Paard is na verkoop gaan luchtzuigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_ester

Re: Paard is na verkoop gaan luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 11:26

Heel erg bedankt om mijn verhaal te lezen en wat hulp te bieden. We gaan een juriste contacteren en kijken dan verder.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:29

Ir111 schreef:
Evi_ester schreef:
Iedereen zei dat dit het makkelijkste zou zijn en nu zit ik met deze drama... t

Als ik het verhaal zo lees zit vooral je paard met dit drama.

Ik denk overigens dat je als particulier vs handelaar sterk staat op papier.

Ja, is toch niet een liefdevolle nieuwe plek voor je paard lijkt me….waarom kan hij niet terug?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:29

Hoezo zou je je paard überhaupt aan zo iemand verkopen?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:35

Ik zou je paard terug nemen en een hele lieve eigenaar zoeken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:40

Freya6 schreef:

maar als je geen stal meer hebt?
Het financieel niet kunt?
Lichamelijk niet kunt?

Ik lees dat het ergens op die manier speelt bij ts, omdat ze hem eerst zo heeft willen verkopen.
En dacht bij de handelstal, daar is hij maar even en snel een fijn nieuw huisje omdat die man een netwerk heeft.

Maar dan is wel de vraag waarom ging het niet vanuit eigen beheer die verkoop.

Prijs te duur? Zal bij de handelaar ook geen hoofdprijs zijn?
Niet voor kunnen rijden?

Ik bedoel als het een fijn gezond paard is met de prijs die meevalt zou hij toch zo weg moeten zijn.

Daarom zei ik al, wat voor paard is het, misschien is er wel een bokke rmet interesse en kun je hem terug nemen en direct door naar de nieuwe eigenaar. Dus geen extra centen voor die handelaar.
Bokt is namelijk ook een groot netwerk :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:48

DuoPenotti schreef:
Freya6 schreef:

Lichamelijk niet kunt?

Ik lees dat het ergens op die manier speelt bij ts, omdat ze hem eerst zo heeft willen verkopen.
En dacht bij de handelstal, daar is hij maar even en snel een fijn nieuw huisje omdat die man een netwerk heeft.

Niet voor kunnen rijden?

Ik bedoel als het een fijn gezond paard is met de prijs die meevalt zou hij toch zo weg moeten zijn.

Daarom zei ik al, wat voor paard is het, misschien is er wel een bokke rmet interesse en kun je hem terug nemen en direct door naar de nieuwe eigenaar. Dus geen extra centen voor die handelaar.

Ja goed idee.
Lastig hoor.
Nu gaat het sowieso energie kosten en met een juridisch verhaal kan het heel vervelend worden dus dan zou ik aanraden de energie op een andere manier te gebruiken. Maar snap dat de omstandigheden er niet naar zijn.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:51

Als ts hem nu zou terug nemen moet ts ook eerlijk gaan vertellen dat die luchtzuigt, en een luchtzuiger is echt wel lastig te verkopen en ook niet overal welkom , dan is de kans dat ts een tijd met het paard zit behoorlijk groot of de prijs zal daar naar moeten zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:54

Ja nu wel...
Dat is wel een nadeel.
Maar het kan ook snel over zijn als hij ergens staat waar hij weer fatsoenlijk buiten kan.
Maar helaas kan het nu voor altijd aangeleerd zijn, dat weet je niet idd.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:56

DuoPenotti schreef:
Freya6 schreef:

Lichamelijk niet kunt?

Niet voor kunnen rijden?

Dan zijn er nog meer plekken die aanbieden om het paard voor jou te verkopen met de connecties en zonder de louche randzaken (contant betalen, snelle verkoop, geen keuringen niks; het komt in ieder geval niet over als een handelaar met ook maar enig paardenhart :o). Heel erg lastig... Snap dat het voor TS hartstikke rot is, maar ergens vind ik het ook wel naïef en vooral sneu dat het paard nu de meeste hinder ondervind. :knuffel:

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 12:06

Die moet je dan ook maar net weten te vinden.

Als ik nu een paard zou verkopen zou ik ook niet meer weten tegenwoordig wie wel en niet te vertrouwen is.

Jaaren terug ook een gezond sportpaard verkocht aan een hele goede bekend staande stal.
Ik kon dat paard zelf niet rijden door lichamelijke klachten.
2 weken later kreeg ik ook terug dat hij kreupel was bla bla.
(paard was door mij al rontgen gekeurd voor verkoop)
Ik was gelukkig in de positie hem terug te kunnen nemen omdat ik ze aan huis heb.
Maar die zie je ook niet aankomen dan.

Ik had dat niet hoeven doen, maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen hem daar te laten.
En zat in de positie dat het kon.
Maar dat was dan een goed aangeschreven stal... overal gezeik als je pech hebt.

Vandaaruit naar een particulier gegaan waar hij fijn stond.
Maar waar hij daarna na een paar jaar is verkocht naar een verschrikkelijke plek.... dat kan dus ook

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 12:32

Komt op mij over als een paard waar inderdaad niks bijzonders mee was, maar dat door de grote veranderingen in huisvesting en voermanagement mogelijk maagzweren heeft ontwikkeld. Daar kunnen ze prima lucht van gaan zuigen om zo meer speeksel aan te maken.

Als hij wil ontbinden op het gebrek, zou ik daar alleen mee akkoord gaan met een schone scopie. Met maagzweren door slecht management is het luchtzuigen meer een gevolg en niet een gebrek op zich.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 12:59

Het volgende is hoe het in het algemeen juridisch zit bij stalgebreken:

Het antedateren van stalgebreken houdt in dat een dierenarts probeert vast te stellen hoe lang geleden het gebrek (zoals weven of kribbebijten) is ontstaan
Voor stalgebreken geldt een zeer korte antedateringstermijn, vaak niet langer dan een paar dagen (maximaal 3 dagen). Dit komt doordat deze gedragingen snel kunnen ontstaan door stress of verveling in een nieuwe omgeving. Als het gebrek pas na deze termijn zichtbaar wordt, wordt ervan uitgegaan dat het niet verborgen was ten tijde van de koop.
Wat betekent dit in de praktijk?

Juridisch belang: Stalgebreken kunnen een reden zijn voor ontbinding van de koopovereenkomst als ze als 'verborgen gebrek' worden gezien. Het antedateren is cruciaal om te bepalen of het gebrek al bij de aankoop aanwezig was.
Korte termijn: De korte antedateringstermijn voor stalgebreken is belangrijk omdat de omgeving na aankoop stress kan veroorzaken, wat kan leiden tot het ontwikkelen van deze gedragingen.
Vaststellen: Een dierenarts kan proberen de antedatering te bepalen door bijvoorbeeld naar de slijtage van de tanden te kijken bij kribbebijters.
Onvermijdelijkheid: Als het stalgebrek zich pas na enkele dagen of weken openbaart, wordt de aanname gedaan dat het niet verborgen was tijdens de verkoop, omdat de verandering van stalomgeving de oorzaak kan zijn.

Voor kribbebijten/luchtzuigen is het voor de koper belangrijk om de dierenarts te laten kijken of en in welke mate er slijtage is aan de voortanden. Zit er veel slijtage kan je wel uitgaan van een voor de koop ontstaan probleem, want dat zit er niet binnen enkele dagen.

Het kan natuurlijk ook een truc van de koper/handelaar zijn om het resterende deel van het koopbedrag niet te betalen.

De koper zal hoe dan ook moeten aantonen/met bewijs moeten komen. Dus als het paard bij jou echt geen luchtzuiger was hoef je je denk ik daar niet zoveel zorgen om te maken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:05

eigenlijk is het heel eenvoudig.
Verkocht = verkocht, cash geld, niks gekeurd, niks op papier en nog een handelaar ook die beter moet weten. Ik zou er geen woorden aan vuil meer maken. Hoe sneu voor het paard ook. weg = weg

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:09

Heb je geen rechtsbijstandverzekering?
Die kan ook helpen( als het onder de verzekering valt)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:10

Luchtzuigen kan natuurlijk ook zonder voerbak; kribbebijten.
Dan is er geen slijtage aan de tanden te zien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:10

ElCamino schreef:
Verkocht = verkocht, cash geld, niks gekeurd, niks op papier en nog een handelaar ook die beter moet weten. Ik zou er geen woorden aan vuil meer maken. Hoe sneu voor het paard ook. weg = weg

Nou ja, als de koper/handelaar forse slijtage kan aantonen aan de voortanden met een dierenartsverklaring dan is er natuurlijk wel sprake van een heel anders situatie.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:27

Ik herken dit wel, ik werd door de handelaar gebeld dat mijn paard cornage had! Terwijl hij dat bij mij nooit had. Hij belde mij eerst ook wel dreigend op en wilde geld terug, want het paard was in waarde gedaald. Toen ik rustig heb uitgelegd dat het niet kon is hij er nooit meer op terug gekomen.
Misschien een manier om je te overrompelen ofzo?

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:29

Babootje schreef:
Het volgende is hoe het in het algemeen juridisch zit bij stalgebreken:

Het antedateren van stalgebreken houdt in dat een dierenarts probeert vast te stellen hoe lang geleden het gebrek (zoals weven of kribbebijten) is ontstaan
Voor stalgebreken geldt een zeer korte antedateringstermijn, vaak niet langer dan een paar dagen (maximaal 3 dagen). Dit komt doordat deze gedragingen snel kunnen ontstaan door stress of verveling in een nieuwe omgeving. Als het gebrek pas na deze termijn zichtbaar wordt, wordt ervan uitgegaan dat het niet verborgen was ten tijde van de koop.
Wat betekent dit in de praktijk?

Juridisch belang: Stalgebreken kunnen een reden zijn voor ontbinding van de koopovereenkomst als ze als 'verborgen gebrek' worden gezien. Het antedateren is cruciaal om te bepalen of het gebrek al bij de aankoop aanwezig was.
Korte termijn: De korte antedateringstermijn voor stalgebreken is belangrijk omdat de omgeving na aankoop stress kan veroorzaken, wat kan leiden tot het ontwikkelen van deze gedragingen.
Vaststellen: Een dierenarts kan proberen de antedatering te bepalen door bijvoorbeeld naar de slijtage van de tanden te kijken bij kribbebijters.
Onvermijdelijkheid: Als het stalgebrek zich pas na enkele dagen of weken openbaart, wordt de aanname gedaan dat het niet verborgen was tijdens de verkoop, omdat de verandering van stalomgeving de oorzaak kan zijn.

Voor kribbebijten/luchtzuigen is het voor de koper belangrijk om de dierenarts te laten kijken of en in welke mate er slijtage is aan de voortanden. Zit er veel slijtage kan je wel uitgaan van een voor de koop ontstaan probleem, want dat zit er niet binnen enkele dagen.

Het kan natuurlijk ook een truc van de koper/handelaar zijn om het resterende deel van het koopbedrag niet te betalen.

De koper zal hoe dan ook moeten aantonen/met bewijs moeten komen. Dus als het paard bij jou echt geen luchtzuiger was hoef je je denk ik daar niet zoveel zorgen om te maken.

Dit dus. Wij hebben wel een contractje opgesteld. Daar stond min of meer dezelfde bepaling. Binnen 3 dagen vastgesteld door een dierenarts was een reden voor ontbinding maar dat is dus een overeengekomen bepaling. Succes met deze *** situatie. Jij hoeft eigenlijk niks te doen, als je dat niet wilt. Laat hem vooral een brief schrijven of een jurist laten komen, dan kan jij een actie ondernemen. Jij staat sterk in je positie en hij heeft bewijslast als aanklager. Laat hem maar bewijzen dat het zo is (dat kan sowieso niet of niet meer). Dan nog de vraag, geen afspraak overgemaakt en niet gekeurd.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:38

ElCamino schreef:

Dat klopt niet hoor...gelukkig voor veel mensen is het niet zo feestje..

Ik vind het vooral heel sneu voor het dier, een ex eigenaar die er geen klap om geeft ,een handelaar die er geen klap om geeft.Je zou van minder stres krijgen...

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:40

Nou nou, een ex-eigenaar die er geen klap om geeft. Dat is nogal een aanname. In de ideale wereld zou het mooi zijn als alles altijd gaat zoals je het wilt. Soms kun je niet altijd de beste keuze voor het paard maken als het tijd en geld kost wat je niet hebt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:41

haha1995 schreef:
ElCamino schreef:

Dat klopt niet hoor...gelukkig voor veel mensen is het niet zo feestje..

Ik vind het vooral heel sneu voor het dier, een ex eigenaar die er geen klap om geeft ,een handelaar die er geen klap om geeft.Je zou van minder stres krijgen...

hoe kom je erbij dat de ts er geen klap om geeft?

Soms loopt de wereld anders dan jezelf zou willen.
Vind het een nare uitspraak.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:42

Ik heb dit toevallig ook meegemaakt met een paard dat via mij naar Nederland is gegaan. Ik heb de nieuwe eigenaar gezegd dat dit door de stress kan komen en het even af te wachten, want het paard had het hier nooit gedaan. Mensen onderschatten enorm wat een trauma het is voor een paard om in een nieuwe omgeving te komen zonder zijn vaste baas en/of verzorger. Vooral paarden die niet vaak van hand tot hand zijn gegaan en dus op 1 plaats geboren en getogen, lijden het meest omdat ze het niet begrijpen. Een vaste routine bieden kan dan erg helpen. Dingen moeten weer voorspelbaar worden, dat geeft rust.
Het is inderdaad gewoon over gegaan, voor zover ik weet.

Dus ik zou de nieuwe eigenaar vertellen dat het door de stress komt en er verder niet meer druk om maken. Je hoeft niets te bewijzen. Daar zou ik echt geen energie in stoppen. Als de nieuwe eigenaar dat wel wil doen, is dat aan hem.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 15:09

Dat is het lastige met de verkoop van een paard; de emotie die erbij kan komen.

Ts, in alle eerlijkheid, ik zou me er niet zo druk over maken. Die handelaar heeft geen poot om op te staan zoals je deze verkoopprocedure hebt omgeschreven. En daarnaast, laat hem maar eens bewijzen dat het paard het bij jou al had.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 17:21

och ts wat een rotsituatie.

en volgens mij geeft TS wel om haar paard, maar heeft ze de middelen op het moment niet (welke middelen dan ook, geld, ruimte, tijd etc) om het paard terug te nemen. plus dan loop je weer tegen andere problemen aan.

bekijk het dus zo zakelijk en objectief mogelijk. je hebt al juridische hulp gezocht, dat is goed. al zou ik, als het kan, wel iemand uit de paardenwereld zoeken ipv rechtsbijstand, maar dat is mijn aanname. FloortjeM werd al aangeraden. die zit hier op bokt.

wat betreft de koop. heeft de koper in dit geval geen bewijslast? hij stelt jou in gebreke (stalgebrek, was niet gemeld). aan hem om te bewijzen dat dat al voor de koop zo was. zoiets zou ik dan ook op papier laten zetten als reactie. dat je het paard niet terug neemt, dat het bij jou niet aan de orde was. dat de huisvesting / management nu zo anders is, dat dat mogelijk de oorzaak kan zijn. je wilt helpen bij adviseren in de huisvesting en verder is het aan hem om aan te tonen dat je paard dit al had.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 17:36

DuoPenotti schreef:
hoe kom je erbij dat de ts er geen klap om geeft?

Soms loopt de wereld anders dan jezelf zou willen.
Vind het een nare uitspraak.

Soms loopt de wereld anders dan je wilt en ook dan zijn er andere oplossingen als het paard aan de eerste beste handelaar mee te geven...Mensen staan te springen om goede redelijk betaalbare paarden...Dus als je het dier niet verkocht krijgt in 2 maanden wil je graag een te hoge prijs of is er effectief wat met het dier...Ondanks dat het dier daar vergaat vd stres blijkbaar is ze alleen aan het kijken hoe ze het dier niet moet terug nemen...Ik lees nergens help wat kan ik voor mijn paard doen wat is voor hem de beste oplossing...