Twijfel bij aankoop paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:43

Mijn paard heeft een mooi hoofd, iets zware kaak, maar wel een mooi hoofd zoals ik het zou wensen. Maar verder een bouw waar ik echt niet blij van word. Ja, er mankeert niets aan als je alles analyseert, maar toch is het geen keuringsdier en met een ander paard heb je 20 punten meer alleen al op het moment dat je de ring binnen rijdt.
Mijn paard heeft mij uitgekozen. En ik heb haar nu 21 jaar. Ik ging kijken voor een 2.5j arige merrie uit een keur en prestatiemoeder. Nou, van grote afstand wist ik al dat ik die niet wilde hebben (toontredend). En toen stond daar een magere iele scharminkel met franse stand. Die kwam van achteren naar me toe. En dat werd dus mijn paard. De helft goedkoper dan mijn budget, dus helemaal mooi.
Ze ruikt heerlijk, is altijd vrolijk. Dus echt wel mijn paard.
Haar zoon, een veel talentvoller paard, veel mooier om te zien, heb ik toch weggedaan. Ik heb toen voor haar gekozen.

Maar bij een echt lelijk hoofd, tja, dat maakt het wel lastig. Ik had ooit een instructeur die zei: als je ooit je eigen paard gaat kopen, let dan op het hoofd. Het hoofd is het eerste waar je oog op valt in de stal. Als je je blijft ergeren aan dat hoofd, dan blijf je je ergeren aan het paard. Dus kies voor een paard met een hoofd waar jij gelukkig van wordt. Dat hoeft niet het mooiste hoofd zijn, maar jij moet er wel tegenaan willen kijken.

En ik denk dat die instructeur best wel eens gelijk kan hebben. En dan kom jij nu dus. Vind je het hoofd echt lelijk, of valt het eigenlijk wel mee, maar zijn er mooiere hoofden? Bij echt lelijk snap ik de twijfel. Is het gewoon een wat minder mooi hoofd, maar wel acceptabel, dan zou ik er voor gaan. Als die instructeur van jou het geen raar dier vind, dan zal het ook wel meevallen.
Maar ga na of je je gaat ergeren als je het hoofd uit de stal ziet steken, of dat je dan denkt, heee schoonheid, daar ben je weer mijn paard.

Ik heb maar een paar keer een paard gezien met een echt lelijk hoofd. Dus meestal valt het wel mee. Een lelijke bouw, ja, daar zijn er meer van. Maar door de bouw kan ik goed heen kijken.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:44

Wij hebben een paar jaar geleden een pony gekocht met een (vind ik) niet zo'n mooi hoofd.
Maar een fantastisch dier, kind gaat er alleen mee naar het bos, rijd zonder zadel, sinterklaas spelletjes, doet leuk mee op wedstrijden. Ze doet het allemaal.

Dus nee, het hoofd vind ik nog steeds niet mooi, maar we zijn wel onwijs gek met het dier. We konden ons geen fijnere pony wensen.
Op een hoofd kun je niet rijden denk ik altijd maar :o

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:49

Voor jou worden dus alle boxen aangetikt behalve het uiterlijk? Dan moet je dus voor jezelf na gaan hoe belangrijk het uiterlijk is voor jou. Want stel dit paard sla je over, maar wat als je dan spijt krijgt of misschien een mooi paard hebt gekocht dat qua uiterlijk perfect is maar toch net te heet is voor jou? Of toch te kijkerig of iets?
Aan de andere kant ben ik het ook eens met de stelling "het is veel geld, je mag er wat voor terug vragen", dus ik kan me ook heel erg goed voorstellen dat het oog ook wat wil. Ik denk daarom zeker niet dat je oppervlakkig bent als je door het uiterlijk terughoudender bent. Het is echt een keus die je alleen zelf kunt maken.

Als ik zelf in jouw schoenen stond zou ik ervoor gaan, voor mij telt uiterlijk minder dan hoe het paard is. Je kan het mooiste paard van stal hebben maar als die zich niet kan gedragen word het voor mij al heel snel een lelijk paard :')

Claudia1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 14:52

Dank voor jullie reacties en eerlijkheid!
Als ik alles op een rij zet, is dit van alle paarden waar ik ben wezen kijken het eerste paard waarop ik echt een leuk proefritje heb gehad. Andere paarden waren misschien esthetisch knapper, maar die heb ik uiteindelijk niet willen kopen. Dit is juist de eerste waarbij ik dat wél voel.. en dan is het enige minpuntje dat grote hoofd.

Ik ga inderdaad met een mooi hoofdstel gewoon lekker met haar aan de slag!
En als ik terugdenk: ik heb eerder op verzorgpaarden en manegepaarden gereden die ook niet “knap” waren, maar waar ik uiteindelijk helemaal verliefd op werd en het liefst altijd op wilde zitten. En dat zegt eigenlijk al genoeg.

ogidni

Re: Twijfel bij aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:55

Als alles goed gaat en je hebt hem/haar gekocht willen we natuurlijk wel een foto zien :D

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:55

Mijn pony zou ik op het eerste gezicht niet hebben gekocht, maar haar fantastische karakter en de instant klik zowel bij mij als bij mijn dochter maakten dat we haar wel direct hebben gekocht. Nu vind ik het (ook qua uiterlijk) wel een heel mooie pony. Dat heeft wel moeten groeien, maar echt, ik vind haar nu de knapste <3

Afbeelding

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:57

Mijn beste, liefste, fijnste paard ooit had een groot hoofd en grote hoeven. Denk dat ik haar daardoor heb kunnen kopen en wat kwaliteit betreft anders niet had kunnen betalen. Wat ze wel had kwa uiterlijk: de mooiste grote eerlijke ogen die je bij een paard kan zien. Na dit paard ben ik steeds minder gevoelig geworden voor het uiterlijk. Behalve een groot hoofd had ze namelijk ook een hee groot hart en dat is imo het meeste waard.

Claudia1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 14:57

ogidni schreef:
Als alles goed gaat en je hebt hem/haar gekocht willen we natuurlijk wel een foto zien :D

Jaaaa zeker! ☺️

Claudia1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 14:58

Tatyana schreef:
Mijn pony zou ik op het eerste gezicht niet hebben gekocht, maar haar fantastische karakter en de instant klik zowel bij mij als bij mijn dochter maakten dat we haar wel direct hebben gekocht. Nu vind ik het (ook qua uiterlijk) wel een heel mooie pony. Dat heeft wel moeten groeien, maar echt, ik vind haar nu de knapste <3

[ Afbeelding ]

Zo zie je maar hoe persoonlijk het is.. ik vind het helemaal leuk!

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:07

Ik geef ook niet zo heel erg om uiterlijk. Het is wel belangrijk dat je niet iedere keer als je naar het paard kijkt denkt: wat een lelijk ding!...... ook is het fijn als je wel trots kunt zijn op je paard en met plezier een foto wilt delen, dat is ook een stukje plezier.
Het plezier wat je samen hebt en het vertrouwen in elkaar is het belangrijkste in mijn ogen (al heb ik makkelijk praten, ik heb een bloedmooi en schaapmak paard :D )

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:09

Claudia1707 schreef:
Tatyana schreef:

[ Afbeelding ]

Zo zie je maar hoe persoonlijk het is.. ik vind het helemaal leuk!

Nou inderdaad en het kan dus ook echt wel groeien... Het is echt ook de liefde, een man die alleen maar mooi is en geen inhoud heeft, kan ik nooit op vallen. Voor mij bij een paard net zo en Sun is maar weer het bewijs dat als het gevoel goed zit, dat het allerbelangrijkste is. En inmiddels vind ik haar het leukste, mooiste en liefste paard op de wereld, maar dat kan ook niet anders als ze heel hard staat te hinniken als ze alleen maar mijn voetstappen hoort of mijn stem.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:12

Wanneer jij dit paard als je eigen hebt en je het dagelijks verzorgd dan ga je het vanzelf ook een knap dier vinden juist als jullie goed bij elkaar passen. Je gaat dan van al zn pluspunten houden.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:16

Denk dat je een goede keuze hebt gemaakt, ben ook erg benieuwd naar het paard als je haar hebt! :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:19

Even iets anders: laat het dier a.u.b. wel van boven tot onder keuren voordat je het koopt!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:28

Mijn paard heeft ook een groot hoofd.
Maar zo'n lieve ogen.
En zo lief is ze zelf ook.

Ik zou het paard daar niet op laten staan.

Afbeelding

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:39

Popstra schreef:
Wanneer jij dit paard als je eigen hebt en je het dagelijks verzorgd dan ga je het vanzelf ook een knap dier vinden juist als jullie goed bij elkaar passen. Je gaat dan van al zn pluspunten houden.

Dat gaat echt niet altijd op... Je kan een dier dolgraag zien en er alles voor over hebben en het met de beste zorgen omringen maar toch nog steeds beseffen dat het niet jouw type dier is qua uiterlijk.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:42

Mijn ervaring is ook dat een minpunt door wat afstand ineens in je eigen hoofd steeds erger wordt, dus ik zou niet te lang wachten met nog eens kijken om jezelf gerust te stellen. Een goed karakter is zoveel belangrijker dan een schoonheidsfoutje en ik denk inderdaad (wat anderen hier ook al zeggen) dat je dit minpuntje op een gegeven moment niet meer ziet en misschien zelfs heel mooi gaat vinden, omdat je van het paard gaat houden.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:43

Ik wilde nooit een vos, 1e paard een vos merrie. 18 jaar gehad en wat was gek op haar.
Ik wilde geen merrie, maar ja toen kwam Zaza, die was iets te klein en merrie, maar super lief <3 . Helaas veel te kort van mogen genieten.
Vervolgens wilde ik geen "saaie" bruine ruin, en hoppa nu heb ik al 3 jaar een bruine ruin :D
Vond ze overigens wel alle 3 super knap, maar in eerste instantie niet wat ik wilde. Maar geen spijt van gehad.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:43

Als je je instelde op het kopen van je absolute droom paard dan moet je verder zoeken.

Ik wilde absoluut geen schimmel.
Heb er nu twee lopen. Mijn kwpn'er is niet mijn smaak maar haar karakter maakt alles goed. Ik ben totaal verliefd op haar geworden de afgelopen jaren.
En iedere dag weer ben ik blij dat ik haar gekocht heb.

De pony voor mijn dochter moest geen schimmel worden. Ik wilde er geen twee, en raad eens weer voor karakter gegaan en dus een schimmel. Als je lol met je paard kan hebben dan verdwijnt dat uiterlijk vanzelf. Als je moeite hebt met gedrag dan wordt dat mooie vanzelf minder leuk

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:46

Mijn Haflinger (die ik al bijna twintig jaar heb) was mijn eerste eigen paard. Ik wilde absoluut geen paard met een brede bles, die vond ik lelijk :oo Uiteindelijk kwamen me bij een handelaar terrecht die nog één jonge Haflinger van de kudde van 20 beschikbaar had. Er waren alleen wat vage foto's van de hele kudde, de meeste met leuke kolletjes of smalle blessen. Toen we daar aan kwamen stond er een Haflinger met een mega brede bles. Had ik een foto gezien was ik niet gaan kijken (lekker kortzichtig) maar ik voelde meteen de klik en heb hem.dus gekocht. Hij is 20 jaar later nog steeds mijn beste vriend. Nu ben ik gek op brede blessen en hebben die juist een streepje voor bij mij :D

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:48

Toen ik voor het eerst een foto van mijn paard zag, vond ik dat ze een lelijk groot hoofd had (Franse draver, dus dan kun je er misschien iets bij voorstellen :D ). Maar iets in haar sprak me erg aan.
Lang verhaal kort, ik heb haar februari een jaar. Haar karakter is fantastisch. En dat hoofd zie ik niet meer _O-
En als ze zo op de foto staat, kijk ik de andere kant op :+ Afbeelding

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:59

Mijn Draver is klein uitgevallen en heeft gigantische oren. Sommige zullen het lelijk vinden maar ik vind het super aandoenlijk <3

Afbeelding

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 16:04

Ik vind een vos niet mooi en wilde al helemaal nooit een Haflinger, je raad het al ik heb een Haflinger van 1.37m _/-\o_ Is zij mijn droom paardje? Uiterlijk nee sorry dat is ze niet, maar wat is ze mega super leuk en verder een droom paardje voor mij. Ik kan werkelijk alles met haar, maar ondertussen zit er ook nog zeker een karaktertje in en vervloek ik haar bij tijd en wijle. Maar dat maakt haar juist zo mega leuk.

Nu heb ik het geluk gehad dat ik deze zomer op mp wel mijn droompaardje wat betreft uiterlijk voorbij zag komen en de mogelijkheid had om die erbij te kopen. Nu heb ik dus een topper van een haflingertje staan en een schoonheid van een Pintabian van 2,5 jaar erbij. Erop rijden kan ik nog niet, dus of we daar een match gaan worden is voor nu alleen nog maar hopen. In omgang klikt het tot nu toe super. En op dit moment ben ik even gek op beide en hoop ik er nooit eentje weg te moeten doen.

Afbeelding

Afbeelding

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 16:27

De eerste keer dat ik op 'Tweety' moest, toen nog manegepaard, heb ik letterlijk tegen de manegeeigenaar gezegd dat ie maf was om mij op dat gekke kleine gele ding te zetten voor springles, die gele waar normaal geen richt mee te schieten was.
Het paard waar ik normaal mee sprong was kreupel, dus was geen optie.

De manegeeigenaar grinnikte, keek mij aan en 'zei, mwah, ik denk dat jullie wel bij elkaar passen'.

Binnen ongeveer een jaar was dat gekke gele ding met rare fratsen van mij.
Toen 14, hij heeft 29 bij mij mogen worden.

Uiterlijk is niet alles.
Het plezier dat je samen hebt des te meer.
Laatst bijgewerkt door F_T op 17-12-25 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 16:38

Zo ook bij mijn paard ooit. Dat was een zogenaamd basismodel.
Korte benen, lang lijf en een groot hoofd. Ik moest erop en ben direct na de eerste rit naar de eigenaar gestapt. Die had dit allang zien aankomen, dus hij lag helemaal dubbel.
Ik hem dus ter plekke gekocht. Knap was ie niet, maar man wat een heerlijk dier om te rijden. En zo heb ik er meer onder mijn kont gehad.
Op mooi kan je niet rijden. Dat is alleen het plaatje. En dat uiterlijk daar wen je aan. Als jet dis alleen om het wat grote hoofd gaat, dan dit dier zeker NIET laten staan. Daar krijg je spijt van.