Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ir111 schreef:Evi_ester schreef:Iedereen zei dat dit het makkelijkste zou zijn en nu zit ik met deze drama... t
Als ik het verhaal zo lees zit vooral je paard met dit drama.
Ik denk overigens dat je als particulier vs handelaar sterk staat op papier.
Freya6 schreef:Ik zou je paard terug nemen en een hele lieve eigenaar zoeken.
DuoPenotti schreef:Freya6 schreef:Ik zou je paard terug nemen en een hele lieve eigenaar zoeken.
maar als je geen stal meer hebt?
Het financieel niet kunt?
Lichamelijk niet kunt?
Ik lees dat het ergens op die manier speelt bij ts, omdat ze hem eerst zo heeft willen verkopen.
En dacht bij de handelstal, daar is hij maar even en snel een fijn nieuw huisje omdat die man een netwerk heeft.
Maar dan is wel de vraag waarom ging het niet vanuit eigen beheer die verkoop.
Prijs te duur? Zal bij de handelaar ook geen hoofdprijs zijn?
Niet voor kunnen rijden?
Ik bedoel als het een fijn gezond paard is met de prijs die meevalt zou hij toch zo weg moeten zijn.
Daarom zei ik al, wat voor paard is het, misschien is er wel een bokke rmet interesse en kun je hem terug nemen en direct door naar de nieuwe eigenaar. Dus geen extra centen voor die handelaar.
Bokt is namelijk ook een groot netwerk
DuoPenotti schreef:Freya6 schreef:Ik zou je paard terug nemen en een hele lieve eigenaar zoeken.
maar als je geen stal meer hebt?
Het financieel niet kunt?
Lichamelijk niet kunt?
Ik lees dat het ergens op die manier speelt bij ts, omdat ze hem eerst zo heeft willen verkopen.
En dacht bij de handelstal, daar is hij maar even en snel een fijn nieuw huisje omdat die man een netwerk heeft.
Maar dan is wel de vraag waarom ging het niet vanuit eigen beheer die verkoop.
Prijs te duur? Zal bij de handelaar ook geen hoofdprijs zijn?
Niet voor kunnen rijden?
Ik bedoel als het een fijn gezond paard is met de prijs die meevalt zou hij toch zo weg moeten zijn.
Daarom zei ik al, wat voor paard is het, misschien is er wel een bokke rmet interesse en kun je hem terug nemen en direct door naar de nieuwe eigenaar. Dus geen extra centen voor die handelaar.
Bokt is namelijk ook een groot netwerk
ElCamino schreef:eigenlijk is het heel eenvoudig.
Verkocht = verkocht, cash geld, niks gekeurd, niks op papier en nog een handelaar ook die beter moet weten. Ik zou er geen woorden aan vuil meer maken. Hoe sneu voor het paard ook. weg = weg
Babootje schreef:Het volgende is hoe het in het algemeen juridisch zit bij stalgebreken:
Het antedateren van stalgebreken houdt in dat een dierenarts probeert vast te stellen hoe lang geleden het gebrek (zoals weven of kribbebijten) is ontstaan
Voor stalgebreken geldt een zeer korte antedateringstermijn, vaak niet langer dan een paar dagen (maximaal 3 dagen). Dit komt doordat deze gedragingen snel kunnen ontstaan door stress of verveling in een nieuwe omgeving. Als het gebrek pas na deze termijn zichtbaar wordt, wordt ervan uitgegaan dat het niet verborgen was ten tijde van de koop.
Wat betekent dit in de praktijk?
Juridisch belang: Stalgebreken kunnen een reden zijn voor ontbinding van de koopovereenkomst als ze als 'verborgen gebrek' worden gezien. Het antedateren is cruciaal om te bepalen of het gebrek al bij de aankoop aanwezig was.
Korte termijn: De korte antedateringstermijn voor stalgebreken is belangrijk omdat de omgeving na aankoop stress kan veroorzaken, wat kan leiden tot het ontwikkelen van deze gedragingen.
Vaststellen: Een dierenarts kan proberen de antedatering te bepalen door bijvoorbeeld naar de slijtage van de tanden te kijken bij kribbebijters.
Onvermijdelijkheid: Als het stalgebrek zich pas na enkele dagen of weken openbaart, wordt de aanname gedaan dat het niet verborgen was tijdens de verkoop, omdat de verandering van stalomgeving de oorzaak kan zijn.
Voor kribbebijten/luchtzuigen is het voor de koper belangrijk om de dierenarts te laten kijken of en in welke mate er slijtage is aan de voortanden. Zit er veel slijtage kan je wel uitgaan van een voor de koop ontstaan probleem, want dat zit er niet binnen enkele dagen.
Het kan natuurlijk ook een truc van de koper/handelaar zijn om het resterende deel van het koopbedrag niet te betalen.
De koper zal hoe dan ook moeten aantonen/met bewijs moeten komen. Dus als het paard bij jou echt geen luchtzuiger was hoef je je denk ik daar niet zoveel zorgen om te maken.
ElCamino schreef:eigenlijk is het heel eenvoudig.
Verkocht = verkocht, cash geld, niks gekeurd, niks op papier en nog een handelaar ook die beter moet weten. Ik zou er geen woorden aan vuil meer maken. Hoe sneu voor het paard ook. weg = weg
haha1995 schreef:ElCamino schreef:eigenlijk is het heel eenvoudig.
Dat klopt niet hoor...gelukkig voor veel mensen is het niet zo feestje..
Ik vind het vooral heel sneu voor het dier, een ex eigenaar die er geen klap om geeft ,een handelaar die er geen klap om geeft.Je zou van minder stres krijgen...
DuoPenotti schreef:hoe kom je erbij dat de ts er geen klap om geeft?
Soms loopt de wereld anders dan jezelf zou willen.
Vind het een nare uitspraak.