Do’s en don’ts halsdeken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 14:04

Dee_Es schreef:
Don't: te veel grams hals nemen, hoe lichter hoe groter de kans dat de manen het overleven

Ik heb altijd 0 grams hals gehad maar helaas, ook daarbij gingen de manen kapot. Voor mij helaas daarom geen hals meer :n

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 14:04

Shivatjuh01 schreef:
Weet iemand hier het maatverschil tussen een Bucas Smartex hals L en XL?

Ik was er heilig van overtuigd dat L bij mijn Friese merrie zou passen, bleek even anders :')

Hier staat onder details een maattabel: https://hypostore.nl/bucas-smartex-comb ... 1jEALw_wcB

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 10:52

Kidde schreef:
Shivatjuh01 schreef:
Weet iemand hier het maatverschil tussen een Bucas Smartex hals L en XL?

Ik was er heilig van overtuigd dat L bij mijn Friese merrie zou passen, bleek even anders :')

Hier staat onder details een maattabel: https://hypostore.nl/bucas-smartex-comb ... 1jEALw_wcB

Bucas valt erg smal. Bij mijn paard met flinke hals past zelfs de XL niet. Ik heb nu gekozen voor een RAMBO hals.

Bentuh

Re: Do’s en don’ts halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:06

Ooh die van mij staat 24/7 buiten + inloopstal en is nu in jacht model geschoren onder een 250 grams deken + bijpassende hals.

Echt heerlijk warm en ze geniet er zichtbaar van! zeker omdat die van ons ook in de regen staan.

zeker in de winter hebben ze altijd hun halzen om. straks richting het voorjaar gaan de halzen weer af. want dan is het idd veel te warm.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:14

Ik ga er itt mijn voorganger juist vanuit dat ik mijn paarden in principe géén plezier doe met een hals. Gezien de hoeveelheid halzen die ze gesloopt hebben.
Het ontneemt ze (nog meer) de mogelijkheid om te kroelen en dat vinden ze echt super stom.

Dus ik ga uit van 'in principe NIET tenzij'.
Nu zijn ze geschoren en lopen ze 24/7 buiten dus komt 'tenzij' wel vaker om de hoek kijken op het moment. Maar als het niet nodig is, doe ik zeker niet dat ding er aan.

Dus: prima om achter de hand te hebben. Maar ik zou hem er niet standaard aan doen omdat je paard ouder wordt. Lekker kunnen bewegen. voldoende kunnen eten zijn veel positievere manieren om je paard comfortabel te houden.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:43

Niet kunnen kroelen vind ik ook een groot nadeel. Ik doe de hals enkel om als de temperatuur onder het vriespunt daalt, of bij heel veel regen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:58

Bij veel regen vind ik het echt een uitkomst. Ik baal er vreselijk van als de dekens inregenen.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 12:12

Dee_Es schreef:
Don't: te veel grams hals nemen, hoe lichter hoe groter de kans dat de manen het overleven
Do: op stal de hals af of terugklappen op de rug. Evt antiklit in de manen om frictie te voorkomen.

Ik heb zelf alleen halzen van Horseware en die vallen lekker ruim.

Exact dit, hier altijd 0 grams halzen 24/7 bij veel regen en/of harde/koude wind. Nooit problemen met afschuren
Bij geen wind/mooi weer geen halzen om, dus niet altijd
Doe wel regelmatig op stal een aantal uren de hals terug klappen zodat de manen ook nog genoeg lucht krijgen

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 12:15

Iris82 schreef:
Bij veel regen vind ik het echt een uitkomst. Ik baal er vreselijk van als de dekens inregenen.

Sinds een paar jaar heb ik hiervoor halve halsdekens. Dat scheelt echt een hoop en hij heeft niet meer zo'n 'deuk' op zijn schoft

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 12:32

Mijn vorige paard die toen ze wat ouder werd erg veel plezier gedaan met een halsdeken. Ze stond overdag buiten zonder schuilmogelijkheid en dan bleef ze lekker warm. Ze had toen ook de ziekte van Cushing en haar vacht hield de regen niet echt tegen. En ze had ook niet zoveel spekkies. Ik had een deken van Nika-horse met losse hals en dat zat prima. Haar manen schuurde ook niet eraf. Mijn paard nu is niet zo'n fan van dekens, maar is nu toch wel blij met een warme jas. Ik weet niet of ik haar een plezier doe met een halsdeken, maar ik heb er wel eentje liggen voor het geval het heel koud wordt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 12:40

Ik heb bij mijn showpaarden altijd heel de winter halzen om. Zo blijven de manen schoon en de vacht glad.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:14

Kidde schreef:
Iris82 schreef:

Sinds een paar jaar heb ik hiervoor halve halsdekens. Dat scheelt echt een hoop en hij heeft niet meer zo'n 'deuk' op zijn schoft

Oh, dat is inderdaad wél een aanpassingen die in gedaan heb toen mijn paard ouder werd (dan heb ik het over 25+). Een deken met halve hals omdat die schoft er toch steeds verder uit komt en die dekens bij hem dan mooier passen: inregenen is verleden tijd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 14:43

Ik gebruik halzen bij veel regen tegen inregenen en erge kou.
Ik vind de bucas halzen ook smal vallen, op mijn lipizzaner konden ze nauwelijks dicht.
De halzen van Rambo passen ook op Buces dekens en die vallen een stuk ruimer.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 15:44

Welke Rambo halzen?
Ik heb een bucas L hals… past nét aan….

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 16:26

Muze schreef:
Welke Rambo halzen?
Ik heb een bucas L hals… past nét aan….

Die van de duo en de suprème en van de Rhino plus .
Ze vallen ruimer dan de bucas halzen .

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-26 23:20

Ik heb de rambo supreme gekocht. Die past ook op mijn bucasdeken.