Kosten verbonden aan paard importeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Kosten verbonden aan paard importeren

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:24

Een transporteur gaat pas rijden als de vrachtwagen vol is, anders is het niet te doen qua kosten/ opbrengsten.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:59

Ik betaalde 2 jaar geleden €300,- vanuit Polen naar Nederland maar dat was eigen vervoer van de fokker. Stonden 2 paarden op de vrachtwagen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:12

Een jaar geleden ging mijn paar van NL naar Frankrijk.
Was ik in totaal met papieren erbij en keuring rond de 1300 euro kwijt.

Dit jaar mei, kwam mijn nieuw paard van Zweden naar NL en was ik in totaal (inklusive papieren en keuring) rond 1100 Euro kwijt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:56

Ik weet niet wat jullie allemaal uitspoken maar import uit België kost echt geen 100-en euro's dus ik snap niet zo goed waar die enorme bedragen vandaan komen als die niet verklaart kunnen worden vanuit transport.

Wie heeft hier welk belang??

Quir schreef:
sevenofnine schreef:
Als ze moeten vliegen zal het idd wel niet te overzien zijn qua kosten. Ik dacht voornamelijk aan import van het ene EU land naar het andere, maarja Ierland is ook een EU land & dat zal vliegen zijn.

@Quir wat zijn traces? :+ Is dat gewoon documentatie over de stops en herkomst van het paard of moet ik me daar iets anders bij voorstellen?

Traces is gewoon de gezondheidsverklaring, in nl doet nvwa dat. Hier in Zweden de gewone dierenarts.

Stelt niks voor, controleren chip nummer en ze zouden het paard moeten controleren of ze gezond zijn, maar meestal kijken ze het paard niet eens aan. Het traces nummer heb je voor steeds meer dingen nodig, zijn zelfs al stamboeken die dit nummer eisen om in Nederland in te kunnen schrijven (wat verplicht is en anders kan je ze ook niet op ubn zetten).

Wil je geen onzin verkopen?
Traces is de registratie van vertrek en aankomstpunt, eventueel aangevuld met de (verplichte) rustpunten.

Als je een paard importeert heb je een aantal dingen te regelen.

De geregistreerde dierenarts geeft een gezondheidsverklaring voor export. Let erop dat die verklaring een beperkte geldighed heeft!
Dit moet de verkoper regelen in het land van vertrek (over de kosten kun je afspraken maken).

De chauffeur en het voertuig moeten geregistreerd zijn voor het transport (particulier regelt dat gratis, kost even tijd). Die registratie is oneindig geldig voor voertuig en mens, maar uitsluitend in deze combi.

Met deze registratie kun je traces aanvragen met het UBN van de vertrekkende en aankomende lokatie.

Heb je de trace toegewezen gekregen (hoort dokumentje bij) dan kun je rijden.

Bij aankomst moet je het paspoort om laten zetten bij een registrerende partij. Dat is vaak nog het meest lastige in NL, zeker als het geen ras/stamboek is wat zelf die registratie mag doen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:29

Ik heb begin dit jaar een merrie gekocht, uit Tsjechië. 750 euro is ze thuis geleverd na 2 dagen transport met tracés document.

Dag later da langs, enting erin zodat ze direct gelijk zou lopen met de rest van de kudde en zodoende haar bij horseid (België) aangemeld. Ging heerlijk soepel.