Kosten verbonden aan paard importeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Kosten verbonden aan paard importeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 08:24

Een transporteur gaat pas rijden als de vrachtwagen vol is, anders is het niet te doen qua kosten/ opbrengsten.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 08:59

Ik betaalde 2 jaar geleden €300,- vanuit Polen naar Nederland maar dat was eigen vervoer van de fokker. Stonden 2 paarden op de vrachtwagen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 09:12

Een jaar geleden ging mijn paar van NL naar Frankrijk.
Was ik in totaal met papieren erbij en keuring rond de 1300 euro kwijt.

Dit jaar mei, kwam mijn nieuw paard van Zweden naar NL en was ik in totaal (inklusive papieren en keuring) rond 1100 Euro kwijt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 10:56

Ik weet niet wat jullie allemaal uitspoken maar import uit België kost echt geen 100-en euro's dus ik snap niet zo goed waar die enorme bedragen vandaan komen als die niet verklaart kunnen worden vanuit transport.

Wie heeft hier welk belang??

Quir schreef:
sevenofnine schreef:
Als ze moeten vliegen zal het idd wel niet te overzien zijn qua kosten. Ik dacht voornamelijk aan import van het ene EU land naar het andere, maarja Ierland is ook een EU land & dat zal vliegen zijn.

@Quir wat zijn traces? :+ Is dat gewoon documentatie over de stops en herkomst van het paard of moet ik me daar iets anders bij voorstellen?

Traces is gewoon de gezondheidsverklaring, in nl doet nvwa dat. Hier in Zweden de gewone dierenarts.

Stelt niks voor, controleren chip nummer en ze zouden het paard moeten controleren of ze gezond zijn, maar meestal kijken ze het paard niet eens aan. Het traces nummer heb je voor steeds meer dingen nodig, zijn zelfs al stamboeken die dit nummer eisen om in Nederland in te kunnen schrijven (wat verplicht is en anders kan je ze ook niet op ubn zetten).

Wil je geen onzin verkopen?
Traces is de registratie van vertrek en aankomstpunt, eventueel aangevuld met de (verplichte) rustpunten.

Als je een paard importeert heb je een aantal dingen te regelen.

De geregistreerde dierenarts geeft een gezondheidsverklaring voor export. Let erop dat die verklaring een beperkte geldighed heeft!
Dit moet de verkoper regelen in het land van vertrek (over de kosten kun je afspraken maken).

De chauffeur en het voertuig moeten geregistreerd zijn voor het transport (particulier regelt dat gratis, kost even tijd). Die registratie is oneindig geldig voor voertuig en mens, maar uitsluitend in deze combi.

Met deze registratie kun je traces aanvragen met het UBN van de vertrekkende en aankomende lokatie.

Heb je de trace toegewezen gekregen (hoort dokumentje bij) dan kun je rijden.

Bij aankomst moet je het paspoort om laten zetten bij een registrerende partij. Dat is vaak nog het meest lastige in NL, zeker als het geen ras/stamboek is wat zelf die registratie mag doen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 15:29

Ik heb begin dit jaar een merrie gekocht, uit Tsjechië. 750 euro is ze thuis geleverd na 2 dagen transport met tracés document.

Dag later da langs, enting erin zodat ze direct gelijk zou lopen met de rest van de kudde en zodoende haar bij horseid (België) aangemeld. Ging heerlijk soepel.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 18:06

Oeh @billy3105 als je zo positief bent ga ik ooit nog een impulsieve beslissing nemen :D In Hongarije hebben ze namelijk leuke Furioso's te koop :') Is horseid gratis of ook een kost?

Hele domme vraag; hoeveel paarden zullen zo'n transporteurs samen proberen te vervoeren? Ik heb nog niet veel (nette, niet voor slacht/afgedankte paarden) vrachtwagens gezien met meer plaats dan voor 5 paarden. Misschien heb ik nog niet te veel gezien.
Ik heb wel in het verleden al eens een truck zien afgeladen worden die volgestouwd zat met afgedankte dravers. Dat was erg om te zien, moest ook een paard gelijk van worden afgemaakt omdat het gewond geraakt was in transport...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 18:10

Meestal kunnen er een stuk of tien in een grote vrachtwagen. Die dan dus ook gewoon schotten heeft.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:19

sevenofnine schreef:
Oeh @billy3105 als je zo positief bent ga ik ooit nog een impulsieve beslissing nemen :D In Hongarije hebben ze namelijk leuke Furioso's te koop :') Is horseid gratis of ook een kost?

Hele domme vraag; hoeveel paarden zullen zo'n transporteurs samen proberen te vervoeren? Ik heb nog niet veel (nette, niet voor slacht/afgedankte paarden) vrachtwagens gezien met meer plaats dan voor 5 paarden. Misschien heb ik nog niet te veel gezien.
Ik heb wel in het verleden al eens een truck zien afgeladen worden die volgestouwd zat met afgedankte dravers. Dat was erg om te zien, moest ook een paard gelijk van worden afgemaakt omdat het gewond geraakt was in transport...

Ik dacht iets van €50? Maar ik had al een inrichting. En ik ben gewoon aan de administratieve zaken rondom het invoeren van een paard in België. Het is niet super ingewikkeld en staat best duidelijk omschreven. Anders is paarden punt Vlaanderen ook heel behulpzaam met welke documenten ze allemaal nodig hebben.

Ik heb wel een “angst” rondom die coggintest. Stel dat het gekochte paard positief is moet ie ingeslapen worden, en moeten ook alle paarden op het terrein getest worden met evt alle gevolgen van dien. Ik vind dat best heftig om eerlijk te zijn. De aangekochte merrie zie ik in het paspoort terug dat ze wel met regelmaat getest is, en negatief. Maar mijn ruin uit Polen is nog nooit getest, en dan zou het dus zo kunnen zijn, dat bij wijze van hij dus mee getest moet worden omdat er wel 1 aangekochte positief is, en hij er positief uit komt hij dus ook maar ingeslapen moeten worden, alleen omdat ik een extra paard aankoop… vind ik wat lastig :') nu hoeft die coggin alleen als je geen tracés document hebt. Dus dat is al wat fijner i.i.g.

Bij mij werd ze wel met meerdere dingen vervoerd, volgens mij ook wat kippen? En ze gingen ook nog varkens ophalen ergens. Bijzonder vervoerder, maar was de vader van de eigenaar van waar het paard vandaan kwam. Ze is heel huids aangekomen, en voor 750 kon ik echt niet op en neer rijden. Maar het heeft wel een flinke impact op haar gemaakt. Het is nu november, ze is in januari gekomen en ze begint nu pas echt te landen heb ik het idee. Ik zou dus in het vervolg liever voor een 100% paarden vervoerder gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:55

sevenofnine schreef:

Beetje beter kijken wat er zoals op de markt is. Hier passen er al 8 op en dan is ie niet eens full size! Een wagen mag in NL 12mtr lang zijn....
https://www.trucks.nl/scania-p250-paard ... 8640427-vd

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 05:57

Ik heb wel eens gehoord dat ze van Ierland hier naar toe ook met een volle vrachtwagen gehaald worden (dus echt vol, een hele groep los erop). Of dat klopt weet ik niet, ik heb het nog nooit gezien. Maar dat is wat mij een keer verteld werd.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 06:02

Texas02 schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat ze van Ierland hier naar toe ook met een volle vrachtwagen gehaald worden (dus echt vol, een hele groep los erop). Of dat klopt weet ik niet, ik heb het nog nooit gezien. Maar dat is wat mij een keer verteld werd.

Dat werd vroeger zo gedaan, inmiddels moet elk paard zijn eigen compartiment hebben en mag dit absoluut niet meer.

Mijn veulen had een eigen ‘box’ ze konden los staan en ook liggen als ze dat wilden.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 07:15

Dat is fijn om te horen, ik vond het al een vreselijk verhaal namelijk.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 07:36

Niet uit Spanje, maar 5 jaar geleden heb ik mijn paard laten ophalen uit het Zuiden van Frankrijk. Was groot transport met een 14 paards vrachtwagen en volgens mij kostte dat ongeveer 800 euro toen? Plus een consult daar van de dierenarts voor de gezondheidsverklaring maar die heeft de oude eigenaar betaald van het aankoopbedrag.

Was best intens want we wisten niet van te voren hoe laat ze daar zouden zijn. Dat kon midden in de nacht en de vrachtwagen kon niet tot de locatie komen dus die mensen moesten nog een heel stuk wandelen met die pony. Gelukkig bleken ze rond 18.00 al te komen. De aankomst hier in NL was wel geschat tussen 1 en 2 uur 's nachts. Zat ik daar in mijn auto voor de stal waar hij kwam te staan. Uiteindelijk bleken ze vertraging te hebben en waren ze vergeten mij te bellen (ik stond sowieso helemaal niet in de lijst voor tussentijdse updates..) en werd het uiteindelijk 6 uur 's ochtends. Maar ze hebben hem keurig en wel thuis gebracht en dat is het belangrijkste.

Was even een flink bedrag maar verder hoefde ik zelf amper wat te regelen. Die transport bedrijven weten precies hoe het allemaal werkt.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 08:48

Ja wij hadden dat ook met het transport. Ze zou woensdag aankomen. Dinsdag om 17u werd mijn vriend gebeld dat ze die avond al kwam.. :')

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 19:24

Zelf toevallig 5 weken geleden een ijslander uit Duitsland geïmporteerd. Het traces document kostte €145. Daarnaast moest er ook betaald worden voor het klant account/inschrijving bij de nvwa. Kosten hiervan weet ik zo niet. We hebben haar zelf opgehaald, transport zou rond de €600,- komen maar dan worden de documenten ook voor je geregeld. Reken de overnachting er nog bij, plus de brandstof, dan kom je wel aan dat bedrag denk ik. Maar ik vond het zelf erg fijn om zelf te rijden, zou het zo weer doen.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 19:50

Ben onlangs met mn paard naar het EK MCI in Le Mans geweest. Bij Potijk de transporteur de paarden laten keuren door een nwva DA, 125 euro, incl traces etc. Daarvoor al een hele documentatie aangeleverd bij Potijk om alles administratief in orde te maken qua UBN registratie, RVO en een transportnr oid die je moet hebben om je paarde te vervoeren.

Laat je de NWVA thuis komen ben je zo 300 euro kwijt omdat ze dure voorrijkosten hebben en je betaald ze per 15 minuten...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 10:52

En als je maar 1 paard hebt moet je evengoed 2 kwartier betalen