lijkt.

Salmanino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-26 12:02

Ik ben ook erg opgelucht met deze fonds dat alles lijkt te kloppen. Was al bang dat ik opgelicht was (heb paar jaar terug ook al 2 “miskopen” gehad waardoor ik toch wat bang ben als dingen niet kloppen).
Maar met deze kennis laat ik het denk rusten. Paard staat hier lekker en we zijn lekker bezig. Dat is waar het om gaat :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 12:31

Salmanino schreef:
Ik ben ook erg opgelucht met deze fonds dat alles lijkt te kloppen. Was al bang dat ik opgelicht was (heb paar jaar terug ook al 2 “miskopen” gehad waardoor ik toch wat bang ben als dingen niet kloppen).
Maar met deze kennis laat ik het denk rusten. Paard staat hier lekker en we zijn lekker bezig. Dat is waar het om gaat :D

Ik vind dat een "miskoop" is als je een paard zou hebben gekocht dat niet voldoet aan het doel waarvoor je hem\haar wilde hebben. Dat kan zijn wegens (on)gezondheid of wegens karakter\gedrag. Niet omdat papieren niet in orde zouden zijn, tenzij natuurlijk dat het vanwege geplande fok om een bepaalde bloedlijn zou gaan. Bij mij op stal had een vrouw een importpaard uit Spanje gekocht die volgens "deskundigen" zo'n 5 jaar ouder zou zijn dan op het paspoort stond. Het was een superleuk en mooi en braaf paard. Maar ze was zo boos over dat foute papier dat ze hemel en aarde bewoog om het paard terug te kunnen doen naar de handelaar . Waar ze ondertussen ook nog veel kwaad over sprak. Wat haar ook lukte na een hoop ook juridisch gedoe. Ik begreep dat niet want het was een heel leuk paard. wat kan dat papier jou schelen. Maar goed, haar aankoop haar keuze.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 12:43

Bijzonder dat jij je zo op zou laten lichten......... want dat is het dan.

Ik vind het goed dat ts het uit zoekt :)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 12:54

Kyrkelover, de complimenten van mij.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 12:58

Wat knap gevonden Kyrkelover....En wat fijn dat de leeftijd klopt ts...Ik zou ook teleurgesteld zijn als een paard 5 jaar ouder was als dat ik dacht...