problemen na terugkoop oude pony

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 13:23

4 weken is echt nog maar heel kort. Geef deze pony zeker 6-12 maanden de tijd om tot rust te komen. Er is de afgelopen jaren heel veel gebeurd. Het paard moet nu verwerken wat ze heeft meegemaakt en tegelijk wennen aan allemaal nieuwe dingen.
Het is eerder gezegd, zorg dat ze lichamelijk in orde is. Check door de dierenarts, tandarts, hoefdmid, ostheopaat, ed. Laat een goede zadelpasser komen om het zadel na te kijken.
Jij kan in de tussentijd aan vertrouwen gaan werken en een band met haar opbouwen. Jij ziet dat zij veranderd is, waarschijnlijk ben jij ook veranderd. Het heeft tijd nodig om weer naar elkaar toe te groeien. Ga ondertussen uitgebreid poetsen/toiletteren, wandelen aan de hand: grazen/balkjes/obstakels, longeren, grondwerk, ed. Als je hier onzeker in bent, is er vast wel iemand die jou hierin kan begeleiden. Ook dat moet groeien.

MarliesV

Re: problemen na terugkoop oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 14:01

4 weken is idd erg kort, om te wennen te kort. Helemaal als het dier inmiddels voor de 4e keer verhuisd is, in 3 jaar tijd.

Mijn onverstoorbare pony heeft na alleen wisseling van stal, al 3 maand nodig gehad om weer helemaal zichzelf te zijn. En dan is voor haar de verandering alleen de stal, niet de baas enz.

Noviceh heeft het heel mooi voor je samengevat, daar ben ik het heel erg mee eens.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 14:55

Je kunt beter vragen hoe lang ze weg was.
Paarden slijten bij gebruik. Wellicht ze eens een onderhouds beurd van een DA nodig heeft.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 15:15

Ik zelf zou beginnen met de hals en rug op de foto en vanuit daar verder kijken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 15:46

userrr1 schreef:
Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik hier mee moet, ik ben vrij onzeker geworden na mijn laatste paard zowel rijdend als ernaast.
Heeft iemand advies?

Los van alle voorgaande prima tips. Vlak deze als belangrijke factor in jullie omgang ook echt niet uit.

Ook jouw onzekerheid kan jullie reactie op elkaar enorm beïnvloeden. Dus daar komt de 'grondwerkles' wel echt bij kijken. Iemand die meekijkt naar jullie allebei.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 16:44

userrr1 schreef:
Heb meteen de DA gemaild, binnenkort komt de tandarts van een stalgenoot waar ik mij bij aansluit, mijn oude grondwerk instructie geappt, zadelpasser ook gemaild. Ben benieuwd of hier wat door gaat veranderen en of er überhaupt iets uit gaat komen. Vraag me echt af wat er allemaal gebeurt is in de tijden dat ze doorverkocht is. Ik heb wel eens gehoord over zo ‘n paarden lezer geen idee of ze zich zo noemen, maar dat ze een soort van in het hoofd van je paard kijken. Hebben jullie hier ervaring mee? Of vinden jullie het geld klopperij?

Je kunt eens op mijn website kijken (zie onderschrift) ik ben zo’n ‘paardenlezer’ en heb al veel paarden kunnen helpen. Op de site staat ook uitgelegd hoe t readen werkt bij mij.

Pijn uitsluiten lijkt me sowieso een eerste stap.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 19:01

Hoe oud is de pony nu? En hoe was ze voor jij haar verkocht, was ze toen goed doorgereden en braaf? Uit je eerste bericht haal ik dat ze bij de manege gevaarlijk op stal was en bij de kinderboerderij geen kinderpony. Dus ja hoe braaf was ze?
Welk ras en hoe groot is de pony?

userrr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-26 19:11

pillow schreef:
Hoe oud is de pony nu? En hoe was ze voor jij haar verkocht, was ze toen goed doorgereden en braaf? Uit je eerste bericht haal ik dat ze bij de manege gevaarlijk op stal was en bij de kinderboerderij geen kinderpony. Dus ja hoe braaf was ze?
Welk ras en hoe groot is de pony?

Ze is nu 9. Toen ik haar weg deed net 6.
Ze was redelijk braaf. Ze gaf af en toe wel eens een kleine bok, maar dat was alleen omdat ze het heel moeilijk vond. Ze was groen, maar wel doorgereden en over het algemeen enorm braaf. Ze had het gewoon niet met kinderen, ook toen ik haar had niet. Maar ze was echt absoluut alles behalve gevaarlijk.
Ze is een PRE x draver.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 20:43

Ik zou voor check gaan bij een dierenarts die ook osteopaat of chiropractor is. Sluit je niet alles direct mee uit, maar in een kliniek meteen doorlichten kan mentaal ook behoorlijk belastend wezen. Mijn ervaring met zulke dierenartsen is dat ze wel adviseren indien nodig.

4 weken is super kort, zeker na 3 jaar minder leuke ervaringen. PRE en dravers zijn beide sensibele rassen, die ook nog eens snel patroontjes kunnen maken. Ik verwacht dat je echt een jaar moet rekenen om haar uit dit gedrag te krijgen.

Verder zou ik het werk eerst insteken op wat ze leuk vindt, en makkelijk kan. Vertrouwen in jou en plezier in het werk opbouwen. Van daar uit kleine stapjes verder.

Voorbeeld: mijn pony heeft een mentale blokkade op galopperen in de bak. De enige x dat mn instructrice en ik dachten dat ze er wel klaar voor was, en ik door moest vragen...heb ik haar mentaal echt overvraagd. Gevolg: ze weigerde ook maar een pas te verzetten in de bak. Dit heb ik echt heel klein opgebouwd, vanuit buitenrit enkele meters stappen in de bak en er af. Het is weer goed gekomen, maar hier heb ik echt geduld en tijd voor moeten nemen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 21:04

Zo’n diertje weet natuurlijk verder niet dat het weer ‘terug’ is bij jou, die heeft stress op stress gehad en het zal tijd kosten voor ze weer veiligheid ervaart. Een vast maatje of vaste groep op de wei of paddock, vaste routines, ik zou ook denken aan maagzweer, maagzuur dat opspeelt als je haar wat meer laat werken kan voor stress zorgen. Aangezien ze telkens verhuisd is, ze al snel moeilijk gedrag liet zien. Wellicht ook door wisselend voer op de verschillende lokaties.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 21:36

In die zin is voor paarden met veel te verwerken niets doen, wel iets doen.

Mijn paard heb ik een aantal jaar geleden nu al ook op korte termijn een paar keer moeten verhuizen door omstandigheden en die had echt wel een half jaar nodig om überhaupt de dingen weer op een rijtje te krijgen. Eerste instantie heeft ze maanden weinig gedaan als op de wei staan en eten, ben toen wel veel bij haar geweest om samen te zijn en haar te helpen met dingen. Toen was elke prikkel een prikkel te veel en kon ze echt heel onvoorspelbaar reageren. De eerste paar keer dat de smid kwam kon ze niet eens uit het zicht van de paarden bekapt worden stond ze meteen op haar achterbenen.

Verhuizingen hakken er best in bij paarden helemaal van eigenaar naar eigenaar. Dus los van uitsluiten dat ze geen pijn heeft is rust en regelmaat toch echt een ding.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 21:38

Natuurlijk is het verstandig om een dierenarts te laten checken. Als daar niks uitkomt, zou ik zeker veel stappen terug doen, en a.h.w. haar opnieuw inrijden. Als je onzeker bent, is begeleiding door een trainer eigenlijk een must.
Pratend in algemeenheden: Zowel Pre als draver zijn in het algemeen vrij sensibele dieren. Dus hebben goede begeleiding nodig.
Succes. Het komt vast goed met jullie.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 21:45

Ik ga mee met de reactie van earth, blijf in het hier en nu. Je vult in dat ze van alles meegemaakt heeft, maar dat weet je niet. Voor hetzelfde geld heeft ze op de manege geleerd dat kindjes onduidelijk zijn, heeft ze teveel ruimte gekregen zich te misdragen en heeft ze zo geleerd zo onder contact en werk uit te komen. Op de laatste plek waar ze stond, gedroeg ze zich vrij prima toch? Als jij ook onzeker gaat reageren, krijgt ze weer geen leiding en duidelijkheid. In je voorbeeld van de bak, jij had in je hoofd al een rampscenario van hooo zo dadelijk loopt ze op de weg.... Hoe dan ook krijg je spanning daarover en ben je niet meer aan het reageren in wat er nu speelt, maar wat er allemaal mis kan gaan. Dat geeft gemengde signalen en volgens mij kan dit paard dus heel prima mensen lezen. Waarschijnlijk komt daar ook zijn aversie tegen kinderen vandaan. Die zijn bewegelijker, onvoorspelbaar en onduidelijk en niet elk paard gaat daar fijn op.
Als je niet veel weet van grondwerk, ga daar dan niet mee beginnen, maar zoek iets waar jij goed in bent. Dan straal jij namelijk een kalme assertieve energie uit. Van daaruit groeit vertrouwen in elkaar. Misschien kun je goed longeren bijv? Balkjes/sprongetjes? Obstakelparcours? Zoek iets waarbij het je lukt om de leiding te hebben en waar jullie samen lol in hebben. En zoek les bij dingen die jij ook nog moeilijk vindt. Aanklungelen gaat je bij deze niet helpen vrees ik.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 22:13

Ik sluit me ook aan bij Earth en Diddykong. Paardje is net 4 weken terug. Ze is dan misschien ooit wel van jou geweest, maar in een paar jaar tijd ook bij andere plaatsen waar ze overal zo haar eigen “dingetjes” van onthouden heeft, zowel positief als negatief. Je kan niet van het paardje verwachten dat ze jou nu, na 4 weken, meteen weer datzelfde gevoel kan geven als 3 jaar geleden. Daarbij zeg je zelf ook dat je door de jaren heen eea meegemaakt hebt. Ook jij hebt je rugzak bij.

Je moet elkaar weer leren kennen en dat moet je de tijd geven. Natuurlijk zijn gezondheid, een goed passend zadel, netjes bekapte hoeven en een correct gebit belangrijk. Maar ik zou nog even weg blijven van foto’s, dure therapieën, osteopaten etc etc. Neem eerst eens de tijd. Ook voordat je er op gaat zitten. En kijk over een paar maanden nog eens hoe jullie er voor staan.

Tenzij je echt aanwijzingen hebt dat het paard pijn heeft natuurlijk. Dan wordt het een ander verhaal. Maar geef haar even een kans om te acclimatiseren.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 10:48

Er zijn al veel goede tips gegeven, maar als je een fijne instructrice zoekt in de kop van Noord-Holland die jou en je paard kan helpen, zou ik contact opnemen met Bianca van der Kort van BK instructie & training.
Haar FB pagina is https://www.facebook.com/bkinstructieentraining .
Zij heeft heel veel ervaring en is ook revalidatietrainer.
Wel is het dan goed om eerst uit te sluiten of er lichamelijk niets mis is met je paard.

userrr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-26 16:10

Hi iedereen, ik dacht even een update, want naar mijn idee begint het alleen maar erger te worden en krijg ik van alle kanten verschillende ''doe dit''.
Ik heb het even rustig gelaten, en gelaten bij lekker poetsen. Nu mag er blijkbaar bij mij op stal geen les van buitenaf gegeven worden, omdat de stal eigenaar rij instructrice is, ook grondwerk les mag dus niet..
Mijn staleigenaar zegt dat ik er gewoon op moet gaan en dat ik al te lang aan het ''uitstellen'' ben en dat zij mij kan helpen. Het probleem is, is dus dat ik totaal de vertrouwen kwijt ben. 3 dagen geleden dacht ik, laat ik lekker rustig longeren. Bij longeren ben ik een stuk minder onzeker, en durf ik over het algemeen goed door te zetten, ook als ze gaat steigeren of rennen. Nou bij naar de bak lopen begon het al.. ze sprong zo op mn voet :') ik dacht, gewoon doorblijven gaan, dus ben met haar verder naar de bak gelopen. Dit ging echt prima! ze liep keurig, ontspannen in stap door de bak heen. Ik dacht laat ik even draf vragen en daar begon het heel riedeltje weer.. steigeren. Ik heb haar toen snel gecorrigeerd (gewoon verder op de volte gezet) en dit deed ze ook heel goed. Uiteindelijk begon ze keihard te rennen, ik had daar niet enorme moeite mee, tot dat ze vlak voor mij hysterisch begint stil te staan, ze kan zo op mij afrennen of omdraaien en een rot bok mijn kant opgeven. Om een of andere manier, werd ik toen wel echt bang, omdat ik het gewoon echt gevaarlijk begon te vinden, ik durfde net aan naar haar toe te lopen. Ook onderweg naar stal was ze net een hengst. Ik kon haar amper houden..
Wat ik raar vind is, is dat ik 1-2 weken geleden haar moeiteloos kon longeren, toen had ze deze fratsen echt niet. Ze deed gewoon keurig haar rondje. Nadat we 1x gereden hebben, is dat compleet anders. Ik ben in ieder geval echt compleet het vertrouwen kwijt. Ik durf haar eigenlijk niet eens meer te pakken of naar de bak te nemen en al helemaal niet erop zoals mijn staleigenaar adviseert. De DA komt in ieder geval ook maandag. Maar ik weet het voor nu gewoon even niet..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 16:20

Wat rot voor je.

Luister niet naar je staleigenaar, wel naar je gevoel en je gezond verstand. Hou je eigen tempo aan, doe je eigen dingen. JIJ zit met de gevolgen als er iets mis gaat, de anderen niet.

Waardeloos dat je geen instructie mag laten komen. Heb nooit gehoord dat zoiets niet mag, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij.

Ik snap dat je het even niet meer ziet zitten.

Een vraagje: weet je zeker dat er niks raars gebeurt (op welke manier dan ook) als jij er niet bent? (Misschien in het kader van: we zullen dat dier wel eens even helpen opvoeden... )

(onze pony werd heel vals en gevaarlijk in een manege, waar ze behoorlijk gepest werd door mensen; haar lokken met iets lekkers en dan een klap geven ipv het lekkers; bij haar de stal in stappen met een borstel en een zweep... Natuurlijk wisten we dat pas veel later)

Idealiter zou ze ergens anders moeten staan... maar ja, dat is vast niet simpel.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 16:23

Hevonen schreef:
Wat rot voor je.

Luister niet naar je staleigenaar, wel naar je gevoel en je gezond verstand. Hou je eigen tempo aan, doe je eigen dingen. JIJ zit met de gevolgen als er iets mis gaat, de anderen niet.

Waardeloos dat je geen instructie mag laten komen. Heb nooit gehoord dat zoiets niet mag, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij.

Een vraagje: weet je zeker dat er niks raars gebeurt (op welke manier dan ook) als jij er niet bent?

(onze pony werd heel vals en gevaarlijk in een manege, waar ze behoorlijk gepest werd door mensen; haar lokken met iets lekkers en dan een klap geven ipv het lekkers; bij haar de stal in stappen met een borstel en een zweep... Natuurlijk wisten we dat pas veel later)

Idealiter zou ze ergens anders moeten staan... maar ja, dat is vast niet simpel.

Dit is ook mijn gedachte.
Krijgt ze genoeg hooi?

userrr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-26 16:24

Hevonen schreef:
Wat rot voor je.

Een vraagje: weet je zeker dat er niks raars gebeurt (op welke manier dan ook) als jij er niet bent?

Ik sta eigenlijk op een redelijk kleine stal met maar 5 mensen incl. Mij. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een hele fijn rustige stal vind en dat dit denk ik een van de beste stallen is waar ik ooit hebt gestaan, zowel voor paard als mens. vindt en iedereen is super vriendelijk voor zowel paard als mede stalgenoten.

userrr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-26 16:25

imaudy schreef:
Hevonen schreef:
Wat rot voor je.

Dit is ook mijn gedachte.
Krijgt ze genoeg hooi?

Ja absoluut! Ze heeft onbeperkt hooi en ze heeft ook altijd nog hooi over ‘s ochtends als ze naar de paddock gaat en ook hooi over in de paddock als ze eruit gaan.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 16:28

Wat vervelend dat je stappen achteruit zet ipv vooruit!

Ik zou zeker het advies van jou staleigenaar niet gaan opvolgen, wat een raar advies bij iemand die onzeker is :?

Je wordt nu eigenlijk heel erg door jouw staleigenaar beperkt, jij hebt begeleiding nodig van iemand die jou begrijpt. Dat doet jouw staleigenaar niet. Ik zou heel goed nadenken of dit echt wel de juiste stal is voor jou en jouw paard.

Wat Hevonen al zei, luister vooral naar je eigen gevoel.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 16:29

Is haar gedrag als er niets met haar wordt gedaan (op de wei/paddock, in de stal etc) wel helemaal normaal?

userrr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-26 16:32

Hevonen schreef:
Is haar gedrag als er niets met haar wordt gedaan (op de wei/paddock, in de stal etc) wel helemaal normaal?

Ja dan is ze over het algemeen eigenlijk heel braaf. Als je in de paddock gaat mesten loopt ze achter je aan, ze hinnikt als ze je ziet. Soms doet ze wel eens heel boos kijken, maar daar doet ze niks mee. Met poetsen is ze ook gewoon braaf. Het is alleen zodra je meer van haar vraagt als stappen, naar mijn idee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 16:33

En die stalbaas instructrice met haar grote mond.
Zou die eens uitnodigen haar te rijden, kijken wat ze dan doet.

userrr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-26 16:35

DuoPenotti schreef:
En die stalbaas instructrice met haar grote mond.
Zou die eens uitnodigen haar te rijden, kijken wat ze dan doet.

Nou een stalgenoot van mij heeft er dus wel eens opgereden zonder zadel nadat ze bij mij liep te steigeren. Bij haar was het na 1x steigeren/ poging tot klaar. Wat mij dan toch een beetje laat denken.. zowel op de grond als onder het zadel, of ze het gewoon doet omdat ze weet dat ik toch wel bang wordt. Ze is altijd al liever lui als moe geweest, en ze weet dat ze er zo onderuit kan komen. Dat ze het vandaar ook pas als er meer van haar gevraagd wordt doet.
Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.
Laatst bijgewerkt door userrr1 op 06-02-26 16:38, in het totaal 3 keer bewerkt