Volbloed voor dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Volbloed voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:54

Dat valt wel mee tenzij je ergens een eis laat vallen.
De gezonde, brave met ook maar ietwat kwaliteit vallen boven budget.

Bemerking, later gestart, wat later nog niet zadelmak, lastiger karakter etc kun je makkelijk krijgen binnen budget.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:15

Ik heb een volbloed in de dressuur gereden die op de renbaan had gelopen. Was puur op karakter want qua aanleg komen ze wel wat tekort. Galopperen kunnen ze vaak wel goed maar ze zijn vaak op de voorhand gebouwd en dat maakt het dressuren niet makkelijker.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:30

Ook voor een lager budget is imo genoeg leuks te vinden momenteel dat fijn kan meekomen. Bv een nog onbeleerd te klein gebleven springpaard, ik zou dan eens fokkers/hengstenhouderd opbellen. Als je de afstamming goed uitpluist weet je vaak ook al eea over het karakter/type. Of kruising pony/paard; Setteli hier op bokt heeft vlgns mij een leuke pony x paard te koop (ik heb geen aandelen) of Cheytje met haar geldersen.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:27

Ik had een Frans gefokte OTTB, gefokt voor lange afstand horde (steeple) en daardoor minder ril dan de korte sprinters.
Ik kon daar prima mee basis dressuur rijden, moest hem wel echt leren over de rug te lopen. Hij was wel erg makkelijk in de omgang, had veel wil to please, deed altijd zijn best en leerde snel.

Prima paard voor basis dressuur/springen/eventing.

Afbeelding

Afbeelding

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:40

Mij lijkt het zonde dat je wegens de eenmalige aankoopprijs een paard koopt waarmee je niet dat kan doen waar je ervaring en kunde ligt.
Bedoel, per maand in onderhoud ben je voor een kwpn hetzelfde kwijt als voor een volbloed. Je hebt het paard vervolgens zomaar 20 jaar of langer.
Een eigen paard is sowieso het risico op ongeschikt worden door blessures.
Om dan al te beginnen met een ras kiezen dat niet gefokt is voor jou doel, alleen omdat die voor iets minder te koop staan.. nee dan raad ik je echt aan om desnoods even te wachten, door te sparen, advertenties volgen, tot je het juiste paard tegenkomt of idd 1 of 2 jaarling of twenter dressuurpaarden te kopen.
Daar kom je zelf immers ook verder mee en het voorkomt uiteindelijk ergernis richting een paard die er zelf ook niks aan kan doen dat ‘ie op een bepaald nivo niet meer goed meekomt in de proef.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:09

Nav jullie reacties heb ik besloten om het inderdaad uit mijn hoofd te zetten. Het lijken me fijne allrounders maar eigenlijk inderdaad precies niet de richting op die ik te bieden heb.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:45

Is dat paard van 7 jaar de tuiger op de bokt markt niets voor je?
Staat ook op marktplaats

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:59

Maar waarom moet het nieuwe paard minimaal zo goed zijn als het oude? Juist de veelzijdigheid van de volbloed maakt hem fantastisch. Misschien ga je andere dingen wel veel leuker vinden wanneer je een volbloed hebt. Nieuwe ronde nieuwe kanzen!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:37

Jennyj01 schreef:
Maar waarom moet het nieuwe paard minimaal zo goed zijn als het oude? Juist de veelzijdigheid van de volbloed maakt hem fantastisch. Misschien ga je andere dingen wel veel leuker vinden wanneer je een volbloed hebt. Nieuwe ronde nieuwe kanzen!

Je weet toch vaak zelf wel een beetje waar je ambities liggen?

Natuurlijk kan dat wijzigen tijdens gebruik om het zo maar even te zeggen.... Maar ik weet van mezelf dat ik niet graag meer spring/ durf te springen... Voor mij is dus braaf buiten en fijne gangen voor de basis dressuur het belangrijkste.

Met mijn ambities zou ik misschien nog wel weg komen met een volbloed of misschien zelfs western gericht zou nog passen.
Maar als ik de ambitie zou hebben toch wel z of hoger te gaan rijden, zou ik die beide rassen laten staan.....

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:51

lastige keuze TS.

volgens mij wil jij "lekker rijden" met potentie voor de dressuur (omdat het waarschijnlijk toch gaat kriebelen als je weer bezig bent).

wil je ook springen, crossen of andere dingen?

er zijn ook zeker brave dressuurpaarden te vinden.
aangaande van je niveau ben je prima in staat zo'n paard te rijden.

ik zou dus ook gaan voor een braaf dressuurpaard.
mocht het budget het probleem zijn, dan moet je kijken waar je op in wilt leveren.
- leeftijd
- kwaliteit
- braafheid
- gezondheid (wat is voor jouw acceptabel)
- looks

en wie weet wat er nog meer is