Paard moeilijk te vangen met binnen halen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vierhoef

Re: Paard moeilijk te vangen met binnen halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-25 18:58

Even een update over mijn paard. Afgelopen dagen constant hetzelde probleem: niet te vangen als de andere paarden naar binnengaan. Na een uurtje alleen buiten te blijven is hij wel te pakken. Hij lijkt sowieso minder happy, gestresster en dat merkte ik ook in de paar keren dat ik hem in het bos heb gereden de laatste week. Dat hij meer spanning / irritatie heeft en dat opkropt, wat totaal niet bij hem past verder. Hij is afstandelijker naar andere mensen, maar juist aanhankelijker naar mij toe in de omgang.

Vanmorgen heb ik hem heel even gelongeerd om te kijken hoe hij liep. Helaas zie je duidelijk dat hij linksachter steeds een korter pas heeft dan rechtsachter. Waar rechtsachter duidelijk in het spoor van het rechtervoorbeen komt, haalt hij dat links echt niet. Hij was wel happy met longeren, maar toch zie je dat hij heel stijf begint en dan ook duidelijk niet goed is. Hij verbetert wel met een paar rondjes maar niet goed genoeg.

Aanstaande maandag hebben we de afspraak staan bij de kliniek. Ik hoop op het beste, maar wil vooral duidelijkheid voor hem. Ik wil weten of hij nog een pijnvrij leven kan lijden, gewoon op de wei, maar ik wil niet weer een hele rondje behandelingen doen. Het feit dat de kreupelheid niet weggaat na zoveel behandelingen en tijd zegt denk ik al genoeg, zeker met zijn gedragsveranderingen de laatste week.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 19:17

Ach sterkte. Super dat je hem laat nakijken.
Wel op tijd vangen voor de dierenarts :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 08:19

Heel goed dat je je gevoel volgt! Ik hoop dat er nog iets acceptabels uit komt wat nog te behandelen is.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 08:46

Ach wat naar. Wat pak je het goed aan door te onderzoeken wat er aan de hand is. Niet naar binnen gaan terwijl de andere paarden wel gaan, is gek paarden-gedrag.

Mijn paard heeft ook periodes dat zij niet mee wil als ik kom om te rijden. Ik heb ontdekt dat er altijd een oorzaak is. Meestal is dat koud regenachtig weer. Dan ziet ze er gespannen uit, en loopt ze weg als ik met het halster aankom. Vroeger nam ik haar dan wel mee, maar dan werd het rijden nooit leuk. Dan was ze zo gestresst, schrikt van alles. Tegenwoordig laat ik haar dan lekker in de paddock paradise met haar vriendjes. Bij beter weer is ze weer helemaal okay. Nu staat ze aan huis, dus het is voor mij dan ook makkelijk om even een aai te geven. Sinds ik naar haar signalen luister (er ook gevolg aan geef), is de band enorm versterkt.