Paard ophalen van kliniek deze week, veilig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Re: Paard ophalen van kliniek deze week, veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 10:12

Blijf iig veilig, ik zou het niet wagen tot het echt veilig is...t zal je gebeuren...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 10:13

Het ligt er ook aan met wat voor combinatie je rijd. Heb je een golfje/bus/4x4 voor de trailer staan? Ik zou het met mijn combinatie wel aandurven als er de uren dat ik onderweg ga geen nieuwe sneeuw bij valt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 10:18

Ik ben met de auto heel makkelijk, rij overal heen en doorheen.
Met de veewagen en zeker trailer ben ik echt veel voorzichtiger.
Ik zou zelf eind vd week afwachten en dan ook later op de dag, ver van de spits momenten af. Want behalve dat het op veel plekken verraderlijk glad is, staan er overal ook veel file's.
Bij twijfel zou ik haar altijd daar laten staan.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 11:20

Ik was met paard op vakantie in Ermelo en zou zaterdag naar huis gaan maar in de ochtend veel sneeuwbuien en heb het afgewacht tot rond 13.00 uur de zon doorbrak. Snel dak trailer schoongemaakt en toch maar gaan rijden rond 14.15 uur. De provinciale wegen en snelweg ging prima ahoewel daar het soms ook wel glad leek. Veilig thuis gekomen maar was blij dat ik zondag niet hoefde met alle sneeuw- en hagelbuien. En vandaag zou ik ook niet zijn gaan rijden maar hier rond Alphen aan den Rijn vanmorgen enorme sneeuwbuien. Veiligheid voor mijn paard voor alles, zou mezelf voor mijn kop slaan als het fout zou gaan.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 11:37

Ik heb mijn afspraak bij de kliniek deze week afgezegd. Qua voorspelling zou brengen nog aardig kunnen gaan, maar ophalen wordt waarschijnlijk wel een probleem. De afspraak is geen noodzaak, dus mijn paard blijft lekker thuis. Daarmee wil ik graag het dilemma van ts voorkomen.

Het is in dit soort omstandigheden toch meer het rijgedrag van de medeweggebruikers waar ik me druk om maak dan de chauffeur van de wagen.

Ts moet helaas nog wel reizen, in dat geval zou ik proberen een zo gunstig mogelijk moment te kiezen

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:11

Misschien kun je in gesprek gaan met Equitom?
Dat het gezien de omstandigheden echt niet veilig is om met je paard de weg op te gaan.
En dan proberen of ze bereid zijn om een gereduceerd dagtarief te willen rekenen?

Als Equitom echt van paarden houdt, dan willen ze toch niet dat een paard waarvoor ze 3 weken hebben gezorgd, op de weg naar huis verongelukt?

Als je in gesprek gaat, is overal vaak veel mogelijk.
Ik hoop dat jij en je paard uiteindelijk weer veilig thuiskomen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:15

Ik zou overleggen met Equitom of je paard kan blijven staan totdat het op de weg wat minder gevaarlijk is. Als het niet moet zou ik de situatie niet opzoeken. Ook al ben je zelf nog zo voorzichtig een ander kan dat niet zijn. Mijn man zit de hele dag op de weg, wordt ingehaald door vrachtwagencombinaties als je niet snel genoeg gaat. Je rijdt voornamelijk snelweg zeg je dan kan dat maar zo gebeuren als je rustig rijdt.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:26

De doorgaande wegen in het zuiden zijn nu iig echt super goed te doen en zou ik zo met de trailer op pad gaan, maar de niet-doorgaande zijn drama en zou ik niet met een paard/trailer doen. Al kwam ik wel diverse aanhanger combinaties tegen.

De beste vooruitzichten zijn iig nog steeds voor dinsdag.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:44

Ibbel schreef:
Cayenne schreef:
Voor vrijdag verwachten ze vooral regen ipv sneeuw en blijft de temperatuur boven het vriespunt.

Windkrachtvoorspelling voor vrijdag gezien?

Voor hier in de omgeving geven ze windkracht 4 af.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:54

Als het een tijdje droog is en ook nog echt droog blijft,zijn de wegen wel te doen. Echter de binnen wegen niet. En als er maar 1 sneeuwbui langs komt is het al ellende. Hier is het huilen met de pet op tussen glibberen in slush puppy en glibberen in verse sneeuw. Helemaal met de 'ik ben niet bang voor sneeuw, gas er op' idioten is het best link. Ik zou- als het even kan- het uitstellen komende dagen (en boven windkracht 4 rij ik ook liever niet met trailer)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 13:05

Die "ik heb toch winterbanden, ik kom gewoon thuis hoor" figuren zijn waarvoor je bang moet zijn, en daar zijn er veel van. Ik zag hier net nog zo'n duur bakbeest de verkeerde oprit op glijden omdat de bestuurder dacht dat het allemaal wel mee viel. Niks geraakt gelukkig, maar wel schrikken.

Je moet er toch niet aan denken dat je zo'n dappere dodo treft (of nou ja, hij jou) terwijl je het paard in de trailer hebt staan.

Als het even kan zou ik niet gaan.
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 05-01-26 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 13:05

FriesWytske schreef:
Popstra schreef:
Op de snelwegen is het best te doen en als je gewoon rustig rijd geen probleem. De binnen wegen zijn soms niet gestrooid dat is wel wat lastiger.
Ik zou gewoon gaan. Lekkere deken om bij het paard en heel de dag de tijd nemen.

Stel het blijft nog 2 weken sneeuwen, moeten we dan ook maar thuis blijven!?

Denk dat het wel ligt aan waar je zit. Hier in Friesland wordt er gezegd dat als je de weg niet op hoeft, moet je thuis blijven. Bussen rijden voorlopig ook niet.

Ja ik zit op de UH en zou nu ook niet meer gaan. Het is glad en overal staat het vast.
Best wel chaos.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 13:14

Niet gaan.... gewoon niet....

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 13:24

Thanks voor alle reacties!! We willen absoluut geen risico lopen dus we laten haar nog na de vakantie staan. Het is zo glad overal, ook bij stal dat uitladen ook nog wel een uitdaging zou zijn en wil dat absoluut niet riskeren uiteraard. En er wordt zo super voor haar gezorgd daar dat het een hele geruststelling is dat ze daar kan blijven

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 13:34

Niks is zo veranderlijk als het weer... Het is pas maandag, dus je hebt nog de hele week. Morgen kan de voorspelling er weer totaal anders uitzien en voor hetzelfde geld is woensdag alle sneeuw en kou ineens weer weg :) Ik zou geen onnodig risico nemen en het gewoon per dag even aankijken.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 14:34

Yinthee schreef:
Niks is zo veranderlijk als het weer... Het is pas maandag, dus je hebt nog de hele week. Morgen kan de voorspelling er weer totaal anders uitzien en voor hetzelfde geld is woensdag alle sneeuw en kou ineens weer weg :) Ik zou geen onnodig risico nemen en het gewoon per dag even aankijken.

Nee dus. Het ergste moet nog komen en er is net weer een nieuw pak sneeuw gevallen. In sommige delen van het land zal het vast meevallen, maar TS komt vanuit regio Tilburg en hier is het gewoon niet te doen. De snelwegen misschien, al kreeg ik net ook een filmpje door dat daar stapvoets gereden werd. En je moet eerst op de snelwegen zien te komen. Gevaar hoef je niet op te zoeken als je een alternatief hebt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 14:39

Ik moet morgen ochtend de weg op, hoofdstructuur ziet er mooi schoon uit, maar die 30+m sneeuw/ijsbaan om daar te komen ... Zal morgen ochtend wel kijken of het later wordt of toch iets moet overleggen.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 14:41

fohadie schreef:
Yinthee schreef:

Nee dus. Het ergste moet nog komen en er is net weer een nieuw pak sneeuw gevallen. In sommige delen van het land zal het vast meevallen, maar TS komt vanuit regio Tilburg en hier is het gewoon niet te doen. De snelwegen misschien, al kreeg ik net ook een filmpje door dat daar stapvoets gereden werd. En je moet eerst op de snelwegen zien te komen. Gevaar hoef je niet op te zoeken als je een alternatief hebt.

Jij moet bij het KNMI solliciteren als jij zo 100000% zeker weet hoe de hele week het weer en de wegen gaan zijn :j
Maar je hebt duidelijk mijn bericht niet goed gelezen/geïnterpreteerd ;)
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 05-01-26 14:45, in het totaal 2 keer bewerkt

K_H_W_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 14:42

vierhoef schreef:
Thanks voor alle reacties!! We willen absoluut geen risico lopen dus we laten haar nog na de vakantie staan. Het is zo glad overal, ook bij stal dat uitladen ook nog wel een uitdaging zou zijn en wil dat absoluut niet riskeren uiteraard. En er wordt zo super voor haar gezorgd daar dat het een hele geruststelling is dat ze daar kan blijven

Goed besluit, TS. Ik zou mijn pony zondag bij m'n trainster ophalen. Daar stond ze tijdens mijn vakantie, maar ik heb ook besloten om haar op z'n vroegst morgen en waarschijnlijk nog later op te halen. Vanmorgen waren de wegen hier in Friesland amper te doen. Je hebt gelijk, veiligheid voor alles.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 14:47

Verstandige keuze. En geeft jullie ook een wat rustiger vakantie met minder geregel voor de zorg.

Wij hebben net diverse stuntchauffeurs gezien die door een onverantwoorde ons overkomt niks gedrag slippen en bijna voetgangers en een fiets overhoop slippen en de andere kwam in de struiken terecht om daarna bijna een geparkeerde auto te rammen. Je zult ze maar tegenkomen met de trailer. Wij waren te voet

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 16:16

Yinthee schreef:

Nee dus. Het ergste moet nog komen en er is net weer een nieuw pak sneeuw gevallen. In sommige delen van het land zal het vast meevallen, maar TS komt vanuit regio Tilburg en hier is het gewoon niet te doen. De snelwegen misschien, al kreeg ik net ook een filmpje door dat daar stapvoets gereden werd. En je moet eerst op de snelwegen zien te komen. Gevaar hoef je niet op te zoeken als je een alternatief hebt.[/quote]

Jij moet bij het KNMI solliciteren als jij zo 100000% zeker weet hoe de hele week het weer en de wegen gaan zijn :j
Maar je hebt duidelijk mijn bericht niet goed gelezen/geïnterpreteerd ;)[/quote]

Ik moet helemaal niets. En het is mij ook duidelijk dat jij uit een andere omgeving komt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 16:16

Bij twijfel niet doen inderdaad, als de wegen schoon zijn en het vriest niet dan zou het kunnen maar dat lijkt deze week heel moeilijk te worden. Ik vindt het met de auto al lastig op sommige plekken, laat staan met een trailer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 16:20

Cayenne schreef:
Voor vrijdag verwachten ze vooral regen ipv sneeuw en blijft de temperatuur boven het vriespunt.

Dat is nog onzeker en hangt helemaal af van welke koers het lage druk gebied gaat volgen. Als hij zuidelijked uitvalt krijgen we nog meer sneeuw. Goed besluit ts. Als het niet hoeft ook niet opzoeken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 17:22

Verstandig. Je kunt het zelf mss wel aandurven, zoals c.alsemgeest bijvoorbeeld aangeeft, maar dan toch; mensen rijden heel gek met dit soort omstandigheden. Remmen soms vroeg, soms laat, gaan als een slak vierkant de bocht om en met een volle trailer, als je daarachter rijdt wil je ook proberen te anticiperen en rustige bewegingen te maken. Dan heb je daarachter weer weggebruikers die graag achter je vandaan willen omdat ze door jouw combinatie vinden dat ze te weinig/niks zien.
Ik ben met dit soort omstandigheden dus echt risicomijdend. Want je kunt zelf een prima chauffeur zijn; er rijden veel minder ervaren chauffeurs om je heen op hun zomerbandjes….daar ga ik mijn paard niet aan blootstellen.

Morgen zou ik voor mijn werk een 150 km enkele reis moeten doen dwars door Nederland…ik heb afgezegd. Was geen enkel probleem gelukkig en daar ben ik heel dankbaar voor!

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:49

Groot gelijk. Op de nieuwssites meerdere auto's gezien die in de sloot zijn beland om wat voor reden dan ook. Hebben deze chaufeurs ook niet gepland. Je gaat toch dood als dit je overkomt met de trailer achter je auto ALS je het kunt voorkomen.