Auto plus trekgewicht genoeg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:12

Ja verkijken zich vaak. Maar wel andersom. Veel paarden zijn zwaarder. Daarom ook de wormspuiten die bijna niet meer in 600 kg te krijgen zijn en wel in 700.
Er werd gewoon zeer vaak onder gedoseerd.

Als ik op jou af moet gaan LG zou ik beide ook onder doseren want ze zijn niet zo groot.

Die van harmany vind ik op de foto dan ook echt een heel smal paard.
ie van narcissa inderdad niet.

Little_Gift

Re: Auto plus trekgewicht genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:17

Dus conclusie: Op de weegschaal met élk paard wil je iets zinnigs kunnen zeggen over gewicht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:19

dat is de beste :j

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:45

Chica12 schreef:
Nu kijken we naar een auto die 1400 kilo mag trekken. Zou dat genoeg zijn?

We hebben proefgereden in een ford kuga, maar daar lezen we hele slechte verhalen over, dus dat durven we niet aan.

Trekgewicht heeft vooral met de constructie te maken. Beetje slordig als je voor- en achterkant uit elkaar trekt. Vandaar dat ouderwetse offroaders zoveel mogen trekken: sterk ladderchassis. Achterwielaandrijvers van BMW en Mercedes zitten ook vaak net wat hoger dan een voorwielaandrijver.

Kuga: welke motor? Als ik me niet vergis zijn het vooral de 1.5 Ecoboost die een slechte reputatie heeft.

Gewicht paard: hier een Haflinger 1.48 in goede sport conditie: 470 kg op de kliniek gewogen.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:28

Hier een Draver van 154 cm en 480 kilo (gok wel dat het ondertussen een beetje meer is) :=

Afbeelding

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:58

Ik heb een Ford Kuga gehad.
Perfecte auto.
Wat heb je er aan slechte dingen van gehoord dan?
Ik was er juist heel erg over te spreken, superfijne auto.
Na een relatiebreuk de Kuga weggedaan en daar een kleiner autootje voor in de plek gekocht

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:11

Buiten de hele 'wat weegt mijn paard' discussie moet je ook even kijken naar de kogeldruk op papier van de trailer en de auto.
Veel auto's met net-aan trekgewicht hebben ook een net-niet toegestane max kogeldruk.
Bijv 50kg terwijl de trailer 75kg heeft, de laagste telt en mag je die trailer niet achter de auto hanfen, op papier althans.
Waar kijkt oom agent naar bij controle, naar de papieren oa.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:58

Ik heb mijn paard achter een VW golf gehad, die mocht 1300kg trekken. Trailer was 525, en dan 700kg paard. Ging prima hoor.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:48

Zo lang je 1 paard wilt vervoeren met zo een combinatie is 1400 mooi.
Ik rij met een Seat Leon die 1500 mag trekken en heb hierdoor ook een 2 paardstrailer erachter.
Wel een 2 paards met laag eigen gewicht.
Zo kan ik naast mijn paard nog eens de Shetlander of A pony mee. (Paard weegt rond 500 shet en A pony rond de 200)
Gaat prima, auto heeft totaal geen moeite.
Hebben ook een Seat altea XL thuis staan die mag 1400 trekken. Deze is kwa gewicht meer auto, maar de leon zit een pittige motor in met turbo vandaar die 100 kilo meer.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:18

Trekgewicht bepaald door fabrikant heeft normaal niks te maken met motor en turbo hoor

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:56

Ipv een zwaardere auto kopen, kan je ook kijken naar een lichtere trailer. Ik rij een Dacia Logan met 1150kg trekgewicht.

Heb een lichte trailer gezocht (500kg) en mijn paarden wegen allebei (daadwerkelijk gewogen) ook rond de 500kg.
Zo heb ik nog wat marge maar rij ik toch een goedkope auto.
En uiteraard rijdt de Defender van m'n ouders lekkerder met de trailer erachter. Maar mijn portemonnee wil ook wat :")