Paard verleasen waar aan denken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:21

Dankjewel allemaal voor alle reacties! Ik ga inderdaad alles even goed uitzoeken, mijn broer heeft rechten gestudeerd dus zal sommige dingen ook wel weten en anders weet hij in ieder geval bij wat voor soort iemand ik moet zijn voor deze specifieke zaken :)

@Eef_Bam, nee hoor niet specifiek jou, ik snap dat die vragen bij jullie allemaal opkomen, ik weet het hele verhaal inclusief alle testen die gedaan zijn en bij zijn aandoening ( die vrij zeldzaam is ) maakt het niet uit als de hartslag verhoogd. En ja we gaan met hem elk jaar terug naar Utrecht voor uitgebreide testen om het in de gaten te houden voor het geval het wel ineens veranderd. Maar dat is puur ter controle. Ik heb uiteraard alles van de dierenarts inclusief advies etc op papier staan dus dat wordt wel bij het contract toegevoegd

siskeh

Re: Paard verleasen waar aan denken

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:58

In dit geval, ben jij bedrijfsmatig met de paarden? of Prive? omdat je de paarden zelf fokt etc.
Dit is wel belangrijk om goed in beeld te hebben.
Ik denk in dit geval dat het een groot voordeel is dat je de paarden juist aan huis houdt en zicht er op hebt qua "constructie" anders zou ik het ook afraden om er uberhaupt aan te beginnen.

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:03

siskeh schreef:
In dit geval, ben jij bedrijfsmatig met de paarden? of Prive? omdat je de paarden zelf fokt etc.
Dit is wel belangrijk om goed in beeld te hebben.
Ik denk in dit geval dat het een groot voordeel is dat je de paarden juist aan huis houdt en zicht er op hebt qua "constructie" anders zou ik het ook afraden om er uberhaupt aan te beginnen.

Privé! Ze staan ook op pension hoor, maar ik heb zelf 2 veulens gefokt uit mijn toenmalige merrie welke inmiddels helaas ingeslapen is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:09

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:53

Ik heb mijn vorige paard gedeeltelijk in de lease gedaan (2 dames, 3 dagen per dame)
We hebben alle 3 contact gehad met onze verzekeringen. En daarna, met behulp van een notaris, een contract opgesteld. Mijn verzekering vond het contract prima en hoefde verder niks anders ofzo. 1 van de dames moest een extra onderdeel afsluiten op haar verzekering. Om dit tegemoet te komen kreeg ze dit bedrag als korting op haar lease bedrag.

Die andere dame heeft wel een tijdje een discussie gehad met de verzekering. Uiteindelijk is dat opgelost maar ze is toen wel overgestapt (er kwamen nog wat dingen naar boven waardoor ze uiteindelijk besloot er snel te vertrekken bij dat bedrijf)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:54

Weet ook niet of je er al aan gedacht hebt, maar wat voor soort ruiter zoek je? Wil je ook echt een ruiter die naar het Z wil rijden, of is eentje die nooit verder komt dan de B ook goed?
Nu heb je nog wat te kiezen en af te keuren, ipv dat straks de ruiter over een jaar niet matcht met jouw ambities voor je paard.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:01

Het is qua verzekering vaak inderdaad hoe bedrijfsmatig ze deze constructie vinden omdat je maandelijks geld gaat ontvangen met je paard. Kan nog wel eens verkapte huur zijn. En het wisselt ook nog wel eens per verzekeraar. Ben heel benieuwd of ze hier moeilijk over zouden doen of totaal niet!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:14

Ik vind het fijn te lezen dat je een jong sportpaard met bemerking toch aanhoudt en via lease een leuk en inspirerend leven wil bieden.
Ik zou in het contract ook opnemen dat jij altijd het laatste woord hebt als het gaat om waar de grens van het paard ligt.
Dus dat niet straks de leaser het paard overvraagt en jaagt op eigen ontwikkeling/ punten opbouw in de sport ten koste van jou paard, jij aangeeft dat je dit niet meer goed vind en de leaser dan zegt ja pech, mijn contract geldt nog en dan doorgaat.

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:43

Bedankt iedereen weer! Ik heb inmiddels van mijn eigen verzekering terug dat die het niet vergoeden zodra ik er geld voor krijg. Dus ik moet even gaan uitzoeken hoe/wat/waar ik dat dan wel kan verzekeren!

Voor degene die vroeg wat voor soort ruiter ik zoek liever Z of iemand die de B niet uitkomt, ik zoek vooral iemand die lol met m’n paard wil hebben, die het leuk vind om misschien wat wedstrijdjes te rijden maar dus geen echte hogere ambities heeft die vooral wat dressuur wil rijden, een keer een sprongetje, een buitenritje, keer longeren misschien wat vrijheidsdressuur etc etc

Dus liever eigenlijk eerder een recreatief iemand, als ze geen wedstrijden willen gaan rijden is dat namelijk echt meer dan prima! Maar mocht iemand graag een wedstrijdje willen rijden is de mogelijkheid er wel

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:46

Shari_B schreef:
Bedankt iedereen weer! Ik heb inmiddels van mijn eigen verzekering terug dat die het niet vergoeden zodra ik er geld voor krijg. Dus ik moet even gaan uitzoeken hoe/wat/waar ik dat dan wel kan verzekeren!

Voor degene die vroeg wat voor soort ruiter ik zoek liever Z of iemand die de B niet uitkomt, ik zoek vooral iemand die lol met m’n paard wil hebben, die het leuk vind om misschien wat wedstrijdjes te rijden maar dus geen echte hogere ambities heeft die vooral wat dressuur wil rijden, een keer een sprongetje, een buitenritje, keer longeren misschien wat vrijheidsdressuur etc etc

Dus liever eigenlijk eerder een recreatief iemand, als ze geen wedstrijden willen gaan rijden is dat namelijk echt meer dan prima! Maar mocht iemand graag een wedstrijdje willen rijden is de mogelijkheid er wel

Waarom wil je zelf niet aan de slag met dit paard?
Of heb je er geen tijd voor?

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:59

fleurtjeuh schreef:
Shari_B schreef:

Ik heb er nog eentje, eigenlijk zou 1 van de 2 verkocht worden maar ik wil hem niet de handel in hebben omdat het wel jaarlijks gecontroleerd moet worden en ik hem zo nog in de gaten kan houden :)

Maar 1 is voor mij echt genoeg

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:01

Shari_B schreef:
fleurtjeuh schreef:

Ik heb er nog eentje, eigenlijk zou 1 van de 2 verkocht worden maar ik wil hem niet de handel in hebben omdat het wel jaarlijks gecontroleerd moet worden en ik hem zo nog in de gaten kan houden :)

Maar 1 is voor mij echt genoeg

Welke regio zit je? :o O:)

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:05

fleurtjeuh schreef:
fleurtjeuh schreef:

Welke regio zit je? :o O:)

Tilburg, noord-Brabant!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:06

Spijtig, dat is te ver voor mij :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:23

Ik vind dat je iets heel moois aanbied en een mooie kans voor iemand. :j

Je zegt ze mogen er niet voor betalen van de verzekering.
Maar mogen ze bijvoorbeeld wel de hoefsmid betalen?
Dan is het geen lease en zien ze het misschien anders.
Dus op die manier mee betalen.

Al vraag ik mij dus tegelijkertijd af hoe dat dan zit met de honderden bijrijders in Nederland

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:39

DuoPenotti schreef:
Ik vind dat je iets heel moois aanbied en een mooie kans voor iemand. :j

Je zegt ze mogen er niet voor betalen van de verzekering.
Maar mogen ze bijvoorbeeld wel de hoefsmid betalen?
Dan is het geen lease en zien ze het misschien anders.
Dus op die manier mee betalen.

Al vraag ik mij dus tegelijkertijd af hoe dat dan zit met de honderden bijrijders in Nederland

Het is afhankelijk van de verzekering en heel veel mensen vragen zulke dingen niet na. Dan kom je er pas achter als er iets mis gaat en je niet verzekerd bent,omdat het uitgesloten is door de betaling.
Maar er zijn ook verzekeraars die het wel verzekeren, al kan het misschien ook aan de hoogte van de vergoeding liggen die je krijgt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:54

En er zullen natuurlijk ook zat dingen uitgekeerd worden omdat een verzekering niet weet dat een paard geleased wordt. Maar je wil het toch beter netjes regelen lijkt me. Zeker als het gaat om grote bedragen willen ze natuurlijk wel zeker weten dat ze moeten uitkeren.

Je kan natuurlijk even rond bellen bij andere verzekeraars of ze ergens wel dekken en dan overstappen. Probleem met betaling is dat het vaak gezien wordt als verkapte verhuur en dan ben je bedrijfsmatig bezig. Je hebt dan niet aan aansprakelijkheidsverzekering particulier nodig maar voor een bedrijf en die zijn waarschijnlijk veel te duur om 1 paard te verleasen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:07

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:37

Kriel schreef:
juval schreef:
ken je
'eigenaar/fokker zoekt ruiter?

Dat klinkt wel als wat jij zoekt voor je paard: https://www.fokkerzoektruiter.nl/index.php/het-project

Precies dit.
Zij hebben ook kant en klare overeenkomsten die door een advocaat (en een juriste :-P) zijn opgesteld.

Ik heb hier wel naar gekeken maar daar hebben ze het echt over sportgericht bezig zijn, ik zoek juist iemand die dat niet is, ja prima iemand die een B/L/M proef wilt rijden maar het is geen super getalenteerd jong sportpaard gezien hij dus door zijn aandoening de “go” mist en dat is wel wat ze bij fokker zoekt ruiter zoeken.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:46

Dat hoeft niet hoor.
Ik zit zelf in het bestuur en er zijn in Noord heel veel paarden (semi)recreatief weg gezet.

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:03

Kriel schreef:
Dat hoeft niet hoor.
Ik zit zelf in het bestuur en er zijn in Noord heel veel paarden (semi)recreatief weg gezet.

Oh dan ga ik mezelf er zeker nog even in verdiepen! Dankjewel

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:19

Zelf ben ik een betalende bijrijder en betaal voor de helft van de week gebruik, ook de helft van stalkosten. De rest (stalkosten/ hoefsmid/ dierenarts, etc) is voor de eigenaresse.
Wij hebben dit mondeling afgesproken.
Mijn ervaring is dat een klik met de eigenaar minstens even belangrijk is als een klik met het paard. Je wilt graag dat de eigenaar vertrouwen heeft in je bedoelingen en kunnen als bijrijder, en andersom ook. Geef dan ook vanaf het begin duidelijk aan wat wel en niet verwacht wordt van elkaar. Ben je makkelijk in het wisselen van dagen, of heb je juist een vast schema. Vind je dat voor je paard ook belangrijk? Hoeveel communicatie verwacht je? Je geeft nu aan dat iemand het als haar/ zijn eigen paard mag beschouwen, maar ondertussen is het wel jouw paard. Dat betekent ook dat jij ideeën hebt over management, wedstrijden, manier van rijden, etc. Ga daarover goed het gesprek aan voordat je daarover onduidelijkheden hebt.
Maak ook afspraken over wie wanneer de dierenarts belt, en wie de beslissingen maakt bij behandelingen. Juist als je aangeeft dat iemand het als eigen paard mag beschouwen, maar jij de rekening betaalt, moet je afspreken wie bepaalt.
Mijn ervaring is dat je soms niet dezelfde ideeën hebt, maar als je communiceert en vertrouwt dat wat de ander wil ook niet slecht is, je een heel eind komt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:12

Wat betekent het eigenlijk, als de eigenaar zegt dat de leaser of bijrijder het paard mag beschouwen als zijn\haar eigen paard? Dat wordt inderdaad vaak gezegd maar ik kan me er in praktische zin niets bij voorstellen.