als je twijfelt over de afstamming van je paard....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:42

Rex_Rolfo schreef:
haha1995 schreef:
Zelfs bij mensen gebeuren foutjes..

Bij mensen is het 'foutje' meestal dat er iemand is vreemd gegaan :P

Hmm,ik zal die merrie eens ondervragen.... :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:47

Oehlala schreef:
ferro's zijn niet perse fijner type paarden hoor, puur even gebaseerd op de weinige info uit je laatste post.

Dit, welk Ferro bloed is het?
Als het bijvoorbeeld Negro bloed is en de merrie is zelf luxe maar heeft wel Gelderse voorouders bijvoorbeeld. Dan heb je grote kans dat juist die genen gematcht zijn waardoor er een wat zwaarder paard uit komt. Daarom is het zinvol om de volledige afstamming te zien om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.

c_alsemgeest

Re: als je twijfelt over de afstamming van je paard....

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:36

En sokken zeggen soms ook niet alles, mijn Don Tango x Krack x Jazz was ook grof, en had ook halve sokken als ik niks op had geschoren (lange vetlokken aan de achterkant, hele krullen :+ )

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:56

Rex_Rolfo schreef:
haha1995 schreef:
Zelfs bij mensen gebeuren foutjes..

Bij mensen is het 'foutje' meestal dat er iemand is vreemd gegaan :P

Nee hoor niet altijd, zie dit verhaal maar: https://archive.is/LH6qe Er was hier overigens geen twijfel dat er iets mis was gegaan :+

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:03

haha1995 schreef:
Zijn moeder is een heel slank typje en dan verwacht je gewoon een fijner gebouwd typje...toen we hem kochten met twee leek hij slanker al was hij toen ook nog overbouwd ...we dachten ...hij trekt nog wel bij...Maar hij was toen ook al zo lief en heerlijk nuchter van karakter...Hij had ooit zijn been in een hooiruif gekregen en dan staat hij ook van...Hallo ...kan iemand mij bevrijden...Waarbij je hem dan rustig los kan maken en hij op zijn gemak naar de wei loopt of er niks gebeurt is...
maar misschien is het gewoon een kind van zijn vader en zien we dingen die er niet zijn...
Ik dacht gewoon als je net als bij honden zo,n embark test kan laten doen is wel leuk...Maar die zijn er blijkbaar niet.

dit is wel een hele klassieke denkfout die veel mensen maken, omdat de moeder er zo uitziet, verwachten we dat bij het kind ook. ja helaas pindakaas, er zijn nog veel meer genen die meespelen.

als zijn vader een goedgekeurde hengst is bij het kwpn, dan is er een dna profiel en kun je voor een paar tientjes testen of dit echt zijn vader is. Als het niet overeenkomt, weet je dat, maar brengt het je verder nergens. dus gewoon lekker laten en genieten van je leuke paard.

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:01

Het zegt niks maar ik heb een Ferro merrie die ook altijd werd aangezien voor een hele grote PRE, ze was namelijk 1.76 m.

Beste paard wat ik ooit in handen gehad heb, ze was echt mijn once in a lifetime vriendin.

c_alsemgeest

Re: als je twijfelt over de afstamming van je paard....

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:13

Mijn Sorento x Jazz x Zuidhorn, lijkt qua uiterlijk eigenlijk alleen op Zuidhorn :+
Al het fenotypisch dna van zijn moeder en de andere hengsten zijn er uit gevallen bij de bevruchting :')