Koude tenen! Winterrijlaarzen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 08:01

Dahlia85 schreef:
Fijn zoveel reacties!
Ik ga van t weekend shoppen voor winter rijlaarzen en dan is ruimte bij de tenen een goeie tip. Mijn gewone laarzen zitten daar strak.
Elektrische sokken lijken me een uitkomst maar het is of Chinees of zon 150 euro. Wat ik wel erg veel vind

Laarzen binnen laten opwarmen vooraf is ook een goeie. Nooit over nagedacht

Bij ruitersport Kraaij in Nijkerk verkopen ze elektrisch verwarme sokken voor 60 euro.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 08:22

Ik heb niet (meer) snel last van koude voeten (nu ik zo veel beweeg)
Maar wollen sokken en wol gevoerde laarzen helpen wel echt.

Die fleece voeringen werken misschien ook wel. Maar ik heb echt betere ervaringen met wol. Dat wordt toch minder snel klef en dan koud.

Kramer had ooit wol gevoerde winter rijlaarzen. Ik weet niet of ze dat nu nog hebben.

En inderdaad: je benen ook warm houden. Met een rijrok of thermo overbroek werkt ook goed. Met een extra legging ónder je rijbroek heb ik dan weer niet de ervaring dat het heel veel helpt. Helpt wel, maar er over helpt meer.

En wat zeker ook helpt: de warming up naast je paard doen. Zelf een stuk er naast stappen en lekker doorlopen. Eventueel een paar jumping jacks doen voor je begint. Je eigen bloedsomloop even een flink zetje geven helpt preventief.

Edit: ja hebben ze nog: https://www.kramer.nl/Ruiter/Rijlaarzen ... zen-Milano
Soweiso hebben zei een flink winter assortiment: https://www.kramer.nl/Ruiter/Rijlaarzen ... rijlaarzen

Dee_Es

Re: Koude tenen! Winterrijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 08:34

De wintertenen worden veroorzaakt doordat de haarvaatjes in de tenen samentrekken waardoor de doorbloeding verminderd. Er zijn zalfjes/cremes op de markt die de doorbloeding bevorderen oa van lucovitaal en gehwol met als gevolg lekker warme voetjes.