Pony verkopen, waar beginnen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Pony verkopen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 09:45

Een kleine D/grote C en geen kinderpony en exceem. Geen papier, geen wedstrijdervaring. Poeh dat is geen makkelijke om goed te verkopen denk ik. Leuk kleurtje en goede looks kunnen iets compenseren, maar niet dat het dier eigenlijk maar voor een hele beperkte doelgroep geschikt is.

Ik zou deze denk ik laten beleren voor de wagen. Ik denk dat je veel meer kans maakt het dier naar een goed huis te verkopen als hij als leuke menpony kan worden verkocht. Dan is het juist een gewilde maat voor volwassenen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 09:48

Voor een pony met eczeem is het vrij moeilijk want die kan niet zonder erge klachten op elke locatie staan en dat gedoe met dekens is ook niet praktisch op elke stalling. Voor ponies met gedragsproblemen is het nog moeilijker om een geschikte baas te vinden. Die vallen onder "projectje". Al deze dingen drukken de prijs.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 09:51

oji schreef:
Een kleine D/grote C en geen kinderpony en exceem. Geen papier, geen wedstrijdervaring. Poeh dat is geen makkelijke om goed te verkopen denk ik. Leuk kleurtje en goede looks kunnen iets compenseren, maar niet dat het dier eigenlijk maar voor een hele beperkte doelgroep geschikt is.

Ik zou deze denk ik laten beleren voor de wagen. Ik denk dat je veel meer kans maakt het dier naar een goed huis te verkopen als hij als leuke menpony kan worden verkocht. Dan is het juist een gewilde maat voor volwassenen.

Wat bedoelt men met "leuk kleurtje"? Smaken verschillen. Zo vind ik wit een leuke kleur maar willen anderen dat juist niet.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 09:58

En daar komt bij dat geen kinderpony wellicht ook aan de huidige eigenaresse of plek ligt... Bij ons op stal stond er ook 1 die expliciet niet verkocht zou worden aan een kind, want volgens de huidige eigenaresse absoluut niet geschikt. Uiteindelijk toch in de handel beland en naar een huisje met kinderen gegaan. Loopt intens braaf bixie rondjes en alleen maar met kinderen op zijn rug. Even om een tegen geluid te geven op kinderpony's.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 10:06

Hij heeft absoluut geen gedragsproblemen, weet niet waar dat ineens vandaan komt? Hij is netjes opgevoed en bij mij en andere volwassenen superbraaf. Hij blijft alleen een uitproberend karakter hebben. Bij mij probeert hij het eigenlijk nog maar zelden, zo kon ik na een hele lange tijd niet rijden gewoon opstappen en wegrijden en hij zet geen stap verkeerd. Maar als hij merkt dat iemand niet zeker in z'n schoenen staat gaat hij naar een keer of 3 proberen te klieren. En als hij daarmee wegkomt is hij niet braaf meer. Maar gedragsproblemen absoluut niet, hij loopt zonder touwtje mee, ik kan er op staan en aan alle kanten onderdoorkruipen en het geeft hem niks. Rijden is natuurlijk niet zo in vorm als toen we nog meerdere keren per week trainden maar de zijgangen zitten er allemaal nog netjes op.
Het gaat mij er niet om dat ik er nog een zo hoog mogelijke prijs voor kan vangen, maar hij gaat ook niet voor een symbolisch bedrag weg want dan staat hij binnen notime bij een handelaar.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 10:35

Wat is er toch mis met een handelaar altijd, onze manegepony's en paarden kwamen altijd bij een handelaar vandaan. En die deden het altijs super. Wanneer er 1 niet geschikt bleek voor de lessen werd deze omgeruild.
Een handelaar is niet per definitie slecht.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 10:52

Mijn pony is ook geen kinderpony. Werd omschreven als 'voor de handige ruiter'. Ik ben zelf heel blij met haar als boscrosser. Ja, ze heeft een heel sterke eigen mening, maar dat gaat tussen ons prima. Dus een eerlijke advertentie is al een goede start.

De oude eigenaresse had rond de koop ook goed naar de signalen van de pony gekeken. En ik ben ook direct open geweest in wat mijn rijdoelen waren: trektochten. Was ze direct enthousiast over, dat ging passen.

Mijn onderhandeling bij koop was dat ze in de koopprijs ook gebracht zou worden. Dus de oude eigenaresse heeft de stal gezien. (24/7 buiten met schuilstallen) Was ze ook enthousiast over. Verder heb ik haar op mijn facebook, dus zo kan ze regelmatig updates zien.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 10:59

Iedereen kent inmiddels de verhalen toch wel op Bokt over het paard wat verkocht was aan een op het oog betrouwbaar iemand, maar wat later toch weer doorverkocht is om welke reden dan ook waar het niet goed met het dier afliep en de 1e eigenaar heeft enorme spijt dat er met het dier verkocht is.

Zie hier het ideale scenario voor weer een zelfde soort verhaal. Mocht deze pony in eerste instantie bij een op het oog betrouwbaar iemand komen, heb je er daarna niets meer over te zeggen wat er daarna kan gebeuren. Ook dan kan het naar een handelaar gaan, of een manege of weet ik wat.

Dit is een ideale pony voor een niet met naam te noemen "stichting" in het oosten van het land: jij betaald om het dier af te staan en zij verzinnen een zielig verhaal voor veel geld. Ik zie de advertentietekst al voor me.

TS, niet wat je wilt horen, maar als je echt niet wilt dat je pony in slechte handen komt, dan moet je hem houden, verleasen, oid. Misschien dat iemand nog opzoek is naar een grasmaaier, of als tweede pony bij een oudje, maar verwacht dan geen hoog bedrag.

Toch wil ik je succes wensen. Je hebt niet voor niets voor deze optie gekozen.

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 11:14

Ik zou eens op facebook of boktmarkt kijken naar mensen die een paard zoeken. Dan kun je hen benaderen als je denkt dat het past.
Verder zou ik ook je netwerk inschakelen. Misschien weet je instructeur/ staleigenaar/ mederuiter wel iemand die op zoek is naar 'jouw' pony. Zij kennen jou en de pony, en kunnen dan inschatten of iemand bij jouw pony past. Dat biedt natuurlijk geen garantie voor de toekomst, maar dan heb je wel een betrouwbare start.
En je kunt zelf een eerlijke advertentie plaatsen. Dat filtert gelijk al een boel mensen die op zoek zijn naar een kinderpony, groot paard, wedstrijdpaard, etc (alles wat de jouwe niet is).

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 12:40

Een handelaar is uit op geld, wat logisch is want het is zijn werk. Dat is het probleem met handelaren, ik ben heel blij dat de meeste mensen daar niet mee in zee gaan. En het feit dat jullie manegepaarden daarvandaan komen bevestigt dat alleen maar. Als er een plek is waar de meeste paarden niet gelukkig zijn is het een manege. De mijne in elk geval niet.
"Zelf houden" is leuk bedacht, als dat een optie was had ik dat natuurlijk gedaan en dit topic niet geopend.
Ik weet niet hoe ik het nog duidelijker kan zeggen, maar hij gaat niet voor een symbolisch bedrag weg en al helemaal niet met geld toe. Ik ben niet gek, dat is precies hoe paarden slecht terecht komen. Ik ben met hem aan het trainen zodat hij weer wat in conditie komt en dan zoek ik een leuk huisje voor hem. Er zullen mensen een superleuke pony aan hebben, met een uitgegroeide tiener of een niet al te grote volwassene die houdt van een slim paardje is er echt wel een juiste match. De mogelijkheid dat hij uiteindelijk weer verkocht wordt hou je altijd, maar dat betekent niet dat je niet je best kan doen om hem een zo goed mogelijk huisje te geven om die kans zo klein mogelijk te maken.
Het is een superleuke pony, zijgangen zitten er na jaren nog netjes op, loopt netjes aan de teugel en heeft nog nooit 1 hindernis niet gesprongen. Oortjes naar voren en gaan, zowel balken als alles wat we tegen zijn gekomen in het bos. Het enige is dat er geen onzekere ruiter op moet zitten. Hij kan zelfs liggen op commando maar dat doet hij niet als hij zichzelf boven jou ziet in de kudde.

Bedankt voor iedereen die de moeite heeft genomen om mee te denken, ik ga dit topic ontstippen :)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 13:03

Das lekker makkelijk, als de antwoorden je niet aan staan, dan ga je maar ontstippen? Ik denk dat je door een veel te roze bril kijkt. Dat is logisch, het is je eigen pony. Ik kan het vanaf een afstand bekijken want ik heb natuurlijk geen band met de pony. Maar vertel me, waarom zou ik meer dan zeg de slachtprijs betalen voor je pony?

Weinig kinderen kunnen er op rijden en de meeste volwassenen zijn te groot of te zwaar. Dan kan je andere dingen doen dan rijden, maar er zijn maar weinig mensen opzoek naar een pony waar niet op gereden kan worden waar ze de hoofdprijs voor betalen.

Kleur zegt weinig. Jij vind het een leuk kleurtje, maar dat schroeft niet ineens de prijs omhoog.

Afstamming is onbekend.

Pony is basis opgeleid maar gaat nog wat werk inzitten (wat jij nog wilt gaan doen.)

Pony heeft zomerexceem waardoor het niet in heel Nederland kan staan en heeft specifieke medicijnen nodig. Eigenlijk is de pony dus ziek.

Pony is of wordt 16. Niet oud maar ook niet super jong meer.

Ik ben bang dat je het iets realistischer moet gaan bekijken. En dat je vooral geen spijt moet hebben als de pony toch niet zo goed terrecht komt als je hoopt. Verhalen op Bokt genoeg!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 13:05

Cioccolato schreef:
Gini schreef:
Maar op dat moment is de koop toch al rond?

Betalen bij afleveren en anders rij je gewoon weer weg.

Dan zul je toch van te voren een contract moeten maken dat het een deal breker kan zijn de koop is rond dus met wegbrengen en dan omdraaien kan je nog weleens gezeik mee krijgen. (En terecht)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 13:07

CastaMickey schreef:
Een handelaar is uit op geld, wat logisch is want het is zijn werk. Dat is het probleem met handelaren, ik ben heel blij dat de meeste mensen daar niet mee in zee gaan. En het feit dat jullie manegepaarden daarvandaan komen bevestigt dat alleen maar. Als er een plek is waar de meeste paarden niet gelukkig zijn is het een manege. De mijne in elk geval niet.
"Zelf houden" is leuk bedacht, als dat een optie was had ik dat natuurlijk gedaan en dit topic niet geopend.
Ik weet niet hoe ik het nog duidelijker kan zeggen, maar hij gaat niet voor een symbolisch bedrag weg en al helemaal niet met geld toe. Ik ben niet gek, dat is precies hoe paarden slecht terecht komen. Ik ben met hem aan het trainen zodat hij weer wat in conditie komt en dan zoek ik een leuk huisje voor hem. Er zullen mensen een superleuke pony aan hebben, met een uitgegroeide tiener of een niet al te grote volwassene die houdt van een slim paardje is er echt wel een juiste match. De mogelijkheid dat hij uiteindelijk weer verkocht wordt hou je altijd, maar dat betekent niet dat je niet je best kan doen om hem een zo goed mogelijk huisje te geven om die kans zo klein mogelijk te maken.
Het is een superleuke pony, zijgangen zitten er na jaren nog netjes op, loopt netjes aan de teugel en heeft nog nooit 1 hindernis niet gesprongen. Oortjes naar voren en gaan, zowel balken als alles wat we tegen zijn gekomen in het bos. Het enige is dat er geen onzekere ruiter op moet zitten. Hij kan zelfs liggen op commando maar dat doet hij niet als hij zichzelf boven jou ziet in de kudde.

Bedankt voor iedereen die de moeite heeft genomen om mee te denken, ik ga dit topic ontstippen :)

Heb niet de hele lap tekst gelezen maar er zijn zoveel verschillende soorten handelaren stuur me pb dan krijg je me facebook mijn ponys staan er gemiddeld beter bij dan menig particuliere ponys

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 13:09

StalNollie schreef:
[
Dan zul je toch van te voren een contract moeten maken dat het een deal breker kan zijn de koop is rond dus met wegbrengen en dan omdraaien kan je nog weleens gezeik mee krijgen. (En terecht)

Ach in praktijk niet. En eerlijk, kan me bijna niet voorstellen dat een plek niet aanstaat dat je weer weg zou rijden als je van te voren contact hebt gehad etc etc

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 13:52

CastaMickey schreef:
Een handelaar is uit op geld, wat logisch is want het is zijn werk. Dat is het probleem met handelaren, ik ben heel blij dat de meeste mensen daar niet mee in zee gaan.

Nog even een reactie hierop, maar mijn pony komt ook bij een handelaar vandaan. Dat is echt een gouden pony en een eerlijke goede handelaar. Ja, uiteraard heb je er foute mensen tussen zitten, maar iedereen die paarden koopt en weer verkoopt heet een handelaar. Of je dit nu op grote of kleine schaal doet.
Sommige noemen dit dan een trainingsstal of geef het een andere fancy naam, maar het zijn onder aan de streep allemaal handelaren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 14:19

Ik heb het al eerder gevraagd, ik ben zelf best gevoelig voor "hele mooie bijzondere" ponies\paarden. WAT is dat bijzondere kleurtje dan? Goudkleurig zoals een Akhal Teke (hopenlijk schrijf ik dit goed) of een originele wildkleur met zebrastrepen , of een schattig sneeuwwit schimmeltje of zo? Er zijn mensen die amper of niet willen rijden maar een leuk fotomodel of weideversiering zoeken. Op ieder potje past een dekseltje.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 15:06

anjali schreef:
Ik heb het al eerder gevraagd, ik ben zelf best gevoelig voor "hele mooie bijzondere" ponies\paarden. WAT is dat bijzondere kleurtje dan? Goudkleurig zoals een Akhal Teke (hopenlijk schrijf ik dit goed) of een originele wildkleur met zebrastrepen , of een schattig sneeuwwit schimmeltje of zo? Er zijn mensen die amper of niet willen rijden maar een leuk fotomodel of weideversiering zoeken. Op ieder potje past een dekseltje.

Alles wat niet de standaardkleur bruin, vos, schimmel, zwart is. Niet dat zulke dieren niet mooi kunnen zijn of opmerkelijk kunnen worden door speciale aftekeningen of een weinig voorkomende tint. Een zeer donkere zweetvos zal misschien ook meer hoofden doen draaien dan een typische oranje.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 15:55

Gini schreef:
anjali schreef:

Alles wat niet de standaardkleur bruin, vos, schimmel, zwart is. Niet dat zulke dieren niet mooi kunnen zijn of opmerkelijk kunnen worden door speciale aftekeningen of een weinig voorkomende tint. Een zeer donkere zweetvos zal misschien ook meer hoofden doen draaien dan een typische oranje.

Maar het ging nu over de pony van ts die volgens haar mede door zijn "bijzonder kleurtje" meer waard zou zijn. Ik vroeg me dus af wat dat kleurtje dan is.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 17:28

Ook ik denk dat TS het erg rooskleurig ziet… moeilijke maat voor een volwassene, ze en durven uittesten als je niet sterk in je schoenen staat….
De markt voor zo’n pony is best beperkt…
Hopelijk vind je een goeie thuis!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 17:37

tengeltje11 schreef:
Ook ik denk dat TS het erg rooskleurig ziet… moeilijke maat voor een volwassene, ze en durven uittesten als je niet sterk in je schoenen staat….
De markt voor zo’n pony is best beperkt…
Hopelijk vind je een goeie thuis!

En vergeet daarbij het schuren niet!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 19:44

Ik heb vorig jaar zo'n soort pony gekocht, alleen dan zonder de eczeem. Ze is rond de 1.40m hoog en geen kinderpony. Ze is wel ontzettend lief, maar gewoon veel te sterk.
Ze is hier gekomen als vriendin voor mijn dravermerrie. En af en toe rij ik op haar (kwa postuur is ze net een fjord).
Dus er zijn wel mensen die zoiets zoeken. Maar ik zou geen eczemer willen, die heb ik vroeger gehad en dat was een drama. Dus daar zou ik niet meer bewust voor kiezen.
Ik heb ook geen hoofdprijs voor mijn pony betaald. En dat zou ik ook niet doen voor een leuk kleurtje. Ik vind dat die van mij ook een leuk kleurtje heeft (vos Roan bont)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 20:25

Bijna niemand wil een exzemer, dat drukt de prijs echt enorm. Samen met de leeftijd en de maat en geschiktheid. Ik zou een liefhebber zoeken en er niet teveel voor vragen.