Paard trekt alle dekens kapot... wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:13

Zal wel uitkijken met tyraps. Liever een sluiting/deken die scheurt dan een kapot paard.

Hilary

Re: Paard trekt alle dekens kapot... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:31

Tie wraps zijn afhankelijk van waar je ze gebruikt zo kapot hoor. Mijn paard had laatst de buiksingel van de deken kapot, vermoedelijk zelf blijven hangen na het liggen / rollen of (grotere kans) met spelen ís één van z’n speelmaatjes met een been in de singel blijven hangen. Deken laten repareren en daarna met een tiewrap een extra ring vastgemaakt en daar de singel aan vast. Het idee is dat de tiewrap eerder stuk gaat, waardoor de singel gespaard blijft. Werkt prima, kan drie keer per week een nieuw tiewrapje erop zetten omdat er weer eentje kapot is (ik ga nu op zoek naar een duurzamere oplossing).

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 20:07

Hilary schreef:
Tie wraps zijn afhankelijk van waar je ze gebruikt zo kapot hoor. Mijn paard had laatst de buiksingel van de deken kapot, vermoedelijk zelf blijven hangen na het liggen / rollen of (grotere kans) met spelen ís één van z’n speelmaatjes met een been in de singel blijven hangen. Deken laten repareren en daarna met een tiewrap een extra ring vastgemaakt en daar de singel aan vast. Het idee is dat de tiewrap eerder stuk gaat, waardoor de singel gespaard blijft. Werkt prima, kan drie keer per week een nieuw tiewrapje erop zetten omdat er weer eentje kapot is (ik ga nu op zoek naar een duurzamere oplossing).
euh je singel strakker afstellen.. of ben ik nu gek... 8)7 ( kan bij mij een vuist rechtop tussen als de deken op zijn plek ligt genoeg om zelf te openen / sluiten maar past bijna geen hoef tussen)..

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 20:15

Tody schreef:
Hier goede ervaringen met de Renco dekens. Nette levering en het gewenste resultaat.

En anders maar zoiets? :+
[ Afbeelding ]

:') :') _/-\o_

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 20:16

Ik ga het even proberen met de te kleine deken, als deze het overleefd ga ik een nieuwe in de juiste maat bestellen.

Wordt vervolgd… :=
Heel erg bedankt voor het meedenken!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 20:56

snorkel1986 schreef:
Hilary schreef:
euh je singel strakker afstellen.. of ben ik nu gek... 8)7 ( kan bij mij een vuist rechtop tussen als de deken op zijn plek ligt genoeg om zelf te openen / sluiten maar past bijna geen hoef tussen)..

Je dacht dat ik daar zelf niet aan gedacht had? 8)7
Ik ga voor de platte vuist, overigens.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 21:13

Ik heb geen tips voor dekens, maar ik vind het geen ideale situatie dat niet alle paarden in de schuilstal kunnen.
Dat gaat dan toch altijd ten koste van de lager in rangorde staande paarden?

In combinatie met een stal eigenaar die niet meedenkt en een paardeneigenaar die niet meedenkt met het slopen van jouw dekens, zou voor mij een reden zijn om niet op zoek te gaan naar een onverwoestbare deken, maar naar een andere pensioenplek voor mijn paard.

Alle paarden hebben i.m.o. recht op een droge rustplek.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 21:25

Marije_jiplover schreef:
Ik heb geen tips voor dekens, maar ik vind het geen ideale situatie dat niet alle paarden in de schuilstal kunnen.

In combinatie met een stal eigenaar die niet meedenkt en een paardeneigenaar die niet meedenkt met het slopen van jouw dekens, zou voor mij een reden zijn om niet op zoek te gaan naar een onverwoestbare deken, maar naar een andere pensioenplek voor mijn paard.

Dit, en als hij met pensioen is zal je ook niet meer elke dag heen hoeven? Dus dan kunnen ze ook wel wat verder weg staan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 21:38

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 06:52

girlyggirl schreef:
Marije_jiplover schreef:

Dit, en als hij met pensioen is zal je ook niet meer elke dag heen hoeven? Dus dan kunnen ze ook wel wat verder weg staan.

Ik ga er nog elke dag, op zondag na heen. :)
De paarden staan bijna nooit in de schuilstal. Ze kunnen onder het hooiruif ook nog droog staan, maar niet uit de wind.

Ik hoef over de stalling verder geen commentaar, ik heb mijn uiterste best gedaan om voor hem een pensioenplek te vinden in onze regio. :o

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:39

Is het misschien een idee om een Rambo Protector vliegendeken over de regendeken te doen als beschermlaag? Die dekens zijn toch ook heel sterk?

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 10:59

3heathcliff5 schreef:
Is het misschien een idee om een Rambo Protector vliegendeken over de regendeken te doen als beschermlaag? Die dekens zijn toch ook heel sterk?

Ik heb de deken even opgezocht, maar dit is een deken van een dun stofje. Ik vrees dat deze het nog geen uur volhoudt. :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:31

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:56

minouesmee schreef:
3heathcliff5 schreef:

Ik heb de deken even opgezocht, maar dit is een deken van een dun stofje. Ik vrees dat deze het nog geen uur volhoudt. :=

Tuurlijk lijkt het een dun stofje, het is een vliegendeken. Hier overleeft de protector in ieder geval vele ruwe spelletjes tussen jonge ruinen, waarbij er flink aan de dekens wordt getrokken. Het enige wat ik tot nu toe uiteindelijk kapot heb zien gaan aan die dekens is de binnenvoering of een losse biesband.

Ik zou dit zelf wel proberen als de deken van mijn paard telkens aan stukken wordt getrokken. En anders zou ik zoals ook al gesuggereerd voor een NZ deken gaan.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:57

Heel herkenbaar

De enige deken die het overleefd is een Rambo deken met specifiek 1680 denier balistic nylon. En met overleven bedoel ik 1 á 2 seizoenen, want uiteindelijk trekken ze wel een bies oid kapot. Maar ze staan tenminste niet ineens halfnaakt in het land.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:20

Wat raar dat jouw verzekering zegt dat dat heel lastig is.
Laatst een gevalletje gehad waar bij mijn paard beschuldigd werd van slopen van een deken.
Ik heb zo mijn twijfels bij dit geval, maar mijn verzekering regelde het zonder problemen.
Verder heeft ze nog nooit een deken van zichzelf of een ander gesloopt, niet voor die tijd en ook niet daarna. Ik ben daar toen eigenlijk wel gelijk vertrokken omdat het volgens mij gewoon fraude was en dat soort types daar hou ik niet van, ook al kost het mij niks.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:42

minouesmee schreef:
Hopelijk heeft hier iemand de gouden tip, want ik zit met mijn handen in het haar.... :(

Mijn paard, Carrera, staat sinds vorig jaar september op een pensioenstal. De paarden staan hier 24/7 buiten, hebben een half overdekte hooiruif en een schuilstal, maar deze is niet ruim genoeg voor de 20 paarden die in Carrera zijn groep staan.

Nu is het volgende aan de hand... Ik wil Carrera graag een regendeken opdoen aangezien hij niet genoeg vacht aanmaakt en hij echt staat te trillen in de regen met deze koudere dagen. Alleen maakt er één paard in de groep graag dekens kapot. Vorig jaar heb ik maar liefst 8 dekens weg kunnen gooien omdat dit paard ze echt aan flarden scheurt. Ik heb al heel veel merken dekens geprobeerd, verschillende stoffen, dekens van €50 tot €350... niks blijft heel. De meeste dekens houden het nog geen twee dagen vol... Nu heb ik al geprobeerd azijn op de deken te smeren, antibijtspray en sambal, maar niks werkt helaas.

Ik heb gisterenmiddag een regendeken opgedaan welke ik helemaal met antibijtspray heb ingespoten en vanochtend kreeg ik alweer een appje van de staleigenaar dat de deken in een hele boel stukjes in de paddock lag...

De staleigenaar vindt dat Carrera prima zonder deken kan staan en vindt volgens mij dat ik mij aanstel. De eigenaar van het betreffende paard wil geen dekens of kosten van reparatie vergoeden. Ik heb de verzekering al gebeld, maar die geven aan dat dit soort zaken erg lastig zijn en vooral een hoop geld kosten om het op te lossen.

Van de week heb ik via Marktplaats een New Zealand deken gekocht om te kijken of deze wel heel blijft, voor ik weer een deken aanschaf van een paar honderd euro die binnen een dag kapot is... Helaas was de deken een andere maat dan aangegeven en was deze veel te klein.

Wie o wie heeft er de gouden tip voor een oersterke 0 grams regendeken of een andere oplossing..... _/-\o_

Welke maat heeft je paard? Ik heb Volgensmij nog zo’n hele oude zware hengstendeken ergens liggen. Kan even voor je kijken. Mag je voor niks hebben, enkel verzendkosten. Kun je het proberen

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 22:17

@ Horseloverl wat lief!
Maat 205/215

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 22:33

Rambo en New Zealand zijn je enige opties denk ik. Rambo is gemaakt van hetzelfde materiaal als kogelwerende vesten, en New Zealand, tja dat ben je nu aan het proberen

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 07:31

Ik denk dat alle type dekens te slopen zijn. De meest sterke dekens zijn de hengsten dekens (canvas) en bucas smartex.

Mijn paard heeft een periode naast een ander paard gestaan die alles kapot trok. Mijn paard is van nature geen sloper. Uiteindelijk hebben ze dat paard wel ergens anders neergezet. Nu is er weer rust en blijft alles heel (ook mijn paard, want die had wel veel wondjes op z’n hals). Ik weet dat bijvoorbeeld ruinen geregeld spelen, maar ik vraag mij wel af als alles gesloopt wordt, of er dan wel stabiliteit is in de kudde. Nu zijn het dekens, maar straks is het je paard.

Als men niet bereid is mee te werken zou ik zelf toch naar een andere plek uit kijken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:50

Change03 schreef:
Heel herkenbaar

De enige deken die het overleefd is een Rambo deken met specifiek 1680 denier balistic nylon. En met overleven bedoel ik 1 á 2 seizoenen, want uiteindelijk trekken ze wel een bies oid kapot. Maar ze staan tenminste niet ineens halfnaakt in het land.

Bij mij zijn het jaren mijn eigen paarden onderling geweest(jammer van mijn portemonnee maar wel fijn om discussie te voorkomen). En inderdaad, vanaf 1200denier, maar eigenlijk inderdaad die 1680 dekens (Premiere Equine heeft ook een variant), overleefden het langer dan een paar dagen.

TS; misschien nog een beetje hoop: toen de heren 26+ en 10+ waren werd het rustiger.......Nu gaat er eigenlijk niets meer echt stuk. Al zit er soms nog wel een gaatje ergens in.
Sterkte.... Ik heb jaren een voorraad dekens klaar gehad liggen zodat ik er altijd een nieuwe op kon doen bij onherstelbare schade. Wat een geld heb ik toen weg gegooid zeg....

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:05

Hertshoorn olie over je deken?

Catago Endurance is ook 1680D en doet het al jaren goed bij onze ruinen. Is ook redelijk in de prijs.

Ik vind het een lastig geval TS.
Succes!

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 14:25

minouesmee schreef:
@ Horseloverl wat lief!
Maat 205/215

Heeft mijn paard ook! Ik zoek hm even op en pas hm ff op haar!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 14:58

En Wasabi erop smeren of fijngemalen chilipepers.