Cap vervangen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:18

Ik vraag me ook oprecht af hoe het zit met postbezorging met caps.. De mijne werd in mijn maat nageleverd door de EJ vanuit een ander filiaal en begon me toch wel af te vragen of deze niet gewoon al beschadigd zou raken van de ruwe behandeling van pakketten tegenwoordig. Zat niet in dempend materiaal maar gewoon in een kartonnen doosje namelijk.

Geen idee of ik zelf een nieuwe zou kopen bij 1x uit je handen vallen. Ergens denk ik nee, maar het is wel je hoofd waar je geen onnodig extra risico mee wil nemen.

Heb wel geleerd.. Droeg al jaren dezelfde cap en ben er een keer knoerdhard mee gevallen met een hersenschudding tot gevolg. Nooit bij stil gestaan dat ik toen de cap moest vervangen. Was jaren terug en ik was veel jonger. Niemand had het mij ooit verteld dat een cap daarmee beschadigd. Later heeft die cap een keer tussen paard en hek klem gezeten (had 'm aan het zadel gehangen toen in afgestapt was). Ook toen nooit bij stil gestaan (dom..). Achteraf haalde ik 'm een keer uit de kast en voelde ik dat hij doormidden was. Snapte totaal niet waarom, maar achteraf natuurlijk heel logisch.. Heb nu wel geleerd dat ik na een harde val een nieuwe ga halen en na 5 jaar gebruik ook. Heb recent een nieuwe gekocht omdat de andere 5 jaar oud was (nooit mee gevallen) en de buitenschaal wat los leek te gaan zitten van de binnenkant. Een nieuwe voelt dan wel heel goed moet ik zeggen. :j

Marije_jiplover

Re: Cap vervangen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:44

Ik heb een heel zorgzaam paard.
Die zorgt ervoor dat voor de 5 jaar om zijn, ik mijn cap wel moet vervangen, want dan gooitie me er wel een keer af :') _O-

Nou ja, dat is dus een keer gebeurd met mijn endurance rijhelm, die was een jaar of 4 toen ik een keer in een lekker stuk galop ineens op de grond lag (met hoofd vrij hard op de grond geklapt) en pony liep meters opzij in de heide, zich af te vragen wat ik daar deed.

En met mijn andere cap (de endurance helm is me te luchtig en te koud voor in de winter) viel ik een keer met paard en al onderuit en kwam ik dusdanig hard op mijn hoofd dat ik op de spoedeisende hulp ben beland inclusief CT scan, omdat ik kortdurend heftig geheugenverlies had door die val.
Daar werd ik er direct op gewezen hoe goed het was dat ik een cap droeg én dat ik die nu moest vervangen.
Dat laatste wist ik al en heb ik ook geregeld, voordat ik voldoende genezen was van mijn hersenschudding dat ik weer kon paardrijden.

Bij een val uit de kast op het beton zou ik waarschijnlijk overwegen om hem wel te vervangen.

Het is niet alleen het eigen gewicht dat de impact bepaald, ook de valhoogte, de snelheid waarmee die valt en de valversnelling en het landingsoppervlak bepalen mede hoe erg de impact van een val is.

Dus of ik in elk geval na een val van mijn cap zonder hoofd mijn cap zal vervangen, waarschijnlijk niet.
Maar bij een val van redelijke hoogte of snelheid en landend op een hard oppervlak, waarschijnlijk wel.

Ik heb maar 1 hoofd en daar ben ik toch wel een beetje zuinig op, ook mede door wat ik aan impact van val op het hoofd bij anderen om mij heen heb gezien.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:59

Sky_As schreef:
Tazzey schreef:
Ik was bij het onderzoek en heb de scheurtjes zelf gezien en heb er ook een rapport van gekregen.

Het was overigens ook geen goedkope flut cap, het was een GPA die destijds best kostbaar was.

Dat is wel interessant dan.

Ik vind het altijd een beetje tricky om een cap op te sturen naar het buitenland om te laten testen.... Want waarom zouden ze zeggen dat de cap goed is. Als hij niet goed is kunnen ze een nieuwe verkopen.

Maar als je er zelf bij bent kun je het met eigen ogen zien, was dat gewoon hier in Nederland?

Er zullen vast merken zijn die minder eerlijk zijn, maar ik had die illusie bij GPA niet. Ik kon mijn cap destijds in Nederland laten testen. Ik mocht hem opsturen of even langsbrengen, aangezien ik redelijk in de buurt moest zijn in die tijd heb ik hem langsgebracht en mocht ik ook even meekijken. Erg interessant. En het opende ook echt mijn ogen wel dat ik toch écht voorzichtiger met mijn caps moest om gaan. Mijn cap hebben we open gelaten en op stal gebruikt als voorlichting voor het jonge grut dat lomp en onbenullig met hun spullen om ging.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:31

Ik zou me er geen zorgen over maken. Een cap die je nieuw koopt kan ook in het depot of in de winkel wel eens uit iemands handen zijn gevallen.
Als je ermee van je paard bent gevallen vind ik het wat anders. Dan komt de cap met veel geforceerde kracht tegen de grond aan.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:35

@Tazzey, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's, heb je die toevallig?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:36

Mijn cap is al meer dan 15 jaar oud :+
Ga toch binnenkort eens kijken voor een andere :+

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:04

Bowo schreef:
@Tazzey, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's, heb je die toevallig?

Vast wel maar dan zou ik een keer de berging in moeten gaan. Dat is namelijk echt heel wat jaar geleden. Volgens mij is dat destijds allemaal wel mee verhuisd.

Eretria, lees je het topic wel door?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:17

Wie weet zaten de haarscheurtjes er al van voor de verkoop. Op transport , in de stockruimte van de winkel, een onhandige winkelmedewerker. Een fabrikant gaat uiteraard al snel zeggen dat de cap niet veilig meer is. Als zij zwart op wit zeggen van wel en je hebt er twee dagen later een ongeluk mee dan is dat minder prettig voor hen dan gewoon een nieuwe cap verkopen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:21

Is het dan zo moeilijk te begrijpen dat een cap stuk kan gaan door gewoonweg te vallen? Maar ga vooral je gang, blijf lekker doorrijden met een potentieel onveilige cap. Het is niet mijn hoofd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:04

Ja, ik vind het heel moeilijk te begrijpen dat een ding dat mijn hoofd moet beschermen wanneer ik in volle snelheid van een hoogte op de grond kwak, zodanig kapot is dat het vervangen moet worden bij een val zonder lancering noch extra gewicht van geringe hoogte.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:16

Tja, sommige dingen werken nu eenmaal zoals ze werken. Je hoeft het natuurlijk niet te geloven, het staat je vrij om gewoon een gebrekkige cap op je hoofd te zetten. Alleen moet je daarna natuurlijk niet gaan zeuren dat de cap niet goed gewerkt heeft.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:34

Gini schreef:
Ja, ik vind het heel moeilijk te begrijpen dat een ding dat mijn hoofd moet beschermen wanneer ik in volle snelheid van een hoogte op de grond kwak, zodanig kapot is dat het vervangen moet worden bij een val zonder lancering noch extra gewicht van geringe hoogte.

De bedoeling is dat de cap breekt bij een harde val. Net als de kreukelzone van een auto.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:23

Klopt, bij een harde val.

Ik denk dat je onderschat wat een cap doormaakt van fabriek tot jouw hoofd. Een goede kwaliteit cap moet daar echt tegen kunnen.