Paardentrailer en auto... tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Re: Paardentrailer en auto... tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 10:12

Heel belangrijk, inderdaad! Ok ik woon in de Ardennen met nogal wat heuvels, daar wil ik gewoon vanaf stilstand omhoog kunnen rijden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 11:00

BarbaraNova schreef:
Ik heb een tweepaards Ifor Williams en rij met een Chevrolet Trailblazer 4,2 liter 6 cylinder.

ik vindt dat er heel veel combies zijn die maar net een trailer qua gewicht mogen trekken maar zichzelf in erg gevaarlijke situaties begeven als je een keer wat extra vermogen nodig hebt om de combi op de weg te houden, ga nooit met te lichte autos waar een te lichte motor in zit op pad...

Wat zijn gevaarlijke situaties?

Met remmen?
Mijn trailer remt een Dodge Ram er uit.
Mijn trailer staat sneller stil dan mijn Ford, die trekt mijn Ford stil.

Slingeren?
Nog nooit last van gehad. Zelfs niet met een dansend paard op de trailer, voor 30 km lang.

Optrek vermogen?
Mijn 1.6 EcoBoost trekt het prima.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 11:10

Ik heb een Toyota Corolla 1.6 gehad die 1300 kilo mocht trekken, die deed dat echt heel keurig en heeft me echt overal heengebracht. Maar ik ging niet met storm/ijs/sneeuw de weg op, in een noodgeval kon ik terugvallen op een V60 of een insignia die beide een stuk zwaarder waren en meer mochten trekken. Nu heb ik een auto die 1800 kilo mag trekken, maar vind het wel relaxter rijden met de gedachte dat ik meer bij te zetten heb als er wel wat gebeurt. Er staat ook nog een Mercedes die (ik geloof) 2400 mag trekken. Mijn trailer mag geladen 1300 wegen.
Ik wil volgend jaar een nieuwe trailer aanschaffen en twijfel nog tussen weer 1,5 of toch een 2 paardstrailer. Met 1 paard erin mag mijn auto dat ook gewoon trekken, maar zit wel te spelen met de gedachte om mijn merrie te dekken of t.z.t. een jonger paard erbij aan te schaffen.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 11:44

Ik rijd sinds een aantal jaar met een Nissan X-trail, super tevreden van met de trailer erachter en ook zuinig in woon/werk. Ik rijd er regelmatig mee naar de ardennen en de eifel en helingen zijn geen probleem met geladen trailer.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 12:05

Ik zou een Volvo V70 aanraden, een P2. Stevige auto's, met een 5 cilinder trek je makkelijk een trailer. Ze halen ook vaak hoge km standen dus best duurzaam.
Nadeel is wel dat ze niet zuinig zijn. Ik rijd met de mijne gemiddeld 1:11

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 12:14

Muppett schreef:
Ik zou een Volvo V70 aanraden, een P2. Stevige auto's, met een 5 cilinder trek je makkelijk een trailer. Ze halen ook vaak hoge km standen dus best duurzaam.

Wat mag die aan gewicht trekken? Mijne is nog minder zuinig met 1:6 ;(

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 13:24

Trekgewicht heeft vooral met de constructie van de auto te maken, dat je niet op den duur voor- en achterkant uit elkaar gaat trekken. Minder met motorvermogen.

DenieesB schreef:
Is wel een auto die wat hoger in toeren een fijne koppel heeft. Op de snelweg rijd je dan het fijnste in zijn 5 ipv 6.

Dat geldt voor bijna alle auto's. Als de motor wat harder moet werken (trailer of bergop rijden oid) is het beter om terug te schakelen en de motor meer toeren te laten draaien. Kan geen kwaad, zijn ze op gemaakt. Sterker nog, de belasting is bij wat hogere toeren minder dan bij hele lage toeren.

Je fietst zelf ook niet een viaduct omhoog in de hoogste versnelling, dan zet je de fiets ook een tandje terug.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 14:51

De 1,5 paards hebben we jarenlang prima getrokken met een Ford focus 1.6 150pk uitvoering. Was verder ook een zuinige auto en redelijk goedkoop in de belasting.

Voor onze 2 paard trailer hebben we een Subaru Forrester. Ook die is redelijk zuinig en voelt degelijk aan.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 16:26

BarbaraNova schreef:
Muppett schreef:

Wat mag die aan gewicht trekken? Mijne is nog minder zuinig met 1:6 ;(

Geremd mag hij 1800 kg trekken. Ongeremd 750. Volgens chatgpt ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 17:46

BarbaraNova schreef:
Ik heb een tweepaards Ifor Williams en rij met een Chevrolet Trailblazer 4,2 liter 6 cylinder.

ik vindt dat er heel veel combies zijn die maar net een trailer qua gewicht mogen trekken maar zichzelf in erg gevaarlijke situaties begeven als je een keer wat extra vermogen nodig hebt om de combi op de weg te houden, ga nooit met te lichte autos waar een te lichte motor in zit op pad...

Joh, maakt niet uit wat voor auto je hebt, jouw auto past in de kofferbak van de mijne.
Ja, bij het stoplicht ben je eerder weg, je kunt ook harder rijden maar geen enkele trailer-combi loopt beter dan een losse vrachtwagen. Bovendien rijdt het veel goedkoper als particulier.

Want het is gemakkelijk praten als je een auto kwijt kunt op het bedrijf maar de meesten hier zijn eenvoudige loonslaafjes die niks af te trekken hebben. Dan moet je kijken hoe lang je financiële polsstok is en niet proberen verder te springen dan dat.

Uiteindelijk bepaalt de kennis en kunde van de chauffeur 80% van de veiligheid, niet het vermogen, het gewicht of het formaat van de auto. Sterker nog, dat keert zich net zo snel tegen je!
Natuurlijk helpt meer power onder de rechtervoet en ja, als je voldoende power hebt, heb je meer opties, maar als jouw budget geen dikke 6- of 8-pitter toelaat, zul je voor een mindere godheid moeten kiezen.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 17:49

Hutcherson schreef:
Zou je dan niet beter naar een vrachtwagentje kijken?

Met bijna €300 per maand aan bewegenbelasting word dat wel een dure hobby

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 19:49

Muppett schreef:

Over onbetrouwbare bronnen gesproken :x

Als je dat met zekerheid wilt weten vul je het kenteken in op www.rdw.nl

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 19:57

Rex_Rolfo schreef:
Muppett schreef:

Over onbetrouwbare bronnen gesproken :x

Als je dat met zekerheid wilt weten vul je het kenteken in op https://www.rdw.nl

Het klopt ook niet want er zijn V70 die maar 1600kg mogen trekken maar ook versies die 2 ton aan de haak mogen hebben.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 21:25

Afbeelding

Mijn dochter rijdt tegenwoordig met deze combinatie rond. 2 paards bucker careline XL en een dodge ram 1500

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 21:51

zacharyhill schreef:
[ Afbeelding ]

Mijn dochter rijdt tegenwoordig met deze combinatie rond. 2 paards bucker careline XL en een dodge ram 1500

Leuk. En te vinden binnen budget van TS. Daarna loop je er volledig op leeg, zonder eigen bedrijf nog sneller dan als ondernemer.

Interessant videootje: https://youtu.be/E-6tfnZZRKg?si=GVETjAxMXDrHa00y

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 22:27

Rex_Rolfo schreef:
zacharyhill schreef:
[ Afbeelding ]

Leuk. En te vinden binnen budget van TS. Daarna loop je er volledig op leeg, zonder eigen bedrijf nog sneller dan als ondernemer.

Interessant videootje: https://youtu.be/E-6tfnZZRKg?si=GVETjAxMXDrHa00y

Wat een watje; is het mooi weer, heb je een open dakje, laat je het dicht!
Dan begrijp je er geen ruk van }>

Ik ga toch maar gewoon verder met de oude Range. Uiteindelijk is dat niet duurder dan zo'n pick-up en de Range past tenminste nog in de garage....

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 22:55

Rij al bijna 18 jaar dodge, oké hij past niet in het budget van de TS maar ik weet zeker dat hij de trailer inclusief 2 Friezen prima kan trekken. En ja ook deze past in de garage.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 23:05

zacharyhill schreef:
Rij al bijna 18 jaar dodge, oké hij past niet in het budget van de TS maar ik weet zeker dat hij de trailer inclusief 2 Friezen prima kan trekken. En ja ook deze past in de garage.

Knap dat jij weet hoe groot mijn garage is......

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 23:55

Ik zou vooral ook naar auto's kijken die nog gemaakt worden :')

Ik had een VW transporter die het fantastisch deed. Na 22 jaar heeft die opgegeven, en nu de camper voordelen er af zijn helemaal niet meer interessant.

Ook een Hyundai ix35 gehad, dat vond ik dus helemaal niks met de aanhanger.
Nu heb ik een Opel Antara voor de trailer, maar de onderdelen daarvan zijn bijna niet verkrijgbaar wat extreem irritant is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 03:10

Iemand raadde hier de Ford Kuga af? Die had ik nu juist uitgezocht als mijn volgende auto als mn peugeot 407 uit 2011 af is vanwege de hoge instap en groot trekvermogen :oo

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:24

Myrthee_ schreef:
Ik zou vooral ook naar auto's kijken die nog gemaakt worden :')

Ik had een VW transporter die het fantastisch deed. Na 22 jaar heeft die opgegeven, en nu de camper voordelen er af zijn helemaal niet meer interessant.

Ook een Hyundai ix35 gehad, dat vond ik dus helemaal niks met de aanhanger.
Nu heb ik een Opel Antara voor de trailer, maar de onderdelen daarvan zijn bijna niet verkrijgbaar wat extreem irritant is.

Dan kun je elke twee jaar een andere auto kopen. De meeste modellen worden niet langer dan dat geproduceerd.

Maar er is ook een wet die voorschrijft dat de fabrikant 10 jaar lang onderdelen moet blijven leveren.

Daarnaast is er nog after market dus als onderdelen een punt zijn, zoekt je garage niet goed genoeg.
Ik heb er vrij weinig moeite mee om onderdelen voor de inmiddels 53 jaar oude Range Rover te vinden....

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:59

maralyn schreef:
BarbaraNova schreef:

Wat zijn gevaarlijke situaties?

Met remmen?
Mijn trailer remt een Dodge Ram er uit.
Mijn trailer staat sneller stil dan mijn Ford, die trekt mijn Ford stil.

Slingeren?
Nog nooit last van gehad. Zelfs niet met een dansend paard op de trailer, voor 30 km lang.

Optrek vermogen?
Mijn 1.6 EcoBoost trekt het prima.

Wat voor trailer heb jij dat hij jou Dodge eruit remt?

Mijn afgeladen I for hbx511 met 2 paarden en een berg zooi remt mijn Ford ranger er niet uit, berg af, in de Ardennen, bij een noodstop.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:26

Muronia schreef:
Iemand raadde hier de Ford Kuga af? Die had ik nu juist uitgezocht als mijn volgende auto als mn peugeot 407 uit 2011 af is vanwege de hoge instap en groot trekvermogen :oo

Daar moet je alleen de 1.5 ecoboost van links laten liggen. De 2.5 zijn fantastisch en niet kapot te krijgen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:43

ikke schreef:
BarbaraNova schreef:

Joh, maakt niet uit wat voor auto je hebt, jouw auto past in de kofferbak van de mijne.
Ja, bij het stoplicht ben je eerder weg, je kunt ook harder rijden maar geen enkele trailer-combi loopt beter dan een losse vrachtwagen. Bovendien rijdt het veel goedkoper als particulier.

Want het is gemakkelijk praten als je een auto kwijt kunt op het bedrijf maar de meesten hier zijn eenvoudige loonslaafjes die niks af te trekken hebben. Dan moet je kijken hoe lang je financiële polsstok is en niet proberen verder te springen dan dat.

Uiteindelijk bepaalt de kennis en kunde van de chauffeur 80% van de veiligheid, niet het vermogen, het gewicht of het formaat van de auto. Sterker nog, dat keert zich net zo snel tegen je!
Natuurlijk helpt meer power onder de rechtervoet en ja, als je voldoende power hebt, heb je meer opties, maar als jouw budget geen dikke 6- of 8-pitter toelaat, zul je voor een mindere godheid moeten kiezen.

Het grootste probleem is denk ik dat de meeste van de paardeneigenaren geen BE rijbewijs heeft en dus nooit fatsoenlijk heeft leren rijden met een kar. En dan krijg je gevaarlijke situaties. Net als mensen met kleine karretjes of kleine caravans. Levensgevaarlijk

Ik zou dus altijd voor een BE rijbewijs gaan

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:52

Hier een ford kuga voor de 2 paards trailer. Heel tevreden over!