Paard blijft zich los trekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Re: Paard blijft zich los trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:19

De poort van de weide is toch nog dicht als je er aan komt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:35

Diddykong schreef:
Je kunt het ook accepteren ipv oplossen, hoewel misschien minder populair :+.
Ik liep met een lostrekker nogal eens gewoon alleen met halster, zonder touw. Trok hij zich los was het niet zo erg.

Ja en dan? Leuk als je ermee op de weg wandelt. Of op vreemd terrein. Of als het hek net niet dicht zit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:54

koend schreef:
Earth schreef:
Dit gaat alleen werken als je stalhouder hier ook tijd in wil investeren. Is hij daar toe bereid? Want jij kan hem wel leren dit niet meer te doen, maar als de stalhouder het vervolgens weer laat gebeuren dan is het zonde van je investering.

Helemaal mee eens.

Maar hoe je het zelf moet aanpakken, is me minder duidelijk.
Het paard is inmiddels 7 en heeft slechte manieren mogen ontwikkelen.

Ik kan wel zeggen hoe ik opvoed.
- halster en touw kunnen niet breken. Ik leer hen stap voor stap vast staan, met gepaste touwlengte en eerst op gemakkelijke plaatsen maar los trekken behoort niet tot de mogelijkheden.
- ze komen dagelijks minimaal 2 x in de hand en ze moeten altijd "beleefd" blijven.
- als ze in hun stal aankomen, staat het voer al klaar. Maar verder geen voerbeloningen.
- als ik eentje heb die zich zou kunnen los trekken, zet ik hem eerst buiten. In de weide draaien we eerst om om de poort dicht te maken en dan eerst nog een knuffeltje en dan pas los.
- loslaten doe ik rustig, dus geen stimulans van mijnentwege om er vandoor te rennen. ( hoe leuk dat ook is om naar te kijken)
- met je paard aan het touw buiten rondlopen is géén tijdverlies. Doen! En hij moet bij je blijven. Desnoods een paar keer met harde maatregelen. Maar altijd kalm en beslist. Maak het ook niet te moeilijk. Pas je staptempo bijvoorbeeld zelf wat aan.
- grondwerk, wat dan ook, is heel opvoedend. Alleen ben ik tegen de stijl van "het paard moet kunnen kiezen" Nee, IK kies iets wat goed mogelijk is en zorg dat het goed komt. Het paard wordt aangemoedigd en elk stapje wordt beloond.
- in jouw geval zou ik de eerste keren grondwerk beginnen met een join-up, hooking-on of een andere variant van natuurlijk tonen wie de leider is.
- spelen mag bij het vrijlopen en de paddock maar aan de longe eis ik goede manieren.

Een heleboel, ik weet het, maar volgens mij noodzakelijk.

Ik sluit me aan bij Koend. Trainen en nog eens trainen.
Grondwerk is de basis en dan op de manier die Koend ook zegt. En zo werkt het natuurlijk ook als je met honden werkt. Jij moet de aandacht hebben en het paard moet jou volgen en niet andersom. Daarin moet je heel consequent zijn en daarom moet ook iedereen die je paard buiten zet hetzelfde doen.
Het kost echt tijd en inzet maar het werpt wel vruchten af.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:03

Mijn tinker had vorig jaar een peesblessure en was prompt zijn manieren vergeten.

Het was niet leuk om te doen, maar hij heeft een paar keer een trap onder zijn kont gehad. Ook ben ik veel bezig geweest met grondwerk oefeningen bij het binnen halen. Mijn paard is vooral heel ongeduldig. Dus ook in de stal zorgen dat hij wacht. Stokje erbij zodat hij weet dat hij moet wachten. (Hoefde hem niet eens te gebruiken!)

Hij is in strafkamp geweest, maar hij is nu super braaf met binnen halen. Hij weet dat hij moet wachten. Het is wel heel erg doorzetten en regelmatig tot 100 tellen. :')

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:05

Grondwerk, clickertraining, dat soort dingen. Dat is het enige dat zal helpen en waardoor je straks een heel ander paard in handen zult hebben.
Niet al die dwangmaatregelen die je hier voorbij ziet komen, dan wordt het alleen maar erger. Zijn mindset moet veranderen. En daar zul je zelf veel plezier aan hebben, voor altijd.
Dus ga les nemen daarin.

Kan me trouwens erg verbazen over sommige oplossingen die hier voorbij komen. In 2025.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:09

TS schrijft: “Onder het zadel is er niks aan de hand, en over het algemeen aan de hand en met grondwerk ook niet. Hij heeft het ook gedaan bij het opstapje vlak voor het rijden. Maar dit is opgelost….
En:
De stalbaas vindt het geen probleem.”
Dus wat is dan eigenlijk het probleem wat ‘moet’ worden opgelost. Zeker als je er zelf niet bij kunt zijn. Dan moet de stalbaas het al doen maar die vindt het geen probleem.
Ik lees allerlei tips maar zou echt denken; laat het los. Hij is 7 jong en happy. Over 3 jaar is het ‘probleem’ mss alweer opgelost.

En idd dit vind ik ook vrij bizar:
Bloodymary schreef:
Kan me trouwens erg verbazen over sommige oplossingen die hier voorbij komen. In 2025.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:10

Sowieso het touw aan de zijkant vastmaken, dan kun je het hoofd bij je houden. Als het touw aan de onderkant vastzit kunnen ze hun gewicht erin gooien. Aan de zijkant lukt dat niet. En wat hier al genoemd is, je elleboog in de hals als ie weg probeert te komen. Vaak is dit een kwestie van een patroon doorbreken. Ik heb dit bij mijn merrie 3 x moeten doen en toen deed ze het niet meer omdat ze er geen succes meer uit haalt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:07

paars schreef:
TS schrijft: “Onder het zadel is er niks aan de hand, en over het algemeen aan de hand en met grondwerk ook niet. Hij heeft het ook gedaan bij het opstapje vlak voor het rijden. Maar dit is opgelost….
En:
De stalbaas vindt het geen probleem.”
Dus wat is dan eigenlijk het probleem wat ‘moet’ worden opgelost. Zeker als je er zelf niet bij kunt zijn. Dan moet de stalbaas het al doen maar die vindt het geen probleem.
Ik lees allerlei tips maar zou echt denken; laat het los. Hij is 7 jong en happy. Over 3 jaar is het ‘probleem’ mss alweer opgelost.

En idd dit vind ik ook vrij bizar:
Bloodymary schreef:

Dus het paard moet hier maar succes mee blijven hebben totdat hij zich een keer los rukt op een verkeerd moment, de weg op rent en verongelukt?

Soms helpt juist een keer goed ingrijpen op het juiste moment het beste om een paard uit een bepaald gedragspatroon te halen.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:20

Voor iedereen die zegt laten gaan: je weet dat er echt nare ongelukken mee kunnen komen?
Zo heeft mijn moeder er ook zo 1 binnen gezet omdat het toevallig zo uitkwam en ze waren 'haha even vergeten dat hij dat deed' te vertellen. Mijn moeder haar vinger kon gehecht worden en was nog redelijk goed afgekomen maar heeft wel de rest van haar leven een vervormde vinger...
Het had erger gekund maar ook minder ;)

Mijn haflinger deed het ook met opstappen en daar heb ik het omgedraaid. Ik kon het zien/voelen aankomen en heb toen heel goed getimed en even een schreeuw toe hup, met wapperende handen gedaan. Hij was er zo van in de war dat hij het de rest van zijn leven niet meer gedaan heeft :+

Hoe trekt hij zich los? Gooit hij zijn nek er op en gaat afslaan of zet hij het gewoon op het rennen?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:04

Bloodymary schreef:
Grondwerk, clickertraining, dat soort dingen. Dat is het enige dat zal helpen en waardoor je straks een heel ander paard in handen zult hebben.
Niet al die dwangmaatregelen die je hier voorbij ziet komen, dan wordt het alleen maar erger. Zijn mindset moet veranderen. En daar zul je zelf veel plezier aan hebben, voor altijd.
Dus ga les nemen daarin.

Oh nee het wordt niet alleen maar erger. Het kan juist sneller stoppen als je het goed uit voert. Dit is een probleem dat morgen verholpen moet zijn en nier volgend jaar met al die grondwerktraining. Dat is een wezenlijk verschil.

Ik kan me juist verbazen over het licht denken over zulke gevaarlijke situaties.
Je hebt stout en je hebt stout met gevaarlijke randjes voor zowel paard, begeleider en anderen.
Leer een verschil daarin zien.

Ik vind dit overigens geen werk voor je stalhouder maar ten eerste voor jezelf. Zorg dat jij paard buiten en binnen doet, dan samen en dan pas stalbaas/genoten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:25

Maar als je paard het bij jezelf goed doet en bij een ander niet?
Dan zal die aan de slag moeten.

Mijn sjimpie liep bij mij met boogje in het touw mee.
Bij een oudere man waar ik toen op stal stond had hij geleerd dat los trekken kon.
Die man kon niet corrigeren.

Ben toen daar weg gegaan en bij de nieuwe pensionhouder deed hij het ook. Enkel die was niet onder de indruk en heeft hem verteld dat we het zo niet gaan doen. En vervolgens liep hij daar ook braaf mee. 5 jaar later verhuisde ik. En idem dito verhaal.

Dus juist ook die pensionhouder of wie dan ook buiten zet moet het goed doen.

Bij die laatste stal hielp ik mee met binnen zetten.
Daar kwam een tweejarige te staan. Die baasje mee sleurde.
Nou sorry knol. Mij sleur je niet mee.
Hoe snel ze dat weten...
Baasje werd gesleurd. Ik niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:56

Bloodymary schreef:
Dus ga les nemen daarin.

en ik ben dan de trap onder de kont groep hoor.

Al moet ik wel zeggen, mijn paarden zijn uiteraard goed in de hand, bij een groen paard / veulen / nieuw paard, leer ik de basis uiteraard goed aan op een hele vriendelijke manier, leren wijken voor druk, belonen, zelfs voerbeloningen, etc.

Een correctie wordt altijd gevolgd door iets waar ze niet fout in kunnen gaan waarna ze beloond kunnen worden. (dus bij, als ze door me heen drammen lopen ze wel eens tegen mijn zwierend touw, maar dan vraag ik iets heel simpel (bv beetje stelling) waardoor ze wel beloond worden om goed te doen zeg maar.

Als een van mijn paarden nu, plots dergelijke trucen zouden uithalen, dan worden ze toch echt wel ferm gecorrigeerd. Ik wil echt geen tendens maken dat ze gaan kloten omdat ze weten dat er daarna een "training" volgt met heel veel oeh, aah, braaf, klik en snoepje. Ze krijgen écht wel die trainingen, maar niet als gevolg van de duivel uit te hangen. En meestal eens ze doorhebben dat ze niet loskomen en gecorrigeerd worden, is het ook gewoon over, en dán kan je belonen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:11

Doet hij het ook als je stalhouder rechts van je paard loopt? Op die manier heb ik het patroon weten te doorbreken. Paard had al ervaren dat hij sterker was dan de mens, en ook sterker dan een groepje mensen. Met rechts van 'm lopen met elleboog naast de hals en hand aan de halsterriem (niet je vingers door een ring van het halster halen) en het halstertouw losjes in de rechterhand ging hij braaf mee.

Hoe is de buitensituatie? Kan hij daar wel met andere paarden spelen en rennen? Hoe groot is het stuk waar hij op staat, met wat voor paarden staat hij daar en hoe lang? Is er ruwvoer?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:17

Mijn 5-jarige merrie heeft hier ook een hoefje van. Ik krijg enorm veel grondwerkles van mijn zus dus het gaat echt de goede kant op maar soms heeft ze kortsluiting of is ze angstig en dan is ze razendsnel weg. Ik heb haar de laatste paar keer goed weten vast te houden met een longeerlijn, op het moment dat ze naar links of rechts schiet ipv rechtdoor lukt het me prima.
Alleen twee weken terug toen het stormde en ze best angstig was met wandelen ging ze in een streep rechtdoor weg en was er echt geen houden meer aan. Helaas zo goed geprobeerd vast te houden dat mijn vinger ook meteen gebroken was op 2 plekken.

Het grappige is wel dat ze echt SUPERBRAAF los in de longeercirkel blijkt te zijn nu ik ene beetje eeeh onthand ben haha. Super gefocust op mijn hulpen (grondwerkles!! *\o/* *\o/* ) en als ze een beetje haar ei kwijt is lukt het longeren met 1 hand ook prima. Raar paard. alhoewel haar moeder dit soort grapjes blijkbaar ook uithaalde...

Witje2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:15

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:37

Ik zou oppassen met de optie van het hengstenbitje, want als ie daarmee los komt met touw eraan en op het touw komt te staan krijg je wel schade in de mond.
Een langer touw (longeerlijn) is wel een goede tip vind ik, dan kan de geleider hem een eindje laten ‘vieren’ en alsnog weer terugnemen en tenminste dan het touw er af doen in de wei.
Of idd een pad maken, en los laten lopen van en naar de stal (zonder dat het paard ‘weet’ dat dit te maken heeft met het lostrekken).
Misschien heb je later eens echt de tijd om zelf te oefenen met hem en het binnen en buiten zetten vanaf dan zelf te doen. En komt ie in tussentijd een beetje van de lostrek gewoonte af (omdat ie los loopt).
Een paard dat telkens met touw op de wei loopt zou ik niet blij van worden.

Opvoeden en doorpakken is wellicht wel het beste maar omdat je er momenteel zelf niet bent op die momenten en het voor je stalbaas wel werkbaar moet blijven en je geen schade wil aan het paard zie bovenstaande.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:59

Ik weet zeker dat Cherinda je hierbij kan helpen, ze zit bij jou in de buurt,in Kootwijk

https://tashunka.nl/

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21 min geleden

Allemaal leuke tips maar de ts zet het paard niet zelf buiten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17 min geleden

DuoPenotti schreef:
Maar als je paard het bij jezelf goed doet en bij een ander niet?
Dan zal die aan de slag moeten.

Dan of bij een kundig iemand gaan staan of op een stal waar je het zelf doet.
Als je een keer moet zeggen; joh, als hij dit doet geef hem een knal/ruk aan het touw/loop rechts/geef meer of minder touw/etc, een kleine aanpassing dus, a la. Maar een pensionhouder die 'aan het werk' moet met zon paard... nee..

Vrijwillig oke.. maar omgekeerde wereld, alleen dan is er vrede mee blijkbaar. Maar zeg ik (in mn post); zorg dat je erbij bent en begeleiding kan geven.