Koude tenen! Winterrijlaarzen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 08:01

Dahlia85 schreef:
Fijn zoveel reacties!
Ik ga van t weekend shoppen voor winter rijlaarzen en dan is ruimte bij de tenen een goeie tip. Mijn gewone laarzen zitten daar strak.
Elektrische sokken lijken me een uitkomst maar het is of Chinees of zon 150 euro. Wat ik wel erg veel vind

Laarzen binnen laten opwarmen vooraf is ook een goeie. Nooit over nagedacht

Bij ruitersport Kraaij in Nijkerk verkopen ze elektrisch verwarme sokken voor 60 euro.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 08:22

Ik heb niet (meer) snel last van koude voeten (nu ik zo veel beweeg)
Maar wollen sokken en wol gevoerde laarzen helpen wel echt.

Die fleece voeringen werken misschien ook wel. Maar ik heb echt betere ervaringen met wol. Dat wordt toch minder snel klef en dan koud.

Kramer had ooit wol gevoerde winter rijlaarzen. Ik weet niet of ze dat nu nog hebben.

En inderdaad: je benen ook warm houden. Met een rijrok of thermo overbroek werkt ook goed. Met een extra legging ónder je rijbroek heb ik dan weer niet de ervaring dat het heel veel helpt. Helpt wel, maar er over helpt meer.

En wat zeker ook helpt: de warming up naast je paard doen. Zelf een stuk er naast stappen en lekker doorlopen. Eventueel een paar jumping jacks doen voor je begint. Je eigen bloedsomloop even een flink zetje geven helpt preventief.

Edit: ja hebben ze nog: https://www.kramer.nl/Ruiter/Rijlaarzen ... zen-Milano
Soweiso hebben zei een flink winter assortiment: https://www.kramer.nl/Ruiter/Rijlaarzen ... rijlaarzen

Dee_Es

Re: Koude tenen! Winterrijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 08:34

De wintertenen worden veroorzaakt doordat de haarvaatjes in de tenen samentrekken waardoor de doorbloeding verminderd. Er zijn zalfjes/cremes op de markt die de doorbloeding bevorderen oa van lucovitaal en gehwol met als gevolg lekker warme voetjes.

Curl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:55

Wollen sokken en schapenvachtjes in je schoenen en leren schoenen. Schoenen 1 maatje groter nemen zodat je voeten niet knellen (sowieso met wollen inleggers aangezien die dik zijn en vaak de schoen een maatje kleiner maken), maar als er wat 'ruimte' over blijft kan er warme lucht ontstaan die je voeten warm houden.

Ik heb tegenwoordig ouderwetse legerkisten aan om en rondom stal met echt wollen inleggers en wollen sokken. Eindelijk warme voeten! Met rijden zal wel een zoektochtje worden, maar goed dan rij ik mezelf als het goed is warm ;-)

Ieros

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 16:39

Ik heb electrisch verwarmde zooltjes. Accu in de zooltjes zelf. Ze zijn van Gerbing. Niet goedkoop, maar geen koude tenen meer.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 21:43

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 22:34

Apacca wol sokken. Op 1 of andere winterfair 6 paar sokken gekocht. Echt loop op niks anders meer tijdens mijn werk. Heerlijk warm, zelfs beter dan mijn thermo sokken. Mocht ik ze weer voor dezelfde prijs tegenkomen (25 euro voor 3 paar) dan gaat er weer een set mee. En misschien wel de huissokken er ook bij.

Kan gewoon even snel naar buiten lopen en voel er helemaal niks van. Terwijl het een betonplaat is die normaal echt heel koud was.

Suziiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 21:29

Ik heb skisokken aan en ik heb de Ariat Wythburn H20 laarzen. Deze lopen heerlijk en ik kan er ook mee rijden.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 21:35

chamion schreef:
Apacca wol sokken. Op 1 of andere winterfair 6 paar sokken gekocht. Echt loop op niks anders meer tijdens mijn werk. Heerlijk warm, zelfs beter dan mijn thermo sokken. Mocht ik ze weer voor dezelfde prijs tegenkomen (25 euro voor 3 paar) dan gaat er weer een set mee. En misschien wel de huissokken er ook bij.

Kan gewoon even snel naar buiten lopen en voel er helemaal niks van. Terwijl het een betonplaat is die normaal echt heel koud was.

Gisteren gekocht op een kerstmarktje in amsterdam.
Ik geloof 20 euro voor 3 stuks

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 22:50

https://www.ariat.com/nl/en/P20360_W_FO ... h=B_Medium

deze redden mij echt! Ze zijn wat breder dan de meeste jodphurs waardoor mijn tenen lekker wiggle room hebben :+ maar icm hoe ze gevoerd zijn werkt dat echt perfect! Ik heb er gewoon normale sokken in en nooit meer last van koude tenen. Mijn chaps passen er prima overheen en ze passen ook prima in mijn stijgbeugels dus zowel met rijden als werken op stal vind ik ze heeerlijk.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 07:58

Bij koud weer heb ik ook Ariat Wythburn H20 laarzen. Bij het weer van nu de laarzen van kramer, maar zie nu dat ze die niet meer hebben |(

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 09:09

Ik zag gisteren op FB een filmpje voorbijkomen en in dat filmpje deed iemand over z’n sok z’n tenen inpakken met aluminiumfolie en daarover weer een sok… ik ga dat zeker een keer proberen :D
Maar vind die dingen voor je beugels ook echt een uitvinding.. misschien ook eens naar kijken

AlinneXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 00:42

Ik heerlijke, met wol gevoerde, rijlaarzen van de epplejeck. Geen koude tenen meer!! Heerlijk wa, aterdicht en windicht, EN niet te duur