Niet longeren in de bakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:46

Of je vraagt vantevoren of het gezien het weer voor deze keer mag, als je de hele bak gebruikt.

Wordt er nee gezegd: duidelijk en dan moet je het zelf anders oplossen.
Wordt er ja gezegd heb je mazzel.

Maar op deze manier en dan online je gelijk proberen te halen vind ik echt niet oke.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:48

Hier idem dito. Longeerbak en paddocks staan blank. Rijbak is nog wel goed. Maar longeren mag daar niet. Gelukkig wordt het nu gedoogd dat ik mijn oudje wel zijn benen laat strekken daar zodat ik goed kan blijven zien of hij niet slechter gaat lopen. Maar dat betekend dus wel dat ik ernaast moet blijven aan een semi korte lijn en langs de hele hoefslag moet meerennen. Wat een workout. Ben altijd helemaal kapot na beide kanten een drafje. Kan het niemand aanraden, maar het maakt wel dat ik in ieder geval kan checken hoe hij is. In een zeiknatte bak loopt hij sowieso niet prettig dus kan ik het niet controleren.

Maar vreemd is het wel dat longeren niet mag, maar losgooien wel. Dat lijkt me nog veel belastender voor de bodem. Want naast cirkelvorming is gaten van jolige paarden vaak de andere grote reden dat longeren niet mag. Laatst was mijn senior blijkbaar jolig en elke keer als er paarden langs stal galoppeerden (buiten) wilde hij af gaan. Heb hem acuut gestopt want dat vind ik dan echt niet kunnen. Jammer voor hem dat ie niet die energie kwijt kan, maar regels zijn regels.

Al rijden er trouwens bij ons grote paarden in de bak die echt hele gaten maken met een simpel galopje. Dat zou zelfs mijn kleine senior niet voor elkaar krijgen in een hele drukke bui.

Maar goed, niet longeren is niet longeren. Baal er zelf ook van hoor. Heb op 2 stallen gestaan nu waar het niet mocht en 2 waar het wel mocht. Vond het altijd heerlijk om balkjes in de bak te leggen en dan over de gehele vak te werken. Veel fijner dan op een cirkel en het vereist veel meer training om correct te longeren zonder een ronde muur. Maar als het niet mag dan mag het niet. Heb er mijn huidige stal niet voor gelaten, want hoe mijn paard erbij staat is 1000x belangrijker, maar mocht ik ooit hier niet meer staan en de keuze hebben tussen twee super fijne plekken waarvan longeren bij de ene wel in de bak mag dan is die keuze snel gemaakt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:50

office schreef:
Ik vind het wel vreemd als regels tegen het dieren welzijn in gaan.
Een paard moet wel gewoon beweging kunnen krijgen en voldoende hooi en sociale contacten.
Sommige stallen hebben zo veel regels dat het meer als werken voelt als ontspanning.

Wat haal jij er allemaal bij dan? Dit gaat over een natte longeerbak en dan longeren in een binnenbak. Een keer aquatraining doen in een natte bak is echt geen ramp. Goh vroeger liepen die paarden allemaal door de drek. Je moet weten hoe vaak ik in regenlaarzen in een ondergelopen bak stond te longeren. Geen een die daar anders van werd. Nu kunnen die porseleinen paarden niet meer lopen zonder agterberg bodem?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:52

Hier is de longeerbak nu ook nat. Dat kan niet anders met het weer van afgelopen dagen. Onze sportpaarden worden gewoon gelongeerd in de natte longeerbak. Zolang de bodem niet zuigt of glad is, krijgen ze daar (behalve vieze buik en benen) helemaal niks van. We zijn verwend met zijn allen.... Gewoon je regenlaarzen en -jas aan en gaan met die banaan.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:54

Nou ik zou niet longeren als mijn paard dan het risico liep uit te glijden in een gladde longeerbak.
Bovendien is de winter nog niet eens goed begonnen en als de longeer cirkel nu al niet bruikbaar is wordt het een vervelende winter.

F_T

Re: Niet longeren in de bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:55

Dan ga je rijden in de binnenbak, of buiten, of je neemt je paard mee aan de fiets buiten, of je vraagt voor deze ene keer toestemming, of, of, of....

Zat andere mogelijkheden dan stiekem toch doen en pissig zijn als je er dan op aangesproken wordt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:57

office schreef:
Nou ik zou niet longeren als mijn paard dan het risico liep uit te glijden in een gladde longeerbak.
Bovendien is de winter nog niet eens goed begonnen en als de longeer cirkel nu al niet bruikbaar is wordt het een vervelende winter.

Ik weet niet hoeveel water er bij jou gevallen is de afgelopen dagen maar hier in het noordwesten staat zelfs mijn gedraineerde tuin onder water, het hoost hier al dagen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:58

Polly schreef:
office schreef:

Ik weet niet hoeveel water er bij jou gevallen is de afgelopen dagen maar hier in het noordwesten staat zelfs mijn gedraineerde tuin onder water, het hoost hier al dagen

Nou dat… en je paard valt echt niet zomaar om hoor.
Als je geen risico’s wil moet je geen paarden nemen :P Als ik zie hoe ze zelf in vrijheid tekeer gaan buiten :=

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:02

FireAndIce schreef:
Citaat:
Ik snap het doen zonder vragen niet zo. Logisch toch dat je daarop aangesproken wordt als ze t zien?

Ik longeerde daar heel af en toe als de bak vrij was. Al bijna 2 jaar. Toen was het toegestaan maar wist niet dat dit veranderd was. Nu dus wel, maar de longeerbak wordt niks aan gedaan.

Dan moet je dat dus bespreken met de staleigenaar. Mogelijk dat een stalgenoot je heeft zien longeren en beklag heeft gedaan. En dat de eigenaar het destijds toeliet omdat die dacht dat het tijdelijk nodig was..
Nogmaals: dit moetje met de staleigenaar bespreken, niet op Bokt. Want als ik lees dat je destijds toestemming kreeg om kort te longeren klinkt het niet als een staleigenaar die niet met de klant mee wil denken.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:03

Er zijn zo veel alternatieven dan longeren in de binnenbak.. Je kan gerust voor deze 2 weken dat het zo regent wat longeren in de natte bak, daarna even de benen afspoelen en alles is weer schoon. Rondje buiten aan de hand of aan de fiets is ook een mooie optie.

Verder snap ik best dat pensionhouders 1 lijn trekken. Sommige mensen blijven nou eenmaal heel erg op 1 plek staan en andere niet. Ik snap ook best dat een pensionhouder zegt; zelf mag ik het wel doen. Omdat ze van zichzelf weten dat ze het altijd 'goed' zullen doen.

Bij ons mocht je enkel wandelen in de binnenbak als er geen mensen aan 't rijden waren. Persoonlijk vind ik dat als je mag stappen, je ook simpele grondwerk oefeningen kunt doen zoals hier en daar een legyield, een sideways etc. Maar longeren is echt een hele andere belasting voor een bak.

Vaak als het echt medisch wordt kan je ook wel een gesprek aan gaan met je pensionhouder. Mijn paard had bijvoorbeeld zware mok en daardoor snel last van dikke benen. Die móest lopen voor z'n doorbloeding en die móest droog lopen ivm de mok. Toen waren ze super begripvol en was er ook veel mogelijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:04

Bovendien, wat wil je dan? "Beste staleigenaar, het mag wel van Bokt"?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:05

office schreef:

Dan longeer je niet.

Genoeg andere opties om met je paard te doen zolang de longeerbak niet voldoet aan je wensen.

Als de faciliteiten of regels je niet passen heb je twee opties. Je kiest een andere stal of koopt zelf een accomodatie. Jouw eigen standaarden of ideen zijn geen excuus om je niet aan regels van een ander te houden.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:05

office schreef:

Maar jij haalt er beweging in het algemeen bij en zelfs hooi en sociaal contact, beetje ongepast gezien het onderwerp dat niet over paardenwelzijn gaat maar over de plek waar je longeert.

Heel normaal dat het niet mag, en ook normaal dat de ene persoon een keer niet gezien wordt en mazzel heeft, en een ander wel wordt gezien en aangesproken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:06

FireAndIce schreef:
Er mag in geen enkele bak gelongeerd worden, ook niet in dit seizoen maar zie het anderen soms wel doen.Ik heb gewoon de pech dat ik gezien ben.

FireAndIce schreef:
Ir111 schreef:
Ik snap het doen zonder vragen niet zo. Logisch toch dat je daarop aangesproken wordt als ze t zien?

Ik longeerde daar heel af en toe als de bak vrij was. Al bijna 2 jaar. Toen was het toegestaan maar wist niet dat dit veranderd was. Nu dus wel, maar de longeerbak wordt niks aan gedaan.

Wist je t nou wel of niet?

FireAndIce schreef:
Zijn er meer stallen waar dit niet mag en waarom mag dat dan niet?

Om je initiele vraag te beantwoorden. Voor zo ver ik weet mag dit heel vaak niet. Met als reden om de bodem goed te houden. Dus geen kapot getrapte bodem met gaten en geen aangestampte harde bult in het midden. Mijn ervaring is dat het niet werkt om te zeggen 'als je goed meeloopt etc mag het wel'. Dus verbieden stalhouders het. Wat ik helemaal begrijp als je je bodem goed wil houden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:10

En buiten dat de bodem er een stuk slechter van wordt hebben mensen er last van met rijden. Ik heb op een stal gestaan waar iemand 6 paarden had en o.a. jonge dieren die voor het rijden gelongeerd moesten worden. Dat deden ze ook als het druk was in de bak. Dan kan je bijna alleen nog op de hoefslag rijden en echt veilig voelde zo’n stuiterend jong paard aan de longeerlijn ook niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:14

Je mag niet longeren, hebt het gedaan en bent terecht aan gesproken.
Als je vind dat je geen waar voor je geld krijgt is het simpel: zoek naar een stal die wel bij je past.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:15

F_T schreef:
Of je vraagt vantevoren of het gezien het weer voor deze keer mag, als je de hele bak gebruikt.

Wordt er nee gezegd: duidelijk en dan moet je het zelf anders oplossen.
Wordt er ja gezegd heb je mazzel.

Maar op deze manier en dan online je gelijk proberen te halen vind ik echt niet oke.

Eens.

Het is nou eenmaal de regel op de stal. Als die regel "huppel eerst een rondje over de hoefslag voordat je opstapt" was, had je je daar ook aan te houden, hoe gek de regel voor jou ook kan zijn.

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 11:38

F_T schreef:
Dan ga je rijden in de binnenbak, of buiten, of je neemt je paard mee aan de fiets buiten, of je vraagt voor deze ene keer toestemming, of, of, of....

Zat andere mogelijkheden dan stiekem toch doen en pissig zijn als je er dan op aangesproken wordt.

Ik deed niks stiekem, ik wist niet dat het niet meer mocht.
En ik rijdt niet, doe alleen grondwerk.
En fietsen met een paard in deze storm lijkt me ook niet handig :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 11:38

Maar wat is dan het probleem? Je deed iets. Dat mocht niet. Dat wist je niet. Nu weet je het wel. Nu doe je het dus niet meer.

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 11:39

rien10 schreef:
Maar wat is dan het probleem? Je deed iets. Dat mocht niet. Dat wist je niet. Nu weet je het wel. Nu doe je het dus niet meer.

Klopt, maar heb het wel nodig.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 11:42

Je hebt longeren nodig? Dan longeer je een keer in een ondergelopen longeercirkel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 11:50

FireAndIce schreef:
rien10 schreef:

Klopt, maar heb het wel nodig.

Je hebt longeren nodig?

- Dan doe je het in de natte cirkel;
- Je zoekt een andere stal;
- Je koopt zelf een accomodatie waarbij de faciliteiten helemaal naar je wens zijn en je zelf de regels kan bepalen.

Andere opties heb je niet. De stal heeft regels, jij hebt je daaraan te houden. Hoe ingewikkeld is het?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 12:00

rien10 schreef:

Is Bokt geen overkoepelend orgaan dan? :D

En idd TS, gewoon aan de regels houden.
Jouw paard kan vast wel even zonder longeren, en anders ga je een paar keer per week naar een stal waar dat wel mag.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 12:01

Cayenne schreef:
rien10 schreef:

Is Bokt geen overkoepelend orgaan dan? :D

En idd TS, gewoon aan de regels houden.
Jouw paard kan vast wel even zonder longeren, en anders ga je naar een stal waar dat wel mag.

Raadgevend instituut voor KNHS en FNRS.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 12:03

rien10 schreef:
Raadgevend instituut voor KNHS en FNRS.

Vergeet de FEI niet