problemen na terugkoop oude pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:23

4 weken is echt nog maar heel kort. Geef deze pony zeker 6-12 maanden de tijd om tot rust te komen. Er is de afgelopen jaren heel veel gebeurd. Het paard moet nu verwerken wat ze heeft meegemaakt en tegelijk wennen aan allemaal nieuwe dingen.
Het is eerder gezegd, zorg dat ze lichamelijk in orde is. Check door de dierenarts, tandarts, hoefdmid, ostheopaat, ed. Laat een goede zadelpasser komen om het zadel na te kijken.
Jij kan in de tussentijd aan vertrouwen gaan werken en een band met haar opbouwen. Jij ziet dat zij veranderd is, waarschijnlijk ben jij ook veranderd. Het heeft tijd nodig om weer naar elkaar toe te groeien. Ga ondertussen uitgebreid poetsen/toiletteren, wandelen aan de hand: grazen/balkjes/obstakels, longeren, grondwerk, ed. Als je hier onzeker in bent, is er vast wel iemand die jou hierin kan begeleiden. Ook dat moet groeien.

MarliesV

Re: problemen na terugkoop oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:01

4 weken is idd erg kort, om te wennen te kort. Helemaal als het dier inmiddels voor de 4e keer verhuisd is, in 3 jaar tijd.

Mijn onverstoorbare pony heeft na alleen wisseling van stal, al 3 maand nodig gehad om weer helemaal zichzelf te zijn. En dan is voor haar de verandering alleen de stal, niet de baas enz.

Noviceh heeft het heel mooi voor je samengevat, daar ben ik het heel erg mee eens.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:55

Je kunt beter vragen hoe lang ze weg was.
Paarden slijten bij gebruik. Wellicht ze eens een onderhouds beurd van een DA nodig heeft.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:15

Ik zelf zou beginnen met de hals en rug op de foto en vanuit daar verder kijken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:46

userrr1 schreef:
Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik hier mee moet, ik ben vrij onzeker geworden na mijn laatste paard zowel rijdend als ernaast.
Heeft iemand advies?

Los van alle voorgaande prima tips. Vlak deze als belangrijke factor in jullie omgang ook echt niet uit.

Ook jouw onzekerheid kan jullie reactie op elkaar enorm beïnvloeden. Dus daar komt de 'grondwerkles' wel echt bij kijken. Iemand die meekijkt naar jullie allebei.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:44

userrr1 schreef:
Heb meteen de DA gemaild, binnenkort komt de tandarts van een stalgenoot waar ik mij bij aansluit, mijn oude grondwerk instructie geappt, zadelpasser ook gemaild. Ben benieuwd of hier wat door gaat veranderen en of er überhaupt iets uit gaat komen. Vraag me echt af wat er allemaal gebeurt is in de tijden dat ze doorverkocht is. Ik heb wel eens gehoord over zo ‘n paarden lezer geen idee of ze zich zo noemen, maar dat ze een soort van in het hoofd van je paard kijken. Hebben jullie hier ervaring mee? Of vinden jullie het geld klopperij?

Je kunt eens op mijn website kijken (zie onderschrift) ik ben zo’n ‘paardenlezer’ en heb al veel paarden kunnen helpen. Op de site staat ook uitgelegd hoe t readen werkt bij mij.

Pijn uitsluiten lijkt me sowieso een eerste stap.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:01

Hoe oud is de pony nu? En hoe was ze voor jij haar verkocht, was ze toen goed doorgereden en braaf? Uit je eerste bericht haal ik dat ze bij de manege gevaarlijk op stal was en bij de kinderboerderij geen kinderpony. Dus ja hoe braaf was ze?
Welk ras en hoe groot is de pony?

userrr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:11

pillow schreef:
Hoe oud is de pony nu? En hoe was ze voor jij haar verkocht, was ze toen goed doorgereden en braaf? Uit je eerste bericht haal ik dat ze bij de manege gevaarlijk op stal was en bij de kinderboerderij geen kinderpony. Dus ja hoe braaf was ze?
Welk ras en hoe groot is de pony?

Ze is nu 9. Toen ik haar weg deed net 6.
Ze was redelijk braaf. Ze gaf af en toe wel eens een kleine bok, maar dat was alleen omdat ze het heel moeilijk vond. Ze was groen, maar wel doorgereden en over het algemeen enorm braaf. Ze had het gewoon niet met kinderen, ook toen ik haar had niet. Maar ze was echt absoluut alles behalve gevaarlijk.
Ze is een PRE x draver.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 55 min geleden

Ik zou voor check gaan bij een dierenarts die ook osteopaat of chiropractor is. Sluit je niet alles direct mee uit, maar in een kliniek meteen doorlichten kan mentaal ook behoorlijk belastend wezen. Mijn ervaring met zulke dierenartsen is dat ze wel adviseren indien nodig.

4 weken is super kort, zeker na 3 jaar minder leuke ervaringen. PRE en dravers zijn beide sensibele rassen, die ook nog eens snel patroontjes kunnen maken. Ik verwacht dat je echt een jaar moet rekenen om haar uit dit gedrag te krijgen.

Verder zou ik het werk eerst insteken op wat ze leuk vindt, en makkelijk kan. Vertrouwen in jou en plezier in het werk opbouwen. Van daar uit kleine stapjes verder.

Voorbeeld: mijn pony heeft een mentale blokkade op galopperen in de bak. De enige x dat mn instructrice en ik dachten dat ze er wel klaar voor was, en ik door moest vragen...heb ik haar mentaal echt overvraagd. Gevolg: ze weigerde ook maar een pas te verzetten in de bak. Dit heb ik echt heel klein opgebouwd, vanuit buitenrit enkele meters stappen in de bak en er af. Het is weer goed gekomen, maar hier heb ik echt geduld en tijd voor moeten nemen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 34 min geleden

Zo’n diertje weet natuurlijk verder niet dat het weer ‘terug’ is bij jou, die heeft stress op stress gehad en het zal tijd kosten voor ze weer veiligheid ervaart. Een vast maatje of vaste groep op de wei of paddock, vaste routines, ik zou ook denken aan maagzweer, maagzuur dat opspeelt als je haar wat meer laat werken kan voor stress zorgen. Aangezien ze telkens verhuisd is, ze al snel moeilijk gedrag liet zien. Wellicht ook door wisselend voer op de verschillende lokaties.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 3 min geleden

In die zin is voor paarden met veel te verwerken niets doen, wel iets doen.

Mijn paard heb ik een aantal jaar geleden nu al ook op korte termijn een paar keer moeten verhuizen door omstandigheden en die had echt wel een half jaar nodig om überhaupt de dingen weer op een rijtje te krijgen. Eerste instantie heeft ze maanden weinig gedaan als op de wei staan en eten, ben toen wel veel bij haar geweest om samen te zijn en haar te helpen met dingen. Toen was elke prikkel een prikkel te veel en kon ze echt heel onvoorspelbaar reageren. De eerste paar keer dat de smid kwam kon ze niet eens uit het zicht van de paarden bekapt worden stond ze meteen op haar achterbenen.

Verhuizingen hakken er best in bij paarden helemaal van eigenaar naar eigenaar. Dus los van uitsluiten dat ze geen pijn heeft is rust en regelmaat toch echt een ding.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 1 min geleden

Natuurlijk is het verstandig om een dierenarts te laten checken. Als daar niks uitkomt, zou ik zeker veel stappen terug doen, en a.h.w. haar opnieuw inrijden. Als je onzeker bent, is begeleiding door een trainer eigenlijk een must.
Pratend in algemeenheden: Zowel Pre als draver zijn in het algemeen vrij sensibele dieren. Dus hebben goede begeleiding nodig.
Succes. Het komt vast goed met jullie.