Ik zit dubbel…

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:37

Cioccolato schreef:
Ik denk dat je de term leerpaard heeeeeeel vlot weg moet halen

Ja dat denk ik ook. Bij een nuchter leerpaard van 13 (eigenlijk bijna 14, hij is van 2012) denk ik aan een braaf dier dat hooguit eens per jaar een klein vreugdebokje geeft.

Daarmee trek je ook mensen aan die niet de juiste kennis en ervaring hebben om een paard met KS goed te managen. Niet heel eerlijk naar het paard toe.

Leuk paard overigens zo o.b.v. het filmpje. En juist omdat die heel braaf lijkt met springen maar onvoorspelbaar doet met flatwork zou ik denken dat het toch wel gewoon pijn is waardoor die bokt. Met springen krijgen ze over het algemeen genoeg adrenaline binnen om hun pijn te negeren, je ziet het vaker dat kreupele of stakende paarden nog steeds prima springen.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

Nou ben ik normaal niet van het reageren. Maar wat je hier verteld en wat in de adv staat is gewoon een compleet ander verhaal. Laat hem dan gewoon gelijk inslapen als je hem niet eens het recht op een blijvend huis gunt. Je mag je kapot schamen..

mce

Re: Ik zit dubbel…

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:56

TS., laat dit dier inslapen, als je werkelijk iets om dit paard geeft laat je het inslapen. Zadel geen andere op met uw dilemma.

Verkoop het al helemaal niet als leer paard, dat zegt genoeg wat hierboven in de OP staat niet klopt.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:07

MissJG schreef:
Nou ben ik normaal niet van het reageren. Maar wat je hier verteld en wat in de adv staat is gewoon een compleet ander verhaal. Laat hem dan gewoon gelijk inslapen als je hem niet eens het recht op een blijvend huis gunt. Je mag je kapot schamen..

Dit! Schaam je ts. Breng het dier naar de slager, laat het inslapen of houd het dier bij je als weidemaatje.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:31

Wauw wauw wauw TS
Jij mag je echt kapot schamen!
Gatverdamme, ik heb hier echt geen woorden voor.

Ik zit rustig het topic door te lezen en wilde nog reageren op je topic vanwege het deel waarover het ging om het paard voor de wagen te zetten. En ik vond het echt wel sneu allemaal.

Maar deze wending zag ik niet aankomen....

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:38

Ik had dit toch anders aangepakt TS. Ik denk dat het je nu wel duidelijk is dat je keuze voor verkoop, zonder het hele verhaal en met een stevige prijs, niet de meest handige keus is.

Doe je paard dit niet aan. Geef hem ook niet weg, maar laat hem desnoods inslapen of slachten. Jij bent bang voor hem, maar als er straks iemand mee verongelukt, dan is dat jou aan te rekenen. Dat wil je toch niet op je geweten hebben?

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:57

Wat een vreemd verhaal.. Flink bedrag voor een paard met zulke problemen. Je doet het af alsof je paard geen last meer heeft van de Kissing Spines. Kissing Spines valt niet weg te nemen maar de rest vj paard zijn leven behandeling of ander management...
Het gedrag vj paard zegt genoeg. Jammer dat je dáar niet naar luisterd.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:58

Je hebt zowel jonker als jazz my dear in de advertentie en op bokt staan he (of iig 1 van de 2 namen).. 1 rondje Google en volgens mij komen ze dan hier..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:59

Voor de gelegenheid de advertentie even opgezocht, maar de kissing spines staat toch benoemd?
En ook dat het paard fris is?

Ik begrijp het dilemma wel, zo’n mooi paard, TS is jong en zelf druk met school, heeft er veel leuke dingen mee gedaan en hoopt dat het paard nu bij een ander ook weer voor dat plezier kan zorgen.

Helemaal als de dierenarts blijkbaar zegt dat het maar lichte ks is..

Kijk in theorie zou naar de slacht brengen de veiligste optie zijn.
Er zijn paarden zat, ze leven bij de dag, en een paard dat door een mankement ongeschikt is voor waardoor die gefokt is, en niet bij de eigenaar kan blijven heeft nauwelijks kans op een fijne toekomst.
Maar ga daar in de praktijk maar eens aanstaan. Over het algemeen is the real world (de mensen om een TS heen, zelfs blijkbaar de veearts wiens woorden best wel bepalend kunnen zijn) nog niet zo voorlijk als de bokt groep die hier reageert dat dit de handel ingooien is en onverantwoord.

Dus stel de veearts zegt het paard is nog wel goed, en TS haar ouders ofzo gaan gewoon uit van de waarde van een rijpaard en niet van een slachtpaard, dan moet je als jonge meid toch stevig in je schoenen staan om daar dwars tegenin een veearts te zoeken die hem wil laten inslapen?

Ik zeg niet dat het goed is om het paard als rijpaard te verkopen maar ik wil gewoon toch ook even deze kant belichten.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:59

Fyi,

Mijn besluit is doorgesproken met de DA en mensen die mij hebben geholpen in de revalidatie.

Paard vertoont geen pijn bij de controle en is goedgekeurd als rijpaard, mits correct gereden.
Bij een andere ruiter schiet hij niet weg zoals bij mij. We denken dus vooral dat paard reageert op mijn spanning en voorzichtigheid.
Het blijft immers een sportpaard.

De term leerpaard is geopperd door de DA. Dit omdat het paard nuchter is en passend zou zijn voor een lichte ruiter dat niet hoog de sport in gaat, maar juist start.
Veel paarden die verkocht worden hebben KS waarvan het niet eens bekend is. Hii heeft immers ook voor de behandeling en revalidatie nog 1.20 gelopen en gecrosst.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:03

Paard gaat immers alleen weg bij een juist huis. Heb al meerdere mensen afgewezen die te onervaren zijn of niet geen juiste verwachtingen hebben.
De prijs is een indicatie vanuit ouders en DA. Al valt dit ruim te onderhandelen, mits juist huis.

En als er inderdaad geen huis voor hem is, dan blijft hij. Maar ik weet dat ik hem niet gelukkig maak met mij. Ik ben te angstig door vorige paarden en het verleden. Daar reageert hij op. En bij een andere ruiter is het een fijn werkwillig en betrouwbaar dier.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:06

Ik ben ook niet tegen op verkoop. Prima want paard kan nog wel functioneren. Maar ik zou nooit meer naar een da gaan die dit als leerpaard aan zou bieden.......... dit is geen leerpaard amar eerder 1 voor een zeer gevorderde ruiter die weet wat die doet, en ook weet wat datgene wat die doet teweeg brengt in het paarden lijf. Dit ziet en aan kan passen aan zn gebrek.

Dus nee. Ik zou echt leerpaard weg halen en hopen dat je een gevoelsruiter treft

En eerlijk, ik denk dat je nog wel problemen kan krijgen als je gaat verkopen als leerpaard En er gebeurd wat

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:10

Dan haal ik leerpaard eruit :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:15

Ik zou het eerder veranderen naar iets in de trent van 'je kan veel van hem leren' ergens. Als hij braaf is en je rijdt hem goed, zal dat namelijk vast ook zo zijn.
Maar leerpaard is wel wat anders in de meeste ogen

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:24

Kmbly schreef:
De term leerpaard is geopperd door de DA. Dit omdat het paard nuchter is en passend zou zijn voor een lichte ruiter dat niet hoog de sport in gaat, maar juist start.
Veel paarden die verkocht worden hebben KS waarvan het niet eens bekend is. Hii heeft immers ook voor de behandeling en revalidatie nog 1.20 gelopen en gecrosst.

Paarden die enkel rx-beeld van KS hebben zonder enige klinische relevantie (aldus ook geen pijn en geen afwijkend gedrag) zijn niet te vergelijken met een paard dat volgens klinisch onderzoek gewoon rugpijn heeft en structureel de ruiter eraf gooit.

Dat dit paard in 2019 1.20 kon springen en vermoedelijk geen pijn had is m.i. totaal niet relevant voor het beeld van nu. In 6 jaar kan een hoop gebeuren.

Jij bent bang voor dit paard vanwege zijn onvoorspelbare gedrag en krijgt het niet voor elkaar om goed te managen maar voor een ander mag die als leerpaard dienen. Je moet toch zelf kunnen begrijpen dat dit niet echt klopt? :')

Een onervaren amateur springruiter - want dat is type persoon wat een leerpaard zoals deze interessant gaat vinden - gaat hoogstwaarschijnlijk tegen dezelfde problemen aanlopen als jij. Leuk dat je er dan vanaf bent, maar niet heel eerlijk naar het paard en zijn nieuwe eigenaar toe.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:25

Maar waarom reageert het paard fris? Waarom heb je hem niet eerst fanatiek aan het werk aan de dubbele longe een paar dagen en eventueel nog even aan de longe voordat je er op gaat? Wat voer je hem aan brok en geef je hem ook kruiden?
Door met hem te werken aan de dubbele longe gebruikt hij zn lijf op de juiste manier en bouwt hij ook weer spieren op. Eventueel een ruiter vragen om hem even een paar weken bij jou te rijden en zelf ook erop nadat die ruiter heeft gereden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:31

Na ja ik snap wel dat TS niet meer op dit paard wil rijden, ieder z'n goed recht. Je mag gewoon bang zijn en het niet meer willen proberen.

Maar ik denk dat iedereen dan ook weet dat het paard niet per se "fris" is. Een gezond en nuchter paard van die leeftijd dat verder niets tekort komt qua management/ vrije beweging gaat geen ruiters zomaar eraf bokken omdat "fris".

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:45

Daar doel ik idd ook een beetje op Fly_high, als hij goed in het werk staat zouden zulk soort acties niet meer voor mogen komen. Als dat nog wel het geval is dan lijkt het mij toch dat het paard duidelijk aangeeft wel pijn te hebben.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:46

Hij wordt op dit moment gereden door een andere ruiter en doet het er goed op. Er zijn geen verschietingen of onvoorspelbaarheden.
Maar ik heb hem niet om anderen er op te laten rijden.

Hij is voornamelijk fris in de winter en reageert in de buitenbak op de paarden eromheen.
In de binnenbak is er weinig aan de hand en met een goede ruiter buiten ook niet.
Zoals ik zei: ik ben het probleem hier. Ik ben geen sportruiter meer en wil graag als ik rij ontspannen met lange teugel rijden. Maar nu hij aan huis staat is er enkel een buitenbak en als de andere paarden enthousiast door het land rennen… ja dan wordt hij daar ook enthousiast van als hij niet uitgedaagd wordt in de bak.

Hij heeft immers in 2023 en 2024 nog onderling 1.20 gelopen met succes.
En dit jaar in maart een eventing derby.

De nieuwe ruiter maakt hem ook weer klaar om te starten.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:03

De discussie over een paard dat niet zo braaf is aanbieden als leerpaard is al gevoerd, dus daar ga ik niet nog een keer op zitten hakken.

Vraagje TS: uit je advertentie en je berichten begrijp ik niet helemaal op wat dit paard nog kan en mag. Aan de ene kant zeg je dat hij nog geschikt is om te springen en daarvoor word klaargemaakt, word in de titel van je ad ook een allrounder genoemd. Als dat zo is, waarom staat er in de advertentie dan recreatiepaard of endurance als mogelijk gebruik van het paard? Heeft de dierenarts gezegd dat hij niet meer geschikt is voor springen of juist wel? Met een recreatiepaard word toch vaak meer buiten gereden, en dat is voor een paard met KS dat soms bokt niet ideaal. Zowel voor het paard zelf als voor de ruiter. Dat is namelijk wat jij nu zelf ook wil. Zou dus goed nadenken over hoe je hem precies aanbied. Ofwel als een sportpaard met een bemerking, ofwel als een recreatiepaard met een bemerking.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:38

Ik bied hem aan zoals hij is. In overleg met de DA en mensen om mij heen. Hij is geschikt voor meerdere doeleinden. Maar ik ben bang om hem of mezelf pijn te doen, terwijl dat nergens voor nodig is. Hij is verder gezond en geschikt voor mijn doelen. Maar ik ben te angstig geworden om verder te gaan. Daar komt het op neer.

Ik heb geen behoefte aan discussie over wel of niet en schaam je. Deze keuze vind ik al lastig genoeg na al die jaren.

Ik kan hem niet geven wat voor hem het beste is. Door de studie, door mijn snel aangelegen angst en motivatie.

Vorig jaar met de KS reed hij ook op aardig niveau, maar door mijn onderbuik gevoel en zijn uitbarstingen heb ik het laten onderzoeken. DA heeft toen inspuiten aangeraden en dat ik na 3 weken weer verder kon gaan. Maar ik heb vanuit mezelf het traject langer gemaakt en gewerkt met professionals omdat ik dat wilde. Maar in dat traject waar hij echt van opknapte ben ik erachtergekomen dat ik geen ambitie meer heb om hem weer verder te werken waar we waren.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:14

Ik vind het heel begrijpelijk dat je bang bent en geen zin hebt om dit paard weer wedstrijdgericht te rijden, dat hoef je imo nooit te verdedigen :)

Maar als ik dit lees "Ik ben geen sportruiter meer en wil graag als ik rij ontspannen met lange teugel rijden. Maar nu hij aan huis staat is er enkel een buitenbak en als de andere paarden enthousiast door het land rennen… ja dan wordt hij daar ook enthousiast van als hij niet uitgedaagd wordt in de bak." en de eerdere stukken over bokken met draven, bokken uit het niets etc. is het dus helemaal geen recreatiepaard (wat dan weer wel in de advertentie staat). Voor een recreatieruiter is dit een project. Een echte recreatieruiter rijdt niet zo regelmatig of uitdagend als iemand in de sport en wil ook vast wel rondsloffen aan een lang teugeltje of een week overslaan etc. Als het paard dan meteen vervelend of gevaarlijk wordt, is het geen geschikt recreatipaard.

Als hij wel geschikt is om de sport in te gaan weer richting 1.10/1.20 (al dan niet onder een wat meer ervaren amateur) dan zou een handige ruiter er waarschijnlijk wat mee kunnen (voor nu ervan uitgande dat het dier geen pij heeft). Maar zoals die nu aangeboden wordt lijkt het niet het geval?

Ben je na het revalidatietraject en inspuiten nog naar een kliniek geweest voor controle en was het paard daadwerkelijk 100% goed/pijnvrij? Zou die nu gewoon door de klinische keuring komen? Ik zou persoonlijk de medische kant van het verhaal goed duidelijk willen hebben voordat hij de verkoop in gaat. Zulke paarden komen heel vaak in de snelle handel terecht en het is utieindelijk heel sneu voor iedereen als het misgaat.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:26

Kmbly schreef:
Paard vertoont geen pijn bij de controle en is goedgekeurd als rijpaard, mits correct geredenA. Dit omdat het paard nuchter is en passend zou zijn voor een lichte ruiter dat niet hoog de sport in gaat, maar juist start.

Maar dat staat allemaal niet in de advertentie. Daarin wek je de indruk dat de ks weg is en dat het om een paard gaat dat de ruiter lesgeeft en coacht in rijvaardigheid. Want dat is wat een leermeester inhoudt. Juist niet dat de ruiter het paard al correct moet kunnen rijden.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:24

Waar kan ik de advertentie zien?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:01

Als alles wat een bemerking heeft en in de sport loopt maar ingeslapen moet worden omdat Bokt dat vind blijft er weinig over! :=