Paard combineren met opleiding?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 16:03

Goed dat je om meningen vraagt om zo een weloverwogen keuze te maken. Ik heb destijds ook voor die keuze gestaan wel met groot verschil dat ik pas aan een eigen paard ging denken toen ik al uit huis was, een fulltime baan had en jaren bijrijder was geweest. Ik heb toen ongeveer een jaar lang elke maand stalgeld plus 150 euro extra per maand apart gezet om te kijken of ik goed rond kon komen. Dat was krapjes achteraf moet ik zeggen. Ik heb mazzel gehad dat mijn paard nooit iets ernstigs heeft gemankeerd in die eerste jaren en had ook ruim 10K gespaard. Qua tijd vind ik het overigens ook best pittig; na een lange dag werken nog naar paardlief. Nu paar banen en promoties verder kan ik het echt prima dragen, maar het is gewoon heel veel geld per maand. Zo’n potje klinkt leuk, maar je hebt in het begin ook veel kosten; de aanschaf van het paard zelf, zadel, hoofdstel, deken, verzorgingsspullen, voer, supplementen, lessen en ga maar door.
En ook iets om over na te denken; wat als jij om wat voor redenen dan ook langere tijd uit de running raakt? Kun je het dan ook financieel redden? Heb je dan ook voor het paard een ‘vangnet’? Ik ben na een valpartij bijna een half jaar uit de running geweest, door m’n vaste baan kreeg ik gewoon doorbetaald maar hoe zit dat bij jou? Ik betaalde een handige ruiter op stal bij ons om 2/3 x in de week op mijn toen nog jonge paard te rijden zodat hij wel correct beweging kreeg. Ik hield die maanden onder de streep niet veel meer over en had zelf natuurlijk nul lol van m’n paard :o

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 16:26

Babootje schreef:
Duhelo schreef:
Ik heb wel een beetje het idee dat iedereen erg pessimistisch erover denkt. .

Dat is, omdat met paarden altijd uit moet gaan van het worst case scenario. Het kost altijd meer dan je van te voren had kunnen bedenken. Qua tijd en qua geld en qua verantwoordelijkheid.

Een paard kopen dat blootsvoets kan? Dat moet je maar net lukken. De meeste kunnen dat namelijk niet en de discussie daarover zullen we hier maar niet voeren...
Een goede smid kost je ca 250 per maand (alleen voorijzers) 1 x per 6 a 7 weken ook voor een paard met goede voeten. Heeft je paard om wat voor reden dan ook speciaal beslag nodig ben je nog meer kwijt. Dat zijn o.a. de steeds terugkerende kosten naast je stalgeld, voer en wat er ook maandelijks nodig is.
Een beetje goed passend zadel? Tussen de 3000-5000 euro.
Dierenartskosten? Als het tegenzit ben je zomaar een paar duizend of meer kwijt. Zeker als je met een beetje pech een paard hebt gekocht dat niet voorzichtig met zichzelf is of andere problemen die je niet van tevoren wist, ook al heb je netjes gekeurd.
Dus als je verstandig bent doe je het helemaal niet. Een beetje minder verstandig pas als je je leven al een beetje op de rit hebt, inclusief een huis etc etc, waarvan je de kosten nu ook nog helemaal niet kunt overzien.

Sorry, maar 250 euro per maand voor alleen voorijzers? Mijn smid is echt heel kundig en vraagt 100 euro per bekapbeurt voor bekappen en ijzers voor. En dat is dan elke 7-8 weken. Dus 50 euro per maand ongeveer. En toen mijne speciaal beslag nodig had was het inderdaad duurder, maar nog steeds geen 250 euro per maand.

En 3000-5000 euro voor een passend zadel? Mijne past zeker goed en heb ik 2e hands voor rond de 1000 euro kunnen kopen toen via de zadelmaker.

Dierenarts kan inderdaad wel echt pech zijn en heel duur uitvallen. Dus daar zou ik zeker wel een spaarpot voor achter de hand houden.

Ik heb zelf mijn pony wel gekocht voordat ik een huis kocht. Ik woonde wel al uit huis en ik had al een baan. Dus over de keuze om het tijdens studie te doen kan ik niks zeggen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 16:55

Ik heb ook uitgelegd dat je bij paarden moet uitgaan van een worst case scenario. Natuurlijk kunnen prijzen verschillen en kun je af en toe geluk hebben ergens mee maar dat is niet standaard.

Baileyi schreef:
Sorry, maar 250 euro per maand voor alleen voorijzers? Mijn smid is echt heel kundig en vraagt 100 euro per bekapbeurt voor bekappen en ijzers voor. En dat is dan elke 7-8 weken. Dus 50 euro per maand ongeveer. En toen mijne speciaal beslag nodig had was het inderdaad duurder, maar nog steeds geen 250 euro per maand.

Ik kan voor die prijs ook wel een smid krijgen, maar geen goede. In ieder geval niet goed genoeg voor mijn standaard. Ik heb er best een aantal gehad, die wel goed leken maar op termijn toch problemen gaven.
Verder wil ik brakeover beslag en dat kunnen niet alle smeden.
Ik heb zeker niet de duurste smid kan ik je zeggen. Zal misschien ook best per regio verschillen maar ik kan hier (Randstad) geen fatsoenlijke smid vinden voor 100 per beslagbeurt. Mijn paarden hebben goed groeiende hoeven en als ik wil dat ze er optimaal op staan doe ik er 5 tot max 6 weken mee.

Baileyi schreef:
En 3000-5000 euro voor een passend zadel? Mijne past zeker goed en heb ik 2e hands voor rond de 1000 euro kunnen kopen toen via de zadelmaker.

Ook hier moet je maar geluk hebben. Ik heb ook wel eens geluk gehad met een 2e hands goed zadel voor 1000 maar dan heb je echt mazzel. Helaas ben ik met mijn laatste 2 zadels aardig uit de knip gemoeten.
Ook hier koop ik ook wel het zadel waar mijn paard het meest optimaal mee beweegt. En ik heb nog wel eens moeten switchen omdat ze er weer uitgroeiden.

Baileyi schreef:
Dierenarts kan inderdaad wel echt pech zijn en heel duur uitvallen. Dus daar zou ik zeker wel een spaarpot voor achter de hand houden.

ik heb mn paarden gelukkig verzekerd :D

Juangi

Re: Paard combineren met opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 17:31

Om eerlijk te zijn, vond ik het juist goed om een paard met studie te combineren! Ik had al een paard voordat ik ging studeren en het was dus de logische keuze dat deze mee verhuisde. Nog steeds heel blij mee. Het zorgde voor meer balans met studeren, het er toch even ‘uit moeten’ zorgde voor meer rust en minder stress. Daarnaast heb je als student meer tijd tussendoor dan als je werkt, zeg ik nu als werkende. Natuurlijk was het soms lastig met examenmomenten en deadlines, maar niets anders dan studenten die honderd neventaken bij de studentenvereniging er bij hebben of een andere sport uitoefenen.

Enige wat echt een nadeel van een paard hebben is, is de eeuwige zorgen die het met zich meebrengt. Tijd gaat niet alleen zitten in fysieke contacturen, maar ook alle stress die het soms met zich meebrengt.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 17:47

Babootje schreef:
Duhelo schreef:
Ik heb wel een beetje het idee dat iedereen erg pessimistisch erover denkt. .

Dat is, omdat met paarden altijd uit moet gaan van het worst case scenario. Het kost altijd meer dan je van te voren had kunnen bedenken. Qua tijd en qua geld en qua verantwoordelijkheid.

Een paard kopen dat blootsvoets kan? Dat moet je maar net lukken. De meeste kunnen dat namelijk niet en de discussie daarover zullen we hier maar niet voeren...
Een goede smid kost je ca 250 per maand (alleen voorijzers) 1 x per 6 a 7 weken ook voor een paard met goede voeten. Heeft je paard om wat voor reden dan ook speciaal beslag nodig ben je nog meer kwijt. Dat zijn o.a. de steeds terugkerende kosten naast je stalgeld, voer en wat er ook maandelijks nodig is.
Een beetje goed passend zadel? Tussen de 3000-5000 euro.
Dierenartskosten? Als het tegenzit ben je zomaar een paar duizend of meer kwijt. Zeker als je met een beetje pech een paard hebt gekocht dat niet voorzichtig met zichzelf is of andere problemen die je niet van tevoren wist, ook al heb je netjes gekeurd.
Dus als je verstandig bent doe je het helemaal niet. Een beetje minder verstandig pas als je je leven al een beetje op de rit hebt, inclusief een huis etc etc, waarvan je de kosten nu ook nog helemaal niet kunt overzien.

Eens. En vergeet ook niet dat je les nodig hebt (ook al denk je misschien van niet :D ). Verkeerd trainen richt veel schade aan en uberhaupt heeft vrijwel ieder paard regelmatig eens een osteopaat/fasciarelease e.d. nodig. Loopt ook behoorlijk in de papieren. Paarden zijn duur om te houden. ECHT duur. Dat had ik zelf op die leeftijd totaal niet verwacht. Ik had geen idee wat er allemaal bij kwam kijken als je het goed wil doen (en dat verdient ieder paard).

Gyselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 18:14

Heb niet alle reacties gelezen, maar denk dat het ook per persoon heel verschillend is. De één heeft meer studieuren nodig met een HBO-opleiding dan de ander. Als studeren je makkelijk af gaat en je van nature veel discipline hebt, hoeft het geen punt te zijn - maar als je wel meer tijd nodig hebt of een heel theoretische opleiding, dan kan het zwaarder (of te zwaar) zijn.

(Dit staat nog los van het financiële stuk... Dat lijkt me ook wel een enorme uitdaging! Maar hoeft niet onmogelijk te zijn, hangt van veel factoren af. En paarden houden is nu ook wel een stuk duurder dan X aantal jaar terug...)

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 19:12

Het is maar net hoe duur je het zelf wilt maken. Als ik al die bedragen hier lees dan zou ik never nooit een eigen paard kunnen hebben. Ik heb er nu 2.
40 euro voor de 2 wel doe het zelf ex hooi. Hooi zo'n 70 per maand. Ik heb het geluk dan dat ik van de drie paarden ze allemaal blootsvoets kunnen. Hoefsmid komt eens per jaar, verder slijt het vanzelf.
Ik hobbel rond in het bos met een bbpad.
Natuurlijk komt hier nog eea aan kosten bij. Maar de bedragen die hier genoemd worden, dat hoeft zeker niet altijd.
Qua tijd heb ik een paar meiden die mij helpen en 3 dagen in de week de ponys verzorgen en de bossen in gaan.

En natuurlijk je weet niet hoe de toekomst loopt. Wat betreft studie, werk, huis kopen etc. Maar je kan ook bijvoorbeeld onvoorzien ernstig ziek worden. Of, onverwachts een erfenis krijgen! Je kan niet altijd met alles rekening houden wat mogelijk in de toekomst kan gebeuren.

Het klinkt alsof ts wel overal verstandig mee bezig is.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 19:32

Ik had 2 paarden, bijbaantje 1 a 2x in de week, HBO voltijd studie en ik zag mijn vrienden ook nog bijna ieder weekend :P Als je je prioriteiten recht hebt en discipline dan is het echt wel rond te breien. (Oh en ik leer niet makkelijk hahaha)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 19:42

Ik denk altijd.. waar een wil is, is een weg.

Je denkt er goed over na TS, en mocht er iets raars in je leven gebeuren dan kan verkopen altijd nog. (ookal is dat niet de intentie)

Het belangrijkste is de financiën goed op orde hebben en een buffer hebben voor nood. (onvoorziene dierenarts kosten e.d)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 19:43

Ligt er denk ik heel erg aan hoe je zelf bent, zeker qua energie. En hoe makkelijk je de opleiding doorloopt.
Ik deed rond mijn 19e een hbo opleiding, had vaak stages van 24 tot 30u per week en werkte daarnaast als oproepkracht in de GGZ. Had daardoor vaak een werkweek van +40u. Maar daardoor wel genoeg inkomen, had op dat moment ook 2 paarden die ik helemaal zelf deed.
Maar ik had het erg makkelijk op mijn opleiding en altijd energie te veel en ik slaap weinig :P dus dat ging allemaal prima.

Tegenwoordig zijn de prijzen een stuk hoger, stalling maar zeker ook dokterskosten, dus dat kan nu zeker anders zijn dan toen der tijd. Maar had er 2 dus 1 zou in de huidige tijd voor mij ook wel te doen zijn.
Maar zou daarin goed naar jezelf kijken, hoe zit je straks in je opleiding, hoe is je energie in het algemeen en hoeveel kan je daadwerkelijk missen en heb je achter de hand als ze iets krijgen of er echt wat kapot gaat of zelfs gestolen wordt.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 19:46

Dit soort vragen zijn altijd enorm persoonlijk ts. Sommige mensen kunnen het niet inbeelden hun sociale of financiële plaatje te verminderen terwijl andere alles ervoor over hebben. Je klinkt iig hier als iemand die al veel heeft nagedacht en zelfs als jaren ermee bezig is, incl een mooie spaarpot. Ik zeg je eerlijk; ga er gewoon voor. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, en wie weet wat de toekomst brengt. Blijf slimme keuzes maken (geld opzij ipv dat nieuwe dekje) en wees slim wbt dierenarts. Verdiep je ook zelf in dingen, scheelt een hoop gedoe(slechte hoefsmeden, zadelpassers, etc). Je zult niet meer tijd krijgen tijdens het werkende leven, en als je nu het geld al hebt per maand, waarom niet? Ik weet niet in welke regio je zit, maar voor 4-500 per maand heb je prima een paard. (randstand meer). Minder word krap, mogelijk kunnen je ouders wat mee betalen. Alleen jij kunt besluiten hoeveel je wilt opofferen. :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 19:54

Qua tijd moet het sowieso lukken. Ik deed er tijdens mijn studie van alles en nog wat naast, maar vond dat ik het loeidruk had. Nu kijk ik terug en denk .... het viel wel mee. Maar ik heb wel veel tijd doorgebracht met studiemaatjes en veel nieuwe vrienden gemaakt. Een paard had daar qua tijd best bij gepast, maar het paste absoluut niet in mijn leven. En de één kan inderdaad meer aan dan de ander, wat c_alsemgeest zegt. Dus daar moet je wel even over nadenken.

Ik vind dat de TS goed heeft nagedacht over de financiën en volgens mij hoeft dat geen beletsel te zijn. Je moet inderdaad min of meer rekening houden met een worst case scenario, maar om daar nu alles om over te laten gaan ... er is een achterwacht en inderdaad wat Elisa2 zegt, verkopen kan altijd nog.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 19:57

Niet meer tijd als je werkt ben ik het trouwens niet mee eens. Ik heb nu ik werk het gevoel dat ik meer tijd heb dan in mijn studententijd. Ik deed een hele theoretische studie dus zat veel te studeren. Elke keer weer veel leren voor tentamens, er was altijd iets te doen. Nu ik werk ben ik als ik vrij ben, écht vrij. Nooit die druk dat ik dan iets moet leren of maken (en ik heb geen laaggeschoolde baan :+ ).

Ik zou eerder zeggen: Als je nog geen kind hebt, heb je zeeën van tijd. :+ Heb je eenmaal een kind, dan heb je 0 tijd meer. _O-

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 20:19

Mijn dochter studeert sinds dit schooljaar maar heeft nu veel minder tijd over de paarden. Lange schooldagen en veel vertraging met de trein en/of bus. Vanaf februari stage tot 18 uur en dan nog naar huis. Daarnaast nog werken in de horeca dan is de energie ( en tijd) wel op.
De opleiding duurt 3 jaar dus ze hoopt dan weer meer tijd te krijgen. Dus nu doe ik dagelijks 2 paarden.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 21:09

Als een paard niet meer met een baan te combineren is, kunnen we allemaal wel inpakken. Het aantal rijke mannen valt vies tegen helaas :D.
Qua studie kan het vaak prima qua uren. Een en ander ligt er natuurlijk aan hoe pittig de opleiding uiteindelijk voor je is en tel hier vooral ook je reistijd bij. Als je ook nog vrij veel moet werken naast je opleiding om alles te kunnen betalen, wordt het wel pittig.
Denk er goed over na, ook hoe je het gaat betalen na dat jaar. Het makkelijkst zou een volpensionstal zijn. Dan kun je in drukkere weken ook korter gaan en bijv 3x in de week.
En kijk ook naar je huidige energieniveau. Ga er even vanuit dat je doordeweeks elke dag van 9u tot 16u met school bezig bent. Tel daar reistijd bij op. En heb je dan nog energie om met een paard bezig te zijn? Moet je in de weekenden ook nog werken om je paard te betalen? En gaat het dan nog voelen als ontspanning? Kun je ook nog een x uit, of een leuk rokje kopen bijv? Nu ja allemaal dingen die je na kunt lopen. Ik ken genoeg meiden die heel blij zijn met hun paard naast hun studie, maar eerlijkheidshalve, die worden wel allemaal nog door de ouders betaald :o.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 21:25

Ik kocht mijn eigen paard toen ik 18 was, midden in de studie en ook druk met werken daarnaast.
Voor geen goud gaat die weg, maar achteraf er op terugkijkend zou ik het niet nog een keer doen.

En daarin is tijd niet het grootste probleem, maar wel het geld. Er is áltijd wel wat. Drama met zadels, de dierenarts, de fysio, de tandarts, de hoefsmid. Elke keer als je denkt het wel gehad te hebben, komt er weer wat nieuws :+

Ik heb er veel voor gelaten en doe dat nog. Later uit huis, niet zo’n leuke auto onder de kont als vrienden, geen koophuis (en dat zit er de komende jaren ook niet in), niet zomaar op vakantie en ook geen eeuwige toevoer naar de spaarrekening.

Vooral dit jaar is financieel niet makkelijk geweest, maar toegegeven; ik verdien ook niet op hbo niveau. En mijn ouders zijn aardig, maar hebben deze hobby nooit gesponsord.

Ik ga proberen dit zo tactisch mogelijk te brengen, maar je geeft aan dat je recht hebt op uitkeringen doordat je niet hebt kunnen werken. Is dat een goede, solide basis om een paard mee te onderhouden? En is dat eerlijk?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 21:41

Met de studie vond ik het prima te doen, maar toen ik uit huis wilde, was het opeens toch wel een erg grote hap uit mijn starterssalaris.. En toen ging ik mn paard natuurlijk niet meer verkopen :o

Het was mn droom en ik wilde het graag, maar achteraf gezien snap ik niet waarom ik niet lekker bijrijder ben gebleven. Of nou ja, ik snap het wel, maar ik zou met de kennis van nu anders hebben besloten denk ik. Al had ik het op zich ook niet willen missen. Hmm.. :=

Edit: Ik zou de aanschaf van een paard nu eigenlijk afraden als je tussen de 12 en 30 jaar bent (40 als je een kinderwens hebt), tenzij je er geen probleem mee hebt om je paard tussentijds te verkopen (en je paard dan ook nog verkoopbaar is..).

En idem voor een hond. Je leven verandert gewoon onwijs die periode.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 23:18

Ik val wel een beetje van m’n stoel van de reacties hier. Wat als je thuisfront wegvalt? Wat als je uit de running raakt? Mensen, wie koopt er dan nog wel een paard? Dat soort dingen kan toch iedereen gebeuren? Wat als je over vijf jaar het huis uit wil, niemand weet hoe je leven er over vijf jaar uitziet? Dan is ze uit huis, mag ze van de mensen hier een paard kopen, krijgt ze een kind… Wachten tot je 40e? Krijg je misschien fysieke kwalen, is een paard wel te combineren met de overgang? Er is altijd wel wat.
Mijn studententijd is echt de beste paardentijd die ik tot nu toe gehad heb. Nu studeer ik wel aan de uni, weinig contacturen en zelfstudie gaat me makkelijk af. Verschillende paarden gehad, voor anderen gereden, wedstrijden gereden, overal en nergens les gehad, subtop paarden gereden, echt ik had dit niet willen missen! Nu ik in mijn master zit en twee dagen in de week stage loop ben ik wel blij dat ik nu 1 eigen pony heb in plaats van 2. En ik ben een makkelijke paardeneigenaar. Ze kan de hele dag vrij uitlopen, dus als ik eens druk ben met tentamens rijd ik rustig twee weken niet, als de bak nat is, rijd ik ook wel eens maanden niet. Genoeg andere leuke dingen te doen.
Ik had ook liever een op maat gemaakt zadel gehad, maar de wintec die makkelijk aan te passen is doet prima zijn werk op verschillende paarden.
Één ding had ik wel anders gedaan. Ik heb in het begin van mijn studententijd Friezen gehad en heb nu een Haflinger. En man wat een verschil is dat! De Friezen mankeerden toch snel wat, veel dierenarts kosten, dan hadden ze weer jeuk, moeilijker in de spieren te houden, dus daar ging ook flink wat geld in qua supplementjes. En de laatste had gevoelige hoeven die stond voor op een ijzertje. Nu de haf, die leeft op hooi en een vitaminebrokje, de smid komt haar af en toe bekappen, maar hoeft dan eigenlijk niks te doen. Dat scheelt wel echt enorm! Was dus achteraf m’n studententijd liever met Haflingers dan met Friezen begonnen.
Ik studeer nu bijna af, ik ga er gewoon vanuit dat ik dan een baan vind. En misschien moet de pony weg als ik ooit uit huis wil en het niet meer kan betalen, maar dat kan ik echt niet allemaal van tevoren incalculeren. Ik had ook al het geld dat ik hier in gestopt heb aan de kant kunnen leggen, maar dan was ik nog steeds echt niet in de buurt gekomen van een koophuis! Beetje sparen is altijd goed, maar in je studententijd sparen voor een huis vind ik echt vrij naïef. Oh en ik ga nooit op vakantie, maar mijn pony is dat waard
Oh en een pony zoeken die makkelijk in onderhoud is is alleen maar een tip omdat dat je veel geld kan besparen, ik weet als mijn hafllinger morgen op de kliniek staat kost die evenveel geld als ieder ander paard

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 23:28

Sparen voor een huis naïef? Niet sparen voor een huis is in mijn ogen naïef. Zonder spaargeld weet je zeker dat het niet lukt. Met een paard weet je zeker dat je veel minder kan sparen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 23:37

Mijn moeder kocht ons eerste paard toen ik 11 was, ik mijn eigen paard toen ik 21 was en met het idee om een hbo studie te starten.
Inmiddels bijna klaar met mijn hbo studie en paardlief heb ik nog steeds, zelfs een half jaar in het buitenland moeten stage lopen.
Je moet dan wel keuzes maken, bijvoorbeeld niet wekelijks uitgaan en feesten
Ook kon ik doordat ik een paard heb niet op kamers, ik woon bij Amsterdam en studie is in Den Bosch. Houd hier dus ook rekening mee.
Ik heb wel altijd gewerkt naast mijn studie en sta ik relatief goedkoop gestald en heb het geluk dat mijn vader als het echt nodig is kan bijspringen. Dit is tot nu toe niet echt nodig geweest. Had in principe alle onverwachte kosten tot nu toe zelf kunnen betalen, maar soms bied mijn vader aan om een factuur te betslen Ik zou het ook echt afraden om een paard te kopen als je ouders niet kunne of willen bijspringen als er nood is. Als er echt iets is kunnen kosten heel hoog oplopen
De smeden hier zijn rond de 50 euro voor bekappen
Beslag afhankelijk van het soort, maar gewoon beslag 100 euro voor alleen voor
Mijne staat sinds vorig jaar op speciaal beslag voor, eerst beslag dat was zo’n 140 euro, nu andere soort beslag, dit zal echt wel naar de 250 euro gaan oplopen
Dan moet je ook nog rekening houden met eventuele kosten van bijvoorbeeld chiropractors en fysio’s

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 00:07

Persoonlijk zou ik lekker eerst het eerste jaar van je studie afwachten. Dat tussenjaar gebruiken om echt goed te sparen. 10k+ klinkt leuk, maar als je gezond, betrouwbaar en een beetje fatsoenlijk te rijden wil, moet je meestal toch wel een groot deel van die 10k gebruiken voor alleen al de aanschaf.

Als je je eerste jaar studie begonnen bent kan je zien hoeveel tijd je daadwerkelijk over hebt, hoeveel je per maand kwijt kunt en hoe je je studententijd in wil richten. Misschien heb je wel een hele leuke studievereniging waar je wat mee wil doen. Zelfstudie tijdens de reistijd naar je studie is vaak niet echt goed op te vertrouwen; in de spits is staan in het ov geen uitzondering en weinig studenten trekken dan nog hun studieboeken uit de tas.

Had ik het gered met de tijd die ik over had naast mijn studie en alle gezellige dingen die daar bij komen kijken? Nee, eerlijk gezegd niet gelet op de manier waarop ik voor mijn paard wil kunnen zorgen, zeker het eerste jaar.

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 00:25

Met een studie is dit echt makkelijk te doen, mijn studie is 32u in de week daarnaast werk ik 2 dagen tot 14u. Hierbij doe ik 1,5 paard en weet ik zelfs nog tijd te vinden voor sociale contacten en hier en daar een festivalletje.

Qwa geld zou ik wel echt gaan kijken hoe en wat, dit hangt ook van woonplaats af maar hier omgeving eindhoven ben ik met alles (volpension, hoefsmid, tandarts, osteopaat, zadelmaker, dierenarts, er gaat wat kapot etc) echt minimaal 700,- per maand kwijt, daarnaast komen nog het zadel, dekens, dekjes, hoofdstel, peeskappen en dergelijke. Voor een beetje paard + alle benodigdheden heb je echt wel 15k+ nodig (een paard zonder gebreken vind je tegenwoordig op een enkel geval niet onder de 6k).

Daarnaast komen dus alle maandelijkse kosten en een spaarpotje voor onverwachte kosten als het paard ziek word. Reken daar in ieder geval 3k voor wat je altijd achter de hand hebt (meer is natuurlijk altijd gewenst).

Mocht dit allemaal geen probleem zijn, zie ik niet waarom dat paard en niet zou komen :)

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 00:27

996981 schreef:
Sparen voor een huis naïef? Niet sparen voor een huis is in mijn ogen naïef. Zonder spaargeld weet je zeker dat het niet lukt. Met een paard weet je zeker dat je veel minder kan sparen.

Zelfs met spaargeld lukt dat tegenwoordig niet eens helaas, echt dramatisch. Maar het is ook van de zotte dat je op zo’n leeftijd al moet nadenken over het sparen voor een huis..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 06:20

xAurea schreef:
996981 schreef:

Zelfs met spaargeld lukt dat tegenwoordig niet eens helaas, echt dramatisch. Maar het is ook van de zotte dat je op zo’n leeftijd al moet nadenken over het sparen voor een huis..

Dat is triest, klopt. Maar helaas wel realiteit.
En helaas is huren geen makkelijkere optie. Schreeuwend tekort en huurprijzen die vaak hoog liggen.

Tenzij je sociale huur mag, maar als je daarvoor in aanmerking komt, heb je over het algemeen niet genoeg inkomen om ook nog een paard naast te onderhouden.

Ik had zelf dan nog de mazzel dat ik mijn eerste paard kocht in de tijd dat ik nog voor 150-200 euro stalling had. Volpension, of enkel zelf uitmesten. Maar zowel huur voor huizen als pensionstalling is zoveel duurder geworden. :=

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 06:53

Het eerste jaar van de studie afwachten is een goede tip. Ik moest zelf reizen voor m'n studie en had college's die totaal niet aansloten. Dit kost veel tijd. Daarbij had ik ook in de avond college's (ook voor keuzedelen, minors etc), soms tot 21.00 uur (en het eerste college om 8.00 uur). Effectief betekende dit dat ik van 6.30 tot 22.20 van huis was.

Ik ken ook studenten die het qua tijden makkelijker hebben, maar ik zie voornamelijk wel dat dat is bij de studenten die in de stad van hun studie wonen en dus amper reistijd hebben (en bij veel tussenuren naar huis kunnen). Op het HBO wordt ook verwacht dat je veel in groepjes werkt. Daar zul je dus ook voor op de school aanwezig moeten blijven en dit kost ook veel tijd.

Ik ben enorm blij dat ik thuis ben blijven wonen (ondanks reistijd) en daardoor geld heb kunnen sparen. Daardoor kon ik uiteindelijk makkelijk grote aankopen doen zoals wasmachine, droger, meubels enz. En... kon ik (met partner, dat wel) een koophuis betalen en daar meteen ook een flink bedrag van aftikken voor een lagere hypotheek. Als ik mijn geld in mijn studententijd had uitgegeven aan een paard (óf aan op kamers gaan) had ik het als starter daarna echt niet zo makkelijk gehad.

Je weet zo jong gewoon nog niet hoe je leven eruit komt te zien. En een paard is dan wel een blok aan je been. Je gaat er enorm van houden, maar het is een flinke kosten (en zorgen)post. En als het uiteindelijk niet blijkt te passen in je leven ben je er aan gehecht en is het dier oud of door blessure onverkoopbaar. Dat levert veel stress op (en dat bedoel ik met blok aan je been).