Wanneer een match?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 13:01

Mijn bijrijdpaardje heb ik samen met de eigenaar gekocht.
De klik was er vanaf moment 1. Ze heeft zich ontwikkeld tot leuk betrouwbare merrie voor een zorgboerderij waar ze voornamelijk in de wei loopt.
Ermee werken is het een dame met een enthousiasme en eigen wil. Geef je haar 1 vinger dan neemt ze uiteindelijk de hele hand. En wat ik nooit voor mogelijk heb gehouden is toch waar. Ik vind het werken met haar enorm leuk en leer giga van haar. En ondanks dat ik hulp heb moeten inroepen al zijn we een echte match.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 13:23

Een match klinkt al als iets wat je echt zoekt, zet er voor jezelf niet te veel druk achter want dan gaat het nooit werken.

Ik heb in de jaren met honderden paarden gewerkt, niet perse gereden, maar ook dan merk je wel of je iets met een paard kunt of niet. Gelukkig komt het niet zo vaak voor dat ik echt niet overweg kan met het karakter van een paard maar als het wel zo is, wees dan ook niet bang om eraan toe te geven.

Probeer ook te kijken naar wat je paard probeert te zeggen tegen je. Misschien komt jouw mindset of lichaamstaal gewoon niet overeen met wat je paard "gewend" is. Vandaar dat ik eigenlijk zeg, probeer er niet te veel druk achter te zetten om hoe dan ook een band met je paard te krijgen.

Net als bij mensen heb je immers ook introverti en extraverti paarden, oftewel binnenvetters en hele open paarden. Het kan de moeite waard zijn om daar ook eens naar te kijken.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 14:24

Ik denk dat het vooral gevoel is.

Sinds een half jaartje heb ik ook een nieuw paardje. Na 20 jaar een paard te hebben gehad die ik helemaal kende en vertrouwde is het ontzettend wennen!

Mijn nieuwe paardje is jong, groen, wereldvreemd en was heel erg schuw en onzeker toen ik hem kocht.

De eerste weken heb ik hem vooral laten wennen aan nieuwe omgeving en mij. Rustig aan begonnen we samen nieuwe dingen en elkaar te ontdekken. Elk nieuw stapje hoe klein ook, gaf mij een ontzettende boost! En we groeien steeds meer naar elkaar toe. We vertrouwen elkaar steeds meer en blijven samen groeien. Ik voel in alles dat hij mijn maatje is.

Misschien verwacht je teveel in te korte tijd? Ik weet niet wat je paard heeft meegemaakt in zijn of haar leven maar vergeet niet hoe moeilijk het is voor een paard om te moeten verhuizen naar een nieuwe plek met nieuwe omgeving, paarden en nieuw mens. Dat wordt vaak onderschat...

Janne1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 15:06

Ontzettend bedankt voor de vele reacties. Verschillende meningen en ervaringen, wat uiteraard kan helpen.

Mijn ambitie is om uiteindelijk te starten met dressuur wedstrijden, waar ze zeker potentie voor heeft. Nu ik dit allemaal heb gelezen, denk ik dat we beide nog veel kunnen leren. Dit met behulp van lessen en oefenen. Afwisseling en de tijd nemen om te kijken of dit samen lukt uiteindelijk. Zoals iemand hier aangaf, kijk of dit is wat je wilt.